Horn...3 veis - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har luktet på lignende DIY løsning i flere år selv. hva er vel mer morro enn en diger høyttaler med gode PA elementer som spiller i 100db klassen på 1watt?
    det gjennomsnittelige 2veis bassreflex hjemmebygget med 6.5" blir ikke helt det samme..
    tar man først steget ut for å bygge så skal det gi et glis som sitter! det gode er at det ikke behøver å koste så mye heller.. mange dyre hornhøyttalere bruker "billige" standarddeler.

...men føler ikke jeg har helt kompetansen til å iverksette. mange fallgruver med et så stort prosjekt, og trevarene jeg skjærer i egner seg best med en stor duk over :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er noe spesielt med store horn
    Har luktet på et sånt prosjekt jeg også lenge, men ikke tatt skrittet før nå. Tenkte at "jeg lever en gang" og detta har jeg hatt lyst til i mange år. En eller annen gang ville jeg gjort det uansett, kjenner meg selv så godt Da får heller læringskurven bli litt brattere nå i starten.
    Det er sant som du sier, det kan gjøres billig. Da er det lurt å legge opp til at drivere kan byttes ut uten at hele systemet må gjøres om, og det er planen min.
    Det er jo "gliset" jeg er ute etter Selvfølgelig er det mange ting som skal stemme, både med elektronikk, romakustikk, elementer etc., men det er jo litt av gleden når det først sitter.
    Hehe...har kanskje litt mer lag med trevirke enn at det fortjener en duk over iallefall

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par utrolige system:
    Document sans-titre
    Mid range driver advice needed - Lansing Heritage Forums

Jeg har tidligere snublet over en mer komplett side med mafuta's system, men fant den ikke igjen i farten. Han bruker iwata horn, som ser meget besnærende ut: HORN-Academy

Best dokumenterte horn for selvbygg er yuichi sine: ƒz[ƒ“ƒXƒs[ƒJ[

I mine ører har trehorn masse for seg. Jeg hjalp en kompis med et par horn med tractrix profil for et par år siden. Laget i den forbindelse en jigg til formålet. De ble meget bra: New project preparation - Lansing Heritage Forums

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra linker Yggdrasill! Helt utrolig hva folk har evnen til å bygge Har lagt til linkene i post#2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor å få tak i slike "stramme-muttere" som står på midtplata? Ser også for meg at disse strammes til i en skinne som ligger på underste plate. Paalab? (master of creativity)

Horn...3 veis-cessaro_horn_back-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne du tenkte på?

Biltema Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dårlig forklart av meg. Tenkte på de 2 mutterne som strammer til midt på plata. (Skulle likt å visst hvordan jeg markerte ringer etc. rundt bilder...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering i denne tråden.
    Et stk Azurahorn fra Australia er bestillt. Cut-off på 340hz. Blir lagd for 5" mid, men har adapter for 1" compresjonsdriver om jeg vil teste dette.

Mellomtone:

P.audio WN520N;

5,25" mid. Diameter: 115 mm. Effekt: 80 W Rms. Vas: 1,23 Liter. Qts: 0,200. Fs: 172,8 Hz. følsomhet: 96 dB. anb. delingsfrekvens: <6000 Hz. Frekvensomfang 200 Hz-10 000 Hz.Vikt: 1,3 Kg.
    Link: P.audio WN-520N - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Bass:
    AE speakers; Lambda series TD15M
    Link:https://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=4

Diskant: Beyma TPL150 eller TAD2001??

Bass og mellomtone er i hus, men diskant er det jeg er usikker på.

Beyma båndiskanten frister veldig, både pga pris og respons den har fått i DIY miljøer.
    Denne konfigurasjonen vil være Lambda som bass/midbass, P.audio som mellomtone og Beyma som diskant.

Med TAD2001 vil høytalerkonfigurasjonen kunne forandre seg en del idet jeg kan bruke Lambda som bass/midbass, TAD-2001 som mid og supplere med en supertweeter ala Fostex eller TAD sin egen ET-703 (ikke helt billig!)

Noen som har noe vettug å komme med?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW! Gøy at du virkelig begynner å realisere denne drømmen. Dette blir spennende å følge med på.

Skal du gå for treveis aktiv drift? Det er nok definitivt den enkleste metoden. Hvis du kan justere time alignment i Audiolense (som jeg mistenker) ville jeg vurdert å plassere hornmunningene på samme linje. Du kommer garantert til å merke noen rare effekter av å ha diskantdriveren plassert en halvmeter bak hornmunningen til mellomtonen. Audiolense gir deg jo stor fleksibilitet.

Det ville vært betydelig verre å konstruere fasekorrekte passive filtere til et hornsystem som dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    WOW! Gøy at du virkelig begynner å realisere denne drømmen. Dette blir spennende å følge med på.

Skal du gå for treveis aktiv drift? Det er nok definitivt den enkleste metoden. Hvis du kan justere time alignment i Audiolense (som jeg mistenker) ville jeg vurdert å plassere hornmunningene på samme linje. Du kommer garantert til å merke noen rare effekter av å ha diskantdriveren plassert en halvmeter bak hornmunningen til mellomtonen. Audiolense gir deg jo stor fleksibilitet.

Det ville vært betydelig verre å konstruere fasekorrekte passive filtere til et hornsystem som dette.
    Ja, det blir definitivt aktiv drift, hadde ikke hatt sjans pr nå med passiv deling. Audiolense er handlet inn med lydkort, Mac/PC og effekttrinn. Det blir nok litt prøving og feiling med effekter over tid. Kunne tenke meg å prøve rør på mellomtone, men får se hvor lett det blir å integrere alt.
    Med Audiolense kan man justere time alignement og i tillegg har man GDC (group delay correction) Petter Dale roser denne funksjonen veldig.

Kommer til å lage et "slede-system" for diskant, slikat det er mulig å stille den inn mer riktig ift resten av driverene.

Hvordan går det med dine prosjekter? Har du fått opp Electrovoice horna igjen?
    Noen formening om Beymaen forresten?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg lite om Beyma, men med TAD er det mulig å komme i mål! ....dersom finansieringen tåler det.

Har et par 4001 liggende og vente på membraner...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjedde med FHL sine komentarer?!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står at han er utestengt.

Vil følge med på denne.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Det står at han er utestengt.
    Ser det, men skjønner ikke hvorfor han har slettet flere hundre av innleggene sine...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FHL utestengt?? Kan'ke miste han. Kanskje han har bedt om det selv?
    Yggdrasil: Nye Be membraner? Det hørtes ikke billig ut :neutral:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet et nettsted som selger dem for ca $1000 pr stk.

Skal bygge ferdig et par forsterkere for brutter, så får vi se om det blir ei råd :wink:

Lukter på et par JBL 476BE. De er egentlig unobtanium, men det er en kar på audioheritage.org som jevnlig får tilgang til slikt, og de kan eventuelt komme i mellom...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Lukter på et par JBL 476BE. De er egentlig unobtanium, men det er en kar på audioheritage.org som jevnlig får tilgang til slikt, og de kan eventuelt komme i mellom...
    Ojojoj...trodde ikke disse var tilgjengelige for DIY. Er det ikke de som sitter i Everest da? Har lest at disse måler bortimot perfectum også kontra noen andre JBL'er som har noe litt mer rufsete frekvensgang. Hva i all verdens av penger må man ut med for noen sånne da (om jeg kan spørre)?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser ut til å havne omtrent som nye TAD 4001. Det er forsåvidt skremmende, men det finnes så mye annet som er vesentlig værre.

Ja, det er de samme som står i Everest II.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ja, det blir definitivt aktiv drift, hadde ikke hatt sjans pr nå med passiv deling. Audiolense er handlet inn med lydkort, Mac/PC og effekttrinn. Det blir nok litt prøving og feiling med effekter over tid. Kunne tenke meg å prøve rør på mellomtone, men får se hvor lett det blir å integrere alt.
    Med Audiolense kan man justere time alignement og i tillegg har man GDC (group delay correction) Petter Dale roser denne funksjonen veldig.

Kommer til å lage et "slede-system" for diskant, slikat det er mulig å stille den inn mer riktig ift resten av driverene.

Hvordan går det med dine prosjekter? Har du fått opp Electrovoice horna igjen?
    Noen formening om Beymaen forresten?
    Det høres unektelig veldig forlokkende ut. Skulle gjerne hatt mulighet til å realisere et aktivt delt fireveis hornsystem, men det ville jo blitt noe kostbart. Audiolense virker veldig bra. Jeg har ikke noen personlig erfaring med det, men det kan godt hende det kommer med årene.

Det går jevnt og trutt framover med hornene. Jeg tror nesten jeg skal legge inn en liten oppdatering i tråden min i løpet av dagen. Det er veldig tidkrevende å få til gode målinger og å simulere filtere. Men det låter allerede veldig bra, så jeg haster meg ikke avgårde med noe. Jobber litt med det nå og da. Men planene er selvsagt store.

Beymadiskantene (CP21), låter utrolig bra. Spesielt til den prisen. De måler litt rart. Får en peak ved 10 kHz som jeg ikke forstår meg på. Jeg tror allikevel at den ideelle diskanten til mitt formål vil være JBL 2405H. CP21 skal jo egentlig fungere som en kopi av JBL-diskanten, men Beymaen har respons som strekker seg minst en oktav lenger ned, noe som ikke er noen fordel til mitt bruk. Så vi får se om jeg bytter ut med tid og stunder. JBL går jo for tre-fire ganger prisen av Beymaen.

Når det gjelder de diskantene du ser på så har jeg stor tro på TPL 150H. Den versjonen med waveguide. Den hadde forsåvidt passet til mitt oppsett, men det er ikke mulig å integrere denne passivt med et så følsomt horn ved 5kHz. Aktivt ville det fungert bra. Men jeg aner ikke hvordan denne passer spredningsmessig med Azurahornene. Mulig en liten kompresjonsdriver er bedre. Både TAD og TPL er jo vanvittig dyre.
    Du burde gjøre noen målinger av de individuelle driverne dine når de ankommer, og se hvordan de måler on/off axis. Da får du en viss formening om hva slags delefrekvenser du bør bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres unektelig veldig forlokkende ut. Skulle gjerne hatt mulighet til å realisere et aktivt delt fireveis hornsystem, men det ville jo blitt noe kostbart. Audiolense virker veldig bra. Jeg har ikke noen personlig erfaring med det, men det kan godt hende det kommer med årene. ]
    Ja, et fireveis ville vært noe det. Jeg vurderer faktisk å supplere høytaleren min med et basshorn på bassdriveren ala 92cm eller i den gata. Det vil jo ikke gå kjellerdypt og heller ikke oppføre seg som en hornbass hele veien ned, men dæven så tøft

Beymadiskantene (CP21), låter utrolig bra. Spesielt til den prisen. De måler litt rart. Får en peak ved 10 kHz som jeg ikke forstår meg på. Jeg tror allikevel at den ideelle diskanten til mitt formål vil være JBL 2405H. CP21 skal jo egentlig fungere som en kopi av JBL-diskanten, men Beymaen har respons som strekker seg minst en oktav lenger ned, noe som ikke er noen fordel til mitt bruk. Så vi får se om jeg bytter ut med tid og stunder. JBL går jo for tre-fire ganger prisen av Beymaen.
    Moro at Beymaen er så bra! Regner med at du kanskje får problemer med XO med den Beymaen pga den lavere oktaven. Hvilken orden (3 eller 4?) ift overgangen til bassen bruker du?

Når det gjelder de diskantene du ser på så har jeg stor tro på TPL 150H. Den versjonen med waveguide. Den hadde forsåvidt passet til mitt oppsett, men det er ikke mulig å integrere denne passivt med et så følsomt horn ved 5kHz. Aktivt ville det fungert bra. Men jeg aner ikke hvordan denne passer spredningsmessig med Azurahornene. Mulig en liten kompresjonsdriver er bedre. Både TAD og TPL er jo vanvittig dyre.
    Du burde gjøre noen målinger av de individuelle driverne dine når de ankommer, og se hvordan de måler on/off axis. Da får du en viss formening om hva slags delefrekvenser du bør bruke.
    Jeg har også stor tro på denne Beymaen. Jeg vurderer å bruke den uten vaweguiden (regner med at følsomheten klatrer en del hvis jeg skal det). Mener den ligger ca på 100db/1m uten og da er den nærmere Lambda-bassene mine. Selvom jeg har Audiolense og kan justere meg inn vil jeg tro det er en fordel og ligge så nær som mulig på driverfølsomhet.

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •