Horn...3 veis - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Sonic Design har noe som heter HornCalc. Det fungerre kun over 300Hz i demoversjon. McBean står alene bak Hornresp som er gratis.

Frode
    Takk Frode. Det var merkelig at jeg skulle blingse såpass da

Har du vært borti/hørt noe om noen av de midbassene jeg nevnte på forrige side?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den høres lovende ut den mellomtonen Frode. Tror du det vil la seg gjøre å bruke den i et Tractrix mid-horn? Må sikkert regne på dette i Hornresp uansett. Har fått lastet opp Hornresp, men det krever litt studier for å bli familiær med hva alle de forskjellige betegnelsene betyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke noen kjennskap til dem. Tenker du på å bruke dem i et horn?

Frode
    Ser at de driverne muligens ikke egner seg for midbass hornløsninger men bassrefleksløsninger. Mener jeg leste et sted om hvilke kriterier man skulle se etter for å kunne bruke driveren i en hornløsning. Har du noen tips til kritereier/specs på driveren man kan se etter Frode?

Sjekk denne:
    http://www.heavyhammer.it/projects/P...E-mid-bass.pdf

Kunne tenke meg en løsning som dette, bare med 2 drivere. 2x12" eller 2x10"?
    Det ser ut som den er beregnet fra 180hz og opp til 5khz, noe som er utenfor virkeområde jeg hadde tenkt. Ville heller at en slik løsning skulle spillt fra ca 45-50 hz og opp til 250hz.
    Vil det være mulig å lage noe lignende det Avantgarde har gjort med sin Mezzo? Såvidt jeg kan se har denne bassløsningen 2x12" i en slik midbass hornløsning.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en bass som ser ut til å kunne fungere. Mye bra på denne siden. Det eneste ankepunktet er at det ser ut til at den brukes med corner-loading som forsterker effekten. Mon tro hvor langt ned den vil gå hvis den skal brukes i en 3-veis konfig.? Får sende en mail til konstruktøren.

William Cowan's Homepage Se på Hornsub jr

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd!

Har du noen tanker rundt størrelse og waf og pris og denslags? Eller er målet bare å ta den helt ut? Ønske om å oppnå noen bestemt følsomhet på systemet?

Det er ganske mange ferdige PA-høyttalere som baserer seg på en 15" i bassrefleks og en 1" kompressjonsdriver i et lite CD-horn delt rundt 1200Hz. Løsningen fungerer meget bra.

Men hvis du skal kjøre en 1" driver ifra 1200Hz til 20kHz får du ikke helt den samme "store lyden" som Avantgarde-systemene. Da ville jeg i så fall satset på en 2" ned til 500Hz sånn som Frode antyder. Men jeg aner ikke hvor langt opp i frekvens du kan kjøre et 500Hz tractrixhorn. :S

Azurahornene ser jo utvilsomt veldig lekre ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse er selvfølgelig et moment og WAF er viktig. Skal ikke stå i hovedstua, men likevel er jeg litt opptatt av estetikken. Ser for meg at det ikke blir veldig mye større en eksempelvis Avantgarde DUO (Horn på 67cm dia). Den er jo i og for seg ikke akkurat liten den heller, men skal det være horn må det litt størrelse Følsomheten ser jeg for meg fra rundt 97db og opp, hvorfor vet jeg ikke helt, men en del av driverene jeg har sett på vanker i det området og oppover. Kan være greit å kunne drive det også med forskjelige rørforsterkere.

Kunne tenke meg noe annet enn bassrefleks. Helst en hornløsning ala Klipsch LaScala etc. hvor bassen gir seg rundt 40hz. Det skal være mulig uten å lage de gigantiske. Det kan hende det blir en slags hybrid-hornløsning, men jeg får se.

Istedenfor en PA løsning som du nevner (som vel er en 2-veis?) hvis man kun har en 15" og CD diskant, vil jeg heller se på muligheten for en midbass/mellomtone/diskant 3-veis løsning.
    Er du sikker på at det ikke blir bra med en 1" driver til 20khz? Mener å ha lest at det faktisk er 2" driverene som får problemer helt opp. Dette er jeg ikke sikker på og må sjekes opp på DIYAudio.

Azurahornene er definitivt lekre. Jeg droddler med hodet mitt om å prøve å produsere horn selv ala Jean-Michel LaCleach (hans utregning Azurahornene er produsert etter). Dette vil ikke skje med det første uansett, men er veldig spennende med tanke på materiale man kan bruke, maler/støpeformer etc.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 1" driver fungerer bra opp til 20Khz, men ikke like bra ned til 1200Hz. I området 500Hz til 4-5kHz gir en 2" mykere og mer naturtro lyd. Men jeg tror det er vanskelig å dekke dette frekvensområdet i ett stort tractrixhorn uten å få problemer med beaming. Radian 950PB er vel kanskje det eneste elementet som kan dekke frekvensområdet 500Hz-20kHz flatt og med meget lav forvrengning hele veien opp. Da i et constant directivity horn.

Hvis du deler en 1" bratt ved 1200 Hz er jeg redd du ikke vil oppnå den lyden du er ute etter. Husk at Avantgarde overlapper mellomtonen sin langt opp i frekvens. Merkelig filosofi i grunnen. Er mange issues rundt delefrekvenser og spredning når du begir deg ut på runde tractrixhorn. Ikke noe enkelt område.

Er du fast bestemt på å kopiere Avantgarde, eller kan andre løsninger være interessant?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    En 1" driver fungerer bra opp til 20Khz, men ikke like bra ned til 1200Hz. I området 500Hz til 4-5kHz gir en 2" mykere og mer naturtro lyd. Men jeg tror det er vanskelig å dekke dette frekvensområdet i ett stort tractrixhorn uten å få problemer med beaming. Radian 950PB er vel kanskje det eneste elementet som kan dekke frekvensområdet 500Hz-20kHz flatt og med meget lav forvrengning hele veien opp. Da i et constant directivity horn.

Hvis du deler en 1" bratt ved 1200 Hz er jeg redd du ikke vil oppnå den lyden du er ute etter. Husk at Avantgarde overlapper mellomtonen sin langt opp i frekvens. Merkelig filosofi i grunnen. Er mange issues rundt delefrekvenser og spredning når du begir deg ut på runde tractrixhorn. Ikke noe enkelt område.

Er du fast bestemt på å kopiere Avantgarde, eller kan andre løsninger være interessant?

Ja, jeg ser det er mange utfordringer rundt dette med runde tractrix horn. Jeg trodde Avantgarde delte så lavt som rundt 200hz? Vet du hvor de deler?
    er ikke låst på AG, men har sansen for hva de har fått til estetisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må vel opp mot Klipschornstørrelse hvis du vil ha 40Hz. LaScala fungerer vel som et horn ned til ca 100Hz, under dette oppfører den seg som en lukket kasse. Hvis man modifiserer bakkammeret og legger til bassrefleks, når de ned til ca 30Hz.

Frode

Ja, var klar over at Lascala ikke går så dypt. Det spørs om ikke det er lettere å lage en lukket bassløsning hvor responsen går ned til ca 40hz.
    Noen som kan si noe om hvordan man regner total følsomhet hvis man feks kobler to elementer på 99db pr kasse?

Chris

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrisk deling for diskanten i Avantgarde DUO skjer ved 2000 Hz, men diskanten spiller allikevel ned til 900 Hz. Altså ingen bratt deling, og ganske stort overlapp mellom diskant og mellomtone. Mellomtonehornet spiller ned til 200 Hz og har såvidt jeg vet ikke noe elektrisk filter i toppen. Kan ikke skjønne at det er noe gunstig. :/

Hvis du skal gjøre det optimalt i forhold til hornstørrelser og spredning med tractrix ender du opp med noe ala dette: Romy the Cat's Macondo Acoustic System

Alt er enklere med CD-horn. Sjekk dette JBL-hornet: P.A.M.-pro Jeg må være gal som gir bort denne linken. Disse hornene er vanskelig å få tak i, og prisen på 2700,- SEK er IKKE dyrt! Skulle gjerne kjøpt de selv, om jeg hadde 5 tusenlapper å bruke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tid for å ta opp denne tråden igjen. Som sagt i overskriften, så er dette et langsiktig prosjekt. Etter mye tråling på diverse utenlandske fora er det litt mer lys i tunnelen, men fortsatt et stykke frem til noe ferdig.

Designet vil bli noe ala dette.
    Horn...3 veis-3wayhorn-jpg

Drivere vil bli:
    Bass: AE td15m :AE Speakers --- Superb Quality, Unforgettable Performance, Definitely.

Mid:

Radian Pb950 (kompresjonsdriver) Radian - 950PB

Paudio WN-520N P.audio WN-520N - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Audax PR170M0

Tweeter:

Fostex T90a, eller annen supertweeter, avhengig av deling og andre komponenter
    Beyma TPL-150, som får mye skryt om dagen

Celestion CDX1-1425
    Celestion | Professional Loudspeakers

Blir i disse dager laget et AH-340 horn av Martin Seddon (Azurahorn), som følger Le Cleach sine beregninger for hornprofil.

Kom gjerne med innspill

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har plassert diskanten på siden. Ifølge LMC på sentralen, var det et løft i lyden å få elementene på linje på hans Avantgarde Trio.

Frode
    Designet er ikke spikret, så det er mulig å flytte den mellom bass og mid. Har vurdert en løsning hvor jeg kan senke/heve hornet og flytte diskant med enkle grep. Skulle det komme inn en Beyma bånddiskant etterhvert kan dette være greit å ha i bakhodet. Høyden på diskantelement kan variere, så vil ikke låse meg helt.
    Interessant at han fikk bedring. Skulle jo tro Trio var relativt optimalisert?
    Bildet viser også en Onken bass-kasse, og dette er heller ikke i boks. Må sette meg litt mer inn i dette, så her trengs det litt mer tid.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant diskusjon. Denne tråden har jeg ikke sett før....

Enig med fhl om å få komponentene i lodd. Dersom du begynner å kikke på tids-respons kan det godt være du må flytte komponentene forover eller bakover i forhold til hverandre, så det er noe du med fordel kan ha i bakhodet når du tegner.

Videre ville jeg nok tatt et første prosjekt som et "lære" prosjekt. Det er utrolig mye man ønsker å prøve ut når man har levd med diy et system en stund. Gjør gjerne system slik at du kan bytte ut en komponent uten å måtte starte på nytt.

Nå kjenner jeg ikke til de driverne du har valgt, men de driverne jeg har beskrevet under er i alle fall meget avslørende mht elektronikken du bruker i forkant. Du bør mao være obs på at dette kan sette igang et behov for å skifte elektronikk.

Du må forresten ha veldig mye motor i en vanlig driver hvis du skal bruke den som mellomtone-driver. Den ruller i praksis lett av allerede fra 500Hz.

Jeg har samlet komponenter for å bygge nye høyttalere en gang over jul. Det blir 4-veis (som i dag).

Bassen blir JBL2245 18" i bass-refleks, tunet til 25Hz uten eq eller 20Hz med eq. Har ikke bestemt meg ennå. Disse har jeg fra før i dagens system.

Mid-bass blir TAD TM-1201 som er en 12" PA mellomtone. Jeg har fiklet meg gjennom et par varianter som kan legges rett oppå bass-kassene uten å gå ut over kanten. Ser ut til å kunne gå ned til ca 150Hz uten knekk i hornet. I dag har jeg JBL 2202A i lukket kasse.

Mellomtone blir i første omgang basert på JBL 2435. Har tegnet et 400Hz horn(prototypen ligger på verkstedet), så den kan vel komme inn en plass mellom 700Hz og 1000Hz. Har også et par TAD 4001 som trenger nye membraner. Disse blir utprøvd når økonomien tillater det. I dag har jeg JBL LE85 på Smith horn.

På toppen har jeg liggende JBL077(i bruk i dag), og en haug med JBL2402 som jeg tenkte å lage nye horn til. Lukter på TAD ET703, men igjen må dette vente på økonomien.

Planlegger aktiv deling. F. eks med FirstWatt B1 som byggestein. Mulig første iterasjon blir med de gamle delefilterne. Det er tungt å være uten hjertebarnet i mer enn en dag eller to, så overlapping er et stikkord.

Er det noen som har fått til gode akustiske mållinger av komponentene, med forvrengningstall og waterfall?

Frekvensrespons har jeg kontroll på. For øyeblikket har jeg Speaker workshop, Winairr og HolmImpulse for akustiske målinger. For elektriske målinger bruker jeg Visual analyser, RMAA, oscillioskop og en diy signal-generator med konvertering in og ut av balansert om nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Interessant diskusjon. Denne tråden har jeg ikke sett før....

Enig med fhl om å få komponentene i lodd. Dersom du begynner å kikke på tids-respons kan det godt være du må flytte komponentene forover eller bakover i forhold til hverandre, så det er noe du med fordel kan ha i bakhodet når du tegner.
    Ja, skjønner at det er viktig med tids-responsen. Skal bruke Audiolense til aktive filtere. Dette programmet har time-alignment, group delay, fase etc., så har fått inntrykk av at jeg kan leke endel med dette.

Videre ville jeg nok tatt et første prosjekt som et "lære" prosjekt. Det er utrolig mye man ønsker å prøve ut når man har levd med diy et system en stund. Gjør gjerne system slik at du kan bytte ut en komponent uten å måtte starte på nytt.
    Ingen tvil om at dette blir et læreprosjekt. Er i tett dialog med Martin Seddon som lager Azurahorn. Vi funderer på enten et 60cm horn med cut-off 340hz eller et 65cm med cut-off på 204hz. Målet er at hornet skal være hovedingrediens i oppsettet. Det er ikke direkte billig å kjøpe nye horn for hvert prosjekt. Det er frakten som dreper prisen.

Nå kjenner jeg ikke til de driverne du har valgt, men de driverne jeg har beskrevet under er i alle fall meget avslørende mht elektronikken du bruker i forkant. Du bør mao være obs på at dette kan sette igang et behov for å skifte elektronikk.
    Elektronikken er trolig meget viktig etterhvert. Det er likevel lettere å bytte ut et slikt komponent enn å måtte designe høytalere hver gang. Billig blir vel aldri et DIY-prosjekt uansett
    Driverene jeg vurderer er valgt ut på bakgrunn av mange bruker-inntrykk. Dette vil ikke si at jeg kommer til å ende opp der. Derfor legges det opp mulighet for å bytte drivere etterhvert som prosjektet skrider frem. Derfor er det viktig. som sagt, at hovedingrediensen i systemet ikke må byttes ut..ref: hornet.

Du må forresten ha veldig mye motor i en vanlig driver hvis du skal bruke den som mellomtone-driver. Den ruller i praksis lett av allerede fra 500Hz.
    En av de få kompresjonsdriverene som fungerer tilfredstillende under 500hz (og som samtidig er oppnålig akkurat nå) er Radian pb950. Er likevel litt skeptisk, og tenker å prøve en vanlig mellomtonedriver i størrelse 5" eller 6". Her kommer Martin til å lage en adapter som er utregnet slik at jeg kan "trikse" mellom 2" og 5" eller 6" drivere.

Jeg har samlet komponenter for å bygge nye høyttalere en gang over jul. Det blir 4-veis (som i dag).

Bassen blir JBL2245 18" i bass-refleks, tunet til 25Hz uten eq eller 20Hz med eq. Har ikke bestemt meg ennå. Disse har jeg fra før i dagens system.
    Morsomt! Jeg har 2 stk JBL2245 18" i 260L kasser som subber. Det slår voldsomt.
    De andre driverene kjenner jeg ikke godt til, men TAD 4001 trenger jo ikke mye presentasjon i seg selv

Mid-bass blir TAD TM-1201 som er en 12" PA mellomtone. Jeg har fiklet meg gjennom et par varianter som kan legges rett oppå bass-kassene uten å gå ut over kanten. Ser ut til å kunne gå ned til ca 150Hz uten knekk i hornet. I dag har jeg JBL 2202A i lukket kasse.

Mellomtone blir i første omgang basert på JBL 2435. Har tegnet et 400Hz horn(prototypen ligger på verkstedet), så den kan vel komme inn en plass mellom 700Hz og 1000Hz. Har også et par TAD 4001 som trenger nye membraner. Disse blir utprøvd når økonomien tillater det. I dag har jeg JBL LE85 på Smith horn.

På toppen har jeg liggende JBL077(i bruk i dag), og en haug med JBL2402 som jeg tenkte å lage nye horn til. Lukter på TAD ET703, men igjen må dette vente på økonomien.

Planlegger aktiv deling. F. eks med FirstWatt B1 som byggestein. Mulig første iterasjon blir med de gamle delefilterne. Det er tungt å være uten hjertebarnet i mer enn en dag eller to, så overlapping er et stikkord.
    Som sagt kommer jeg til å dele digitalt. Mange meninger om dette, men jeg har veldig lite kompetanse på bygging av filtere, så her ville læringskurven min blitt for bratt.

Er det noen som har fått til gode akustiske mållinger av komponentene, med forvrengningstall og waterfall?
    Målet når dette er oppe og går er å få til målinger via Audiolense (det har jo også romkorrigering). Vil prøve å sette meg inn i andre målemetoder, men her er det fortsatt litt langt frem.
    Skal se om jeg kan hoste opp noen målinger på de elementene jeg vurderer.

Frekvensrespons har jeg kontroll på. For øyeblikket har jeg Speaker workshop, Winairr og HolmImpulse for akustiske målinger. For elektriske målinger bruker jeg Visual analyser, RMAA, oscillioskop og en diy signal-generator med konvertering in og ut av balansert om nødvendig.
    Dette er nye ting for meg. Har lekt litt i WinIsd. Håper å kunne sette meg mer inn i dette etterhvert. Det er godt det finnes kompetanse her på berget også som kan være til hjelp når frustrasjonen kommer snikende
    Håper du poster her yggradsil, eller oppretter egen tråd til ditt nye prosjekt så vi kan følge med. Du virker å ha planene relativt klare, og jeg tviler ikke på at oppsettet ditt kommer til å bli meget bra!

Chris

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •