Horn...3 veis - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11
Viser resultater 201 til 218 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Genialt, en ekstra fold inne i kassen, slik at "pipen" blir lengre.

Ingvar, kan du legge ut noen linker til målinger av TQWP dine?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig! Dette lover bra Ingvar. Hadde du klart å krympe den til 95cm? Da tror jeg at jeg er helt i mål.

Newcomer Ingvar Ahlberg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, regnet och trixet, vi får ner kassen til 95cm, f3 vid ca 33Hz och den lengre porten laster mer så det hele bör fungere ned til ca 25Hz med god output.

Den beste driver från Beyma till denne pipe er nok 12G40, litt mer "fysisk kraft" i bunn men fölsomhed blir kun ca 100dB.

Tegninger kommer på måndag, denne senile alderman har igjen glemt passord til tegningsservern.

Målinger? Ikke mange på denne computer, her en på QW-4, de som Gubben skall ha som bakhöytaler, on axis + portoutput, i målingen er port 3dB för höy då jeg glemt att dra ner mikgain innen måling så basshöjningen er ikke like stor som det ser ut, lit loudnesseffekt men riktigt morsomt till musikk, -3db vid 19,5Hz med en 8" föles ok.

Ingvar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er jo akkurat det jeg trenger. Fantastisk flott at du gidder, Ingvar! Jeg setter stor pris på det! God pris på elementet er det også.
    Skal bli spennende å teste ut når den tid kommer.

Takk!

Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingvar: har du målene på det hornet som er i toppen av kassen? Jeg skal lage et roundhorn som skal integreres og dette skal være ca 15cm i diameter. Toppen av roundhornet skal ikke stikke opp over kassa, men gå omtrent 1/2-1cm under kanten. Vil bassen og hornet komme i konflikt tror du?
    På tegningene ser det ut til at det kanskje skal gå.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må slette meldinger i innboksen din Chris.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det nå

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påminnelse til selv: (Ulike funn, men et utgangspunkt for beregning)

McKenzie mk C15.500 MKC 15.500

Db =98 97,56
    Watt RMS = 500 500
    Impedance = 8ohm 8
    Resonant freq(Hz) (Re) =5.9hz 6
    Free Air Resonance = 45hz 45
    Coil Inductance (mH) =1.0 1,0
    Electromagn.Q (QES) = 0.37 0,37
    Mechanical Q (QMS) =6.50 6,50
    Total Q (QTS) =0.35 0,35
    VAS =145L 145
    Mechanical Compliance(CMS) =1.6
    Mass inc airload (MMS) =1.0 0,783
    Acoustic compliance (CASx10*4 = 3.2
    BL =19.2
    X-max (mm/in) =4.3/0.18 43
    Cone Area sd (cm2) =800cm2 800
    Displacement volume Vol(cm3) =920

Vd= Sd x xmax= 800cm2 x 0,43cm = 344
    Pe= 400

mms: Qes= 2pi x Fs x mms x Re / (Bl)2

0,37 = 6,28 x 45 x mms x 6 / 368,64
    0,37= 1695,6mms /368,64
    0,37= 4,59mms
    mms= 0,37/4,59
    Mms= 0,08

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter utallige timer rundt omkring i den virtuelle verden, er det på tide å ta opp denne tråden igjen. Blir det noengang noe av dette? Vel, jeg veit da pokker, men det ser ut til at planene iallefall manifisterer seg noe mer...

Tanken var ifølge overskriften å konstruere noe som lignet Avantgarde Duo. Fikk også tak i de originale elementene...så leser man seg enda mer opp, og planene forandrer seg igjen...selvfølgelig...

Så hva skjer nå da?

Her er simuleringen av Lecleach hornet mitt med en 15" McKenzie.

diyAudio

Hornet blir ca 101cm i diameter, så lite er det ikke.

Det blir i tillegg et mid-horn LeCleach på 64cm med cut-off på 290hz. Det skal huse en 2" JBL-2441 kompresjonsdriver. En rugg på 12kg.

Tweeter hornet er ikke bestemt, men mulig en 2404/2405 fra JBL eller evt en Fostex supertweeter.

Midbass og mid hornene er tegnet og klare til produksjon, så får vi se hvor lang tid det tar.

Designet er ikke helt bestemt. Det har dukket opp alternativer i det siste. Jeg er nysgjerrig på Iwata horn. Grunnlaget er at disse sies å ha en god horisontal spredning, og er dermed kanskje noe mer egnet for kino i tillegg, men de runde LeCleach hornene er også kjent for bredere sweetspot enn typisk Tractrix, så det tyder på at det blir runde horn.

Så er det delefilter. En eget fag i seg selv for å si det mildt. Det blir aktivt i bass og mid med mulig passiv i diskanten. Mulig det blir et aktivt analogt fra Marchand hvor det kan legges inn bla notch.

Jeg har etter mye lesing blitt litt skeptisk til digitale filtere i den billigere enden av skalaen. Minidsp sies å ha en del problemer med gain, men trenger litt mer info rundt dette.
    Et annet "problem" er også den ekstra AD/DA konverteringen disse filtrene gir. Det blir en ren spekulasjon fra min side, men ønsker å ha så lite fikkel som overhodet mulig.

Fordelene med aktive digitale er jo også mange, både med tanke på forskjellige filterkonfigurasjoner, on the fly, målinger opp mot REW, delay etc.
    Skal ikke være lett med filtre, og det er vel der tida har blitt brukt mest i det siste. Kom gjerne med innspill på dette. Passive filtere hele veien er utelukket.
    Så...her begynner det igjen, så får vi se hvor langt jeg kommer nå...(ikke mas om bilder..det kommer ikke enda )

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra det en gang må man nesten hoppe i det!

Nå har ikke jeg fulgt med på hva som blir sagt om miniDSP men når jeg leste meg opp på den løsningen for ca 1 år siden kan jeg ikke huske noen som hadde problemer med gain? Denne er jo i motsetning til mye annet tilpasset til hi-fi bruk, i tilegg til at man kan velge mellom 0,9V og 2V.

Dette blir et avansert system, 4 veis (eller hur?)
    Sub - Midbass - mid/high - supertweeter. Det blir en utfordring å designe riktige filtere. Jeg hadde seriøst testet med miniDSP om så bare for å prototype filtere og finne ut hva slags delefilter og EQ du trenger. Eventuelt en Behringer om du virkelig ønsker deg masse gain, noe som for meg er ulogisk da dette systemet vil ha følsomhet på 105db ++.

Kan være enig at det ikke klinger godt med en ekstra A/D konvertering, men hva det faktisk har å si får du nesten teste. Med miniDSP har du et OK filter oppe å går iløpet av 1 time. Iløpet av 3-4-5 har du noe som er svært bra.
    Er du ikke fornøyd blir du kvitt dem rimelig kjapt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette blir bra det en gang må man nesten hoppe i det!
    Ja, det er så rett så rett. Har tatt meg selv i å gå i sirkler i det siste, og da er det på tide å realisere. Må bare få byggeplaner for ny kino godkjent nå, så er det "go".

Nå har ikke jeg fulgt med på hva som blir sagt om miniDSP men når jeg leste meg opp på den løsningen for ca 1 år siden kan jeg ikke huske noen som hadde problemer med gain? Denne er jo i motsetning til mye annet tilpasset til hi-fi bruk, i tilegg til at man kan velge mellom 0,9V og 2V.
    Dette blir et avansert system, 4 veis (eller hur?)
    Sub - Midbass - mid/high - supertweeter. Det blir en utfordring å designe riktige filtere. Jeg hadde seriøst testet med miniDSP om så bare for å prototype filtere og finne ut hva slags delefilter og EQ du trenger. Eventuelt en Behringer om du virkelig ønsker deg masse gain, noe som for meg er ulogisk da dette systemet vil ha følsomhet på 105db ++.
    Det er primært 2x4 versjonen som har fått litt medfart. En del av brukerene ville bruke miniDSP kun til sub-bass, og der ble det koblet opp mot PA forsterkere som i utgangspunktet trengte høyere gain enn 0,9, for å kunne utnyttes. De fikk for lavt nivå på utsignalet til subbene, og dermed var problemet i gang.
    Det blir et avansert 4-veis system. Jeg er nødt til å integrere subbene for de ekstra 2 nedre oktavene fra ca 80hz, noe som er gjort bevisst også med tanke på deling mot film i en reciever. Da kan subbene brukes som rent LFE signal når det trengs, eller spille i stereo ved musikk. Mener det skal gå ann å sette opp dette i miniDSP, men har ikke helt for meg oppkoblingen enda. Litt av greia med hele annlegget er også at kona skal kunne betjene det om nødvendig, og da må filtere og miniDSP ligge passivt, uten å måtte inn på en PC eller annet for å skru.
    Opplevde du forresten at du fikk "smell" når du slo av og på effekttrinn med miniDSP? Ser at flere også opplever dette.
    Heller jo mot miniDSP som en start. Blir nok lettere å komme i "mål" med filter før man evt bytter til noe annet. Behringer er ikke aktuellt pga støy/hiss, kun kanskje til testing, men igjen så orker jeg ikke å sitte å høre på hiss mens jeg skal fintune oppsettet

Kan være enig at det ikke klinger godt med en ekstra A/D konvertering, men hva det faktisk har å si får du nesten teste. Med miniDSP har du et OK filter oppe å går iløpet av 1 time. Iløpet av 3-4-5 har du noe som er svært bra.
    Er du ikke fornøyd blir du kvitt dem rimelig kjapt.
    Det er nettopp dette som gjør det fristende å gå for miniDSP i starten. Kanskje man til og med blir såpass fornøyd at man kobler på en ekstern DAC for enda høyere oppløsning, miniDigi etc. Før jeg er skikkelig i gang har vel miniDSP gutta sikkert utviklet noe enda bedre også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MiniDSP: Hvordan få DC til utgangen på jord så det ikke popper i effekttrinnene ved av og på:
    Sterio 4 channel MiniDSP Pre Amflifier | miniDSP
    Edit: les hele siden. Info angående DC til elementer hvis man har flere "boards" og slår av det ene for måling. Volum økning på det ene påslåtte vil sende DC til elementene på det avslåtte, ergo til elementene som per tid ikke måles.
    MiniDSP har også nå selv et miniDC isolator board, som skal gjøre samme nytten.(funker typisk ikke på 2x8 og 8x8!)
    Link: http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI....=STRK:MEWNX:IT

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse smellene er vell når man skrur miniDSP av og på mens effekttrinn er på og tilkoblet høyttaler. Ikke når man skrur av og på effekttrinn?

Mine miniDSP stod alltid på så det var ikke noe problem for meg. Hadde vell et par klikk/popp når jeg drev med firmwareoppdateringer osv, men de klikkene var helt moderate og ikke nok til å kverke driverne. Som tangen skrev på sentralen så rekker ikke et slikt pop å varme opp svingspolen.

Syntes du skal prøve miniDSP om så bare for å teste forskjellige filtere og EQ setinger Kjøp deg en 5m USB kabel så du kan sitte i sweetspot å tweake realtime.

Når du har er en ide om hvordan filtere skal se ut kan du jo bestille aktive analoge filtere fra Marchand.

Måleutstyr er et must egentlig uansett da det ikke er noen selvfølge at man får et 4 ordens filter akustisk ved å velge dette i miniDSP eller fordi man bestiller et slikt fra Marchand, det må tilpasses driver/horn komboen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse smellene er vell når man skrur miniDSP av og på mens effekttrinn er på og tilkoblet høyttaler. Ikke når man skrur av og på effekttrinn?

Mine miniDSP stod alltid på så det var ikke noe problem for meg. Hadde vell et par klikk/popp når jeg drev med firmwareoppdateringer osv, men de klikkene var helt moderate og ikke nok til å kverke driverne. Som tangen skrev på sentralen så rekker ikke et slikt pop å varme opp svingspolen.

Syntes du skal prøve miniDSP om så bare for å teste forskjellige filtere og EQ setinger Kjøp deg en 5m USB kabel så du kan sitte i sweetspot å tweake realtime.

Når du har er en ide om hvordan filtere skal se ut kan du jo bestille aktive analoge filtere fra Marchand.

Måleutstyr er et must egentlig uansett da det ikke er noen selvfølge at man får et 4 ordens filter akustisk ved å velge dette i miniDSP eller fordi man bestiller et slikt fra Marchand, det må tilpasses driver/horn komboen.
    Hehe..når jeg har tweaket og Eq'et alt, så vil jeg vel ikke tilbake til analogt uansett tenker jeg Du har jo helt rett i at det ikke er gitt at et analogt filter bare kan fungere på en gitt frekvens. Det vil også være lettere å prøve forskjellige filter steilheter, litt eq etc., samtidig som "on the fly" jo vil være uunværlig i tuningen av systemet. Blir nok å prøve miniDSP når tiden kommer.
    Det er likevel en ting som troubler meg, og det er oppkoblingen av subbene. Ved å kjøre 4veis i stereo er jo ikke dette noe problem, men systemet skal brukes like mye til film, og LFE kanalen må på plass.
    Ser ikke helt for meg dette enda.
    Det er vel flere presets på minidsp som kanskje gjør at man kan switche? Men da må det vel skrus av og på, inn med PC etc., og da er iallefall kona like langt for å si det mildt.
    Hvis ikke det finnes en løsning på dette digitalt må jeg vurdere aktive analoge filtere til slutt og kanskje kjøre treveis med intuning av subber med hver sin plateamp (evt med Hypex dsp).
    Har du fortsatt Behringer mikrofonen til salgs? I tilfelle så vet du hvor du finner meg

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke råd til å kjøpe meg en kalibrert Mic så må beholde Behringer Micen dessverre :/

Når det gjelder LFE ser jeg ikke helt problemet.

Enten kjører du den helt vanlig fra LFE out inn i subbens forsterker, delay justerer du i reciever. minDSP har vel mellom 1-2ms delay avhengig av hvor mange algoritmer man bruker, det tilsvarer vell ca 34cm-70cm forskjell. En forskjell jeg tror er helt uinteressant ved så lave frekvenser, rommet introduserer tidsfeil i størrelsorden 4-5-600 ms i dette området.
    Når de fleste TVer og projektorer også har minst 1 ms eller mer delay nå til dags er det ikke noe stort problem slik jeg ser det.

Den andre løsningen er at du kjøper enda en miniDSP og hekter den på pre out. Da får du alle de fine DSP mulighetene til å trimme LFE kanalen.

Eller mener du at du ønsker å kunne bruke subbene på musikk uten å gå via reciever i det hele tatt? Isåfall må du ha en slags ingangsvelger på subbene vil jeg tro som kan fjernstyres slik at den switcher når du bytter kilde....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke råd til å kjøpe meg en kalibrert Mic så må beholde Behringer Micen dessverre :/

Når det gjelder LFE ser jeg ikke helt problemet.

Enten kjører du den helt vanlig fra LFE out inn i subbens forsterker, delay justerer du i reciever. minDSP har vel mellom 1-2ms delay avhengig av hvor mange algoritmer man bruker, det tilsvarer vell ca 34cm-70cm forskjell. En forskjell jeg tror er helt uinteressant ved så lave frekvenser, rommet introduserer tidsfeil i størrelsorden 4-5-600 ms i dette området.
    Når de fleste TVer og projektorer også har minst 1 ms eller mer delay nå til dags er det ikke noe stort problem slik jeg ser det.

Den andre løsningen er at du kjøper enda en miniDSP og hekter den på pre out. Da får du alle de fine DSP mulighetene til å trimme LFE kanalen.

Eller mener du at du ønsker å kunne bruke subbene på musikk uten å gå via reciever i det hele tatt? Isåfall må du ha en slags ingangsvelger på subbene vil jeg tro som kan fjernstyres slik at den switcher når du bytter kilde....
    Jepp, meningen er å bruke en pre til musikk, som har bypass. Dvs at signalet til frontene kan kobles på pre-out front på recieveren og inn pre'en, hvor det går rett gjennom ved filmbruk, men ved musikk går det via pre. Da vil jo forsåvidt subbene være tilkoblet miniDSP (som en bass og ikke LFE). Ved film routes signalet gjennom pre, og bassene vil fortsatt være tilkoblet. Når da LFE signalet skal avspilles må bassene gå fra å være basser til å være subber. Spørsmålet er bare om oppsettet/minidsp "ser" denne delingen fra recieveren og kjører frontene som small.
    Det vil jo bli som å triampe en vanlig høytaler og spørre den om den bassene kan spille LFE på film, mens mellomtone og diskant spiller fra 80hz og opp.
    Hmmm...kanskje eneste løsningen er å ha flere 18" subber...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk jeg ville testet å bare kable opp dobbelt jeg.

En y-splitt på den kanalen du bruker til subb på miniDSP. I den inngangen på y- leddet hekter du på signal fra preamp og i den andre hekter du på signal fra LFE.
    Ved film vil da miniDSP motta signal fra begge deler på en gang, men siden reciever deler bort bassen når du kjører frontene som SMALL tror jeg ikke det blir noe problem. Verdt et forsøk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk jeg ville testet å bare kable opp dobbelt jeg.

En y-splitt på den kanalen du bruker til subb på miniDSP. I den inngangen på y- leddet hekter du på signal fra preamp og i den andre hekter du på signal fra LFE.
    Ved film vil da miniDSP motta signal fra begge deler på en gang, men siden reciever deler bort bassen når du kjører frontene som SMALL tror jeg ikke det blir noe problem. Verdt et forsøk.
    Det kunne kanskje gått ja...det er kanskje en annen løsning, og det er rett og slett å kvitte meg med pre og kjøpe en litt mer "high-end" surround reciever. De som er litt høyere opp på skalaen får bra skussmål på stereo, og det kan hende jeg ville blitt fornøyd med en sånn?
    Hmmm...likevel klinger det ikke helt med svære horn og reciever for å si det mildt :-?
    Kanskje heller gå for en skikkelig line-source og bytte ut horna....

Horn...3 veis-linesource-png

Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •