Horn...3 veis - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 218

Tråd: Horn...3 veis

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hva med JBL LE14 som bl.a. blir brukt i Array 1400, S4600 og 250TI som bass? Veldig ligende lyd som 2245 bare at den har litt mindre av alt.
    Hvor finner jeg den? Ser at det er forskjell på a og h, og det er vel h jeg skal se etter kanskje? Ser ut til at jeg for det meste får opp en gammel vintage driver? Spennende uansett.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LE14H-1 står vel i 250TI, LE14H-3 står i Array 1400. Den er utgått og erstattet med LE14H-4. Umulig å si om noen av dem er tilgjengelig her.

LE14H-4 er lettere(membran), mer artikulert. Spesielt designet med tanke på det Japanske markedet.

Sjekk tilgjengelighet her: Dalens elektronikkservice as | www.dalens.no

Du må antagelig sende dem en epost.

WinISD Pro har forresten beregning av membranutslag.

Kanskje Gubben har lyst til å si noe om sine 12"?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Var på nippet til å bygge Ripol da jeg hadde OB høytalerene mine. Har dog aldri hørt de. Vet Bastanis baserer noen av sine konstruksjoner på dette.
    Fordelen her er jo plassbesparelse, men er ikke sikker på om det gir den "punchen" jeg er ute etter i bassen.
    Uansett godt forslag, og her er alle forslag velkomne
    Ja godt mulig du får mer punch med mer tradisjonelle løsninger. Frekvenskurven faller ganske bratt fra ca. 150-200 Hz og det er kanskje ikke optimalt.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lette litt rundtom etter 12" til mitt midbass-prosjekt. Ikke mange elementer som går under 50Hz i bassreflekskasse, men noen var det jo. Tror dette PHL-elemetet vil passe veldig bra i en Duo-klone hvor XO vil ligge rundt 200-250Hz.
    LSV Dieter Achenbach

Jeg valgte ikke dette elemetet grunnet pris og usikkerhet på om prosjektet vil bli realisert fullt ut/fungere bra, men er ikke i tvil om at det ville vært et meget godt valg.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    LE14H-1 står vel i 250TI, LE14H-3 står i Array 1400. Den er utgått og erstattet med LE14H-4. Umulig å si om noen av dem er tilgjengelig her.

LE14H-4 er lettere(membran), mer artikulert. Spesielt designet med tanke på det Japanske markedet.
    Stemmer at LE14H-1 sto i bl.a. 250ti mens LE14H-3 står i Array, men utifra det jeg har forstått så er de så godt som identiske lydmessig, de måler også omtrent identisk itllegg til at JBL selv at de går omhverandre.

Jeg trodde fortsatt LE14H-3 var tilgjengelig i Europa mens LE14H-4 i Japan og at de var lagd for forskjellige høyttalere/markeder, men mulig jeg tar feil.

LE14H-4 har litt høyere effektivitet men mangler samtidig litt i bunn sammenlignet med LE14H-3.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at LE14H-1 sto i bl.a. 250ti mens LE14H-3 står i Array, men utifra det jeg har forstått så er de så godt som identiske lydmessig, de måler også omtrent identisk itllegg til at JBL selv at de går omhverandre.
    Det er også min oppfatning.
    Jeg trodde fortsatt LE14H-3 var tilgjengelig i Europa mens LE14H-4 i Japan og at de var lagd for forskjellige høyttalere/markeder, men mulig jeg tar feil.
    LE14H-4 ble laget for det Japanske markedet. Prøvde å slå opp på jbl.com hvor det står at det ikke er mulig å få tak i reserve-bass til Array 1400: parts and accessories

Hva som eventuelt er tilgjengelig i Norge/Europa vet jeg ingenting om, men en kvalifisert gjetning er at det vil være fra lager.
    LE14H-4 har litt høyere effektivitet men mangler samtidig litt i bunn sammenlignet med LE14H-3.
    Ja. Selv LE14H-4 er ikke spesielt effektiv med sine 91dB.

Rosinen i pølsa er derimot at alle disse 3 variantene spiller meget pent, også i små kabinett. De liker bassrefleks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra med forslag...fortsett å pøse på Spørsmålet med det JBL elementet er jo tilgangen. Følsomheten er relativ lav i forhold til resten, men det er jo ikke så farlig pga den aktive delingen i bassregionen.
    Hvis dette elementet går ann å få tak i rett fra JBL, vil jeg kanskje tro det koster det hvite ut av øyet?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort en god del resarch på 12" selv og det er ikke så mange som takler ned mot 40hz i små kasser. Du trenger ganske høy Qts, rimelig lav FS, bra slaglengde ikke for høy VAS og selvfølgelig best mulig følsomhet.

Noen jeg har funnet:
    JBL 2204h, ikke lett å oppdrive. Qts 0,36, VAS 90 SPL 95
    Beyma 12Mvnd Qts 0,34 VAS 90, SPL 97(mer 95 i snitt, men dog)
    Eminence Definimax Qts 0.35, SPL 94, VAS 60, X-MAX 6,2

Om du kan offre litt følsomhet er det mer å velge mellom =D Eventuelt må du opp i størrelse på kabinetter/drivere. Vanskelig å lage et følsomt system uten å ofre bassen eller ha mye kabinettvolum og membranareal. Mange 12" har veldig god powerhandling som skulle tilsi at de tåler å EQ'es en del, men de fleste begrenses vel uansett av X-max under 50hz...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra research FredrikC! Skal sjekke disse.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne AE. Disse har du jo vært borti før mener jeg å ha lest, men se på TD12-S og X. De trenger litt større kasser. Men har veldig bra X-max, power handling og fortsatt god følsomhet. Simmulerer veldig pent.
    To TD12-S i 140L bassreflex tror jeg vil spille ekstremt bra. Det vil tåle MYE effekt og ha en følsomhet på ca 96db ned til 40hz og så rulle rimelig kjapt av.

TD-12S:
    TD12S- 8ohm
    Fs: 31.5 Hz
    Qms 2.93
    Qes 0.38
    Qts 0.34
    Vas 160 Liters
    Cms 0.4 mm/N
    Mms 64 grams
    Sd 530 cm2
    Rms 4.0 Kg/S
    Bl 13.3 T/m
    Re 5.3 ohms
    Z 8 ohms
    Le 0.3 mH
    Pe (max) 500 Watts
    Pe (transient) 1000 Watts
    1WSpl 93.2 dB
    Linear Xmax 14 mm (peak)
    Mech Xsus 18 mm (peak)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt annen approach med disse kanskje. Hvordan ville det blitt med dual 10" av denne i hver kasse tror dere? Er det ikke slik at ved seriekobling (?) vil følsomheten øke 3db?
    Visaton - Lautsprecher und Zubehör, Loudspeakers and Accessories

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte jo mine 15" AE TD15M for litt siden. Blir uansett for stort med 15" foreløpig på dette prosjektet.
    AE er bra saker, men ikke helt billig med frakt over dammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumet på kassene er omtrent 140L forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..tenke, tenke (oppsummere/snakke med meg selv).

Long-throw elementer vet jeg ikke om er tingen her. Jeg har også vært veldig for lukket kasse, men må seriøst vurdere portet likevel.
    Det av den enkle grunn at lukket liten kasse, stor membran med lav vandring ikke går i hop. Enkel fysikk.
    Ok, da er altså valget enklere. Det må bli et følsomt PA element eller to i hver kasse som skal være portet og tunet ned til i underkant av 40hz, gjerne enda en liten bit lavere, selvom roomgain vel også blir med her.
    Kommer til å kunne bruke EQ på elementene også, så det gjelder å finne noe som tåler en trøkk, går greit dypt, men også kan spille pent opp mot 350hz...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep er bare å akseptere fysikkens lover først som sist. Du får ikke lite areal/kassestørrelse, høy følsomhet og dypbass. Liten kasse/plass forutsetter høy slaglengde som ødelegger for følsomhet og gir dårligere lyd oppover i frekvens. Skal du ha liten kasse og høy følsomhet blir det lite bass. (selv om noen elementer er bedre til å kombinere enn andre)
    Tror du skal være veldig fornøyd om du får dem flatt ned til 45hz. Under det trenger du dedikert subwoofer.

AE er dyrt som du sier med frakt. Kanskje vi kan få til et groop buy? Jeg kan være interessert selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du har fått med deg skal jeg nå kun få tak i gubben eller Ingvar selv for å høre om den bassløsningen han har lagd. Gubben sitter sikkert og tramper takten
    Dette ser ut til å kunne være midt i blinken å kombinere med Avantgarde toppene. Skulle gjerne hatt den kassa ørlite lavere, eller eventuellt fått integrert hornet i kassa så designet ikke når taket. Duo hornet er tross alt 67cm høyt.
    AE er bra saker, ingen tvil, men det får vente litt, til jeg har avklart hva dette her ender i!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aurasound NS15 kan vell muligens også være en god kanidat? Det er ett fantastisk element som spiller ekstremt bra som sub og det mest imponerende er at det vistnok har kvalitet langt over snittet også oppover i frekvens!

Så med unntak av lav effektivitet burde det oppfylle de fleste krav

Newcomer Ingvar Ahlberg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QW-1 mkll kan nog vare en hyggelig bass i dette prosjekt, plass för diskant i kassen også.

12P1000Nd og 12P80Nd er lemplige kandidatter fra Beyma.

Ingvar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ingvar! Fantastisk at du bidrar med din tid til å hjelpe oss hjelpeløse Jeg skjønner at målene i kassa muligens er ganske kritiske for et bestemt element, men kan jeg spørre om det er mulig å skalere ned slik at høyden blir nærmere 100cm og ikke 115cm som denne er? Eller blir dette bare tull?
    "Problemet" mitt er at mellomtonehornet er 65-67cm høyt og da blir høtaleren 180cm høy.

Newcomer Ingvar Ahlberg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok att gjöre på denne måte:

La mig rekne litt mer så vi får den helt korrekt.

Ingvar

Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •