10kanals ICEpower 1000ASP - en unik forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper du blir fornøyd med oppsettet!

Jeg har nogen lunde noe av det samme (D-Sonic M2000-5) og det spiller helt hinsides.Personlig hadde jeg skippet noe fancy logo på forsiden, kun kjørt cleant all the way.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Her var det mange svar over natten!
    Takk til alle for god tilbakemelding!

Sitat Opprinnelig postet av Score
    Blir nok veldig bra det her Hvor har du handlet alle modulene?
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tøft!

Mitt eneste spørsmål er vel egentlig hvordan du fikk kloa i ICEpower-moduler i såpass begrenset antall. Etter hva jeg trodde, så solgte B&O kun slike moduler i større kvanta til produsenter av kommersielt tilgjengelig utstyr, ikke til DIY.
    Driver et audiorelatert firma selv, og har fått tak i de på det viset!

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dette så meget bra ut!

Hvor stor blir denne kassen? Tenker da i forhold til å bygge to mindre kasser med 5 moduler i hver (som kunne plasseres ved hver sin høyttaler).
    Denne har ytre mål på BxDxH = 467,5x406x243 (uten utstikket på fronten - 12mm)
    Synes egentlig ikke det er så ikke store mål på en forsterker på 10x1000watt rms
    Det høres veldig lurt ut med 2x5 kanaler - en ved hver høyttaler - men selv om jeg har ei ettergivende kone, må jeg nok av estetiske årsaker prøve å holde meg til racket (som jeg har innsett at jeg må lage meg et større av ) på komponentene.

Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Sweet!

Dette blir kraftige saker.

Har du noen formening om hvordan de låter sammenlignet med Hypex UcD modulene?

Er det switchet powersupply på dem?
    Har ikke testet dette, men håper da ICEpower de låter bedre, ellers kunne jeg kanskje heller ha brukt hypex
    Har liggende 4kanaler med hypex 180watts moduler og PS også, så du skal ikke se bort fra at det blir testet en gang!

Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Dette vriket utrolig spennende.
    Hvor mye må du ut med for delene?
    Og tror du skjermingen blir nok, hvis den lager så mye støy tenker jeg.

Good luck anyways. Dette tror jeg blir veldig veldig bra.
    Det har ikke vært så forferdelig dyrt i forhold til spesifikasjonene.
    Det er nok kontakter og plugger (neutrik all the way) som har kostet "mye" totalt sett.
    Jeg tror nypris på komponentene til hele prosjektet kommer på ca. 110'000 totalt sett med høyttalerene.

Det er lagt inn massiv 2mm aluminium mellom alle modulene, og over under skal platene perforeres med 5mm hull (har det fra høyere hold at 5mm er maks diameter på lufteperforering mtp RFstøy.)
    Det er nødt til å være nok, dessuten skal alle kabler inni der være skjermet, samt at signalet går balansert fra lydkortet.

Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Det så veldig spennende ut, men det er vel ikke anbefalt for noobs som meg...

Hva vil det koste, og hvor mye lyd får du for pengene i forhold til forsterkere i en butikk? (dumt spørsmål?)
    Nermeste i ytelse er nok 10stk Midgard Audio Oberon 6.1 til den nette pris av 90'000

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Blir en råtass det der!
    Skal du forsyne denne med 2 stk 16A kurser, eller 3 fas?
    Der kommer første flaskehalsen, heldigvis bare midlertidig.
    Har per dags dato én kurs på 10ampere til rådighet, noe som er helt tåpelig mtp at systemet trekker over 50A på maks effekt.
    Men! Har dimensjonert inntaket på 20A, og kommer til å legge opp for en eller to inntak til på 20A

Dessuten kommer bare fire av kanalene til å drive 15" basselementene, og to av de kommer til å drive tilsammen 8stk 22cm seas basser.
    Resten er mellomtone og diskant, satser derfor på at jeg klarer meg lenge med 10A, iallefall slik jeg bor nå (10A eller (eller kanskje opp mot 12ampere iom at sikringen tåler en del overkjøring) gir jo tross alt over 2000watt gjennomsnittelig musikkeffekt!)

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Sånn ca 1kw til hver diskant burde vel holde :-D
    Hvorfor 10 kanaler? Biamp av bassen?
    Hvor stort blir kabinettet?

Den lysende logoen kan bli skikkelig stilig.
    Har hatt i tankene en 6 kanaler selv for aktiv drift av 3-veis, men trodde det i såfall måtte bli Hypex sålenge Icepower ikke selges til private/småforbrukere.
    Jepp, det er mer en nok.
    Men tenker sånn at hvis en først skal bygge noe slikt, og bruke så mye tid på det, er det greit å gjøre det skikkelig når en først skal gjøre det.
    Skal ha en kanal per bass, ja.
    Hvem vet, kanskje jeg skal ha 8 basser en gang, og da er det greit å ha nok effekt. Da trenger jeg bare en 4kanals fjert ekstra til mid/diskant
    Har høye tanker for den logoen, men sliter litt med kunstneriskiteten...

Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Håhå, grisetøft prosjekt! En alternativ belysningsmetode er forsåvidt art.nr. 75-561-29 fra Elfa, da er du sikret jevn spredning av lyset også.
    Aiai! Hvofor fortalte du meg ikke om desse før?
    De var jo geniale.. men det sto ganske lite om dem på nettsidene til elfa. Vet du noe om hvilken spenning de trenger, og hvor mye lys de sende ut?
    Nesten så jeg vurderer å la vær å bruke LEDene jeg har mekka til.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva med strømforsyning? Powerbryter? Slow start? Skal du smelle alle disse rett på nett samtidig?....:shock:
    Jeg vet at 2stk går på mine sirkringer så jeg har lagt opp til 5strømbrytere.
    Det gjør også at jeg kan kjøre to, fire osv kanaler om gangen dersom jeg skulle trenge det.

Sitat Opprinnelig postet av CNK
    De trekker vel svært lite når de er uten last?
    De trekker ca. 15watt uten last, men blir jo en del med 10stk..

Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Han bør bruke sånn Jurassic Park opplegg hvor en må pumpe opp noe greier og skru på ting etterhvert. Eller så virker ikke telefonene og dinosaurene springer løs.
    HAHA Det måtte evt. være de jeg leier bopel hos som springer løs

Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Håper du blir fornøyd med oppsettet!

Jeg har nogen lunde noe av det samme (D-Sonic M2000-5) og det spiller helt hinsides.Personlig hadde jeg skippet noe fancy logo på forsiden, kun kjørt cleant all the way.
    D-sonic så meget bra ut, spesielt til de prisene!
    Men reagerer litt på at de ikke har noen kjøleribber, men det er vel uansett nok effekt uten ribber..
    Skal prøve å lage en logo som ikke er for "pragende" samt blende lyset en del, slik at det ikke blir for sterkt.

Andreas

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Vet du noe om hvilken spenning de trenger, og hvor mye lys de sende ut? Nesten så jeg vurderer å la vær å bruke LEDene jeg har mekka til.
    Sorry, vet ikke mer enn det som står på Elfas sider. Har vurdert dem selv ifm. andre prosjekter, men har aldri kommet så langt som å sjekke specs. Jeg er grusomt mye flinkere til å drodle enn å faktisk sette ting ut i livet

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dette blir brukt til kun musikk, men om du ser film i tillegg kan det være en ide å lage en bryter som kan slå av lyset om det skulle være ønskelig? Uansett rått prosjekt. Blir morro å følge fremgangen

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Jeg vet ikke om dette blir brukt til kun musikk, men om du ser film i tillegg kan det være en ide å lage en bryter som kan slå av lyset om det skulle være ønskelig? Uansett rått prosjekt. Blir morro å følge fremgangen
    Det beste hadde vært kun bryter, eller evt svakt, svakt lys på baksiden.
    Slik jeg har det nå bruker jeg teip over alle LEDlys som ikke kan dimmes 100%. Fungerer upåklagelig!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på om jeg skal gjøre det ja. Det skal konstrueres utelukkende for musikk, men kommer til å brukes på begge deler.
    Tror da jeg legger inn en bryter med "av-svak-normal", hvor "svak" er med en motstand i serie.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det her ser rått ut ka med å lage en "softstart" som slår på f.ex. 2 og 2 kanala? samt dimmer for logoen? det bli jo litt knot med 6 strømbrytera i en forsterker. (5 te forsterkermodula+en te logo)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    det her ser rått ut ka med å lage en "softstart" som slår på f.ex. 2 og 2 kanala? samt dimmer for logoen? det bli jo litt knot med 6 strømbrytera i en forsterker. (5 te forsterkermodula+en te logo)
    Strømbryterene trenger ikke nødvendigvis være på fronten. Det spørs kanskje litt på hvordan forsterkeren skal stå i "racket". Det finnes jo også knapper som er ganske sexy så alt er mulig

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i det.. Men tror rett og slett ikke jeg gitter å styre med det...
    Får heller la vær å slå de av så ofte.

Tenkte å ha alle knapper bak jeg, og ha forsterkeren oppå racket.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som sitter på nettet en sen fredags kveld?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som sitter på nettet en sen fredags kveld?
    Er vel heller fredags morgen, var torsdag i går

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har hatt fredag i hodet i hele dag. Har ferie så ting går litt i surr

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik har jeg tenkt å feste de vertikale aluplatene. Noe blir alu Lprofil 15x15x3 og noe blir knekket (har sånn fæncy knekker fra clas'ern)
    10kanals ICEpower 1000ASP - en unik forsterker-bilde14-jpg

Sliter litt med noen konstruksjonsmessige problemer her.
    Har funnet ut av de festene som er merket med grønt her
    10kanals ICEpower 1000ASP - en unik forsterker-bilde17-jpg
    Problemet er hvordan jeg skal få festet de ytterste (røde merkene) modulene til ribbene.
    Prøver å unngå å skru fra utsiden, eller lime fast modulene.
    Skal klare å få dem festa, men da trenger jeg:

A) En metode til å hekle de to 200mm [1] ribbene på siden sammen.
    Noen som vet om dette lar seg sveise uten at elokseringen på yttersiden tar kvelden?

B) Å sveise på en løs bit på full høyde og ca 40mm bredde fast på ribbene, mellom modulene [2] men går det an å sveise 2mm alu på slik ?

Tenkte en del på hvordan jeg skulle feste sammen delene i midten [3] og kom frem til at modulene kan skrues fra den ene siden, og ribbene kan boltes sammen fra den andre siden, se bilde.
    10kanals ICEpower 1000ASP - en unik forsterker-bilde15-jpg

10kanals ICEpower 1000ASP - en unik forsterker-bilde16-jpg

Så! Hva er dommen, hva kan gjøres bedre?

Andreas

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du bør sveise mye i kjøleribbene om du vil unngå å skade elokseringen. En måte å løse problemet på kan være å borre og gjenge hull i KS200 til plater av aluminium eller kobber med samme mål som 2xKS200. I tillegg borres og gjenges hull i platen og KS200 til settskruer med mønster som passer til festing av modulene. Mulig du må borre hull i modulene for å lage boltmønster? Platene skrues først til KS200 med maskinskruer, settskruer monteres også. Så trer du modulene inn på settskruene og fester de med nylock muttere e.l.

Her er en variant, D-Sonic 2500-7:link

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømbryterene trenger ikke nødvendigvis være på fronten. Det spørs kanskje litt på hvordan forsterkeren skal stå i "racket". Det finnes jo også knapper som er ganske sexy så alt er mulig
    det bli jo nesten sånn jurasic park oppstart som va nevnt tidliger i tråden da:grin: med unntak av pumpinga he he.

Newcomer Peter Pan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spændende projekt

Hej [likerHIFI]

Spændende projekt, jeg glæder mig til at se det færdige resultat.

I 3 år har 4 x 500 Watt ASP ICEpower moduler leveret lyd i mit setup, og jeg er super tilfreds med lyden.
    Det tager ca. 100 timer at spille modulerne til, og jeg slukker aldrig for strømmen. Gør man det, går der ca.
    ½ time før lydbilledet er på plads.

Hvad koster EL for 2 X 500 Watt ASP ICEpower moduler i standby.

Jeg har konstateret at ASP ICEpower moduler giver den bedste lyd her og nu, når de aldrig bliver slukket.

Hvad koster det så at have 2 x 500 Watt stående tændt ??

Her min beregning:

Et 500 Watt ASP ICEpower modul forbruger 3 W når der ikke spilles på det. 2 x 500 Watt bruger 6 W.
    Regnestykket bliver så 365 dage gange 24 timer = 8760 timer gange 6 W. I min kommune betaler vi
    1.92 Kr. for 1 kwh x 52.560 kwh = 100.92 DKr. pr. år.

Så mener jeg godt man kan forsvare at lade stereoforstærkeren stå med konstant strøm på.

OK så løber der jo lidt ekstra på, hver gang der bliver spillet musik, men billigt syntes jeg det er.

Her billeder af min 2 x 500Watt ASP 4 Ohm forstærker, da jeg loddede PowerLink Mk III kabler i for tilslutning
    af forstærkeren til PowerLink front udgange på B&O anlæg eller som i mit tilfælde et BeoVision TV. Her efter til
    sluttes et sæt eks. passive BeoVoxPenta med almindelige højttaler kabler til ICEpower forstærkeren.

HIFI4ALL.DK Forum: Peter Pans B&O opsætning med ICEpower.

Mvh. Peter Pan

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

feste av moduler

Jeg har festet mine ASP 500 moduler ved borre og gjenge inn fra siden i den tykke siden av den orginale kjøleplaten. Litt skummelt, men med en stødig hånd går det bra. M5 går helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder

Vedlegg 52543

Vedlegg 52544Et par bilder for å vise litt bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peter Pan
    Hej [likerHIFI]
    Det tager ca. 100 timer at spille modulerne til, og jeg slukker aldrig for strømmen. Gør man det, går der ca.
    ½ time før lydbilledet er på plads.
    Jeg må innrømme at jeg etter å ha hatt et sett 1000asp tidligere aldri har hørt noen forskjell fra kald til varm modul, eller etter innspilling.
    Høyttalerene derimot er en annen sak!

Sitat Opprinnelig postet av Kyrreste
    Jeg har festet mine ASP 500 moduler ved borre og gjenge inn fra siden i den tykke siden av den orginale kjøleplaten. Litt skummelt, men med en stødig hånd går det bra. M5 går helt fint.

Vedlegg 52543

Vedlegg 52544Et par bilder for å vise litt bedre.
    Dette var jo lurt! Da får man enda bedre feste til ribbene.
    Hvor effektiv er den ribben du bruker? Og hvor mye belaster du modulene? (nysgjerrig)

Newcomer Peter Pan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Jeg må innrømme at jeg etter å ha hatt et sett 1000asp tidligere aldri har hørt noen forskjell fra kald til varm modul, eller etter innspilling.
    Høyttalerene derimot er en annen sak!
    [likerHIFI]

Så er der 3 muligheder.

1. Din første ICEpower forstærker har været tilspillet.
    2. Dine højttaler er ikke istand til at gengive nuancerne.
    3. Du har ødelagt din hørelse.

Du er den første jeg har hørt om der ikke har oplever bedre dynamik efter tilspilning. Efter at have været slukker er lyd perspektivet først på plads efter ca. en ½ time.

Så den dag du er færdig med dit spændende projekt kan du glæde dig til at lyden bliver bedre og bedre hvad enten du kan høre det eller ej.

God fornøjelse.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •