Bygger Zaph TMM Waveguide - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
  1. #21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Ser du har fått fart på kamera!!

    Mener at Ljudia også har det dempematerialet jeg siktet til tidligere.
    Uansett visst du har kjøpt inn annet er det jo greit. Pass på at det ikke blir for tykt lag i sidene bak basselementene når du bruker skum, vet at dette bygger endel ut:-D

    Jeg vil tro det er bedre med flere avstivere når det er snakk om så lite avvik på volume.

    Biltema har noen som har større hode men desse er blanke(rustfrie)

    Jeg trodde poenget var å ha "små hoder" på boltene som var mere diskre MEN umbrako hodene på desse som dynabel selger passer ikke på mine bits, og jeg har stort utvalg på bits.... noen som har samme problem? jeg har slitt ut hode på 20-30 stykker.
    hei, jeg skal spraye M5 biltema svarte. Tipper det blir greit. Saken er at hodene bør ha en viss størrelse for å dekke over søkket rundt skruhullet i elementet...

    Når det kommer til umbraco/bits, så er det lurt å utstyre seg med både amerikansk og europeisk sett. Tror du får begge deler på clas/biltema. Er hhv. tommer og mm... :-)

    Ellers stiver jeg mer av da. Tror det skal gå grei. Så blir det oppboring av Ca18 til M5.


    Kommer snart flere bilder, da av kobinett osv.

  2. #22
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går an å få kjøpt sorte umbrakoskruer også.

    Den bøken din så farlig lys ut, heelt sikker på at den er varmebehandla?
    Bøk er som regel dampet i tørkeprosessen, men det er ikke den varmebehandlingsmetoden jeg mente.

    Pen pris du hadde fått på fineren iallefall!

  3. #23
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ekte trefinér pleier jo å bli en del mørkere etter en stund... Den virkelige fargen kommer også mye bedre frem etter at den er lakkert med klarlakk

  4. #24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei, joda den er noe mørkere uten blitz.

    Hvordan er det å sprøytelakkere slik finèr med klarlakk?

  5. #25
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går fint å sprøytelakkere finer, resultatet blir likt som med heltre.

    Noen kjappe spørsmål:

    Delefilteret ditt ser litt feil ut, det skal ikke være noen motstander der (antar at det er "the minimalist" du bygger).
    Har du tatt med likestrømsmotstanden til spolene som en egen komponent?
    Denne er markert med rødt på filtertegningene til zaph, og er kun for å hjelpe med å finne likest mulige komponenter som han har brukt.

    Du bør bruke vannbasert kontaktlim. Det er Casco det også, selges på monter, blå og hvit plastbeholder.

    Andreas

  6. #26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Det går fint å sprøytelakkere finer, resultatet blir likt som med heltre.

    Noen kjappe spørsmål:

    Delefilteret ditt ser litt feil ut, det skal ikke være noen motstander der (antar at det er "the minimalist" du bygger).
    Har du tatt med likestrømsmotstanden til spolene som en egen komponent?
    Denne er markert med rødt på filtertegningene til zaph, og er kun for å hjelpe med å finne likest mulige komponenter som han har brukt.

    Du bør bruke vannbasert kontaktlim. Det er Casco det også, selges på monter, blå og hvit plastbeholder.

    Andreas
    Hei,
    Takk for innspill vedrørende delefilter. Jeg har sett bort fra motstand i spolene, trodde det rett og slett var så lavt...
    Men jeg har ELENDIG multimeter. Vet noen hva motstandene er i disse dynabel-spolene:
    SP4420 Spole Luft 0,68mH 1,2mm tråd
    SP7050 Spole P-Kjerne 3,9mH 1,2mm tråd

    Jeg håper at de er lavere eller lik det som Zaph har i den enkleste tegningen. Så kan jeg evt. legge til motstanden imellom anbefalt verdi...


    Ellers når det kommer til lim, så er altså vannbasert å anbefale? Kan ikke det by på problemer dersom en bruker annet som er oljebasert, fex. lakk?

  7. #27
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    SP4420 = 0,31ohm
    SP7050 = 0,28ohm
    Zaph sine verdier er henholdvis 0,41ohm og 0,21ohm

    Altså er komponentene dine perfekte! Du kan bare lodde vekk motstandene.
    Brukte selv nøyaktig samme komponenter.

    Grunnen til at jeg anbefaler deg det limet er at det rett og slett er sykt mye bedre å jobbe med.
    Problemet med løsemiddelbasert kontaktlim er
    A) at det er løsemiddelbasert yl-gruppe 5 tror jeg, iallefall hvis du tynner den ut litt med lynol (noe du bør)
    B) Det henger dårligere en vannbasert på grunn av:
    C) Det er mye vanskeligere å stryke ut, og "trevler" seg før du rekker å si bladfiner.

    Lakk er ikke noe problem, du skal lakke oppå fineren, ikke limet!

    Løp og kjøp!

    Andreas

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    SP4420 = 0,31ohm
    SP7050 = 0,28ohm
    Zaph sine verdier er henholdvis 0,41ohm og 0,21ohm

    Altså er komponentene dine perfekte! Du kan bare lodde vekk motstandene.
    Brukte selv nøyaktig samme komponenter.

    Grunnen til at jeg anbefaler deg det limet er at det rett og slett er sykt mye bedre å jobbe med.
    Problemet med løsemiddelbasert kontaktlim er
    A) at det er løsemiddelbasert yl-gruppe 5 tror jeg, iallefall hvis du tynner den ut litt med lynol (noe du bør)
    B) Det henger dårligere en vannbasert på grunn av:
    C) Det er mye vanskeligere å stryke ut, og "trevler" seg før du rekker å si bladfiner.

    Lakk er ikke noe problem, du skal lakke oppå fineren, ikke limet!

    Løp og kjøp!

    Andreas
    Hei, takk igjen.
    Da forstår jeg det slik at filteret kun vil bestå av 3 komponenter:-)

    Men har litt dårlig erfaring med oljebasert over vannbasert. Forstår at finèren er imellom, men det vil vel kunne bli problemer ut mot hjørnene?

    Ellers skal det kjøpes inn litt dempemateriale imorgen. Så snart lukkes kassene:-)

  9. #29
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette kan jeg garantere deg ikke er noe problem, har selv gjort det maange ganger både profesjonelt og privat.
    Men det er et fritt valg, løsemiddelbasert kontaktlim er jo tross alt mest utbredt.
    Dersom du bruker vannbasert må du huske å la det tørke lenge nok (til det forandrer farge fra rosa til det nesten ikke synes lenger)

  10. #30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Skruer

    jeg har vært på clas og biltema, må si det er ganske håpløst med tanke på sorte umbraco der.. ? Kanskje jernia er et alternativ. Synes biltemaskruene har hode som bygger litt mye òg....

  11. #31
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøpte mine sorte umbrako på Tools i haugesund.
    Her er noen tools-butikker som ligger nærme deg
    Husk å ringe å spør om de selger til private før du setter deg i bilen.

  12. #32
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden vi fikk så mye kjeft på verktøy-lære på fagskolen, så kan jeg jo bringe kjeften litt videre: Ikke umbrako, men Unbrako! ;-) Faktisk så fikk vi ikke rett på teoriprøvene våre før vi skrev "innvendig sekskantnøkkel" ettersom Unbrako er et registrert bransjenavn...



    PS: Gleder meg til å se det ferdige resultatet og hvilke lytteintrykk du får!

  13. #33
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe. Har undret meg litt over stavingen, selv. Har sett litt begge deler på nettet, faktisk søkt med begge stavingene...
    Men: jeg fikk tak i passelig lengde - og svarte - på jernia. Var løsvekt...

    Ellers har jeg handlet inn til demping:
    Rikelig 30mm og 10 mm biltemaplate.
    Dempe "filt" på rull fra TOrshov
    "Eggeskum" fra dynabel
    "ull" fra dynabel

    Tenker å feste herligheten med kontaktlim. Men hoder limet på biltemas selvklebende uten å løsne?

    Høres dette fornuftig ut:
    Front: 10mm biltemaplate + 1 lag "filt".
    Oppe og nede: 30 mm biltemaplate + 1 lag "filt" + "eggeskum"
    Bak: 10mm biltemaplate + 1 lag "filt" + "eggeskum"
    Så kan jeg legge på litt "ull" oppe og nede etterpå...


    Men synes dette virker veldig tykt. Hva bør bort/endres. Eller er dette greit? Må jo få plass til det som skal bevege seg + god luftstrøm til port... Men blir det for mye demping, vil vel det effektive volumet bli for lavt?

  14. #34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Siden vi fikk så mye kjeft på verktøy-lære på fagskolen, så kan jeg jo bringe kjeften litt videre: Ikke umbrako, men Unbrako! ;-) Faktisk så fikk vi ikke rett på teoriprøvene våre før vi skrev "innvendig sekskantnøkkel" ettersom Unbrako er et registrert bransjenavn...
    å fa..!!!! da har jeg også skrevet feil! jaggu bra det er noen som passer på her:shock: :neutral: :-P

    Murildo:
    Ingenting på frontbaffel.

    Visst du skal bruke eggeskum så lim det på først og legg ull utenpå.

    Det er vel ikke noe fasit svar, men du må prøve deg frem.

    Jeg brukte flere lag med filt + rockwool ca 10 cm og et lag ull i bunn-og topp på mine CNO, og det ble meget bra. CNO er ca samme størrelse.
    Bak bassen brukte jeg et lag filt, 3-4 cm rockwool og et lag ull. (5 mm Bitumen på alle flater innv.)

    Eggeskum tar opp endel plass og det biltema dempematerialet på 30 mm tar nok også mye plass. Visst du knipser noen bilder av det du stapper inn blir det litt enklere....

    Stå på!!

  15. #35
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen,
    har rotet bort kabelen til kameraet, men skal finne den:-)

    har nå satt i elementene i den ene. tester nå i skrivende stund.
    Bruker min nye HK 980.
    Synes det er mlitt overvekt på diskantsiden, synes ikke den puncher særlig på dypbassen. Ellers er lyden realistisk. Er tross alt bare mono ennå.
    Forsøker med porter med indre diameter 4,3cm, indre areal 14,5cm2, Lengde 14,0cm. Vil dette gi en brukbar avstemning? satser på 35-40Hz. Er litt i sturr på om jeg har lagt ull litt for tett på portåpningen inni.

    Noen bra testlåter?

    Ellers er det noen tips til å fore ut elementene som faller litt for dypt inn i baffelen?

  16. #36
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. Smør deg med tålmodighet! Bassen kommer seg litt etterhvert når elementet blir innspilt. Sjekk at kassen er 100% tett, også mellom elementer og kasse, meget viktig for bassgjengivelsen!
    Etter noen timer spilling og du fortsatt synes bassen er tam, eller lyden er for lys, kan du eksperimentere med mer eller mindre demping, husk at det ikke skal være demping mellom element og bassrefleksrør, der må det være fri blås! :lol:

    2. Jeg bruker underlagspapp for parkett til å lage pakninger til elementer og terminaler. Den er ca 1 mm tykk og kan ganske enkelt klippes til. Legg bare på flere hvis du har forsenket litt for mye. Og jeg mener papp IKKE underlagsfilt.
    Kjøp deg en rull, så har du til å bygge høyttalere resten av livet :grin:

  17. #37
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Disse kan være litt skarpe, men det har aldri plaget meg.
    Det er uansett masse rom for eksperimentering.
    Prøv med ferdig par du!

    Og følg norcads råd!

  18. #38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    diverse bilder

    hei, her er omsider noen bilder av prosjektet::-D

    De ligger dessverre ikke kronologisk, men skal få frem en del av prosessen.
    Jeg har mekket til overfresen på en mer stabil plate, som jeg også brukte som sirkeljigg.
    Ellers har jeg dempet med biltema-bitumen i topp/bunn/bak. Dobbelt lag dempe"rye" fra torshov over det hele. Noe ull bak elementer.
    Diskanten klemmes frem mot waveguiden som hos meg er av plast. Denne freste jeg til ved å legge den opp ned samt lage en ramme rumdt den som jeg la overresen oppå - funket fint!
    Bunnen består av en innfelt luke som delefilteret er festet til. Denne kan skrus ut med umbraco dersom det blir behov.

















  19. #39
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da skal elementene fores ut med byggpapp. Så er det å bore inn snepperter samt lage front-MDF med stoff.

    TIlfeldigvis noen som har en bit decoflex steamed beech liggende? mangler til toppene... Så ellers blir det å kjøpe ny rull..

  20. #40
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Lyden - testing

    Hei,

    Da er paret ferdig:-) jeg har spilt en del med, bassen begynner å komme mer og mer.

    Er strålende fornøyd med lyden.
    Det er god og rask respons og bra bredde. Jeg synes instrumener og vokal til tider virker å "være i rommet", skjønt jeg nok ikke har på langt nær noe ideelt lytterom.
    Det er kapabelt til å skru volumet skikkelig opp, leverer bukseristende dypbass - uten pusting i mine porter.(var spent på dette). Hører heller ikke vibrasjoner/fremmedlyder fra kassene. (måtte feste et bilde på nytt på veggen, dirret)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •