Signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Tråd: Signalkabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabler

Har redigert og oppdatert dette innlegget for ordens skyld.
    Placebo
    Jeg vil ha nye signalkabler, og har valgt å lage dem selv. Hvorfor? Jo, fordi jeg er en av dem som faktisk tror på at det er hørbar forskjell, enorm forskjell faktisk. Jeg har tidligere laget DIY Cat5E høyttalerkabler, og ble strålende fornøyde med dem, så den kabelen vil jeg fortsette med.
    Kjøper muligens en DacMagic til neste måned, det pluss inspirasjon av andre AVforum medlemmer er grunnen til at jeg starter opp med DIY igjen.
    Kablene skal etter planen gå mellom DAC->Receiver, og Effekt->Receiver.

- Hmm, hvorfor står det Placebo i fet tekst der oppe?
    Jo, takk for at du spør. Det er fordi det er akkurat det jeg har valgt å kalle denne soon-to-be Norges beste signalkabelen! Jeg syntes det var et morsomt navn(og kanskje ironisk? nææh), og jeg håper at anti-kabelkvalitet-folka smiler istede for å kverrulere i denne kabeldiskusjonen.

Handleliste
    - Kabel (Cat5E) Komplett.no - Installasjonkabel UTP CAT5E 100m trommel
    - Plastslange (PVC) Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    - Krympeslange Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    - Splitt terminering (ViaBlue) Xtreme-Cable - NF-A7 Splitter
    - Kabelstrømpe (ViaBlue (Blackline,Redline og Neon) Xtreme-Cable - Tilbehør - Kabelstrømpe, "Neon"
    - RCA Plugger.. ebay..

Så...
    Har dere noen tanker til dette? har et stramt budsjett, så det kan ikke være så kostpart. Derfor er det også veldig kjekt om dere anbefaler varer fra samme kjede, om dere skulle gjøre så. for å minske frakt kostnader.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer vel lit an på hvilken form for signalkabel du vil lage, men de fleste kabelmaterialer vil nok fungere helt fint. selv om kabelfreaks kanskje ikke er enig i det.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    kommer vel lit an på hvilken form for signalkabel du vil lage, men de fleste kabelmaterialer vil nok fungere helt fint. selv om kabelfreaks kanskje ikke er enig i det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jeg glemte selvfølgelig å skrive hva jeg skal bruke dem til. Skal oppdatere tråd..

- DAC->receiver (Ikke kjøpt enda, blir nok en Cambridge DacMagic)
    - effekt->receiver
    - og muligens mer.

men de fleste kabelmaterialer vil nok fungere helt fint. selv om kabelfreaks kanskje ikke er enig i det.
    Jeg tror dette har mye med psyken å gjøre, men en viss forskjell hører jeg. fra biltema til cat5e kabler på høyttalerne gjorde at anlegget mitt fikk et stort helhetlig lydløft.
    men det jeg lurer aller mest på er hvordan lederne skal "ligge" i kabelen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen kunskaper angående det selv, men vil tro at om det skal være flere ledere, f.eks to som i sterio så bør du nok isolere den ene siden fra den andre.
    I tilegg om du skal bruke flere ledere for hver bør vel dem tvinnes, eller aller helst flettes sammen.

Altså:
    ledere med samme mål i kontakt: Flettes sammen
    Ledere med forskjellig mål i kontakt: isoleres mest mulig fra hverandre,

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, høres riktig ut det du sier, er det jeg har gjort med høyttalerkablene. Men jeg ser mange som ikke gjør akkurat det der. de fleste fletter alt sammen. Så er jo akkurat det jeg lurer på. hvordan lederne skal ligge, og hvor mange ledere det optimalt skal være på +/-..

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signalene som går igjennom kablene er vel såpass svake at dem ikke nødvendigvis har påvirkning på hverandre, men optimalt set skal dem vel skjermes fra hverandre, selv om det praktisk sett kanskje er av lite betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer. men når man først skal gjøre ting selv, så må det vel bli gjort ordentlig ..
    én leder på negativ og en på positiv bør vel være nok. dyre signalkabler som har blitt hakket opp og vært under obduksjon har jo også ganske tynne ledere.. noen tanker bak dette?
    og hva kunne vært bra som isolasjon mellom negativ og positiv?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    Ja, det stemmer. men når man først skal gjøre ting selv, så må det vel bli gjort ordentlig ..
    Enig der, koster da ikke noe serlig mer uansett.
    én leder på negativ og en på positiv bør vel være nok.
    Ja det er nok, forskjellen er jo at det ser kulere ut med flere ledere.
    dyre signalkabler som har blitt hakket opp og vært under obduksjon har jo også ganske tynne ledere.. noen tanker bak dette?
    Det har jeg, og mine tanker rundt det kan leses i denne tråden: http://avforum.no/forum/kabler/81464...r-sa-gode.html
    og hva kunne vært bra som isolasjon mellom negativ og positiv?
    Nei, vet ikke helt hva som er best, men kanskje tape, gummi, osv.. litt usikker her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, kjempeflott. Skal lese gjennom tråden din. akkurat nå ser jeg faktisk på Making High Quality A/V Cables, haha. Har ikke vært til noe hjelp enda, annet enn frustrasjon av at jeg bor i ei lita bygd og får ikke kjøpt diverse diy-utstyr i lokale butikker, men må bruke nesten like mye på frakt som utstyr ..grr..

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne tråden finner du en guide til hvordan lage høyttalerkabler av cat5. Lykke til.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Ja det er nok, forskjellen er jo at det ser kulere ut med flere ledere.
    Er nok ikke alle, inkludert meg, som er enig i at det er nok med en tynn leder. Det er en grunn til at lakrissnører har såpass dårlig rykte. Både kvadrat og ikke minst metallkvalitet har mye å si. PS: Det er ikke min intensjon å starte en ny kabeldebatt
    EDIT: Her er to tråder som enkelt viser hvordan du kan lage gode kabler for en billig penge:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gnalkabel.html
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...nalkabler.html
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    I denne tråden finner du en guide til hvordan lage høyttalerkabler av cat5. Lykke til.
    høyttalerkabler har jeg laget, men takk for svar likevel .
    nå er det signalkabler som står for tur, hehe.
    derfor jeg lurte på dette med hvor mange ledere av cat5 som ville blitt best.
    ser ut til at jeg kommer til å bruke 1 leder for signal og 1 for jording i hver positiv og negativ. men så er det det, ville det blitt bedre med 2 stk for signal? eller blir det dårligere? det er jo et veldig svakt signal som skal gå gjennom disse lederne, så hva JEG tror blir best - så er det kun 1 leder pr. signal + 1 til jording.
    Noen tanker?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalerkabler har jeg laget, men takk for svar likevel .
    nå er det signalkabler som står for tur, hehe.
    derfor jeg lurte på dette med hvor mange ledere av cat5 som ville blitt best.
    ser ut til at jeg kommer til å bruke 1 leder for signal og 1 for jording i hver positiv og negativ. men så er det det, ville det blitt bedre med 2 stk for signal? eller blir det dårligere? det er jo et veldig svakt signal som skal gå gjennom disse lederne, så hva JEG tror blir best - så er det kun 1 leder pr. signal + 1 til jording.
    Noen tanker?
    Går litt tregt i svingene hos meg så sent på kvelden gitt Er det balanserte kabler du skal lage?
    SB Touch

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jeg kan være til inspirasjon
    DIY tar evig lang tid, men gleden er desto større ved ferdig resultat!
    2 for signal og 1 for jord!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går litt tregt i svingene hos meg så sent på kvelden gitt Er det balanserte kabler du skal lage?
    Nei, ikke i utgangspunktet. Men jeg ser at DacMagic støtter balansert, så, kanskje. vi får se. det hadde vært morsomt! vet ikke hvordan man lager dem "ekte" balansert da, men det får bli i en annen tråd. hehe.
    Først og fremst RCA kabler

Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Godt jeg kan være til inspirasjon
    DIY tar evig lang tid, men gleden er desto større ved ferdig resultat!
    2 for signal og 1 for jord!
    Ja, det tar veldig lang tid, men det er spennende, og artig når man får til. når man har dårlig råd til nye komponenter, så får man bare utfylle hobbyen med billig tidskrevende ting - det er jo et lydmessig løft uansett.

2 for signal og 1 for jord sier du. Har sett litt på monstercable sine nå, og det virker som om den lederen er litt tykkere enn hva to stk cat5 ledere blir.
    Gikk fort fra 1 leder til 3 ledere, hehe. jeg trenger flere synspunkter og tanker !

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 for signal og 1 for jord sier du. Har sett litt på monstercable sine nå, og det virker som om den lederen er litt tykkere enn hva to stk cat5 ledere blir.
    Gikk fort fra 1 leder til 3 ledere, hehe. jeg trenger flere synspunkter og tanker !
    Hvis det ikke er for mye arbeid kan du jo lage en med 2 og en med 3 og så kan du se om du hører forskjell. Hvis du gjør det lager du flere av den som låter best, hvis ikke du hører forskjell lager du flere av den som er enklest å lage.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, blir nok det.
    Så, så langt har vi det klart. Kabelen skal ha 2-3 ledere for negativ og positiv, + jording. Jeg skal så tvinne jord+positiv og jord+negativ. Dette skal ligge i en akvariumsslange (6mm).
    Hvor er det mulig å skaffe skjerm for å ha utenpå slangen?

Jeg går forresten for ViaBlue stil! Jeg likte den virkelig godt. Da kan jeg samtidig "kategorisere" kablene i fargekoder, slik at jeg får god oversikt - uten at det tar så alt for mye oppmerksomhet. Og et bonus er jo at alle har samme mønster.

Lurer også på om jeg skal kjøpe meg et par meter krympeslange, og ha 2-3 cm av det rett bak RCA plugg, bare for eyecandy. Da blir det også en NF-S1 Splitter. Blir dette bra gjennomført, så kommer jo faktisk kabelen til å se utrolig bra ut. Gleder meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at lakrissnører har såpass dårlig rykte. Både kvadrat og ikke minst metallkvalitet har mye å si. PS: Det er ikke min intensjon å starte en ny kabeldebatt
    Hmm, det er ikke min intensjon å starte en ny kabeldebatt heller, men når du sniker inn en slik nissepåstand, fortjener den i det minste en kommentar. 8)
    Ja, det er en grunn til at lakrissnørerr har dårlig rykte, men det er ikke pga lyden er dårligere enn andre kabler, det er kun fordi noen tror den er dårligere. Placebo er på farten igjen. For det er i virkeligheten ingen som har klart å høre forskjell i en skikkelig bindtest.

Kvadrat og metallkvalitet har noe å si ja, men dette er som regel bra nok i lakrissnører. Ja, de ser spinkle og kjedelige ut, og noen dømmer lyden nedenom og hjem bare ved å se på kablene. Men de er bra nok til sitt formål, det er det ingen som har klart å motbevise.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er alt bestilt, så da er det bare å vente.
    RCA pluggene kommer fra hongkong, så det kan ta sin tid!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •