Signalkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34

Tråd: Signalkabler

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dealextreme?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hmm, det er ikke min intensjon å starte en ny kabeldebatt heller, men når du sniker inn en slik nissepåstand, fortjener den i det minste en kommentar. 8)
    Ja, det er en grunn til at lakrissnørerr har dårlig rykte, men det er ikke pga lyden er dårligere enn andre kabler, det er kun fordi noen tror den er dårligere. Placebo er på farten igjen. For det er i virkeligheten ingen som har klart å høre forskjell i en skikkelig bindtest.

Kvadrat og metallkvalitet har noe å si ja, men dette er som regel bra nok i lakrissnører. Ja, de ser spinkle og kjedelige ut, og noen dømmer lyden nedenom og hjem bare ved å se på kablene. Men de er bra nok til sitt formål, det er det ingen som har klart å motbevise.
    [OT]
    Så var det påan igjen... Vel, jeg hører forskjell på lakrissnørene fra clasern og i mitt tilfelle mine gamle AudioTruth etellerannet og mine DIY-kabler. Det virker som om lakrissnørene filtrerer vekk noe av lyden og slører den til. De andre kablene virker mer transparente. Jeg jobber som livelydtekniker og er kabelskeptiker til langt over hodet ettersom jeg vet hvilke kabler som blir brukt på en gjennomsnittlig konsert og i en del studioer, men jeg hører likevel forskjell. Vel, det er min oppfatning av lakrissnørene.[/OT]

da-lec; du må gjerne poste bilder av kabellagingsprosessen og lytteinntrykk når kablene er ferdige. Det er alltid interessant lesning
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ragwo: blir veldig feil å sammenligne PA med stuehøyttalerne. lyden er og kommer alltid til å være totalt ulik. men, er jo lov til å bli skeptisk når du nevner med "gjennomsnitt kabelen til studioer" :P jeg er en halv-skeptiker selv. jeg skjønner på en måte at jeg lurer meg selv. men jeg gjør jo det, og da må jeg vel bare tilfredstille den luringen i øret. ellers lurer jo jeg meg selv til å være irritert?

ja, skal se om jeg husker å få tatt bilder. er veldig spent på hvordan kablene blir. endte opp i litt over 2000 kr. det vil si ca 400kr/meteren. bør bli bra diy!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    dealextreme?
    ebay

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-lec
    @ragwo: blir veldig feil å sammenligne PA med stuehøyttalerne. lyden er og kommer alltid til å være totalt ulik.
    Som oftest ja, men hvis musikerne og teknikeren er ekstremt god og PAen er over gjennomsnittet er det ikke langt unna. Har dog bare opplevd det en gang på en Bjørn Eidsvåg-konsert. Det finnes jo de som tilstreber livelyd i stua også.

ja, skal se om jeg husker å få tatt bilder. er veldig spent på hvordan kablene blir. endte opp i litt over 2000 kr. det vil si ca 400kr/meteren. bør bli bra diy!
    Høres ut som en suksessoppskrift Vi venter i spenning.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Som oftest ja, men hvis musikerne og teknikeren er ekstremt god og PAen er over gjennomsnittet er det ikke langt unna.
    uansett hvordan man ser på det, så blir det noe annet for både kropp, konsentrasjon, ører - og kan vi kalle det lyttesans? når man er på en konsert. Det blir ikke det samme som å sitte hjemme i godstolen fremfor det varme røranlegget med et glass cognac i hånden, og bare lytter etter de fineste detaljene.
    Her satte jeg ting virkelig på spissen for å få frem poenget mitt. Jeg drikker ikke cognac engang men følte ikke jeg kunne få frem samme atmosferen med ei flaske øl og 120db trance. du skjønner :P

men! jeg HÅPER det blir en suksessoppskrift!
    Jeg skal ødelegge noen meter coaxial antennekabel for å få skaffa litt kabel skjermering for å ha utenpå plastslangen. spørs hvordan det går. er verdt et forsøk, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer nesten ikke vente på utstyret! Så jeg begynte å spekulere i hva jeg kunne gjøre i mellomtiden. Dette med skjermering har jeg ikke noen kjempegode kunnskaper om, så jeg er ganske usikker på hva jeg skal gjøre akkurat der.
    Nå har jeg ihvertfal funnet frem noen meter gammel coaxial antenne kabel, og hatt den under obduksjon, i håp om at den skjermen vil passe til signalkablene.

Dette er hva jeg startet med
    2 meter coaxial, avkliper og tapetiseringskniv.

Skjæring i gang.
    Jeg skjærte ca 2 cm gjennom hele ytterste isolasjon, så laget jeg en lang rift langs kabelen. Når jeg da dro i isolasjon og coaxial ble det enkelt å avisolere uten å være redd for å skade noe som helst.

Avisolering ferdig

Dras tilbake på samme måte som alle andre forhuder :lol:
    Som dere ser så vekser dimensjonen når den dras tilbake (hahaha!),
    noe som forhåpentligvis betyr at det vil gå greit å tre den på plastrøret som isolasjon på signalkablene.

Ferdig!
    Ca 2 meter, men lengden krymper selvfølgelig når diamenteren økes.

Resten av coaxialen.
    Kan folien brukes? Hvilken nytte ville den hatt på en signalkabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hentet alt som ble bestillt, og jeg kom meg igang. Første kabel er ferdig, og jeg er skeptisk.. Jeg prøvekjører den nå fra tuner til receiver, og lydforskjellen er der. men usikker på om jeg liker den. topp og bunn er fin, men mellomregisteret er noe døvt...
    Tester fra dvdspiller i morgen.
    Får ikke testa fra effekt til receiver, da den skal sendes til reperasjon. Så jeg skal få overtalt en kompis til å ta med hans effekt (vincent og/eller marantz)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder, folket vil ha bilder!
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hentet alt som ble bestillt, og jeg kom meg igang. Første kabel er ferdig, og jeg er skeptisk.. Jeg prøvekjører den nå fra tuner til receiver, og lydforskjellen er der. men usikker på om jeg liker den. topp og bunn er fin, men mellomregisteret er noe døvt...
    Tester fra dvdspiller i morgen.
    Får ikke testa fra effekt til receiver, da den skal sendes til reperasjon. Så jeg skal få overtalt en kompis til å ta med hans effekt (vincent og/eller marantz)

haha du får koble det ned og opp selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo v1

Tja, hva skal man si. Placebo kabelen er ikke placebo ihvertfal. Lakrissnørene utkonkurrerte den, i det oppsettet vi testet på. Vi satte lakrissnøre på venstre effekt og placebo på høyre effekt (effekt->receiver), og placebo hadde en mye mørkere og mindre detaljert lyd enn det billigkablene hadde. Men så skal det sies at at jeg aldri har syntes at venstre vs høyre i det oppsettet har hatt lik lyd.
    I denne kabelen kjører jeg 3 ledere som signal, og 1 til jording. Jeg skal lage to nye, der den ene har 2 ledere og andre har 3, og teste dem imot hverandre på venstre og høyre høyttaler - så slenge frem og tilbake på balansen.
    Med andre ord så er jeg ikke helt ferdig å teste før jeg banker i bordet og sier at første forsøk på DIY signalkabel ble elendig. Men tar gjerne imot forslag til nye kabler, da det er en enkel sak å svi opp tinnet, dra ut kabelen - og dytte inn en ny! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden sist nå, har ikke hatt så god tid til å holde på med prosjektet i det siste. men nå ble jeg lei av å ha uferdige kabler liggende rundt.
    Har sett litt på Mundorf sine sølv/gull kabler på 0.5mm og 1.0mm, og tror at 0.5mm kabelen blir et bra valg. Ser meg ikke helt råd til 1mm kabelen heller, da den koster 250kr, mot den på 0.5mm som koster 89kr.

Noen tanker rundt dette ?
    Link til Mundorf's diy kit:
    dynaBel AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva som er viktig med signalkabler

I motsetning til en høytalerkabel som har som oppgave å ha så lav Ohm som mulig er ikke dette så viktig på en signalkabel da impedansen på inngangen til en forsterker som regel er så høy att motsanden i kabelen kun blir noen få promille. Det som teller på en signalkabel er Induktans og Kapasitans. En cat7 tp kabel mener jeg har ca. 50pF/m, noe som egentlig skulle gi ett godt utgangspkt. og med tanke på at disse er laget for overføring av relativt store mengder data uten feil skal nok en 20kHz sinus gå greit å åverføre vil jeg tro. Godt skjermet er de også

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •