Høstprosjekt Zaph Audio "ZRT 2.5" Nå nærmer det seg!! 2 strøk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høstprosjekt Zaph Audio "ZRT 2.5" Nå nærmer det seg!! 2 strøk.

En av de beste ferdighøyttalerene jeg har hatt i hus er Xavian Giulietta, hvis en tenker value for money. Disse hadde en nypris på 16.000,- da jeg kjøpte de for et par år siden. Nå koster de 20.000,- og har fått en storebror som heter Giulia. Ettersom jeg elsker Scan-Speak lyden faller jeg alltid tilbake på produkter med disse elementene. Giulia syns jeg har blitt litt dyr, med en prislapp på 35.000,-
    Takket være Zaph Audio Zaph|Audio kan jeg nå bygge meg en høyttaler som har samme omtrent konstruksjon og utseende. 2 x lukket kammer à 19 ltr. Jeg har tidligere prøvd Revelator elementene i lukket konstruksjon med stort hell.
    Designmessig syns jeg disse ht. er klassiske men sinnsykt pene.
    Diskantene er kjøpt, og bassmellomtonene er bestilt.
    Dette skal bli gøy:-)
    Legger ved et par bilder som viser likheten mellom disse to.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig skal de bygges i 22mm MDF, og helfinères.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende. e sjøl stor fan av scan-speak

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med, Legg ut masse bilder!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Husk bilder

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder skal det nok bli ja:-)
    Var og handlet meg et sett med klassikere fra 90-tallet i går. Disse skal jeg putle litt med i mellomtiden. Nostalgi, Cerwin Vega SAT-6:-D
    Disse vekker gode minner. Hadde et slikt sett i ungdomen, for over 15 år siden. Dette må være noe av det beste CV har laget noen sinne, hvis en ser bort i fra 1215.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Bilder skal det nok bli ja:-)
    Var og handlet meg et sett med klassikere fra 90-tallet i går. Disse skal jeg putle litt med i mellomtiden. Nostalgi, Cerwin Vega SAT-6:-D
    Disse vekker gode minner. Hadde et slikt sett i ungdomen, for over 15 år siden. Dette må være noe av det beste CV har laget noen sinne, hvis en ser bort i fra 1215.
    Kjenner en som hadde et SAT-6 for en mannsalder siden. Han brukte sub'en til stuebord med duk og full pakke.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kjenner en som hadde et SAT-6 for en mannsalder siden. Han brukte sub'en til stuebord med duk og full pakke.
    Det første som slo meg var at suben var dobbelt så stor som jeg husker den. Sikkert pga. at suber har blitt mindre og mindre.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var "krimskrams" bestilt hos Dynabel.
    -Dempeskum
    -Akustikkull anbefalt for trykkammer
    -Ekstra magneter til bassmellomtonene. Har ingen erfaring med dette, om det gir noen effekt, ikke vet jeg:-)
    -Supra 2,5mm2 internkabel. Helt grei kabel, god nok til dette bruket.

Er det noen som har erfaring med Biltema sine Bitumenplater?
    Ser de er bare 3mm tykke. Men i og med at jeg bygger kassene i 22mm MDF, bør det vel holde?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt bitumen fra Biltema og bitumen fra Dynabel. Biltema sin er litt lettere, men jeg syns den dempet bra. Det er fortsatt bra tyngde igjen i den og limet sto ikke tilbake for limet på Dynabel sine.
    Lykke til med et prosjekt med potensiale!

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xavian Giulietta -kopi?

Nice, Dette blir spennende ja, hadde tenkt å spørre Truls Gravesen, om det var mulig å lage en en DIY høytaler-kopi av Xavian Giulietta.
    Da jeg "tror" det er denne lydsignaturen jeg leter etter, tar alt av musikk, og lar det "låte som musikk" men at det samtidig låter hi-end.. Behagelig diskant, men detaljert mellomtone og bass med stort dypt og detaljert lydbilde , og som ikke lar mindre bra produsert musikk miste spille-gleden.. :-D
    Men, jeg har ikke hørt disse selv da.. hehe ops:

Mitt utstyr er:
    Forsterker : Hegel H200 integrert forsterker,
    Drivverk og kilder er: Abrahamsen v6.0 DAC, Harmankardon DVD-22 og Logitech sqeezebox Duet
    Høytalere jeg har er: Heybrook Duet Stativ høtalere

Har dere noen formening om den 2veis'en til zaph? blir det det samme som denne Giulietta'en ?

Har du noe kosnads-overslag på delene som er kjøpt, og ca pris ferdig lagd?
    takker

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Nice, Dette blir spennende ja, hadde tenkt å spørre Truls Gravesen, om det var mulig å lage en en DIY høytaler-kopi av Xavian Giulietta.
    Da jeg "tror" det er denne lydsignaturen jeg leter etter, tar alt av musikk, og lar det "låte som musikk" men at det samtidig låter hi-end.. Behagelig diskant, men detaljert mellomtone og bass med stort dypt og detaljert lydbilde , og som ikke lar mindre bra produsert musikk miste spille-gleden.. :-D
    Men, jeg har ikke hørt disse selv da.. hehe ops:

Mitt utstyr er:
    Forsterker : Hegel H200 integrert forsterker,
    Drivverk og kilder er: Abrahamsen v6.0 DAC, Harmankardon DVD-22 og Logitech sqeezebox Duet
    Høytalere jeg har er: Heybrook Duet Stativ høtalere

Har dere noen formening om den 2veis'en til zaph? blir det det samme som denne Giulietta'en ?

Har du noe kosnads-overslag på delene som er kjøpt, og ca pris ferdig lagd?
    takker
    Giulietta ja, en fantastisk høyttaler som oser av kvalitet.
    Den 2 veis høyttaleren til Zaph er nok noe det som Giulia i utgangspunktet skulle vært. Giulia skulle i utgangspunktet vært en ren 2 veis, men under utviklingen ble den en 2,5veis. Dette fortalte selveste Roberto Baletta meg i en mail. Altså en større bassmellomtone enn i Giulietta. Men det er jo bare flott. Prisforskjellen på 5 1/2" og 7" Revelatoren er jo minimal.
    Prosjektet mitt kommer på:
    Brukte diskanter: 2100,-
    Nye bassmellomtoner 4 stk 5000,- ( med 25% avslag)
    Kasser, kabler og demping ca 2000,-
    Delefilter og finish fortsatt uvisst.
    Totalt rundt 13.000,- vil jeg tro.
    Giulia koster 35.000,-

Men hvis du ønsker å lage en "Giuliettaklone" anntar jeg at du kan bygge f.eks. denne Mini-
    Giulietta er jo egentlig bare en stativht. i gulvkabinett. Det er kun de øverste 10-12 literene som er "i bruk". Resten av kabinettene et avlukket og tomme.
    Men i forhold til andre høyttalere jeg har hatt med disse bassmellomtonene, System SA2K og Sonus Faber Cremona Auditor, et Giuliettaen mye bedre i bassen. Vet ikke om det er de tomme kabinettene under som gjør underverker:-) Ikke vet jeg. Men Denne er min klare favoritt av disse 3.
    Ga dette oppklaring?
    Ellers så venter jegennå på Bassmellomtonene, så det hele har stoppet litt opp.
    Men har støtt på en aldri så liten utfordring.
    Eksakte verdier på noen av kondensatorene jeg skal bruke finnes ikke i Dynabels sortement. Kan dette løres på noe måte? Paralellkobling av andre verdier eller?
    Har ikke så all verdens erfaring med delefilter.
    Roger

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kondiser

Du kan forandre verdiene på de forskjellige kondensatorene ved å koble de i serie eller parallell:-)

når du kobler kondensatorer i serie synker verdien og i parallell øker den, mener på at dette er omvendt i forhold til motstander...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst er dette et flott prosjekt.

Parallell kobling er vanelig for å oppnå ønsket verdi ja.
    Kommer jo ann på om du skal kjøre polyprop. hele veien, desse elementene fortjener gode komponenter i filteret :-D

(F. eks J.Audio har bedre utvalg i høyere verdier.)

Da kan det bli noen lapper i kondensatorer visst en må parallell koble mange for å oppnå f.eks 80 uf og 60 uf...
    Men f.eks.: 22+22+15 for 60Uf og 33+33+15 for 80 osv. blir garantert nær nok.

Det kan bli plass krevende med så mange komponenter, men det skulle ikke vere noe problem.

0,47mH - kan nok erstatte 0,5 mH
    3,3 mH må du sikkert få vikles ned til 3,0, å det gjør jo dynabel for en liten penge.

Diskanten på xavian Giulietta, er det SS. 9500 eller 9700? ligner fælt på en av desse

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Først og fremst er dette et flott prosjekt.

Parallell kobling er vanelig for å oppnå ønsket verdi ja.
    Kommer jo ann på om du skal kjøre polyprop. hele veien, desse elementene fortjener gode komponenter i filteret :-D

(F. eks J.Audio har bedre utvalg i høyere verdier.)

Da kan det bli noen lapper i kondensatorer visst en må parallell koble mange for å oppnå f.eks 80 uf og 60 uf...
    Men f.eks.: 22+22+15 for 60Uf og 33+33+15 for 80 osv. blir garantert nær nok.

Det kan bli plass krevende med så mange komponenter, men det skulle ikke vere noe problem.

0,47mH - kan nok erstatte 0,5 mH
    3,3 mH må du sikkert få vikles ned til 3,0, å det gjør jo dynabel for en liten penge.

Diskanten på xavian Giulietta, er det SS. 9500 eller 9700? ligner fælt på en av desse
    Tusen takk for svar Chieng:-)
    Mener å huske (er ganske sikker på) at det var 9700 diskant i Giuliettaene.
    Skal se litt på alternative kombinasjoner i kveld.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det hele litt lettere for meg selv, har jeg sendt en mail til Janzen Audio, der jeg ber de finner ut akkurat hva jeg trenger.
    Kan da få delene levert hos min danske plattformsjef, så slipper jeg frakt og moms etc. I tilleg får jeg da delene neste gang jeg kommer offshore, så kan jeg kose meg med lodding i hobbyrommet:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikke ikke noe svar fra Janzen audio, så jeg har tatt en snarvei. Bestilte ferig monterte delefilter fra Madisound, med frakt kom de på litt under 2.000,-

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert. Pakken min ble meldt inn til FedEx for 2 dager siden, og den er allerede kommet til Gardermoen:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende prosjekt!

Flott prosjekt du er i gang med, kommer til å følge spent med videre! Jeg holder nemlig selv på med et tilsvarende prosjekt. Jeg bygger 2,5 veis med 2 x 18 W revelator i hvert sitt 19 l lukket kabinett, men i stedet for Scan-Speak Aircirc blir det Peerless HDS diskant i mitt prosjekt. I tillegg blir det aktiv deling og romkorreksjon vha. Audiolense. Kabinetter i 22 mm mdf med dobbel front og bakplate, omfattende avstivning, og helfinering i eik til slutt.

Har faktisk aldri hørt Revelator-elementene i noen konstruksjon tidligere, men jeg satser på at dette er bra saker. Alt tyder jo på det

Lykke til med byggingen!

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yoshi78
    Flott prosjekt du er i gang med, kommer til å følge spent med videre! Jeg holder nemlig selv på med et tilsvarende prosjekt. Jeg bygger 2,5 veis med 2 x 18 W revelator i hvert sitt 19 l lukket kabinett, men i stedet for Scan-Speak Aircirc blir det Peerless HDS diskant i mitt prosjekt. I tillegg blir det aktiv deling og romkorreksjon vha. Audiolense. Kabinetter i 22 mm mdf med dobbel front og bakplate, omfattende avstivning, og helfinering i eik til slutt.

Har faktisk aldri hørt Revelator-elementene i noen konstruksjon tidligere, men jeg satser på at dette er bra saker. Alt tyder jo på det

Lykke til med byggingen!
    Revelator er kremen. Har til nå hatt 5 konstruksjoner med disse elementene.
    :-) Men kun denne er "gjort selv". I de brukte jeg, som du sikkert set, XT-diskant. Kabinettene ble kjøpt ferdige fra et konkursbo.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •