Høstprosjekt Zaph Audio "ZRT 2.5" Nå nærmer det seg!! 2 strøk. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 87
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Ser meget bra ut:-)
    Gleder meg som en unge når jeg ser dette. Skal poste et avstandsbilde i kveld, så dere får et inntrykk om hvordan de kommer til å se ut.
    Takk R&R
    Ja, du har mye å se frem til, dette er krem-elementer som virkelig leverer! Forvrengningsmessig er Scan-speak 18W annerledes enn Seas W18NX, sistnevnte kjenner du sikkert godt fra før :wink:

Btw, målingene til Zaph er en veldig kjekk referanse.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut et par bilder av kabinettene.

På det siste bildet kan en se sprekken mellom diskant og bass + fra diskant og opp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flott ut R&R! Hva skal du behandle fineren med?

Selv brukte jeg olje på eikefineren min, da vi har en del oljet eik i stua fra før, og interiørarkitekten min liker helhetlige løsninger

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yoshi78
    Ser flott ut R&R! Hva skal du behandle fineren med?

Selv brukte jeg olje på eikefineren min, da vi har en del oljet eik i stua fra før, og interiørarkitekten min liker helhetlige løsninger
    Takk:-) Jeg hadde tenkt å olje først, deretter halvblank lakk.

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice R&R, blir fine de nye Revelator-tårnene dine,
    veldig synd me de problemene du hatt i forkant med finèren føler med deg hær.. Men har trua på at dette blir bra til slutt Stå på!! og lykke til med arbeidet videre

Hilsen en fornøyd Seas-Bifrost eier

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Nice R&R, blir fine de nye Revelator-tårnene dine,
    veldig synd me de problemene du hatt i forkant med finèren føler med deg hær.. Men har trua på at dette blir bra til slutt Stå på!! og lykke til med arbeidet videre

Hilsen en fornøyd Seas-Bifrost eier
    Takk for det Bifrost-eier:-)
    De skal bli bra, jeg gir meg ikke før de blir strøkne:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det lyd................MEN...............FInèren har gått til helv....:evil:
    Kassene var ferdig finèrte, elementer montert, vidunderene flyttet inn i stua, koblet opp, og begynt å spille. Det låt "ut av esken" faktisk ganske så bra. Lot de stå og spille mens jeg hadde min daglige tur på postkontoret. Da jeg kom tilbake, var fineren sprukket FLERE plasser Jeg ble forbanna, dro fram hoggjernet, og fjernet all finèren. Deretter brukte jeg MANGE timer på å fjerne limen. Nå har jeg virkelig fått nok.
    Planen nå: Pusse, sparkle, pusse, sparkle, grunne, og til slutt rulle eggehvit med skumrulle. Jeg er så lei.!!!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AH, her føler eg med deg! Samme som skjedde med apexane mine, og eg reiv også av igjen finèren. Skikkelig kjedelig etter å ha brukt såpass mykje timar på å legge han. Trur det kan ha vore temperaturforandringar som har gjort det med oss begge. Med meg var det kun den eine høgtalaren eg fekk sprekker i, og det var den finèren eg ikkje gjekk over med strykejern før eg la han på. Eg ikkje frista til å bruke finèr fleire gongar når eg ser kor skjør han er :/ Men det kan bli veldig fint da.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, kjipe greier dette. Jeg er ingen finerekspert, men jeg kan tenke på flere grunner til at dette gikk galt.

Jeg er først litt skeptisk til kontaktlimet, spesielt vannbasert. Kan tenke meg at vannet gjør at fineren utvider seg litt med påføring av limet, og så trekker fineren seg sammen igjen når limet tørker. Ellers er det vel litt fleksibilitet i limet også så fineren beveger seg mer enn hvis du hadde brukt trelim.

Ellers er det vel alt dette med å legge fineren i samme miljø der høyttalerene skal være til daglig (vet ikke om du gjorde det). La du noengang olje eller lakk på fineren? Hvis du ikke gjorde det har den sikkert trukket seg sammen enda mer. Til slutt har jeg hørt at det er viktig å finere begge sider av materialed du jobber med, for ellers blir mdf'en ikke i balanse med finer på bare ene siden.

Føler med deg her, er utrolig kjipt når du lager noe fint som så ikke oppfører seg slik som du vil. Lykke til med maling/lakkering. Jeg driver med grunnarbeide for maling av mitt prosjekt selv nå og lurer på hvordan det kommer til å ende opp.

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei, så kjipt....
    Ja, føler virkelig med deg!

Men, hva med å gjøre slik du gjorde på mine Bi-frost?
    Jeg synes det er ble veldig fint med den teak-kryssfinèren og ekte skinn, og liker veldig godt gløden i treverken med den lakken du har hatt på. :-D

Det er kansje ett kompromiss i forhold til blad-finèr, men kansje et OK kompromiss?
    men sabla synd med den fineren altså... De så jo ut som Xavian høytalere med den finnishen..

Men hviss du er '"Dritt-lei" finèr så forstår jeg det godt :|
    Lykke til videre med valget iallefall, tror det kan bli nice med hvit også, spessiellt i din fine leilighet:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig dette R&R. Og det er helt sikkert ingen trøst at jeg sier at min første, og foreløpig eneste, finerjobb gikk helt strålende. Brukte finer av typen Decoflex, som har et tynt papirsjikt på baksiden. Og vanlig Casco trelim som ble rullet på med skumrulle. Vanlig trelim er både enklere å jobbe med, og mye bedre for inneklimaet, enn kontaktlim. Gikk deretter over med strykejern på middels varme, med matpapir mellom for å skåne fineren. Jeg er helt overbevist om at de fleste ville lykkes med denne oppskiften. Og det begynner å bli en del som klager på dårlig sluttresultat etter å ha brukt kontaktlim, så jeg ville personlig holdt meg unna den metoden.

Håper det ordner seg for deg, og at du snart kan sette deg ned med godlyden. Hadde vært interessant å høre litt om hvordan du opplever Scan-speak elementene i forhold til Bifrosten du solgte. Delefilterne og konstruksjonene for øvrig vil selvsagt også bidra til totalresultatet, men målingene til Zaph tilsier at de målbare forskjellene er ganske stor.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle de trøstende ordene.
    Grunnen er nok, ja, forskjell i temperatur og luftfuktighet. Kombinert med limen.
    Dette blir nok mitt siste prosjekt på leeeenge.
    Nå har jeg brukt totalt ca 12 timer på å fjerne finèr og lim.
    Nå er sparkling godt i gang, og har rundet alle hjørner. Syns det blir litt penere med tanke på at de skal males.
    Jaja, begynner faktisk å se lyset i tunnellen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for noenlunde samme finish på mine siste høyttalere - avrundede hjørner og hvit maling med rulle.
    Heldigvis slapp jeg limfjerning først...

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det faktisk være at det blir en annen farge, muligens en mellomting mellom offwhite og en lysere brunfarge:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er høyttalerene sparklet, grunnet, og har nettopp fått sitt strøk nr. 2 med Jotun halvblank oljemaling (Interiørmaling) Fargen ble Sandsten. Resultate ble faktisk meget bra, og se ser rett og slett litt pene ut:-) Veldig fornøyd.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble pent det der!

Når finéren ikke ville samarbeide er dette et meget godt alternativ, etter min mening. :-)

Ser frem til nye bilder med tørr maling og monterte elementer!

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker:-)
    Fikk foresten et tips om at det kanskje ikke var så lurt å bruke de ekstra magnetene jeg har kjøpt. Dette kan visst nok forandre egenskapene til elementene, og at jeg ikke har noe særlig brukt for de i en lukket konstruksjon. Noen som har noen formeninger om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Takker:-)
    Fikk foresten et tips om at det kanskje ikke var så lurt å bruke de ekstra magnetene jeg har kjøpt. Dette kan visst nok forandre egenskapene til elementene, og at jeg ikke har noe særlig brukt for de i en lukket konstruksjon. Noen som har noen formeninger om det?
    Ser bra ut dette R&R

Ekstra magneter vil definitivt endre egenskapene til 18W. De vil senke Qts og gi høyere kraftfaktor og spenningsfølsomhet. Oversatt i praksis vil dette redusere bassgjengivelsen i det lukkede kabinettet du skal bruke, og gjøre at Zaphs delefilter blir mindre egnet til ditt oppsett. De elementene er ferdig "engineered" fra Scan-speak , ingen grunn til å endre på oppskiften

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for informativt svar:-)
    Da blir magnetene liggende i roteskuffen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres lurt ut det R&R. Generelt vil en mindre magnet gi høyere Qts, og dermed være bedre egnet i trykkammer. Og tilsvarende vil en stor magnet gi lavere Qts, noe som gjør den bedre egnet i en bassrefleks-løsning. Etter å ha levd med 18W i lukket kabinett en stund nå, kan jeg i hvert fall skrive under på at jeg aldri har hørt bedre bass fra 7 tommers elementer enn dette. Selvfølgelig har aktiv deling og eq som gir flat frekvensgang in-room ned til under 40 Hz litt av skylden, men disse beistene har rykte i bransjen til å være bygd for bass! Troels Gravesen skriver at 18W er de mest potente 7 tommerne han har jobbet med når det kommer til bassgjengivelse. Nedsiden er nok at de kanskje pga. forholdsvis stor bevegelig masse, i forhold til andre 7 tommere, bør deles litt lavere enn feks Seas sine elementer. Jeg tror derfor en lav delefrekvens absolutt er en fordel. Se bare på Gravesen sin Ekta og Ekta Grande, som begge er treveis konstruksjoner. Selv deler jeg 18W ved 1,4 kHz, men jeg har planer om en 3" Tang Band mid-dome som kan avløse 18W allerede ved ca. 600 Hz.

Blir spennende å høre lytteintrykkene dine. Både håper og tror de lever opp til "tvillinger" Giulia. Zaph kan nemlig sine saker

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •