Høstprosjekt Zaph Audio "ZRT 2.5" Nå nærmer det seg!! 2 strøk. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 87
    Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Giulietta klone

Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Giulietta ja, en fantastisk høyttaler som oser av kvalitet.
    Den 2 veis høyttaleren til Zaph er nok noe det som Giulia i utgangspunktet skulle vært. Giulia skulle i utgangspunktet vært en ren 2 veis, men under utviklingen ble den en 2,5veis. Dette fortalte selveste Roberto Baletta meg i en mail. Altså en større bassmellomtone enn i Giulietta. Men det er jo bare flott. Prisforskjellen på 5 1/2" og 7" Revelatoren er jo minimal.
    Prosjektet mitt kommer på:
    Brukte diskanter: 2100,-
    Nye bassmellomtoner 4 stk 5000,- ( med 25% avslag)
    Kasser, kabler og demping ca 2000,-
    Delefilter og finish fortsatt uvisst.
    Totalt rundt 13.000,- vil jeg tro.
    Giulia koster 35.000,-

Men hvis du ønsker å lage en "Giuliettaklone" anntar jeg at du kan bygge f.eks. denne Mini-
    Giulietta er jo egentlig bare en stativht. i gulvkabinett. Det er kun de øverste 10-12 literene som er "i bruk". Resten av kabinettene et avlukket og tomme.
    Men i forhold til andre høyttalere jeg har hatt med disse bassmellomtonene, System SA2K og Sonus Faber Cremona Auditor, et Giuliettaen mye bedre i bassen. Vet ikke om det er de tomme kabinettene under som gjør underverker:-) Ikke vet jeg. Men Denne er min klare favoritt av disse 3.
    Ga dette oppklaring?
    Ellers så venter jegennå på Bassmellomtonene, så det hele har stoppet litt opp.
    Men har støtt på en aldri så liten utfordring.
    Eksakte verdier på noen av kondensatorene jeg skal bruke finnes ikke i Dynabels sortement. Kan dette løres på noe måte? Paralellkobling av andre verdier eller?
    Har ikke så all verdens erfaring med delefilter.
    Roger

Hei R&R takker for svar :-) , beklage det kom respons så sent. ops:
    Det blir nok ingen Scan Speak Revelator basert Høyttaler i denne omgang :sad: ,
    blir for dyrt, og jeg må nesten starte litt lavere på rangstigen med et første DIY høyttaler-bygg:|
    Tenker jeg starter med BEL , mest sansynlig.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Hei R&R takker for svar :-) , beklage det kom respons så sent. ops:
    Det blir nok ingen Scan Speak Revelator basert Høyttaler i denne omgang :sad: ,
    blir for dyrt, og jeg må nesten starte litt lavere på rangstigen med et første DIY høyttaler-bygg:|
    Tenker jeg starter med BEL , mest sansynlig.
    Du kan jo få kjøpe det du trenger til Seas Bifrost av meg for halv pris:-)

Da var finish bestemt. Fikk tilslag på 10 flak med fugleøyelønn på ebay USA.
    70 USD med frakt:-D

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R&R
    hvilken prisklasse snakker vi da? ,og er dette da med delefilter??
    Hadde faktisk tenkt å kjøpe dine bygde Seas Bifrost med kasse da jeg så de for salg i juni/juli en gang hehe..

R&R har du hørt BEL mk1 og Mk2 ?? Jeg har hatt BEL mk1 på test hjemme, men har ikke hørt så mye annet på mitt utstyr.. men hadde da desverre ikke Abrahamsen v6.0 DAC'en min eller sqeezebox, ble kun testet med mitt trauste dvd-driverk fra Harmann-kardon(DVD-22) og noen cd-plater..

P.S har du hørt Hegel? Har en H200 integrert forsterker ser du, så håper dette er en god match opp mot Scans Speak og Seas dem heller jo mot det nøytrale disse Hegel ampene..
    Og det er jo ikke alltid så kjekt når høytalerne gjør det samme, kan vel bli kjedelig eller "lys-lyd"(altfor mye diskant)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R&R
    hvilken prisklasse snakker vi da? ,og er dette da med delefilter??
    Hadde faktisk tenkt å kjøpe dine bygde Seas Bifrost med kasse da jeg så de for salg i juni/juli en gang hehe..

R&R har du hørt BEL mk1 og Mk2 ?? Jeg har hatt BEL mk1 på test hjemme, men har ikke hørt så mye annet på mitt utstyr.. men hadde da desverre ikke Abrahamsen v6.0 DAC'en min eller sqeezebox, ble kun testet med mitt trauste dvd-driverk fra Harmann-kardon(DVD-22) og noen cd-plater..

P.S har du hørt Hegel? Har en H200 integrert forsterker ser du, så håper dette er en god match opp mot Scans Speak og Seas dem heller jo mot det nøytrale disse Hegel ampene..
    Og det er jo ikke alltid så kjekt når høytalerne gjør det samme, kan vel bli kjedelig eller "lys-lyd"(altfor mye diskant)
    Har aldri hørt BEL. MEn Bifrostene har en varm og behagelig lyd, som aldri gir lyttetrøtthet. Diskantene i disse må være blant markedets beste. Så nettopp i Hifi-Choice en stativhøyttaler, husker ikke vavnet. med samme elementet som Bifrost. Pris: 6.100,- Britiske Pund. Så noe særlig bedre til denne prisen skal du lete lenge etter. Kan selge elementer og filter for 4.800,-
    Du finner ingenting bedre til denne prisen. Alt er selvsagt 100% strøkent!
    Roger

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Filterene i hus!

Da var filterene i hus. ENORME:-)
    Ble levert på døra da jeg og kona spiste lunch.
    " Ååå har du bestilt noe til meg?"
    "Eeehhh, Neei" heheheheh
    Legger ut bilder i kveld!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er det åpent for folk å komme å sikle? :-D

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Når er det åpent for folk å komme å sikle? :-D
    Hehe, det har ikke skjedd så mye ennå. Mulig jeg svipper ut på Montèr Forus og kjøper plater i morgen. Der kapper de mens jeg venter, uten tillegg i pris:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer bilder av filterne:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det har ikke skjedd så mye ennå. Mulig jeg svipper ut på Montèr Forus og kjøper plater i morgen. Der kapper de mens jeg venter, uten tillegg i pris:-)
    Hvilke planer har du for kabinettkonstruksjonen? Blir det identisk med Zaph sine tegninger, eller har du vurdert flere avstivere, bitumen på veggene, doble bafler osv?

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platen som deler kabinettet blir skrå i håp om at det bryter de stående bølgene. Satser på at enkel baffel holder, så lenge jeg skal bruke 22mm MDF + bitumen på alle innvendige flater. Flere avstivere fra side til side, og fra front til bakplate. Tror det skal holde. Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platen som deler kabinettet blir skrå i håp om at det bryter de stående bølgene. Satser på at enkel baffel holder, så lenge jeg skal bruke 22mm MDF + bitumen på alle innvendige flater. Flere avstivere fra side til side, og fra front til bakplate. Tror det skal holde. Eller?
    Høres ut som en solid konstruksjon, god idé å vinkle platen som deler kabinettet. Jeg har også delt mine kabinett i to like store deler, selv om Zaph ser ut til å ha konkludert med at det er marginal forskjell på 2,5 veis systemer der bassene deler det totale volumet eller om de har et dedikert kabinettvolum.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yoshi78
    Høres ut som en solid konstruksjon, god idé å vinkle platen som deler kabinettet. Jeg har også delt mine kabinett i to like store deler, selv om Zaph ser ut til å ha konkludert med at det er marginal forskjell på 2,5 veis systemer der bassene deler det totale volumet eller om de har et dedikert kabinettvolum.
    Hvilken Zaph er det du har bygd?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Zaph er det du har bygd?
    Jeg bygger ikke noe konkret Zaph-prosjekt, men holder på med høyttalere inspirert av de du bygger, ZRT. Men jeg skal som tidligere nevnt bruke Peerless HDS (nå Scan speak D2608) i stedet for Aircirc. Bassene er de samme, 2 x 18W Revelator. Aktiv deling og romkorreksjon gjør at jeg i hvertfall sparer pengene de passive filtrene ville kostet
    Og så kan jeg raskt og enkelt via software prøve ut både 2,5 veis og 3-veis konfigurasjoner, samt ulike delefrekvenser. Har veldig god erfaring med Audiolense XO, det har gjort at de nåværende høyttalerne (Focal DIY fra 90-tallet) har fått et nytt liv!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R&R

Hvordan vil du sammenligne disse Seas Bi-frost mot Xavian Giulietta'ene som du hadde i hus? Er de foresten nøytrale på musikk-valg? og gir de en slipp på høytaleren for å si det slik? Er de forresten kresne på plassering?

Tror aldri jeg har hørt noe på en Scan Speak -høyttaler
    ei heller noe på Seas, jeg kan såvidt minnes en test i en butikk, og (det var ikke et lytterom) med B&W Matrix 805, og disse concert høytalerne til Jamo, men er veldig lenge siden nå 8-10år siden

Men for 6 mnd siden, hos soungarden hørte jeg Dynaudio Focus 220, og dynaudio dm2/7 og
    System Audio sa1750, Focus 220 syntes jeg hadde veldig bra lyd på Hegel-utstyr.. veldig behaglig diskant men et vanvittig trøkk og dynamikk/detaljerthet :-D
    Tror jeg hørte litt på System Audio Explorer også
    Hørte BEL(på utlån) etterpå i min stue og syntes kansje at lyden minnet litt om Dynaudio Focus 220, samme behagelig type lyd

Synes kansje at sa1750 hadde noe "spiss lyd", er ikke helt sikker men..

på forhånd takk for svar

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [likerHIFI]

jeg ser du har bygget BEL mk1/mk2 og mange andre høyttalere , hva er dine erfaringer i forhold til Seas bi-frost ? og eventuelt de ht jeg har hørt??

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R&R

Hvordan vil du sammenligne disse Seas Bi-frost mot Xavian Giulietta'ene som du hadde i hus? Er de foresten nøytrale på musikk-valg? og gir de en slipp på høytaleren for å si det slik? Er de forresten kresne på plassering?

Tror aldri jeg har hørt noe på en Scan Speak -høyttaler
    ei heller noe på Seas, jeg kan såvidt minnes en test i en butikk, og (det var ikke et lytterom) med B&W Matrix 805, og disse concert høytalerne til Jamo, men er veldig lenge siden nå 8-10år siden

Men for 6 mnd siden, hos soungarden hørte jeg Dynaudio Focus 220, og dynaudio dm2/7 og
    System Audio sa1750, Focus 220 syntes jeg hadde veldig bra lyd på Hegel-utstyr.. veldig behaglig diskant men et vanvittig trøkk og dynamikk/detaljerthet :-D
    Tror jeg hørte litt på System Audio Explorer også
    Hørte BEL(på utlån) etterpå i min stue og syntes kansje at lyden minnet litt om Dynaudio Focus 220, samme behagelig type lyd

Synes kansje at sa1750 hadde noe "spiss lyd", er ikke helt sikker men..

på forhånd takk for svar
    Har selv hatt Jamo Concert 8 og 11. Bifrostene har en mye snillere og behagelig diskant + mer naturlig mellomtone. Sistnevnte skyldes nok papirmembranen. Magnesium har en tendens til å virke litt "metallisk" syns jeg. Hadde Concert 8 samtidig som jeg bygde disse. Men for all del Consert er en meget god sak, men også meget kresen, og avslører dårlige innspillinger litt for godt.
    Bifrostene spille bedre enn Giulietta, med mye bedre bass.
    SA 1750 som du nevner, låter rævva i forhold. Det er testet:-)

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R & R, så du mail jeg sendte til deg i går kveld i 11-tiden angående dine Bi-frost ?

Hmm da kommer tusenkroners-spørsmålet , hvordan låter de i forhold til Xavian Guila ?? hehe
    He he , sa1750 låter dårlig ja? ;-) jeg ble imponert av dynamikken og trøkken.
    først tekte jeg oiii for en trøkk av disse små elementene, men jeg ble fort lytte-trett... :-(

Hva er det som skiller Scan Speak Revelator-lyden og Seas Excel-lyden , siden du er så veldig beistret for Scan Speak ??? :-D

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R & R, så du mail jeg sendte til deg i går kveld i 11-tiden angående dine Bi-frost ?

Hmm da kommer tusenkroners-spørsmålet , hvordan låter de i forhold til Xavian Guila ?? hehe

Hva er det som skiller Scan Speak Revelator-lyden og Seas Excel-lyden , siden du er så veldig beistret for Scan Speak ??? :-D
    God morgen:-)
    Vanskelig å si hvorfor akkurat Scan-Speak. HAr nå engang blitt sått at jeg har smeltet for lydsignaturen. Det som også lokker med dette prosjektet, er trykkammer. I min stue passer det meget godt.
    Det er klart du du kan komme på en visitt! Hvor holder du til

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen:-)
    Det er klart du du kan komme på en visitt! Hvor holder du til
    Dette høres kjempebra ut slik at jeg kan få hørt litt på Bifrost'ene dine, det er godt mulig dem ryker, fordi jeg er på jakt etter noe nytt til anlegget mitt..
    Jeg bor på Karmøy i Rogaland, så lurte på om jeg skulle ta turen ned tidlig på først-kommende lørdag-formiddag ??

Hadde håpet å få tatt med meg litt utstyr slik at jeg får litt mer korrekt lytt-inntrykk, dessuten kan det være morsomt å sammenligne litt, blir mitt første hifi-besøk :-D

Drar eventuelt med meg:
    Hegel H200 integrert forsterker 2x200w 8Ohm
    Abrahamsen V6.0 Da-converter
    og den rolsete Hk-dvd22 cd-driv-verket mitt ops: skal erstattes av
    LogitechSqeezebox når jeg får satt opp pc-nettverket skikkelig
    og selvfølgelig noen cd-er med musikk

Kan også ta med meg et Cannon Digital Speil-refleks(D-SLR) kamera med 8mpix ?? 8)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres kjempebra ut slik at jeg kan få hørt litt på Bifrost'ene dine, det er godt mulig dem ryker, fordi jeg er på jakt etter noe nytt til anlegget mitt..
    Jeg bor på Karmøy i Rogaland, så lurte på om jeg skulle ta turen ned tidlig på først-kommende lørdag-formiddag ??

Hadde håpet å få tatt med meg litt utstyr slik at jeg får litt mer korrekt lytt-inntrykk, dessuten kan det være morsomt å sammenligne litt, blir mitt første hifi-besøk :-D

Drar eventuelt med meg:
    Hegel H200 integrert forsterker 2x200w 8Ohm
    Abrahamsen V6.0 Da-converter
    og den rolsete Hk-dvd22 cd-driv-verket mitt ops: skal erstattes av
    LogitechSqeezebox når jeg får satt opp pc-nettverket skikkelig
    og selvfølgelig noen cd-er med musikk

Kan også ta med meg et Cannon Digital Speil-refleks(D-SLR) kamera med 8mpix ?? 8)
    Du er hjertlig velkommen:-)
    Ta med det du måtte ønske. Har selv hatt Abrahamsen DACen. Fungerer bra med mitt ES-drivverk.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •