Flyttet til ny byggetråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Peerless XXLS 12" 830952 (alu) simulerer veldig bra i 100 liter portet kasse.
    Simulerte dette elementet da dette elementet kom på markedet for snart to
    år siden i UniBox404.
    se bilder.

Men man trenger ikke mer en ca 200 W for å få fullt membranutsving, så hvis
    BASH 500 gir 500W i 4 ohm så bør man være litt forsiktig, og kanskje sette
    subsonic filter til oppunder 20Hz.

Jeg bruker selv Hypex DS4 (400W) på SEAS lotus SW300 12" i ca 90 liter portet
    og jeg har modifisert subsonic filter på Hypex DS4 fra 12Hz til 17Hz. Før mod.
    bunnet SEAS 12" et par ganger, etter mod. har det gått helt fint et par år.

Newcomer zarchon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Peerless XXLS 12" 830952 (alu) simulerer veldig bra i 100 liter portet kasse.
    Simulerte dette elementet da dette elementet kom på markedet for snart to
    år siden i UniBox404.
    se bilder.

Men man trenger ikke mer en ca 200 W for å få fullt membranutsving, så hvis
    BASH 500 gir 500W i 4 ohm så bør man være litt forsiktig, og kanskje sette
    subsonic filter til oppunder 20Hz.

Jeg bruker selv Hypex DS4 (400W) på SEAS lotus SW300 12" i ca 90 liter portet
    og jeg har modifisert subsonic filter på Hypex DS4 fra 12Hz til 17Hz. Før mod.
    bunnet SEAS 12" et par ganger, etter mod. har det gått helt fint et par år.
    Takk for respons

Du snakker om subsonic filter. Kan du utdype hva dette er, og hvordan dette settes? På dette området er jeg "noob" for å si det slik

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zarchon
    Takk for respons

Du snakker om subsonic filter. Kan du utdype hva dette er, og hvordan dette settes? På dette området er jeg "noob" for å si det slik
    Det er et filter som gjør at SUBforsterkeren ikke forsterker de aller laveste
    frekvensene, det vanlige er å filtrere bort det som er under 10-25 Hz (med
    f.eks. 12, 18 eller 24 dB pr. oktav) i en hjemmekinoSUB, avhengig av
    konstruksjon. Dette filteret er spesielt viktig å ha i portede (bassrefleks) konstruksjoner når effekten blir såpass høy.

Se på bilde med "Peak Cone Excursion" (den blå streken) der elementet "teoretisk" vil svinge
    med ca 90mm 200W 10Hz fordi elementet ikke får noe akustisk motstand
    under porttuningsfrekvensen, i praksis vil ikke elementet svinge så mye fordi
    det vil bli bremset av oppheng og bråstoppet når spoleforma inne i elementet
    når bunnen (det låter ikke pent).

Hvis det er denne SUBforsterkern du skal bruke:
    http://www.oaudio.com/docs/manual_v1_5.pdf
    Så ser det ut til at du kan velge subsonic filter 12Hz, 16Hz, 20Hz, or 25Hz.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende svar.... Setter stor pris på det

Er det best om sub-amp blir sittende i eget kammer bak på kassen? Tenkte evt. å lage hele kabinettet litt dypere og føre kammeret i hele høyden og bredden på kassen....

*edit* En rekke skrivefeil...

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zarchon
    Er det best om sub-amp blir sittende i eget kammer bak på kassen? Tenkte evt. å lage hele kabinettet litt dypere og føre kammeret i hele høyden og bredden på kassen....

Jeg bygde min forsterker uten eget kabinett rundt og jeg vil si at det fungerer utmerket! . Jeg skjønner ikke helt poenget med å bygge kabinett rundt, men det kan vel kanskje komme noe uønsket støv inn...?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte forsterkere er ikke helt tettet. dvs; det kan komme litt blåselyder og slikt fra knotter og plugger og slikt på forsterkeren. Egen kasse er anbefalt.

Da jeg lagde et par små sub'er i fjor, lot jeg forsterkeren bare ligge på utsiden og lagde vanlige terminaler på sub'en. Dette pga bedre ha kontroll på plassering/forsterkervalg/etc etc. Mer praktisk synes jeg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Enkelte forsterkere er ikke helt tettet. dvs; det kan komme litt blåselyder og slikt fra knotter og plugger og slikt på forsterkeren. Egen kasse er anbefalt.

Da jeg lagde et par små sub'er i fjor, lot jeg forsterkeren bare ligge på utsiden og lagde vanlige terminaler på sub'en. Dette pga bedre ha kontroll på plassering/forsterkervalg/etc etc. Mer praktisk synes jeg.
    Blir til att jeg velger eget kammer til amp-en, for å være på den sikre siden

Snakket idag igjen litt med de på Eltek, og de anbefalte å bruke dempemateriale i suben (glava e.l) Hvor mye/hvilke vegger burde dette brukes på?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Word on the street" er at alle vegger unntatt fronten skal dempes (sist jeg hørte ihvertfall). Du kan også (i tilegg til å bruke noe ull) bruke asfaltplater på veggene inni kassen. Dette er plater som er litt myke, men har stor masse og pga det demper de kassene ganske mye. Du får kjøpt dem på f.eks biltema (4 plater à 3mm for 150kr eller noe slikt). Andre plasser har de og 4mm.
    (Se her for hvordan jeg brukte asfaltplater (de sorte greiene) i mine høyttalere jeg nylig byggde. Du ser også bruken av avstivere her).

Hvilket design har du tenkt å bruke? Har du planlagt å ha noe avstiving inni kassen?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvendige mål blir 50x50x50, med eget kammer til amp i bakkant. Skal ha ca 100l innv. volum. Tenkte på avstiving i kassen ja.
    Skal opprette en ny og egen byggetråd innen rimelig kort tid. Har fått kappet platene idag, så regner med jeg starter på denne midten av neste uke. Må bare få malt ferdig huset først
    Har også skaffet meg en avtale om lakkering når den tid kommer...... høyglans blank sort..... Han trodde han skulle ha en 2-300 for den jobben..... Må være utrolig billig

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •