Bygge om en Dantax 12 Active

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer klenoth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge om en Dantax 12 Active

Jeg har nå en Dantax 12" Active Subwoofer og har fått en ide om å bygge den om. (synest den er pen å se på)
    Jeg har tenkt å skaffe til veie en JL Audio Products: Subwoofers / 12W6v2 som egentlig er til bruk i bil.
    Skal demontere den innebygde forsterkeren i Dantaxen og montere inn noe hvassere som minimum er på 300W RMS.

Dantax kassen er ca 50 liter med 2stk porter med 7cm diameter som er 19 cm lang.

Hva tror dere om detta prosjektet? vil det gi en rå lyd for en billig penge eller lukter det fiasko. Delene klarer jeg å skaffe for ca 4000.

Tips og råd til det hele mottas med glede :-)

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ærlig talt så lukter det litt fiasko. Jeg ville heller ha bygget en sub fra bunnen med Peerless XXLS 12" Du er langt med 4000 kroner

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker ikke å bygge ny kasse da jeg helt sikker ikke vil få noe særlig bra finish på kassa.
    Har tenkt å skaffe til veie denna forsterkeren fra Oaudio O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier
    Hva er det som gjør Peerless XXLS 12 bedre en JL audio 12W6v2 ?

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klenoth
    Jeg ønsker ikke å bygge ny kasse da jeg helt sikker ikke vil få noe særlig bra finish på kassa.
    Har tenkt å skaffe til veie denna forsterkeren fra Oaudio O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier
    Hva er det som gjør Peerless XXLS 12 bedre en JL audio 12W6v2 ?

Hallo

For det første vil eliment som er bygge for inne bruk låte bedre inne enn en bil basser vil gjøre når det er plassert inne
    Pluss at xxls 12 er et meget godt eliment, je vet i alle fall at skal je bygge meg sub til hifi anlegget mitt blir det xxls eliment i den:-D

mvh

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får en rimelig greit XTZ-sub for 4000kr...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde jo være midt i blinken...

SUB Med Hypex 4.0 og Peerless XLS 12" med XLS 12" slave

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    Hallo

For det første vil eliment som er bygge for inne bruk låte bedre inne enn en bil basser vil gjøre når det er plassert inne
    Pluss at xxls 12 er et meget godt eliment, je vet i alle fall at skal je bygge meg sub til hifi anlegget mitt blir det xxls eliment i den:-D

mvh
    att en bilbass ikke spiller bra inne er bare bull. har selv hørt mange subber med bilbasser som spiler meget bra. har og selv en sub med 2 cerwin vega v-max15 bilbasser som spiller rått

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest også det er litt snodig at noen mener at en sub til bil er skal være dårligere enn en sub som er til innebruk.
    Prinsippet for subber er jo akkurat det samme enten den er bygd for innebruk eller ei.
    Husker når jeg bygde kasse til bilen min så kom masse anbefalinger om å bruke innesubber (bla. samme Peerless subben) til bilen uten at noen mente dette var feil.
    JL Audio sin sub ser jo mye mere solid bygd enn Peerless sin sub og har et veldig godt rykte.
    Og nei, jeg vil ikke kjøpe ferdigbygd kasse, det er vel derfor jeg er i en DIY (Do-It-Yourself) tråd

Hva tror dere eller om den forsterkeren jeg nevnte? (O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest også det er litt snodig at noen mener at en sub til bil er skal være dårligere enn en sub som er til innebruk.
    Prinsippet for subber er jo akkurat det samme enten den er bygd for innebruk eller ei.
    Husker når jeg bygde kasse til bilen min så kom masse anbefalinger om å bruke innesubber (bla. samme Peerless subben) til bilen uten at noen mente dette var feil.
    JL Audio sin sub ser jo mye mere solid bygd enn Peerless sin sub og har et veldig godt rykte.
    Og nei, jeg vil ikke kjøpe ferdigbygd kasse, det er vel derfor jeg er i en DIY (Do-It-Yourself) tråd

Hva tror dere eller om den forsterkeren jeg nevnte? (O Audio - 500W BASH Subwoofer Amplifier)
    det bli vel itj akkurat DIY sub av å bytt ut et element. men vil du ha feil kassevolum og feil bassrefleks porta, så for all del. men det bli jo litt som å kast pængan i dass.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo ikke bare å bytte ut elementet, skal bytte ut forsterkerdelen også, Da blir det saging også, Portene kan vel også byttes ut.
    Vil i høyeste grad kalle det for DIY.
    Ser jo ikke akkurat at alt dette hopper på plass av seg selv.

Fryktelig hvor negative folk er på denne siden.
    Er det ingen som noengang har moddet et ferdig fabrikert kabinett eller?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å ta utgangspunkt i en eksisterende konstruksjon kan før til kompromiss på ditt design ifht. å begynne fra "scratch". Som nevnt over må du ha rett kassevolum og porting ifht. det nye elementet og kassen må være solid nok. Forsterkeren du linker til vil klare jobben greit.

Dette går sikkert bra, og skulle du bli skuffet over resultatet er det bare å bygge en ny kasse

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo ikke bare å bytte ut elementet, skal bytte ut forsterkerdelen også, Da blir det saging også, Portene kan vel også byttes ut.
    Vil i høyeste grad kalle det for DIY.
    Ser jo ikke akkurat at alt dette hopper på plass av seg selv.

Fryktelig hvor negative folk er på denne siden.
    Er det ingen som noengang har moddet et ferdig fabrikert kabinett eller?
    gjor en kjapp beregning i WINisd no. det elementet i 50 liter kasse med tuning på 20HZ. da bli det en 10cm port som må vær 114cm lang. å med en peak mellom 40-200Hz og rulle da av ved 50Hz. -3db punktet kjem på 33Hz. WINisd anbefale volum på 231 liter, tuning 19Hz. med en bassport 10cm på 20cm lengde. da spille det flatt ned te 20Hz og -3db på ca 18Hz. æ villa sett etter et annet element.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, endelig litt optimisme. Skal kjøre parametrene på subben inn i Bass Box pro 6 og se hvor stor portene bør være (mulig jeg tetter alt)
    Som du sier funker det ikke så blir kassen til fjernvarme likevel :-)

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at elementet du har valgt er dobbeltspolt. Dette vil bety at du ikke får optimale forhold for forsterkeren (2 eller 8 ohm). Det kan lønne seg å se etter et annet element om ikke du har veldig gode grunner for å bruke JL elementet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shit, ja du har så rett så rett. Hmm da må jeg leite mere.
    Sitter å kikker på ebay og har funnet en sjappe som har en god del elementer og dem sender til Norge eBay Store – Autosounds4less Public Warehouse: Search results for.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    att en bilbass ikke spiller bra inne er bare bull. har selv hørt mange subber med bilbasser som spiler meget bra. har og selv en sub med 2 cerwin vega v-max15 bilbasser som spiller rått

nå har det seg slik at alt det je har hørt av bilbassere inne har ikke vert annet en skuffende, men i bil er det rettåslett rått

je har også forstått at gain på elimente har noene å si når det er bygger for inne kontra bil? vet ikke men det er det jeg har blitt fortalt en gang i tiden...
    men det er vell helt sikkert kassa som gjør det stor utslaget her da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jl audio's inne subber bruker jo jl's w7 element, så å si at et element beregnet for bil ikke spiller bra inne er jo langt fra sannheten:-)

Kan også nevne earthquake, som også bruker mye av di samme elementene inne som i bil!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    nå har det seg slik at alt det je har hørt av bilbassere inne har ikke vert annet en skuffende, men i bil er det rettåslett rått

je har også forstått at gain på elimente har noene å si når det er bygger for inne kontra bil? vet ikke men det er det jeg har blitt fortalt en gang i tiden...
    men det er vell helt sikkert kassa som gjør det stor utslaget her da?
    om man bruker kasseforslaga beregna på bil blir det ikke noe særlig bra innendørs. hva mener du med gain på elementet?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    hva mener du med gain på elementet?
    Kansje han mener følsomheten =)

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gain

men å huske en man som skulle ha peil? tala på noe slikt i starten av min hifi kariere
    derfor ville et bil basse elimet aldri spille bra inne, men det kan hende det er noe annet han mente:P er lenge siden..

når je tenker mer over det nå så virker det litt ulogisk:P det han mente var sikker det at kassa som er beregnet for blir vil spille dårlig inne..

mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •