hjelp til å finne høyt og dyptspillende element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow hjelp til å finne høyt og dyptspillende element

Hei.

Har et par spm ang dette elementet.
    Jeg har per i dag en 200 liters kasse, og lurer på om dere kan hjelpe meg med å finne et eller to elementer som tilfredstiller mine krav?

Jeg vil at denne skal spille dypt (typ -3 på ca 20 hz, kan være litt høyere også ;-) ) og høyt (gjerne 120 db kontinuerlig) Skal brukes til fest, men hovedsaklig hjemmekino.
    Skal også nevnes at den skal spille sammen med et par EVP-X215P - EVP-XP SERIES - Wharfedale Pro

På forhånd takk.

Mvh Faller

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Det blir en noe stor kasse for det elementet. Eg bruker nå 2x9815 i en 250 liters kasse, det funker bra. Men med et stk element i så stor kasse blir det bare mye vandring og lite lyd Dypt vil den gå men kansje ikkje 120db hele tiden. Da tror eg det hadde passet bedre med 120 liters kasse og tuna noe høyere, med nokk kraft da så snakker vi kansje 130db

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, skjønner. Hvordan ville to stk 9812 være da? jeg kan jo evt sende mail til Dynabel å spørre om hva de mener :grin:

hvor dypt spiller kassen din på 250 liter da? og hvordan har du tunet den?

Mvh Faller

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil 2 stk Seas L26ROY - D1001 være i stedet for dynabelene? Hvis jeg senker kravet på antall db med noen db.

Finnes det noen andre elementer som kan være verdt å se på? Hvis jeg setter prisgrense på ca. 5 k.

Mvh Faller

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen eg bruker er tune veldi høyt, mener og huske det er på rundt 35hz. 2x9812 tror eg vil funke kjempe bra det også, men hvordan det vil bli med seas elementet i forhold til dynabel aner eg ikkje. Vil tro du får en del mer bang og smell med dynabel

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har simulert to stk Seas L26ROY - D1001 i kassen jeg har. Men føler at winISD viser litt feil på simulering av spl. Viser at det "bare" spiller opp til 118 db. Er det fordi det er teoretisk måling og uten roomgain som ikke taes med i utregningen?

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Jeg har simulert to stk Seas L26ROY - D1001 i kassen jeg har. Men føler at winISD viser litt feil på simulering av spl. Viser at det "bare" spiller opp til 118 db. Er det fordi det er teoretisk måling og uten roomgain som ikke taes med i utregningen?
    Desse db målingene er som du sier bare teoretiske utregninger uten påvirkning fra port(er) og rom osv.

Den kassen du har nå er den lukket? har du mulighet til å bygge den om til portet?

2 stk l26roy i ein 200l kasse tunet til 35 hz ser ut til å bli bra men vist du vil ha party bass så hadde eg villa ha godt for noko annet en 10".

2 stk 15" då snakker vi.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Desse db målingene er som du sier bare teoretiske utregninger uten påvirkning fra port(er) og rom osv.

Den kassen du har nå er den lukket? har du mulighet til å bygge den om til portet?

2 stk l26roy i ein 200l kasse tunet til 35 hz ser ut til å bli bra men vist du vil ha party bass så hadde eg villa ha godt for noko annet en 10".

2 stk 15" då snakker vi.
    2 stk 15"? nei nei. 2 stk 21". DA snakke vi he he

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot

2 stk 15" då snakker vi.
    jeg skjønner, Det kommer til å brukes som partybass ja

har du/dere noen tips til 12/15 tommer som kan brukes i den kassen jeg allerede har bygget da?

Mvh Faller

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en kombi kino/party-sak? Hvis det kun er til party, så er det vel strengt tattunødvendig at den skal gå ned til 20Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønner, Det kommer til å brukes som partybass ja

har du/dere noen tips til 12/15 tommer som kan brukes i den kassen jeg allerede har bygget da?

Mvh Faller
    ka med en 18"? f.ex dynabel PA1880.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er det en kombi kino/party-sak? Hvis det kun er til party, så er det vel strengt tattunødvendig at den skal gå ned til 20Hz.
    Det er ment som en kinosub som også skal brukes til party så en kombo ja.

Simulerte litt raskt nå, og Dynabelen ser jo overaskende bra ut. Jeg vet ikke hvor jeg nærmer meg xmax og slikt fordi jeg bruker winISD Beta. Tåler elementet f. eks litt EQing i bunnen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv to stk PA1880 i hver 260 liters kasser, tunet til ca 34 hz (roomtuning ikke medregnet). Hadde to PC13 Ultra før. Du kan trygt bruke disse til kinosub for å si det mildt...det er rett og slett dritmoro Hvorvidt du kan EQ vet jeg ikke, men vil ikke tro det kan skade så lenge du ikke beveger deg ned mot grenseverdiene. Alt avhenger av hvor dypt du vil. Dette er ikke elementer som går ned i 5hz, men nå har jeg hatt begge deler og er ikke tvil om hva mine preferanser for "kino-moro" er.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det høres rått ut! Det jeg "trenger" er en sub som spiller høyt under 40-50 Hz fordi jeg har kjøpt meg to stk EVP-X215P - EVP-XP SERIES - Wharfedale Pro

De spiller ned til 40 Hz -3DB. Må ha noe som holder følge med de

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble faktisk overrasket over hvor mye valuta de gir for pengene. Har ikke fått jobbet med tuning ift musikk, men det skal nok kunne bli bra det også. Gleder meg villt til å få nr 2 i hus (står i garasjen og skal bare kles på (filt)
    Ser råe ut de Wharfedal'ene
    Du kan også tune disse endel lavere hvis du regner på portlengde/volum i WinIsd eller annet programm.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har endret tittel og førstepost ;-)

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har et par spm ang dette elementet.
    Jeg har per i dag en 200 liters kasse, og lurer på om dere kan hjelpe meg med å finne et eller to elementer som tilfredstiller mine krav?

Jeg vil at denne skal spille dypt (typ -3 på ca 20 hz, kan være litt høyere også ;-) ) og høyt (gjerne 120 db kontinuerlig) Skal brukes til fest, men hovedsaklig hjemmekino.
    Skal også nevnes at den skal spille sammen med et par EVP-X215P - EVP-XP SERIES - Wharfedale Pro

På forhånd takk.

Mvh Faller

Kjøp deg eit Soundsplinter RL-P15 element, i ein 200l kasse Med 1 x 6" port som er 35cm langt tunet til 25hz så vil dette spille ganske vilt. -3db vil ligge på ca 21hz.:-D

[ SoundSplinter Subwoofers - RL-p 15" Subwoofer Information ]

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det Soundsplinter da Kristian?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dynabel

Hei.

For noen år tilbake bygde jeg og en kompis en kasse på ca 200 liter, hvor vi hadde delt volumet til 100liter på hver side. Vi kjøpte to relativt billig dynabel elementer til en ca 500 spenn pr. element. Dette var da vi var "unge" og kjøpte og bygde nye kasser hver måned omtrent. Vi brukte delefiltere ifra ljudia til ca 200 spenn pr. filter.
    Subben spilte over all forventning, og fy så dypt den spilte! En annen kamerat av meg kjøpte samme element, men bygde en mye mindre kasse. (ca 45 liter) Forskjellen var så stor at hele kjøpet var til å kastes.
    Store kasser og billige elementer = sikker vinner. :P

Mvh Brands.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •