Nye DIY høyttalere - valg av elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye DIY høyttalere - valg av elementer

Snart på tide med nytt prosjekt. Har ikke noe plass her jeg bor nå. Men skal flytte igjen om 4 måneder og går med tanker om å bygge videre på det jeg har. Har 4 små 15" suber som jeg vil bruke sammen med noen nye mellomtoner å nye diksanter. For øyeblikket har jeg stativhøyttalere plassert på siden av subene. Men har nå tanker om og bygge nye høyttalere som kan plasseres mellom subene. Ser da for meg å gå i samme bredde som subene men bygge litt høyere kasser. Ønsker nemlig 2 mellomtoner med diskant i midten. På grunn av bredden det blir på kassen vil jeg tro det blir lekkrest om elementene bygges litt innover. Slik at det på en måte munner ut sammen i en form for horn. Det jeg nå lurer på er hvilke elementer jeg skal bruke som ikke er problematisk og mekke til delefilter på. Aller helst noen elementer som det faktisk kan medfølge delefilter til

Tegnet kjappt opp i paint for og visse litt hvordan jeg tenker. Legger også ved bilde med 2 av aura subene.

Håper på noe gode forslag

-aura-jpg
    -aura2-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas CA15RLY og 27TFFC el. 27TDFC el 27TBFC.
    Elementer med jevn fin frekvensgang og god overlapp, gjør delefilter arbeidet enklere. Men ferdige delefiltere? Nei det funker aldri!
    Finn heller et ferdig DIY prosjekt av små MTM og kopier det, og del subene aktivt. Da kan du få et meget godt resultat.

Newcomer Humber sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over kan du glemme ferdige filtre, jeg ville heller kikket på digitale aktive filtre.

Med tanke på utstyret du nevner at du har. og prislappen på det (du skal ikke forresten ha de fire tc-2000 elementene sammen med dette her?)
    drister jeg meg til å forslå følgende kombinasjon
    2stk Seas T25MF
    4stk Seas W12CY

...eventuelt seas sin DXT diskant og MCA15 i stedetfor...

Med disse elementene vil du ha ganske lik spredning ved delefrekvensen.
    Aura NS15 er kan brukes så høyt i frekvens at dedikert midbass ikke trengs.
    Veil pris ca. 4/10k, og ikke spesielt mye i denne sammenhengen her.

Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag!
    Har null kunnskap om valg av delefilter\komponenter og tenkte dermed noe ferdig var en safe vei å gå. Men stryker det da Skal heller begi meg ut på bygging av delefilter også. Har ikke satt noen pris på dette. Men kan ikke se for meg at det skal være nødvendig og gå over 10k for 4 mellomtoner samt 2 diskanter. (ønsker også noen billige bakdiskanter...)
    Vil helst styre unna aktiv deling da dette enda virker noe upratisk mtp både film samt musikk avspilling fra flere kilder.

Hvor mye vil delefilter koste til dette?

Edit: TC elementene er tiltenkt filmbruk

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hvor mye vil delefilter koste til dette?
    Altså.. for det første, små subber? hmpf!

Delefilter kan koste så mangt, alt fra en tusenlapp og opp igrunn. Men rundt 3 lapper er nok et realistisk tall.
    Kan ikke du få litt hjelp av Glenn da? Dere bor vel sånn tålig nærme?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Altså.. for det første, små subber? hmpf!

Delefilter kan koste så mangt, alt fra en tusenlapp og opp igrunn. Men rundt 3 lapper er nok et realistisk tall.
    Kan ikke du få litt hjelp av Glenn da? Dere bor vel sånn tålig nærme?
    De er jo bare 45x45x45 :-)

Glenn skal selvsakt få lov og fikse delefilter for meg. Han bare vet det ikke enda Det som vel er "problemet" er om det ikke stemmer helt som det skal. Og jeg må ut med det og små fikse litt på det - om igjen - og om igjen... Sånn sett bort fra det skulle jeg alltids kunne klare å lodde litt

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er jo bare 45x45x45 :-)

Glenn skal selvsakt få lov og fikse delefilter for meg. Han bare vet det ikke enda Det som vel er "problemet" er om det ikke stemmer helt som det skal. Og jeg må ut med det og små fikse litt på det - om igjen - og om igjen... Sånn sett bort fra det skulle jeg alltids kunne klare å lodde litt
    Har han ikke måleutstyr og slikt også? Må nesten til å måle litt om du skal få skikkelig dreisen på det!
    Evt. prøve å finne et tilsvarende dokumentert prosjekt på nett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Har han ikke måleutstyr og slikt også? Må nesten til å måle litt om du skal få skikkelig dreisen på det!
    Evt. prøve å finne et tilsvarende dokumentert prosjekt på nett?
    Han har måleutstyr og det som trengs. Det har forsåvidt jeg også. Samt loddebolt og litt innsikt i hva det dreier seg om. Men g-h har gjort dette en gang og to før. Så satser på at han kan være behjelpelig med og sette det sammen for meg.

Hvis jeg velger å gå for seas sin DXT diskant og MCA15 , hvordan skal jeg da lage til kassene inni kassen. VAS på MCA 15 er 12 liter. Følger jeg bare dette slavisk?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du la de 15" spille langt nok opp i frekvens til å møte mellomtonene da?
    MCA15 får du ikke til å "spille" under 200hz og et passivt delefilter bør IMO legges (minst) en oktav over.
    Kommer jo litt an på hvor Baffle step havner, men 15" kan vel fort bidra med vel mye "brystkasse" i nedre mellomtone, før man får med bassen nedover?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har måleutstyr og det som trengs. Det har forsåvidt jeg også. Samt loddebolt og litt innsikt i hva det dreier seg om. Men g-h har gjort dette en gang og to før. Så satser på at han kan være behjelpelig med og sette det sammen for meg.

Hvis jeg velger å gå for seas sin DXT diskant og MCA15 , hvordan skal jeg da lage til kassene inni kassen. VAS på MCA 15 er 12 liter. Følger jeg bare dette slavisk?
    Du bør i det minste dele aktivt mellom bass/mellomtone.
    Auraen kan, i følge andre her på forumet, spille ganske langt opp i mellomtonen, og utelukker behovet for dedikert midbass.
    Si delt på 2-300hz aktivt med høy orden, da skal du ha mer en nok headroom.

Og hvis du gjør det trenger du ikke store kassen til mellomtonen. f.eks. 4-6liter kanskje mindre.

VAS er bare en parameter for motstanden i opphengsystemet til elementet.
    Hvis du har en boks med 12 liter og presser 80cm^2 (arealet til en MCA15) inn i denne så har du samme motstand som hvis du presser membranen inn på en MCA15.

Skal du ha romkorreksjon også?

Har forresten fire slike mellomtoner liggende, bare å komme bortom en dag dersom du vil kjøpe dem.

Andreas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •