Komplisert å lage eget filter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplisert å lage eget filter?

Holder på å bygge en 4-veis høytaler(aktiv 10" nederst), der jeg trenger filter til diskant, mellomtone og midbass. Er dette for komplisert for en nybegynner?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grovt sett vil vell en 3 veis være nok. Altså diskant, mellomtone og aktiv bass. Hvordan elementer skal du bruke forresten. Viktig å finne elementer som greier å ta for seg de forskjellige frekvensområdene på en bra måte. Det enkleste vil nok være å finne en ferdig bygd høyttaler på den store vide webben og kopiere denne. Da kan det være enklere å få et godt resultat.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, men kan ikke du eller noen gi et eksempel, om hvordan de forskjellige spoler, motstander osv påvirker frekvensen. Så kan jeg jo bare prøve meg fram

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på dynabel sine sider. Der står det en god del om hvordan du kan lage delefilter. også om hvordan spoler og kondensatorer som er å foretrekke i ved de spesielle frekvensbåndene.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey! Takk skal du ha!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.mamut.net/dynabel/delefilterkomp-2008.pdf her er linken forresten. blir nok bra til slutt skal du se..

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke konvensjonell teori og software for å designe/simulere delefilter får deg et stykke på veien, men en må regne med endel prøving og feiling før får virkelig gode resultater. Måleutstyr for å sammenligne teori og virkelighet er også greit å ha.

Hvilke elementer bruker du, og hvordan ser konstruksjonen ut? Plassering av elementer ift. hverandre og ift. baffel/kanter, kassevolum, avrulling etc. spiller en rolle i hvordan delefilteret bør designes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Holder på å bygge en 4-veis høytaler(aktiv 10" nederst), der jeg trenger filter til diskant, mellomtone og midbass. Er dette for komplisert for en nybegynner?
    Jeg vil vel hevde at det er komplisert, ja.

Hva er ambisjonsnivået ditt i forhold til hva du forventer av ytelse? Hva slags elementer har du valgt ut? Hvorfor har du valgt akkurat de elementene?

Grunnen til at jeg spør er at det ikke er noe vanskelig å lage filter til høyttalere med lyd. Men det er vanskelig å lage filter til høyttalere med god lyd. Husk på at selv den billigste kjøpehøyttaler er simulert og målt med utstyr ved design av høyttaleren. Skal du klare å oppnå noe i nærheten av tilsvarende, så må du måle.

Og så var det bassene. Har du gjort beregninger i forhold til bassavstemming og størrelse på kabinettet i forhold til de valgte elementene?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg vil vel hevde at det er komplisert, ja.

Hva er ambisjonsnivået ditt i forhold til hva du forventer av ytelse? Hva slags elementer har du valgt ut? Hvorfor har du valgt akkurat de elementene?

Grunnen til at jeg spør er at det ikke er noe vanskelig å lage filter til høyttalere med lyd. Men det er vanskelig å lage filter til høyttalere med god lyd. Husk på at selv den billigste kjøpehøyttaler er simulert og målt med utstyr ved design av høyttaleren. Skal du klare å oppnå noe i nærheten av tilsvarende, så må du måle.

Og så var det bassene. Har du gjort beregninger i forhold til bassavstemming og størrelse på kabinettet i forhold til de valgte elementene?
    Siden dette er mitt første prosjekt, har jeg ikke så store forventninger. Egentlig var dette et impulsprosjekt, da jeg hadde et par Hertz ml165 i bilen. Siden det var et komponentsystem, bygde jeg en kasse ut av det blå...la litt arbeid i den, og ble positivt overasket over lyden. Spilte fletta av de proson jeg har hvertfall. Så da måtte jeg avansere Men jeg trodde ikke at det var så kompleks som det viser seg. Kassemål skal være 8l mellomtone(hertz ml165), og 20l (2x hertz hv200).

Noe slikt var planen, men dette er uten 10" nederst. Det er separate kammer for midbassene.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kommer langt med en 3-veis konstruksjon og at du kan sløyfe HV200 siden ML165 mest sannsynlig vil kunne spille langt nok ned i frekvens til å matche feks. en 10". Hvilken diskant skal du bruke? Er det et komplett Hertz MLK165 komponensett du bruker? I tilfelle kan du like greit bruke delefilteret som følgte med settet, og legge til en aktiv 10"

Har du komplette datablad på elementene du skal bruke? Jeg tenkte jeg skulle får gjordt noen kjappe simuleringer, men det ser ut til at Hertz sitt arkiv er nede for øyeblikket..

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Jeg tror du kommer langt med en 3-veis konstruksjon og at du kan sløyfe HV200 siden ML165 mest sannsynlig vil kunne spille langt nok ned i frekvens til å matche feks. en 10". Hvilken diskant skal du bruke? Er det et komplett Hertz MLK165 komponensett du bruker? I tilfelle kan du like greit bruke delefilteret som følgte med settet, og legge til en aktiv 10"

Har du komplette datablad på elementene du skal bruke? Jeg tenkte jeg skulle får gjordt noen kjappe simuleringer, men det ser ut til at Hertz sitt arkiv er nede for øyeblikket..
    Okey! Ja, ml spiller laavt Diskanten er space ja, fra settet. Er det originale delefilteret jeg har inne i kassen nå, men diskanten blir noe høy, selv om jeg har dempet den maks på filteret.

Om du tror jeg oppnår like bra resultater ved å sløyfe hv200, så er det ikke no stress for min del. Blir jo mye billigere så

Har papirene ja, men ikke hjemme desverre. Her er noen specs:

Xmax: 6mm
    Re: 3,1mm
    Fs: 59
    Le: 0,31
    Vas: 9,90
    Qms: 4,37
    BL: 5,64
    Qts: 0,54

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få en enklere konstruksjon om du bygger 3-veis, og billigere ved å beholde delefilteret som det er. Jeg ser at dette settet koster endel så da går jeg ut fra at komponentene i filteret og selve filteret er av god kvalitet.

Dataene du oppgir er de samme som jeg har funnet, men det er litt i minste laget for en skikkelig simulering. Spesielt vanskelig blir det når en ikke har frekvensplot for elementene, men de er vel ikke tillgjengelige uansett? Enda et argument for å beholde filteret som det er Å dempe diskanten ytterligere er en smal sak vha. en L-pad, men om den virker skarp er det ikke sikkert demping vil løse problemet.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Du vil få en enklere konstruksjon om du bygger 3-veis, og billigere ved å beholde delefilteret som det er. Jeg ser at dette settet koster endel så da går jeg ut fra at komponentene i filteret og selve filteret er av god kvalitet.

Dataene du oppgir er de samme som jeg har funnet, men det er litt i minste laget for en skikkelig simulering. Spesielt vanskelig blir det når en ikke har frekvensplot for elementene, men de er vel ikke tillgjengelige uansett? Enda et argument for å beholde filteret som det er Å dempe diskanten ytterligere er en smal sak vha. en L-pad, men om den virker skarp er det ikke sikkert demping vil løse problemet.
    Om du sender meg en pm med hva du trenger, så kan jeg finne fram til det i manualen Men tror uansett at jeg går for ditt forslag i første omgang, ble litt omfattende med egenprodusert filter nå tror jeg. Hva er det du skal komme fram til i simuleringen? Fint om du hadde klart å funnet volumet, for vet ikke om størrelsen jeg har stemmer.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google er vår venn
    http://www.audiosonido.com/images/pr...TZ%20ML165.pdf

Jeg tenkte i utgangspunktet å simulere et komplett filter, men finner ikke data på diskanten. Så da får det bare bli som det blir. Ser at originalfilteret deler symmetrisk 12db/okt ved 2,5kHz.

Skal se på et fornuftig kassevolum for ML 165, det vil hjelpe om du vet hvilken sub du vil bruke og hvor høyt i frekvens du vil denne skal spille. Det beste er å lage en kasse der mellomtonen ruller av naturlig mot bassen og den fremdeles tåler merke-effekt.

En L-pad kan du prøve deg frem til vha. forskjellige motstandsverdier. Kanskje prøve med en motstand i serie for å finne ut hvor mye demping du ønsker før du lager en L-pad.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var den vettu! Suben heter så mye som Hx250, som også er fra hertz.

Blir avstanden mellom elementene for stor om jeg lager høytaleren slik?:

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HX 250 ser ut til å være en hårete liten sak Om du holder suben under 80Hz spiller avstanden mellom elementene mindre rolle og du står fritt i å velge det designet du liker best. Bygger du mellomtone/diskant som stativ ht har du fleksibilitet med å kunne eksperimentere med plassering av subbene.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god! Takker for hjelpa! Rop ut om du finner fram til no volum

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ML 165 er best egent for bassrefelks iflg. databladet og etter litt simulering er mitt forslag som følger.

En kasse på 12 liter (legg til volum fortrengt av element, bassrefleksrør og evt. avstivere) avstemt til 70Hz gir en en -3dB respons på 60Hz. Røret skal da være 76,2mm (3")x 133,8mm og du skal bruke mye dempemateriale. Jeg går ut fra at frontbaffelen er rundt 270mm brei.

Det er mulig du vil kunne få litt fremtredende mellomtone siden filteret neppe har baffelstep-korreksjon (BSC). En bildør kan vel nesten regnes som uendelig baffel (IB)?

Andre må gjerne komme med forslag

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0