Dynabel PA 1880, erfaringer??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynabel PA 1880, erfaringer??

Har to slike som jeg satse på å få koblet opp i løpet av sommeren, planen var å lage en partysub, som kan taes med ved behov

Finner ikke så mye på nettet om denne, noen her som har bygd noe gøy med dette elementet?

Planen var å få det lettest mulig, helst bruke støperør eller noe, og mest mulig kompakt, då forsterkeren (hypex hs 500) har enkel eq og nok effekt.

kom med forslag!!!!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig element, billig kasse.

Jeg hadde putta det i en 125 liter kasse og tuna det til 30Hz. Da får du en stram fin bass og tangerer vel en 118dB/SPL ved 32Hz før du går utover X-max.

Om du vil ha mer hadde jeg funnet meg et annet element.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donegilio
    Har to slike som jeg satse på å få koblet opp i løpet av sommeren, planen var å lage en partysub, som kan taes med ved behov

Finner ikke så mye på nettet om denne, noen her som har bygd noe gøy med dette elementet?

Planen var å få det lettest mulig, helst bruke støperør eller noe, og mest mulig kompakt, då forsterkeren (hypex hs 500) har enkel eq og nok effekt.

kom med forslag!!!!
    kan æ spør korr å når i hell du fikk tak i dem der? har venta hele vinteren på at dem skull kom inn på lager.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte de vel på tilbud i høst engang mener eg...

hansam; høres ut som en veldig grei størrelse, anelse om hvilke dimensjoner det blir på portene?

om det er noen som kunne beregnet for meg ville jeg være meget takknemlig....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. det som va tanken at æ skull få te å. men no har æ skaffa mæ 2 21" istedet:-D

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donegilio
    ...

hansam; høres ut som en veldig grei størrelse, anelse om hvilke dimensjoner det blir på portene?
    ...
    2x10cm x 30cm
    (kasse totalt 137 liter minus element og porter = 125ltr)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hansam: takker, hvilket program bruker du til å beregne?

finnes det kurante shareware prg som er bra til slike beregninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Billig element, billig kasse.

Jeg hadde putta det i en 125 liter kasse og tuna det til 30Hz. Da får du en stram fin bass og tangerer vel en 118dB/SPL ved 32Hz før du går utover X-max.

Om du vil ha mer hadde jeg funnet meg et annet element.
    125 liter trur æ bli i knappaste laget. ka med forslaget te eltek? 200 liter.
    og tunig på 33Hz. da treng du 2 porta på 150*370mm trur æ det va.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    s

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    125 liter trur æ bli i knappaste laget. ka med forslaget te eltek? 200 liter.
    og tunig på 33Hz. da treng du 2 porta på 150*370mm trur æ det va.
    200 liter simulerer litt bedre ja. 2 porter på 150x335mm.
    Jeg hadde, personlig, spart materialene og bygget en mindre kasse til dette elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat koblet opp en av to subber som jeg har laget med dette elementet. Har kjørt noen demoer, bla med "Flight of phoenix", "Pulse", "War of the worlds" etc. nå. Uten annet enn å stille inn fase og level leverer det på film! Målet var å lage noe som gir mer brystkassespark opp i frekvens og du hildrande du. Til 1500 kr er dette bra. Jeg hadde 2 stk SVS PC 13 Ultra før til opplysning. Å sammenligne disse blir feil. Ultraene leverer mer dypbass. Dynabelene sparker mer høyere opp. Så er spørsmålet hva man er ute etter?

Min til nå ringe erfaring med dette elementet er at det virkelig er verdt pengene ift kino. På musikk lot det seg ikke umiddelbart integrere like godt som Ultraene. Krever nok litt mer kalibrering.

Jeg husker ikke akkurat utregningene Eltek hjalp meg med, men kassa er ca 260 liter. Det er tre bassporter som er 11 cm i diameter og 20 cm i lengde hver. Bassportene er justerbare, så det er mulighet for annen tuning. kanskje noen kunne regne kjapt på hva mine er tunet til nå?
    Jeg har et anderledes trykk i kinoen min nå, kun med en Dynabel 1880, ift hva jeg hadde med Ultraene. Spørsmålet er hva man liker. Jeg gleder meg til kasse nr 2 står her for å si det sånn

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg husker ikke akkurat utregningene Eltek hjalp meg med, men kassa er ca 260 liter. Det er tre bassporter som er 11 cm i diameter og 20 cm i lengde hver. Bassportene er justerbare, så det er mulighet for annen tuning. kanskje noen kunne regne kjapt på hva mine er tunet til nå?
    I følge WinISD gir dette en tuning rundt 34 Hz, og bratt avrulling under dette.
    Tetter du en port endres det til ca 28 Hz, fortsatt uten at det ser ut til at portstøy skulle bli alt for fremtredende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utregning
    Har lastet ned WinISD selv nå, men får ikke plottet "ventlenght". Den gir meg bare en oppgitt lengde på portene automatisk..kanskje slik programmet fungerer?
    Virker som jeg får litt hjelp av roomgain, for det spiller usannsylig høyt og med trøkk. Hører heller ingen portstøy foreløpig.
    Har jeg regnet riktig hvis jeg får en tuningfrekvens på 28 Hz ved å øke portene til 33 cm?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok slik det fungerer, ja. Du får bare eksperimentere med tuningfrekvens og se hvilke lengder som kommer frem.
    Forslaget ditt stemmer sikkert det.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 2 av disse elementene i en sub som nå står på Champagne Companiet i Haugesund.
    Laget en 100l kasse med Push'n'pull og en Hypex DS4.0
    Ikke den beste utnyttelsen av 2 elementer, men i en så liten kasse var det det alternativet som gav meg mest guff i "kjelleren" (Ettersom størrelse var en viktig faktor....).
    Skulle jeg bygget igjen, ville jeg kanskje hatt dem i hver sin 150l+ kasse, men da blir det jo utrolig stort.
    Vekt? ; totalt 55kg inkl elementer, forsterker og kasse.

Se flere bilder her!

Uansett; Lyden var massiv.... helt ekstremt. Når jeg fyrte dem i gang etter litt innspilling bare satt jeg å lo. Det var helt sykt. Smilte fra øre til øre og lo høyt (!)...,

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Uansett; Lyden var massiv.... helt ekstremt. Når jeg fyrte dem i gang etter litt innspilling bare satt jeg å lo. Det var helt sykt. Smilte fra øre til øre og lo høyt (!)...,
    Jeg så Max Payne her om dagen og jøjjemeg..jeg satt bare og lo sjøl. Nå har ikke jeg hørt alle verdens subber, men dæven det var moro...satt bare og gliste..og det er foreløpig kun med en

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så Max Payne her om dagen og jøjjemeg..jeg satt bare og lo sjøl. Nå har ikke jeg hørt alle verdens subber, men dæven det var moro...satt bare og gliste..og det er foreløpig kun med en
    Hehe!
    Var innom Eltek i dag selv og hentet to av disse bare i 15". Tror det blir grusomt gøy i den lille hula mi. Planen er å bruke 2 x svs tuber i bunnen og så får disse ta hestesparket lenger opp i frekvens! Det må bare bli bra!
    Sanna: Hjalp Eltek deg med tegninger på subbene eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tegnet ikke for meg. Regnet ut ca antall liter og lengde på bassporter for meg. Kassa kunne jeg lage hvordan jeg ville i høyde/bredde/dybde så lenge volumet ble ca opprettholdt. Fikk også beskjed om at avstivere ikke skulle være midt i kasse og heller ikke plasseres slik at de deler kassa i 1/3 lengde hvis du skjønner. Dette kan forstyrre tuningsfrekvensen på en eller annen måte.

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tegnet ikke for meg. Regnet ut ca antall liter og lengde på bassporter for meg. Kassa kunne jeg lage hvordan jeg ville i høyde/bredde/dybde så lenge volumet ble ca opprettholdt. Fikk også beskjed om at avstivere ikke skulle være midt i kasse og heller ikke plasseres slik at de deler kassa i 1/3 lengde hvis du skjønner. Dette kan forstyrre tuningsfrekvensen på en eller annen måte.
    Akkurat, takk for tips! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •