V-BAT, en DIY batterienhet til Musical Fidelity V-serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

V-BAT, en DIY batterienhet til Musical Fidelity V-serie

Helt siden jeg fikk dem i hus har jeg irritert meg over veggvortestrømforsyningene til Musical Fidelity V-DAC og V-CAN. Siden dette er ting jeg kjøpte for å bruke til hodetelefonanlegg hovedsakelig sammen med bærbar PC, og med to ekstra veggvorter er det ikke bare ekstra drass, men også en jakt på nok stikkontakter. Og hva med de gangene man er helt uten strøm og den bærbare tøffer av gårde på batterier? Hva med skikkelig lyd da?

Nei, her måtte noe gjøres, og ideen om å lage en enkel oppladbar, batteribasert strømforsyning til V-DAC og V-CAN ble født. Altså trosser man Musikal Fidelitys ”advarsel” om å ikke bruke noe annet enn det medfølgende power-supplyet (som er av no-name-veggvorte type). Hvor mye galt kan et batteri med spesifisert spenning gjøre? En kjapp måling på veggvorta i ubelastet tilstand bekrefter det jeg trodde 20,2V er ikke akkurat noe som vitner om high end strømforyning med regulert spenning…

Jeg har hatt en lang vei fra jeg bestilte de første delene til alle deler var levert. Blant annet fikk jeg en batteripakke med feil ytre dimensjoner, som måtte omleveres (god service, så jeg har ingenting å klage på der). Men omsider fikk jeg satt det hele sammen i går kveld. Pakken er basert på en 12V NiMH-batteripakke med 2700mAh, og ellers stort sett brytere, ledninger, termineringer og noen lysdiodeindikatorer i en boks fra Elfa.

Her er fronten. To ledninger ut med plugger som passer inngangen til V-series, en av/på bryter med indikatordiode.

Her er baksiden. Her plugger jeg inn en NiMH-lader. Den gule dioden lyser dersom det er spenning på inngangen. Den røde lyser når denne spenningen går videre til batteriet, noe som kan skrus av og på med bryteren.

Funker som bare det!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok litt tid før den ble ferdig, men den ble jo bra.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Tok litt tid før den ble ferdig, men den ble jo bra.
    Takk.

Den fungerer helt som den skal også. Fornøyd nå.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er kapasiteten på batteripakken du brukte? Merket du noen forandring i lyden?

Morsomt prosjekt Har vurdert noe sånt til RIAA-trinnet mitt.

Harald

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hva er kapasiteten på batteripakken du brukte? Merket du noen forandring i lyden?

Morsomt prosjekt Har vurdert noe sånt til RIAA-trinnet mitt.

Harald
    2700 mAh (står i første postingen).

Kjøpte den hos altitec.no. De hadde dessuten feil dimensjoner i nettbutikken sin (noe de har rettet opp nå), så den første pakka passet ikke inn i boksen jeg hadde kjøpt. Jeg fikk en spesiallaget pakke uten tillegg i prisen. Når det først ble galt så ble utfallet for min del bra. Fikk meget god service.

Kommer tilbake med lytteinntrykk etterhvert, men kan vel si at det låter bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deleliste

Her kommer en deleliste av det jeg bestilte og hadde fra før:

Fra Elfa:
    50-194-68 Plastlåda 121x94x34, 1 STK – Advarsel, denne rommer ikke 10 stk AA NiMH-battericeller på rad.
    42-052-09 DC-propp 1,3 med mer, 2 STK – Disse passer fint inn i 12Vkontakten i V-DAC og V-CAN
    69-013-67 Laddare KPM -dV 0510, 1 STK – NiMH lader, passer til chassiskontakten under
    42-051-18 DC-jack chassi 2,1/5,5 mm M8, 1 STK – inngang til lader
    69-103-01 Nätkontakt KPM AC-PINS EU, 1 STK – jeg bestilte denne, siden det står på laderen at en slik ikke følger med, men da jeg mottok det, så fulgte det med likevel. Usikker på om det var en tilfeldighet.
    35-306-15 Strömställare 2 pol on-on, 2 STK – Bryterne jeg har brukt på boksen.
    75-026-93 EL204IT LED 3mm röd, 1 STK
    75-027-84 EL204YT LED 3mm gul, 1 STK
    75-025-94 EL204GT LED 3mm grön, 1 STK
    60-722-84 Motstånd 1,00kohm 1% 0,6W, 3 STK – beregnet til å bruke i serie med lysdiodene. Egentlig ble lyset ganske skarpt, så her kunne jeg med fordel benyttet 1,5 kohm eller 2 kohm i stedet. Som vanlig litt ekstra.
    55-005-17 Gummigenomföring 4,7x11mm, 2 STK – for beskyttelse av kabelen der den kommer ut av kassen

Fra altitec.no:
    Batteripakke 12V 2700mAh NIMH med 20cm 0,5mm2 ledning. – Da jeg bestilte denne var dimensjon og bilde feil i forhold til produktet. Det er rettet nå (se her: 12V 2700mAh NIMH SBS med 20cm 0,5mm2 ledning - BATTERIBUTIKKEN - ).
    Advarsel: Om man velger denne pakken, så går den altså ikke inn i boksen lenger opp (fra Elfa). Jeg fikk på grunn av de villedende spesifikasjonene spesiallaget en variant med to rader av 5 celler, som altså ble halvparten så lang og dobbelt så tykk. Den gikk inn i boksen. Altitec tilbyr kundespesifiserte pakker av denne typen, men da må man regne med et prispåslag.

Fra rotekassen:
    Koblingstråd, sort, for innvendig kabling.
    Koblingstråd, rød, for innvendig kabling.
    Parkabel for utvendig kabel mellom V-BAT og hhv. V-DAC og V-CAN. (Den jeg brukte er muligens en billig audiosignalkabel).
    Et par ”sukkerbiter” (to-pols rekkeklemmer). Behøves ikke dersom man lodder overalt.
    Litt skumplast for at batteriet ikke skal flytte på seg inni kassa under transport.

Skjema skal jeg se om jeg får tegnet siden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering på ytelsen:

Kan se ut som batteripakken i min V-BAT (12V NiMH på 2700mAH) varer i drøyt 6 timer ved drift av både Musical Fidelity V-DAC og V-CAN samtidig. Dette er testet etter en fullstendig opplading etter fullstendig utlading. Ny fullading tar i underkant av 3 timer med den valgte laderen. Ved å legge litt mer penger i lader kan man sikkert få ladetiden ned i rundt 1 time.

Dersom kapasiteten på batteripakken stemmer, så trekker kombinasjonen i snitt 450mA. Det virker fornuftig, siden hver av dem leveres med en veggvorte spesifisert til å kunne levere 12V/500mA. Tipper vel at V-CAN trekker mest, siden det tross alt er den som driver hodetelefonene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har etter å ha oppdaget at det ikke er noen vits å forsøke å lytte under lading, siden laderen introduserer støy og ujevn spenning. Derfor har jeg revidert koblingsskjemaet. Her er skjema for hvordan jeg ville bygget den i dag:

Som dere ser en meget enkel konstruksjon. Tror kretsen er selvforklarende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt bilder av innledende skisse og innmat

For å avslutte dokumentasjonen av dette lille prosjektet tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen flere bilder som kanskje gir LITT mer innblikk i hva jeg har gjort.

Arbeidsskissen som jeg jobbet etter (ikke spør meg hvorfor jeg skrev 20V på laderinngangen :?: ):

Et par nesten like bilder av åpen boks, uten skumgummi (for å vise mer av batteripakken) og et med:

Til slutt et gruppebilde av min V-BAT sammen med Musical Fidelity V-DAC og V-CAN, som den er bygget for å drive:

Det var vel det hele. Jeg planlegger å skrive litt om hvordan det låter også, men det er mulig det skjer i en annen tråd. I så fall vil jeg legge en lenke herfra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteinntrykk ligger i denne tråden:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...eggvorter.html

Det er vel ingen hemmelighet at jeg er godt fornøyd med dette selvbygde tillegget til Musical Fidelity V-serie-riggen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kult!

Så jo fatastisk ut. Veldig kult at det var samme dim/design på forsyning som forsterkere. Hva kostet det forresten?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tåka
    Så jo fatastisk ut. Veldig kult at det var samme dim/design på forsyning som forsterkere. Hva kostet det forresten?
    Takk. Helt likt ble ikke designet, men bredden og høyden på boksen er temmelig like.

Prisen havnet vel på drøyt tusenlappen. Det som koster absolutt mest er jo selve batteripakken og laderen. Det koster en del penger uansett. Mulig man kan få til noe rimeligere ved å kjøpe et par batteriholdere (for til sammen 10 AA-celler) og løse NiMH-batterier istedenfor å få loddet sammen en slik pakke fra en proff partner. Altitec punktsveiser (visstnok) overgangene mellom cellene og får dermed en mer stabil batteripakke.

Dersom man tenker litt andre størrelser er det jo interessant å titte på helkapslede og vedlikeholdsfrie blyakkumulatorer også. Mener det finnes slike til en ganske rimelig penge på Biltema /Clas Ohlson.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Batteri til DAC

Er det noe poeng i å lage batteriforsyning for min DAC. Den er 48V, max 18W. Noen forslag til batteriløsning? DAC'en har en slik veggvorte som din forsterker hadde. Det er en Creative E-MU 1616 DAC.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tåka
    Er det noe poeng i å lage batteriforsyning for min DAC. Den er 48V, max 18W. Noen forslag til batteriløsning? DAC'en har en slik veggvorte som din forsterker hadde. Det er en Creative E-MU 1616 DAC.
    Aner ikke. Hva ønsker du å oppnå med batteristrøm på DACen?

For meg var det et delvis poeng å gjøre enhetene uavhengige av strøm fra veggen, slik at det hele ble noenlunde portabelt. Bruker din DAC 48V inn, så er jo det ganske mye, og det kan være vanskelig å finne batterier som har nok kapasitet i håndterbare størrelser. 18W er ekstremt mye til en DAC å være. Tar DACen likespenning (DC) inn? Hvis ikke kan du ihvertfall ikke bruke et batteri direkte.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V-BAT, en DIY batterienhet til Musical Fidelity V-serie (VERSJON 2)

Etter en del tids bruk ble jeg klar over at når jeg skrudde temmelig høyt, så kunne en pipelyd høres i hodetelefonriggen min. Jeg trodde først dette skrev seg fra PCen jeg hadde koblet riggen til da (på jobben), men etterhvert som jeg forsøkte elektronikken andre steder, så fant jeg ut at pipingen var der fortsatt. Når jeg så forsøkte originalforsyningene, så forsvant denne støyen. Det tydet på at V-DAC og V-CAN ikke tålte å være knyttet til samme forsyning. Jeg forsøkte å google emnet, og fant en del teori og praksis om dette. Her et et eksempel på litt av teorien bak det jeg fortsatte med:

http://www.designers-guide.org/Design/bypassing.pdf

I går kveld koblet jeg om hele riggen etter dette skjemaet (samme som jeg har postet tidligere):

Det ga meg blant annet muligheten til å koble slik at man ikke kan lade og forsyne samtidig, noe som også gjorde at jeg kunne legge på et "decoupling network" uten å risikere at det tullet med ladingen.

I tillegg til ovenstående krets, la jeg følgende på utgangen:
    * En 2700 µF kondensator i parallell med begge utganger
    * På utgangen til V-DAC (i egen boks på kabelen) en liten 220µH spole i serie på plusslederen.
    * På utgangen til V-CAN (i egen boks på kabelen) en liten 220µH spole i serie på plusslederen, etterfulgt av en 220µF kondensator i parallell igjen.

Jeg forsøkte opprinnelig å ha en kondensator på utgangen til V-DAC også, men da kom pipingen tilbake. Temmelig merkelig, men siden ovenstående koblinger så ut til å fikse problemet, så lot jeg det være.

Forsyningen ser nå sånn ut:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •