Materiale til hornhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materiale til hornhøyttaler

Hei!

I sommer skal jeg bygge meg et par Hornhøyttalere og i den forbindelse lurer jeg på hva slags materialer jeg skal bruke.

Slik jeg ser det er valgene mdf og kryssfinér, men så begynner det å bli vanskelig. Vannast kryssfinér? Vanlig? Resonansfrekvenser? Pris? og ikke minst. Hvor får man tak i dette?

Håper noen kan hjelpe meg her

Harald

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ville ikke brukt kryssfinèr da det fort blir utriv/fliser seg opp. Men hvis du uansett skal ha en eller annen overflatebehandling som skjuler det, så spiller det ikke så store rollen sånn sett.
    MDF er jo et helt dødt materiale, mens kryssfinèr kan bøye seg hvis det blir utsatt for store endringer i luftfuktigheten. Skal riktignok en del til før det skjer, men det kan skje.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du en hornkonstruksjon fra Troels Gravesen som bruker kryssfiner. DTQWT cabinet construction picsJune-

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at denne diskusjonen har pågått i en annen tråd, men mdf er ikke dødt. mdf er ikke glad i fuktighet, det er sikkert.

Med bra verktøy ville jeg brukt kryssfiner. Det er sterkere, og hvis du vil ha en naturlig trefinish på dem er overflaten allerede klar. mdf er enklere å jobbe med og gjerne litt mer tilgivelig hvis du gjør noen småfeil. Hvis du vil unngå bøying e.l. pga fuktighet er vel det sikreste å slenge på et lag lakk eller maling på innsiden også, samme hvilke materiale du bruker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •