Fres - Navn på bits og bruken av de

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fres - Navn på bits og bruken av de

Hei!
    Siden jeg står overfor en fresejobb den nærmeste tid tenkte jeg å oppdatere meg litt på nettopp det. Ikke kjøpt ny fres for ingenting

Altså.. Hvilken type bits/fres bruker man normalt for høyttalerbygging? Tenker på navn og kanskje bilde av aktuelle typene.

En har jo ofte elementene nedsenket i kabinettet og må da ha en slags profil eller hva det nå kalles i hullet. Hvordan lages dette best?

Blir mye nybegynnerspørsmål her, men har funnet lite info ellers.
    Har lest DIY sirkeljigg-tråden til Konrad, så den skal jeg få laget i allefall i løpet av helgen.

Alle tips mottas med stormende jubel

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bare vant med de engelske navnene på bitsene til en fres. Hvis alt du skal gjøre er å frese ut hull til elementene er det bare egentlig bare en bit du trenger, og det er en straight cutting bit (Amazon.com: straight cutting router bit. Det er vel den enkleste bitten, som bare lager vertikale flater der den freser. Jeg lagen mine hull i to omganger. Først freste jeg nedsenkingen som sørger for at elementet er i flukt med baffelen, og deretter laget jeg selve hullet til elementet.

Hvis du også skal lage en skråkant på baksiden av basselementet er det greit å ha en chamfer bit (Amazon.com: chamfer router bit.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Er det noen spesielle størrelser eller mål som er ideelt eller mest praktisk å bruke?
    Har i alle fall fått med meg at det må brukes god kvalitet, og ikke de billigsettene med 50 stk i samme pakke.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt er jo større dyrere, men noen få kroner ekstra er fort verdt det i stedet for masse rustrasjon og knot. Jeg vill skaffet meg en straight bit som er like bred som "leppa" på nedsenknionen din så du kan ta hele den i en omgang. På mitt prosjekt hadde jeg en 1/2-inch bit, som er 12.7 mm, og det passet akkurat. Jeg kjøpte en ganske stor chamfer bit (5/8 inch på katetene i trekanten den freser, og ca 7/8 inch på hypotenusen) siden jeg har frest bort hjørnene på kabinettet mitt.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp de fresene du har bruk for... alle de 47 andre kommer til å ruste bort 8)
    Kjøpte et sett på Clasern for mange år siden, har kun brukt 2 av de .....
    Det jeg har tenkt litt på er en lamellfres, den får du i "løsvekt" ypperlig til kassebygging. ( i stedet for plugger og skruer )

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Kjøpte et sett på Clasern for mange år siden, har kun brukt 2 av de .....
    Det jeg har tenkt litt på er en lamellfres, den får du i "løsvekt" ypperlig til kassebygging. ( i stedet for plugger og skruer )
    Helt enig. Det kan være greit hvis du finner et lite sett som har bitsene du trenger, men jeg har klart meg med et begynnersett jeg fikk sammen med fresen (6 deler), en flush trim bit og en roundover bit som jeg har lånt, pluss chamferbiten som jeg fant på salg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe. Bare et par hundre kroner igjen nå så er alt verktøy i boks for nå og for fremtiden. Blir mye når en ikke hadde noe fra før. Heldigvis har jeg hatt 30-års dag i mai så har hanket inn både fres, drill og sirkelsak den veien

Fant dog ut at sirkelsag absolutt ikke er egnet for rette linjer uten noen slags hjelpemidler hehe.

Skal lage en byggetråd så snart jeg begynner å bli mer ferdig. Holder på å jobbe nå om dagen, men det tar lang tid så vil ikke lage tråd som oppdateres en gang i uken bare. Samler opp bilder underveis

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Fant dog ut at sirkelsag absolutt ikke er egnet for rette linjer uten noen slags hjelpemidler hehe.
    Et rettholt er tingen Uten så blir som å gå på linje etter å ha konsumert 12 øl.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Et rettholt er tingen Uten så blir som å gå på linje etter å ha konsumert 12 øl.
    Og det kan man lage med noe så enkelt som et mdf avkapp der den ene kanten er en av de rette kantene fra fabrikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Har Vater og stållinjal, så oppmerkingen blir rett, bare ikke selve resultatet etter skjæringen :d
    Selv ikke "laserrettelinjen" på sirkelsagen hjalp stort. Får det aldri 100% bent uansett. Nå har jeg bare kappet 4-5 meter med sirkelsag i hele mitt liv da heheh.

EDIT: Nå blandet jeg Vater og rettholdt. Kan noen fortelle hvordan et rettholdt brukes i denne sammenheng?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Vater og stållinjal, så oppmerkingen blir rett, bare ikke selve resultatet etter skjæringen :d
    Selv ikke "laserrettelinjen" på sirkelsagen hjalp stort. Får det aldri 100% bent uansett. Nå har jeg bare kappet 4-5 meter med sirkelsag i hele mitt liv da heheh.
    Neinei, du må ha anlegg til sagen eller hva det nå heter. Bruk mdf eller hva du har og bruk et par klemmer for å sette det fast og bruk det som en guide for sagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Neinei, du må ha anlegg til sagen eller hva det nå heter. Bruk mdf eller hva du har og bruk et par klemmer for å sette det fast og bruk det som en guide for sagen.
    Da har man denne under emnet man sager i da? Tett inntil sagbladet slik at det blir ledet på en rett linje?

Fy f... må jo spørre om alt. Sånn er det når en skal lage sine første høyttalere hehe.
    Denne ekspertbenevnelsen under nicket mitt er ikke mye verdt nå

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her: Njordforum

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man denne under emnet man sager i da? Tett inntil sagbladet slik at det blir ledet på en rett linje?

Fy f... må jo spørre om alt. Sånn er det når en skal lage sine første høyttalere hehe.
    Denne ekspertbenevnelsen under nicket mitt er ikke mye verdt nå
    Nei, sirkelsagen har en metall eller plastikkplate nederst som sørger for at sagebladet er vertikalt når du sager. Bruk kanten på denne mot anlegget ditt. Anlegget blir jo litt forskjøvet i forhold til der du skal sage, men litt måling eller prøving og feiling vil gi deg svaret på hvor stor avstand det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Nei, sirkelsagen har en metall eller plastikkplate nederst som sørger for at sagebladet er vertikalt når du sager. Bruk kanten på denne mot anlegget ditt. Anlegget blir jo litt forskjøvet i forhold til der du skal sage, men litt måling eller prøving og feiling vil gi deg svaret på hvor stor avstand det er.
    Da er vi up to date på det også.
    Takk folkens. Gjennstår bare å lage noen flotte høyttalere da

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi up to date på det også.
    Takk folkens. Gjennstår bare å lage noen flotte høyttalere da
    Det minner meg forresten på en ting. Hvordan går det med Rauna Crescendo høyttalerne? Ferdig med siste finish?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Bare så synd at de 2 koster like mye som de 49... tilsynelatende uansett hvor råtten kvalitet de er i. Skal du ha god kvalitet koster de 2 mer en tre ganger så mye som de 49 ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Det minner meg forresten på en ting. Hvordan går det med Rauna Crescendo høyttalerne? Ferdig med siste finish?
    Heisann.
    Jo, de står her og spiller. Ikke gjort noe med finish. Var opprinnelig missfornøyd med klarlakken jeg hadde på så jeg pusset det bort igjen. Nå er det for så vidt bare Bjørkefiner-finish. Ser bra ut og tror det forblir slik.
    Liker litt følelsen av at de ikke ser fabrikklaget ut. Man ser silikonfugene rundt elementene og at en har jobbet med med de.

Holder jo på med Seas Mimir nå, og de neste 1-2 årene blir dette hovedhøyttaler, så vet ikke hvor jeg skal sette Raunaene. Blir lagret en plass, om ikke noen vil låne dem. Kjenner ikke så mange som ville være interessert i det faktisk. Må være noen med DIY interesse og at ikke alt skal være nytt.

Om noen kunne fått strammet opp bassen fra 60-120hz så har man et spennende høyttalerpar for demo i lengre tid

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Bare så synd at de 2 koster like mye som de 49... tilsynelatende uansett hvor råtten kvalitet de er i. Skal du ha god kvalitet koster de 2 mer en tre ganger så mye som de 49 ;-)
    Fresen som fulgte med kom i en slags plastikkforpakning/hylse med olje i. Altså for oppbevaring over lengre tid. Er det slik man oppbevarer freser over tid?

Fikk testet fresen idag med en DIY sirkeljigg. Fungerte fint det, men fant i mellomtiden ut at det følger en sirkeljigg med fresen slik at jeg vil prøve den først. Lettere å måle dybde på profil etc om man bruker det opplegget som er ment for sirkler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fresen som fulgte med kom i en slags plastikkforpakning/hylse med olje i. Altså for oppbevaring over lengre tid. Er det slik man oppbevarer freser over tid?
    Det gjør sikkert ikke noe å bruke denne nei, så slipper du at fresen kommer borti ting så du ødelegger eggen også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •