2 x Design By Seas L26ROY subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer MrTwo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 x Design By Seas L26ROY subwoofer

Jeg planlegger å bygge en subwoofer og bruke 2 av disse elementene.
    Kassen er tenkt bygd som 2 separate kammer hvorav hvert element får ca 65 L. Denne har jeg tenkt å plassere under senter høyttaleren, med elementene frontmontert mot sitteposisjon.
    I første omgang hadde jeg tenkt å bruke en BASH 500W forsterker til å drive begge elementene. Noen som har noen innspill event som kan bidra med simuleringer?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaringer med elementet, men har kikket på det selv.
    Jeg antar du tenker på portede kasser, med lav avstemning iom at du skal ha et så stort volum?
    Med 65L og Fb20hz, får du -3dB ved ca 25hz om du deler ved 60hz. Under 20-25hz ruller de bratt av.
    Ulempen er som alltid med lav avstemming i små kasser, bassrefleksporten(e) blir gruelig lange. Hylleport er kanskje tingen her?
    Som eksempel vil et 10cm bassrefleksrør måtte være 87cm langt for å oppnå Fb20hz. Ikke lett å få plass til det, men en vinkel eller to på røret er selvfølgelig mulig.

En annen mulighet er å sette elementene i små lukkede kasser (30-35L) og benytte EQ i bunn.

Newcomer Granadaairlines sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter selv å tenker på 2 kasser med 2x L26ROY hver, og hver sin Hypex DS 8.0(overkill?).
    Håper jeg kan komme med litt sidespørsmål =)
    Lurer på å kjøre to elementer i samme kasse..
    Men som blodfersk DIY er jeg helt blank på hvilken type kasse, størrelse, eventuel bruk av slave, eller om det er en god løsning å ha de i samme kasse, osv.. :???:
    Lykke til uansett =)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Granadaairlines
    sitter selv å tenker på 2 kasser med 2x L26ROY hver, og hver sin Hypex DS 8.0(overkill?).
    Håper jeg kan komme med litt sidespørsmål =)
    Lurer på å kjøre to elementer i samme kasse..
    Men som blodfersk DIY er jeg helt blank på hvilken type kasse, størrelse, eventuel bruk av slave, eller om det er en god løsning å ha de i samme kasse, osv.. :???:
    Lykke til uansett =)
    Dette er vel stort sett besvart, og det er selvfølgelig bare min mening, utfra teoretisk simulering av resultatet. Jeg har som sagt ikke erfaring med disse elementene.
    Mange sammenligner disse elementene med Peerless XLS-10, og XLS elementene "trives" bedre i lukket kasse enn i bassrefleks og med slave.
    Personlig hadde jeg satset på lukkede kasser (30-35L) sålenge du skal benytte 4 elementer, da burde du få output og effekttålighet nok, men de avhenger da av eq for å få med dypbassen.
    Fordelen er mindre kasser (ca halve volumet ifht bassrefleks), mer fleksibilitet til tuning med eq ifht rompåvirkning etc. Men jeg ville bygget 4 separate kasser pga økt plasseringsvennlighet. Du kan jo sette forsterker i bare to av dem allikevel. DS 8.0 er kanskje overkill, men bedre med for stor enn for liten forsterker uansett. Hypex forsterkerne har jo en-bånds eq som kommer godt med i dette tilfellet.
    Min personlige erfaring er at lukkede kasser ofte er bedre på musikk, og enklere å få sømløse mot fronthøyttalerne spes hvis man benytter en lav delefrekvens.
    Men er dette tenkt mest brukt på film, og maks output er målet, kan BR være et bedre valg. Til kun filmbruk ville jeg nok valgt et annet (og større) element i utgangspunktet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På demorommet til ProjectionDesign har de en sub med dette elementet. Denne er en portet kasse med ID på porten på 70mm, og 18 cm lengde.
    Volumet på denne kassen er ca 64 L.
    Forøvrig så har jeg nå bestilt 2 element, og får dem i neste uke.
    Skal prøve å få tengnet en skisse i løpet av helgen på hvordan jeg har tenkt å lage kassen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er foreløpige skisser på hvordan jeg har tenkt å bygge den.
    Jeg har ikke finregnet på volum, men rundt 60L netto skal den bli ferdig.
    Er det noen som kan simulere lengden på bassporten? Tenkte å bruke innvendig diameter på 70mm.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil absolutt anbefale rør med større diameter eller evnt hylleport. Ta jobben med å få plass til lange rør nå først som sist. Ikke noe er kjedeligere enn å sitte å høre på en sub som puster, peser og blåser!
    Jeg ville også tunet noe lavere og ikke dempet peaken pga høy avstemming med dempemateriale.
    Men dette kommer litt an på rommet, bruksområde og hva man ønsker å oppnå.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill Norcad.
    Hva med 2 porter i hver kasse da? Vil dette event halvere lengden pr rør i forhold til ett? Forøvrig er det ikke no problem å øke lengden og dybden på kassen. Høyden derimot, er begrenset da den skal passe under center høyttaleren. Suben trenger ikke å spille så fryktelig dypt. Til dette har jeg SVS Pb12. Denne har jeg plassert bak i kinoen, og jeg ønsker nå først og fremst mer trykk fra front rekken.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 porter = dobbelt areal (tverrsnitt), noe som dessverre også betyr dobbelt lengde på rørene
    Jeg bruker selv 75mm rør i mine DIY fronter, med Seas CA26, og de har ikke problemer med blåselyder. Men da snakker vi kun om musikk og de har heller ikke evne til å flytte så mye luft som 26ROY.
    Eltek/Dynabel fører jo 100mm bassrefleksrør med tilhørende flenser og 90gr bend, så det er jo ikke noe problem å unngå problemet helller :-D

Sammenlignet med et 7cm rør lengde 18cm og mye dempemateriale, oppnår du tilsvarende frekvenskurve om du bruker 10cm rør lengde 60cm og minimalt med dempemateriale. Samtidig reduseres lufthastigheten gjennom porten fra 37m/sek til 20m/sek, altså ganske så betydelig.
    Til sammenligning; hvis du reduserer lengden på røret til 50cm, er ikke endringen mer enn 2hz i avstemming og 1dB forskjell ved 35hz, uten tilføre noe mer dempemateriale. En forskjell som antagelig ikke er hørbar uansett. Men som kan være utrolig enklere å få plass til i kassen.
    Sånne avveiinger og kompromisser vil det alltid være.
    Valget er ditt! :-D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye frem og tilbake er jeg nå kommet frem til at jeg bygger en hylleport i kassen. Denne har jeg tenkt å plassere i ytterkant langs de buede sidene i kassen. Jeg vil da få en høyde på porten på 276mm.
    Hva skjer dersom jeg går ned på volumet i kassen? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt 60L, men jeg ser at den vil bli fryktelig bred, dersom jeg skal klare å få nettovolum på 60L med den begrensede høyden. Den blir faktisk 140cm bred og 57cm dyb utvendig. Jeg vil da klare å bygge en port med areal på 128cm2 og 70cm lengde i denne.
    Vil jeg klare å opprettholde tuningsfrekvens ved å øke portlengden?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med hylleport er at du ikke har (enkle) muligheter til å tune avstemningen etter at kassen er bygget. Med rør er det mye enklere å prøve seg frem ved å evnt korte ned røret i ettertid.

Når du går ned i volum på kassen, må porten forlenges. Når porten forlenges vil volumet i kassen bli mindre, noe som betyr at porten må forlenges............:???:

Volumet i kassen vil være avgjørende for hvor lavt i frekvens du vil komme. Med mindre volum kan du like gjerne avstemme en tanke høyere, men porten vil uansett bli lang ifht volumet i kassen, hvis du skal avstemme for dypbass.

Har du excel på pcen anbefaler jeg at du laster ned Unibox 4.07, og "leker" deg litt med forskjellig volum, portlengder og demping. Så finner du nok en gylden middelvei etterhvert.
    Når du har sub i fra før som tar seg av dypbassen, er jo spørsmålet hva du er ute etter.

Bassbox sitt forslag til "hifi-bass" er Vb 30L (totalt 42,5L inkl element og port), Fb 26,5hz som betyr et rør på Ø100 x L1080mm!

Mens "extended bass" er Vb 62L (totalt 73L inkl element og port), Fb 20,3hz som betyr et rør på Ø100 x L870mm.

Men dette er bare forslag, som teoretisk beregnet skal gi det beste resultatet.
    Så må man starte med krav til størrelse etc, og se hvilke kompromisser dette innebærer og hva man kan godta.

Er du ikke ute etter dypbass, men ønsker "trykk" og "tørr og kjapp" bass, kan en lukket kasse på 30L være en minst like god løsning. Tar mindre plass og langt enklere å bygge. Siden kan man tune litt med eq om ønskelig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av kasse er startet

Da er jeg i gang med å bygge kasse. Kassen blir noe over 60L til hvert element, og de ytre målene blir på 120x34x58cm. Jeg har til slutt valgt å bruke 100mm bassporter, og tuner suben til 26 Hz.
    Jeg startet med å lage en mal i EPS hvor jeg la en 22mm sponplate på hver side. Deretter stiftet og limte jeg ett lag med 4mm mdf og 2 lag med 9mm Neatform plater. Disse er limt med polyurethane lim, som skummer noe forferdelig :neutral: (bildene taler vel for seg selv) Dette var også noe av tanken med å bruke denne limen på neatformplatene..... Denne har den ønskede effekten med å fylle ut alle slissene i platene, slik at det blir en fullstendig kompakt "plate". Helt ytterst skal det etterhvert ett lag til med 4mm mdf plate. Total tykkelse vil da bli på 26mm. Når limet var ferdig herdet startet rengjørings jobben.....Sponplatene er nå kappet, og skal brukes som festelister for topp og bunnplate. Topp og bunn skal lages i 22mm mdf. Front baffel skal jeg lime sammen 2 plater med 22mm mdf.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse blir kjempestilige. Tar meg en tur etter ferien jeg om vi finner en dag som passer.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du kjøpt neatform platene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal si..

Dette blir jo kjempebra
    Kliss med skum-limet ser jeg hehe men det etter å ha skåret det rent ser det jo supert ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hvor fikk du kjøpt neatform platene?
    Jeg fikk tak i dem via kjente innen en produsent av butikkinnredning. Jeg kjenner ikke til om disse er i ordinær handel som f.eks diverse byggvareforretninger. Imidlertid vil jeg tro at de kan skaffe dem som bestillingsvare.
    Jeg har ikke fått tid til å jobbe noe mer med subben den siste uken, da jeg er opptatt med å bygge utebod og forlenge altanen på huset.
    Planen er å bli ferdig med dette denne uken, og så fortsette med kassebygging i neste uke.
    Er det forresten noen som har en formening om hva om er beste tilkopling av disse 2 elementene til forsterkeren? Seriekobling eller parallell?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paralell dersom forsterkeren tåler lasten.
    Er elementene "8ohm" eller "4ohm"?

Dersom de er 8, vil paralell absolutt funke best..., men det blir kanskje litt for nært kortslutning dersom du paralellkobler 4ohms elementer. Ikke alle forsterkere som liker det.

Hvilken forsterker endte du opp med? Dersom du ikke har heeelt bestemt deg; anbefaler jeg Hypex DS 4.0 ... skikkelig kraftig sak som jeg selv har brukt på 2 stk peerless XXLS 10 ... og en brukte jeg på 2 stk PA1880 18" push'n'pull. Begge konstruksjoner blir tynt til det ytterste av DS4.0.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elementene er 4 Ohms

og jeg kjøpte en BASH 500 W av en her på forumet.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet med lavere last, men på mine BASH står det 4 ohm som minimum. Tror nok du bør prøve med seriekobling av elementene (som gir 8 ohm).

Spenstig design - ser frem til fortsettelsen! :-D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har ikke testet med lavere last, men på mine BASH står det 4 ohm som minimum. Tror nok du bør prøve med seriekobling av elementene (som gir 8 ohm).

Spenstig design - ser frem til fortsettelsen! :-D
    Jeg har søkt og leste en del innlegg vedr. seriekobling. Det kan se ut som om det er 2 måter å gjøre dette på. Se vedlegg. Hvilken vil være den riktige tilkoblingen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •