3 veis løsning med sub og PA elementer - er jeg på bærtur?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 veis løsning med sub og PA elementer - er jeg på bærtur?

Heisann, jeg har da fått for meg en idè jeg selv synes høres bra ut. Uheldigvis er ikke jeg veldig dreven på audio.

Planen er slik:

20-60 hz: Dette området skal en Infinity Kappa Perfect 12.1d VQ ta seg av. 2/8 ohm impedanse. 400 w rms, 1600w peak. 92,5 2,83v/1m.

70-4k hz: Dette området skal en EMINENCE DELTALITE II 2510 ta seg av. 8 ohm impedanse. 250 w rms, 500 w peak. 97,5 db 1w/1m.

4k - 20k hz: Dette området skal en BEYMA CP 22 ta seg av. 8 ohm impedanse. 25w rms, 50w "program". 107 db 1w/1m.

Delefilter vil jeg tro blir vanskelig, men med solid bestilling fra elfa skulle det la seg gjøre å få til dette med litt eksperimentering.

Jeg har etpar spørsmål.

1. Jeg hører mye frem og tilbake om PA elementer. Et eksempel er det at de spiller fint når de spiller høyt, men ikke gjør seg på lavt volum. Er dette enda en av mytene innenfor audio, eller er det fakta?

2. I delefilteret må diskanten få betydelig mindre effekt i forhold til subelementet. Hvordan løser man egentlig dette? Resistorer? (samme gjelder forsåvidt også bassmellomtonen)

3. Hva vil total effekttålelighet på det ferdige produktet være? Jeg er litt i stuss på akkurat denne, men mener det blir 400w?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur du skulla funne dæ et sub element med vesentlig høyer følsomhet. om ikke må du demp resten av systemet vanvittig my.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal spille mellom 60-70hZ?:-D
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    trur du skulla funne dæ et sub element med vesentlig høyer følsomhet. om ikke må du demp resten av systemet vanvittig my.
    Ah =/ Problemet er at jeg allerede har to slike elementer, så jeg skal bygge ut ifra disse. Grunnen til at jeg absoultt må ha med disse elementene er at de har utrolig lav forvrengning og dypbassen i de er fenomenal! Hører nesten ingen som har så presis dypbass.

Det høyeste alle elementene kan spille ligger ganske så likt, sånn sett passer vel elementene ganske godt til hverandre?

Hvis bassmellomtonen får halvert strømmengde(94db 1m/1w da), og diskanten får 1/16 av strømmengden (95 db 1m/1w da). Subben vil få god drahjelp fra rommet og sånn vil det hele jevne seg ut?

Ja, det blir litt sløsing kan man si, derfor jeg ikke er sikker på om det går.

Ehh, når jeg tenker meg om!
    KAPPALITE™ 3012HO, 51-3,5khz, 400 w rms. 100 db 1w/1m. Dette elementet kan jeg istedenfor bruke til bassmellomtone. Dette plasserer jeg i en lukket kasse. Sub-elementet plasserer jeg i en portet kasse og får slik en økt sensitivitet som matcher kappalite elementet. Høres ut som en plan?

Diskantvalg må vel også revurderes, noen som har forslag?

Bassmellomtonen skal ta 60-4khz forresten :P

(ja, jeg er flink til å fantasere xD)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en aktiv løsning på delefilter da? Det løser jo gain og følsomhetsproblematikken.
    Det er uansett Infinityen som begrenser lydtrykket fra systemet ditt. Med mindre du har plass til et STORT horn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hva med en aktiv løsning på delefilter da? Det løser jo gain og følsomhetsproblematikken.
    Det er uansett Infinityen som begrenser lydtrykket fra systemet ditt. Med mindre du har plass til et STORT horn
    Joda, aktiv løsning er fristende det, men tilsvarende dyrt?

Hvor vanskelig er det å få til et delefilter som fungerer bra til en sånn høyttaler. Jeg har mye tålmodighet og det er et pluss om jeg ikke trenger tre forsterkere for å drive hele greia.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det e utrolig vanskelig. spesielt med en så vanskelig kombinasjon som det der.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Etter min mening er du på bærtur på to punkt. Først ved å vurdere passiv deling rundt 60Hz. Del subelementene aktivt, enten ved eget filter eller ved å bruke subforsterkere med innebygd filter. For det andre tror jeg at de bassmellomtonene du har nevnt, vil fungere dårlig med deling på 4k. Velg heller en 1" driver med et egnet horn og legg delingen på 1,2-1,6kHz.

Frode
    +1

I tillegg vil jeg nevne at en 10" PA mellomtone driver ikke vil spille særlig tilfredsstillende under 200Hz.

Siden du har subbene ville jeg kikket etter en 12" mellomtone driver og en 1,5" eller 2" compression driver med dertil egnet horn. Ulempen med disse er at til hjemmebruk får du fort lyst på en UHF driver fra f.eks 10KHz.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok si meg enig med fhl her, du er nok noe på bærtur dessverre. :-D
    En ting er at følsomheten til elementene matcher (veldig) dårlig, en annen ting er å satse på en 10" til å dekke et så stort frekvensområde.

Passiv deling lavt i frekvens betyr megastore spoler og evnt kondensatorer, noe som først og fremst er dyrt, og sparer du inn der får du spoler med høy motstand. Det skaper igjen en enda større mismatch mellom elementene mtp følsomhet.

Pga subelementets "lave" følsomhet, evnt passiv deling og baffelstep, vil du måtte dempe mellomtonen og diskanten ihjel.

Kan du bruke en subforsterker med aktivt delefilter til suben, så kan du la bassmellomtonen rulle naturlig av nedover. Dermed er det største problemet med delefilteret løst. Men da er du avhengig av en trinnløs fasejustering, enten i subforsterkerne eller om du bruker en surr.rec. som pre/amp.
    Dette fordi signalet til subene blir forsinket pga det aktive delefilteret.

Putter du inn to subelementer pr høyttaler vil du også kunne dra nytte av den høye følsomheten på PA elementene, og få en god del bedre effekttålighet, hvis du liker å spille grisehøyt!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på responsen til mellomtoneelementet ditt? Eminence KappaLite 3012HO speakers - Eminence KappaLite 3012HO 12" neodymium mid-bass speaker. Eminence KappaLite 3012HO lightweight neodymium speakers.

Det er som nevnt ikke brukbart opp til 4kHz. Det har en 15dB peak ved 1500Hz før det faller bratt over 2Khz.

Jeg støtter fhl sitt forslag. Finn en god kompresjonstweeter med en waveguide som du deler rundt 1kHz. I tillegg ville jeg kjøpt en midbass som du kan tøye noe lengre ned i frekvens.

At PA-elementer spiller dårlig på lavt nivå er noe vås.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •