Prosjekt S23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Prosjekt S23

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt S23

Hei

Utover sommeren kommer jeg til å ha et høyttalerprosjekt gående. Tanken er å bygge en DynaBel S23. Høyttaleren skal brukes til musikk og film, men mest musikk (ca 60/40). Det blir bare å bygge kabinettet ettersom kittet kommer med delefiltere etc. (tror jeg?).

Jeg har ikke hatt noen lignende prosjekter før men føler meg nok handy til å klare å gjennomføre dette. Jeg er ikke så god på rent lydtekniske ting, og håper derfor på noen svar av ekspertisen her inne.

Når det gjelder utstyr er jeg foreløpig ganske blank. Har sett at noen bygger i spon, andre i MDF. Hva er best?
    Ett spørsmål til som kan virke litt noobete, har sett noen høttalere med doble terminaler bak. Hva er vitsen med dette?

Når det kommer til selve utformingen av kabinettet, har jeg en vag anelse om ca hvordan jeg skal ha det, men er veldig åpen her. Noen som har bygd noe lignende som kan si noe om dette?

På forhånd takk.:-D

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobble terminaler er til for å enten "biwire" eller "biampe" høyttaleren, på godt Norwenglish Du har et par terminaler til bass/mid og et par til mid/diskant (er ikke sikker på fordelingen på S23, tar derfor med mid i begge). Biwiring betyr at du har forskjellige høyttalerkabler til de forskjellige terminalparene fra en forsterker. Biamping er tilsvarende kabelmessig, men en har da også separate forsterkere for de forskjellige terminalparene. Dette kan skaleres oppover til tri, quad etc, alt etter hvordan høyttaleren er konstruert. En sann 3-veis høyttaler bør i terorien kunne tri-wires, du ser tankegangen.

MDF er veldig greit å jobbe med samtidig som det skal ha gode akkustiske egenskaper og ikke koster skjorta. Ang. kabinettutforming har Eltek lagt ressurser i dette med matching av elementer og delefilter, så der vil jeg anbefale å bruke deres tegninger. Men noe spillerom har du, bare du holder følgende identisk med opprinnelige mål:

Kassevolum.
    Frontbaffel, form og plassering av elementer.
    Avstivning (her er overkill vanskelig ).
    Fysisk plass til elementer, rør o.l.

Håper dette hjelper mer enn det forvirrer, lykke til med prosjektet

Newcomer Runem sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bygge et sett fra dynaBel er det viktig å bygge det slik det står i byggebeskrivelsen til kittet. Det skal forøvrig bygges i 19mm MDF. Utforming av kassene står i beskrivelsen og jeg anbefaler å følge dette.
    Doble terminaler muligjør "både biwiring" (dobbelt sett kabler) og "biamping" (to forsterkere). S23 har doble terminaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen der!

Tror nok jeg går for MDF ja.

Noen som har hørt et par S23 og kan si litt om hvordan de spiller?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

erfaringer S23

Hei.

Jeg har nettopp gjort meg ferdig med et par S23.
    Riktignok juksa eg litt, og fekk med ferdige kabinett uten tillegg i pris.. (supertilbud fra eltek i høst)

Men har jo spilt litt musikk på disse i to-tre uker nå og kan sei litt om mine intrykk.
    Hos meg er dei kobla opp mot ein Rotel RB985 (5x100w THX) og det med overbevisende resultat. Forsterkeren har strømforsyning nok til å drive 5 kanaler og når det benyttes bare to i front har den bra kontroll på disse høyttalerene.

Diskanten var eg litt skeptisk til siden diskant-elementet ikkje overbeviser med tanke på vekt og soliditet, men synes dei gjer ein veldig bra jobb i mitt oppsett.
    Mellomtonen er fyldig og presis. Men disse elementene trenger litt innspilling for å mykne helt.
    Bassen er vel det som for min del overrasket mest. I positiv forstand.. Overgangen fra mellomtone til bass er bra, og ti-tommeren gir ekstra fylde til mannevokal.
    Og det trøkker skikkelig når du drar på litt. Forutsatt at rommet ditt og forsterkeren håndterer sidemontert bass greit, vil du oppleve bassen kraftig og dynamisk.
    Noen vil nok synes at bassen er for fremtredende, og det kan tenkes i politisk korrekte Hifi kretser.. Men fordelen synes jeg er at bassen er engasjerende og kontrollert selv om den kanskje er noen db høyere enn rettlinjet hifi monitor..

Har du andre spørsmpl i forbindelse med montering og lodding osv. er det bare å sende en pm e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det!

Ble dog litt i tvil om s23 er den rette for meg, ettersom det kommer til å bli mest musikk på de, og kunne dermed vært bra med en mer musikk-høyttaler. Noen som vet om et passende kit i samme prisklassen (5000-6000)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driver å skjærer til platene nå. Har mekket sammen delefiltrene.

Skal snart begynne å lime, men da kommer spørsmålet: Hvilket lim skal jeg bruke? Er det nok med vanlig trelim? eller må jeg ha lim av typen som utvider seg?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig trelim holder lenge, bare ha på nok og legg delene godt i press en stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for all del, vanlig trelim hold i lange baner. med rikelig mengde lim å godt press, så knekke du MDF'n før limet gir opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Hvor lenge ca må jeg ha det i press?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

les på tuben

Tror det er litt avhengig av temperatur..
    Men det står som regel informasjon om dette på limtuben..
    fra 15min til 1 time ved 20grader er vel normalt for mange mye brukte limtyper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •