Hva trenger jeg mer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trenger jeg mer?

Heisann.
    Akkurat sikret meg det siste SEAS Mimir kitet til Eltek i dag (som de hadde på lager).
    Har sirkelsag, håndoverfres, drill, loddebolt mm, tvinger og to hjørnetvinger.

Regner med jeg trenger noe lim av et slag også. Har tidligere brukt Casco S9 på finerlegging. Kan dette brukes?

Er det noe mer jeg trenger i forhold til å fullføre jobben? Er det feks mulig å få godt resultat med sirkelsag eller må jeg få skjært til kabinettet hos forhandler? Er med lasersikte om det hjelper.

Er min første DIY jobb dette så er det noen helt basic tips i forhold til hvordan man går frem så kom gjerne med dem

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei blir moro dette. akkurat ferdig med dette settet selv. storfornøyd.
    kan gå ann med sirkelsag funker det. men må være stædig på hånden da. eller du kan lage en en kappelist som sagen går siden av så blir det rett.men vis du har muligheten for å fa det kappet ville jeg gjort det
    kjenner ikke til limet der men polyurethan lim som de har oss eltek funker utrolig bra. ellers vanlig trelim. mange måter å gå fram på. er jo veldig simple disse. men ville blitt ferdig med kassene først så er det bare å sette inn filtere å elementer. men lykke til. blir nok ikke siste prosjektet.har du bygd ett kommer det ett til snart.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en bordsag som jeg bruker til all lange kutt, men sirkelsag fungerer også greit hvis du bruker noe slags anlegg for saga.

Vet ikke hvordan du har tenkt å lime sammen platene, men hvis du butter en kant rett på en plate er det et par bra triks du kan bruke med fresen din for å få det til å se skikkelig fint ut. Sag til den plata som tar i mot endene til andre plater 1 mm eller litt mer for stor slik at kanten stikker litt ut når de blir limt sammen (blir litt knot i beskrivelsen her siden jeg er så uvant med norske uttrykk i snekring). Deretter kan du bruke en "flush trim bit" med lager på enden for å trimme den kanten så den blir helt i flukt med plata du har limt på.

Ellers kan det være greit å ha en sirkeljigg til å frese ut hullene til elementene. Jeg laget min selv av en bit mdf, men det er litt knot for å få det nøyaktig. Jeg vil anbefale å frese ut testhull i noe kapp du har liggende for å se om hullene har riktig størrelse før du går i gang på frontplatene dine.

Og bare bruk trelim til å limme sammen platene dine. Har lest en plass at det er sterkere enn alt annet "fancy" lim du kan få tak i.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sterkere, bare sterkt NOK. Om man limer riktig skal limskjøtene bli sterkere enn MDF-platene man limer. Om jeg husker riktig.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Det er ikke sterkere, bare sterkt NOK. Om man limer riktig skal limskjøtene bli sterkere enn MDF-platene man limer. Om jeg husker riktig.
    Stemmer i og for seg det, men overflaten på mdf er ikke særlig sterk så jeg ambefaller absolutt å skru, eller allerhelst annskaffe en lamellfres:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se da. Alternativene er jo 19mm MDF eller 18mm kryssfiner. Har ingen forhold til hvilken som er best, men MDF er vel ikke helt oppe med kryssfiner resonansmessig?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Ja, limskjøtene skal bli sterkere enn det du limer, men jeg husket riktig mhp hva det sterkeste limet var. Fine Woodworking Magazine her i USA kjørte denne testen med 6 typer lim, inkludert 2 typer trelim, epoxy og polyuretanlim (gorilla glue). Trelimene og epoxyen var klart sterkest, og nesten dobbelt så sterke som polyuretanlimet. Bare se her: http://www.titebond.com/Download/pdf...urGlue_FWW.pdf

Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Vi får se da. Alternativene er jo 19mm MDF eller 18mm kryssfiner. Har ingen forhold til hvilken som er best, men MDF er vel ikke helt oppe med kryssfiner resonansmessig?
    Når det gjelder kryssfiner vs mdf er det mange meninger. Kryssfiner er sterkere, men jeg tror mdf demper resonanser bedre. Troels Gravesen bygger stort sett i kryssfiner, mens Tony Gee bruker mest MDF, og de er vel begge representanter for noe av det beste som fins mhp DIY. Hvis du skal ha en trefinish på høyttalerne ville jeg nok gått for kryssfiner med en fin overflate for å forenkle arbeidet på slutten med finish.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •