Bygge om Proson Twin V8 til Proson/seas?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge om Proson Twin V8 til Proson/seas?

Jeg fikk en lys idè mens jeg satt her å knerta et par øl! :-D

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å bygge om Proson, med å skifte ut den stygge plastikk plata forran, og smelle på med no skikkelig MDF plate i god tykkelse, og smelle inn no Seas elementer, og et gromt delefilter!

Har noen en formening om hvordan det kan bli?

Først å fremst må jeg finne elementer som matcher kassevolumet også, for det har sikkert vanvittig mye å si.

Dette er også en bassrefleks konstruksjon, med 2 bassporter bak.

Hadde vært morro å prøvd!

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er mulig

Problemet, derimot blir å finne elementer som passer til kassevolumet, så med mindre du har veldig lyst til å bygge om kassa en del vil det være lettere å lage en ny kasse helt fra bunnen.

Hva mener du om idèen i dag?

Harald

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes fremdeles idèen er god! Jeg kan bygge om kassen en del. Det jeg kan gjøre er å legge dobbelt front plate i god tykkelse.. Da minsker jeg jo volumet en del.. Så kan jo kikke litt rundt etter elementer som kan matche kassevolumet, og forhåpentligvis få hjelp herfra! :-D

Lage ny kasse tviler jeg nok på at jeg gidder, men å bygge om de gammle hadde vært gøy! :wink:

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo en her på forumet som "blodtrimmet" sine gamle Eltax høyttalere med Seas om jeg ikke husker feil - så dette kan jo bli spennende.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Var jo en her på forumet som "blodtrimmet" sine gamle Eltax høyttalere med Seas om jeg ikke husker feil - så dette kan jo bli spennende.
    Det er akkurat derfor jeg fikk denne idèen om å bygge de om, for jeg hadde hørt om en eller anna her på forumet hadde trimma eltaxene sine grundig med gosaker. Og på fredags kvelden dukka det opp masse tanker i hodet mitt, om å kanskje fikse opp Prosona litt:wink:

Så jeg skal kikke litt nærmere på mål rundt kassene, og finne ut hvor tykke plater det allerede er i kassa, sånn at det er mulig å få målt kassevolumet

Jeg tipper jeg kommer til å bygge om hele fronten, og lage en 27 MDF plate, og legge ny finèer over hele høyttalern så det ser skikkelig ut.

Håper jeg finner elementer som er gode, som passer målene!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner demontering av ene høyttalern i mårra, så jeg får tatt noen mål, og se om jeg evt trenger litt avstivere. Jeg lurer jaggu på om jeg skal bygge en 3-veis konstruksjon med det samme jeg er i gang, så kan jeg skille diskant og mellomtone fra basserne.

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder underveis, så skal jeg legge det opp her :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakka litt med en jeg kjenner som har drevet litt med selvbygg(nærmere sagt faren til en barndoms venn av meg). Han fortalte meg at jeg kunne prøve diversje elementer for å teste om det blir bra, og da tenkte han på bass elementer. Han anbefalte meg også 3-veis konstruksjon.

Men hva tenker dere om å skifte ut forntplata, og lage en ny med muligheter for 3-veis konstruksjon?

Jeg har iallefall gjort noe i det siste. har demontert ene høyttalern, så nå er det bare delefilteret som sitter igjen på kassa. Det skjer da NOE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •