Delefilter ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Delefilter ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter ?

Eh, i mine IMF Compact II sitter et simpelt filter, 2 spoler og en kondensator på 4 uf. Delefrekvensen skal være 4000 hz ifølge nettsiden, men jeg finder ikke noen filtre der har én kondis og 2 spoler. Hvad kaldes dette filter ?
    Har lekt med en DIY nettside for å kalkulerer frem verdier på spolerne, men er litt på jordet da jeg ikke finder noen filtre der er laget sånn.
    Har desværre ikke et multimeter så jeg kan måle spolerne...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er paralell-filter :? ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo, det var bare det at på nettsiden kunne man punche inn 1st orden, 2nd orden, Linkwitz, Bessel osv. osv., og ingen av muligheterne kom opp med én kondis og 2 spoler. Beklager, jeg har ingen peiling på filtre....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondis og to spoler kan være mye rart det. Feks et 3.orden lowpass filter. Eller 2. ordens filter highpass pluss 1.orden lowpass.

Det hadde vært enklere å vurdere om du hadde kunnet forklare hvordan de er koblet til elementene. Gjerne et skjema.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal lige se på filtret. Fik svar fra England, må sjekke om dette kan være korrekt : bas 1st orden 0,5mH
    diskant 2nd orden 4 uf og 0,3 mH
    Skal lige se på filtret....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ikke usannsynlig ut.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementenes egenrespons må legges sammen med filter-responsen.
    Da kan "bassen" ha egenavrunding 2.orden, summert med en diskant som er relativt slak (1. orden hp) blir begge deler 3.orden.
    Det er det endelige akustiske filter som blir interessant.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med det du sier der er at fasegangen sjelden følger avrullingen på elementene. Altså, hvis høypassfilteret sammen med elementets avrulling er tilnærmet 3. orden, så har man som regel ikke fasegangen til et 3. ordens filter. Det er man avhengig av for å få riktig summering.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett element vil oppad være en masse fjær + en spole, som tilsammen gir en 2.nd ordens avrunding Dersom hvisst såfremt i fall fjæren og massen er riktig avstemt.... Det kommer selvsagt til noen parametere om baffelgain og over impedans minimum vil man kunne se ved måling at elementets utgang er nesten 180 grader ute av fase som er 2.orden. ( ca 150-400 Hz for ett 'alminnelig' 8" element)Dette stemmer da også.... hvorhvidt denne relasjonen følger det tradisjonelle gain /phase plott (bode), andre parametere som nevnt får stor betydning og vil som du sier føre til at dette påvirker en ofte forenklet modell som jeg refererer til. Den allerede nevnte baffelgain gjør sitt. Den ideen mange har med å trekke elementene laaangt oppad har jeg simpelthen ikke sans 4

Og som du poengterer dette er viktig for summeringen. Siden du er vant med LSP cad har du sikkert sett dette flere ggr enn jeg... :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder for tiden med på å simmulere en del på konstruksjonene mine, og i den forbindelse bruker jeg konstruerte målefiler med flat SPL og flat fase. I tillegg bruker jeg reelle målte filer. Førstnevnte er for å bedre kunne se filterets egenrespons. Sistnevnte gir meg et mer realitstisk bilde av hva som skjer. I dette tilfellet har jeg en faserespona som er svært uvanlig. Diskanten dreier en del nedover mot avrulling, mye mer enn en del andre diskanter. Det gjør at den ligger ca 180 grader ute av fase ved delefrekvensen. Vanligvis ligger diskanter her på langt lavere tall, for eksempel 45grader. Dette indikerer litt av de enorme bom man kan få ved å slavisk bruke kjente formler.

Ellers vil jeg vel påstå at et vanlig basselement ligger som regel i nedre mellomtone svært nær 0 grader. Det er i hvertfall mine erfaringer. De ligger som regel nær 0 grader hele veien opp. Mine L15RLY/P måler i baffel:
    42,5 grader ved 300 Hz
    17,6 grader ved 600 Hz
    0 grader ved 900 Hz
    -9,9 grader ved 2050 Hz
    2,5 grader ved 4100 Hz
    30,5 grade ved 7500 Hz
    -79 grader ved 9000 Hz
    -40 grader ved 11000 Hz

Dette viser et ikke helt jevnt faseforløp. Det er ikke til en hver tid fasen i svingespolen som gir den akkustiske fasen. Det er viktig å ta med i beregningen at oppbrytninger betyr så mye som de gjør for faseresponsen oppover i mellomtone og diskantområdet. Dette kan fort gjøre en konstruksjon meget udynamisk å lytte til.

Velkommen til forumet Ronny D!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Det er ett par ting som skiller våre målinger...

Først jeg målte følgende sammenheng mellom forsterkerens tilførte signal og utput på membranen til 4 stk ca21re4xdvc drevet med ett spolesett pr element, og driver spolene i paralell:

-45* 30Hz
    0* grovt i området 75-130 Hz
    +45* 250Hz
    +90* 500Hz
    +180* 1000Hz en halv periode forsinkelse !
    drivspenning 0.5v

(4 stk i 40L kasse, og elementene er coatet med aralditt på baksiden av membran... jada veldig høy Q! men den kan temmes ! )

PÅ membranen MED ACCELEROMETER, accelerasjonen er avh av strømmen og vil påvirkes av ...den er .....

Hp filtreringen fra accelerometeret kunne bidratt til noe avvik, hp filter 15uF 100K, så bidraget til feilmåling skulle være lite.

Vi har også avvik fordi det ser ut til at du har flere enn en pulslengdes forsinkelse ? Jeg antar du da har målt med mikrofon i en avstand (?) en automatisk tidsforsinkelse pga lydfart og avstand.

Som du påpeker den akustiske fase er aktuell .... men her ser det ut til at dine resultater svinger såpass mye at de vel kan påstås ute av kontroll over 1000Hz (?)

Hva LSP cad gjør og hvordan og og og om de korigerer for slikt ... I havent got a clue !

Nå har vi vel sporet HELT av !

Beklager Niels

og så er det helg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Når vi er på villspor så må vi vel fortsette?

For det første så tyder alt på at du har fasevendt noe i målingen.

Det er imidlertid riktig at jeg har en avstand, men jeg kompenserer for den innenfor omtrent 5mm fra membranets senter.

Det at ting begynner å svinge litt mot høyere frekvenser har enkle forklaringer. Når du kommet til rundt 1 Khz så begynner membranets kanter å svinge litt ute av takt med senteret. Hvor mye varierer med frekvensen, men på noen punkter er det relativt store avvik på dette, og da er det arealet av den største strålende flaten, og hvilken fase denne er i som i hovedsak vinner. Det vil vekselvis være ytterkant og innerkant på membranet. Med akselrasjonsmåler får du ikke informasjon om hva som skjer i ytterkant, og vil derfor få store avvik ved høye frekvenser.

To andre mulige feilkilder:
    Du har en negativ faserespons ved lave frekvenser. Det rimer ikke med akkustisk respons, men det kan se ut som om du har elementene i en bassreflekskasse, og at du har en avstemning på rundt 40 Hz. Da vil du få utfasing og unaturlig høy akselrasjon ved de frekvensene.

En annen ting er at du kan ikke sammenlikne faseforløpet på elementer med 4-lags spoler med faseforløpet på elementer med 2-lags spoler oppover i frekvens. Det vil gi et naturlig lavpassfilter med den faseforsinkelsen mot høyere frekvenser som dette medfører.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope ! kassa er lukket.
    Grunnen til fase lag er egenavrundingen til element. ( som da er hp filter og som gir opptil 90 grader fase lag (ikke skift men lag) )))))
    Jeg foreslår heller at vi tar resten av disk under sub eller liknende emne.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter

Er det vanlig at mellomtonen er koblet i "feil" fase, + på -? når bass har 12 db og diskant har 18 db avskjæring? :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •