-3dB og Tuning Freq

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

-3dB og Tuning Freq

Hei dere!

Leker meg litt med WinISD pro da jeg har planer om å sette igang et DIY-subprosjekt etterhvert. Prøver å lese meg igjennom all informasjon, men det er mye å ta tak i

Testet med et SEAS element. Etter å ha lagt inn alle tilgjengelige parametre sitter jeg igjen med en graf.

Volum på kassa blir regnet ut til 79,35 liter og Tuning Freq til 19,96 Hz. Da får jeg 32,63Hz ved -3dB. Jeg har forstått det slik at denne kassen da ikke vil spille frekvenser under 33Hz så veldig bra.

Men hvis jeg endrer tuning freq til 30 får jeg en -3dB = 29Hz (og en litt rar "topp" på grafen min).

Så hva har egentlig denne tuning frekvensen å si? Bør den være litt høy slik at kassen spiller lave frekvenser / eller senke volum på kassen? Eller på den være lav og heller ha litt høyere frekvesen ved -3dB / større volum på kassen?

Mye tekst, men håper noen der ute kan hjelpe meg litt Tusen masse takk!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved Tuning frekvensen hjelper bass-refleks porten mest. Totalt lydtrykk blir summen av driveren og porten.

Når du senker tuning frekvensen vil høyttaleren spille lavere frekvenser. Dette sier ingen ting om hvordan det vil låte, så du er avhengig av å simulere deg fram til noe som ser interessant ut, og prøve deg litt fram. Eksempelvis med tuning på planlagt frekvens og noen Hz til hver side.

Normalt vil lavere tuningsfrekvens gjøre høyttaleren snillere, altså at den spiller dypt og rimelig kontrollert men med mindre trykk. Igjen vil du avsløre hva du liker ved å forsøke flere tuninger.

Et godt utgangspunkt vil være å kikke på spesifikasjonene til driveren. Hold deg i nærheten av hva produsenten oppgir at driveren skal kunne brukes til. Du vil ikke være i stand til å trylle uten kostnad på annet område.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Her er et bilde av 3 grafer, alle hvor tuning freq er satt til 30Hz. Går ut i fra at den hvite grafen er den "beste"? Men usikker på hva de to toppene er. Setter jeg ned tuningfreq til 20Hz forsvinner disse toppene.

Noen tips videre?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hvite og blå har for høy tuning, den gule ser riktigere ut.

En slik topp betyr at frekvensområdet ved toppen vil spilles høyere enn frekvensene over og under. Helt nede i bassen kan dette være heldig, men under optimale forhold er det ikke bra.

Hvis du kikker igjennom dokumentasjonen på disse driverne tipper jeg du vil se at det i beskrivelsen til den gule driveren vil stå at den er egnet for mid-bass, mens de to andre vil være mer egnet for dyp-bass. Mulig en/flere av driverne er beregnet på lukket kasse?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •