Selvbygd klasse A Prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvbygd klasse A Prosjekt

Halla folkens.

Da har forsterkerbyggebilla vært å bitt meg. Sitter nå å lytter til musikken av en selvbygd klasse A forsterker, tenkte jeg skulle dele mine erfaringer innen dette. Først litt historie...

Det hele begynte her for ca 2mnd siden da jeg drev å rotet inni skapet til elektronikk-klubben på skolen. Begynte å se gjennom hva som fantes av transistorer der og gjammen fant jeg ikke en skuff med noen gode gamle 2n3055 utgangstransistorer der :-D

Kjapp info finnes her: 2N3055 - Wikipedia, the free encyclopedia

Fikk da ideen om å designe egen forsterker, har egentlig alltid hatt lyst men aldri giddet starte. Så, med ett sett transistorer begynte første trinn på designet, å teste om man fikk til den mest enkle utgangen man kan lage. Den første utgangen ble bygget basert på Point-to-Point(PTP) lodding, det vil si man lodder komponentene sammen uten noe form for kretskort. Dette gikk ganske glatt med unntak av litt manglende kjøling, var heldigvis VELDIG obs på dette før montering og testing så hadde klargjort skrustikke(som kjøleribbe) og noe loddetinn som kontaktmateriale. Oppkoblingen gikk lett, 6komponenter loddet sammen for å skape ett enkelt trinn. Koblet til PC og voila, en fungerende effektforsterker 8)

Etter at det var vunnet litt selvtillit med enkleste sort kobling braste det løs med en litt mer komplett forsterker, nå skulle også forforsterker, feedbackregulering og buffertrinn implementeres. Allt dette med en forsterkerkobling som jeg fortsatt ikke har sett før på nett så skal beskrive deen fort her.
    Normalt benytter man seg jo av komplementære transistorer i utgangen, altså en NPN og en PNP med matchende egenskaper. Nå har det seg jo slik at jeg fant ikke noen matchende PNP i skapet, men etter litt tenking konkluderte jeg med at man kan sikkert bygge noe med to stykk NPN istedet.

Designet ble vel egentli gjort på noen få timer og deretter simulert(føles foresten helt fantastisk når alle beregninger stemmer på en så stor konstruksjon ).

Da var det bare å tegne kretskort, j*****a orccad-pakke, brukte sikkert 2 timer med banning før jeg gav opp det. Skifta til Eagle, som er gratis og med et imponerende komponentbibliotek. En time senere var utlegget klart, selvfølgelig får jeg ikke bruke kretskortfresen til skolen, litt for at det var ett privat prosjekt og litt for at exportering fra eagle er ett herk. Jaja, fant nå enn morsom løsning der også. Først skrev jeg ut utlegget på ark, så ble banene kuttet vekk fra arket og til slutt tegnet med tusj over til print før etsing.

Da var det klart for monteringen, endelig !!!!

Med unntak av ett par designfeil på kretskortet, kortet ble etset feil og ingen komponenter lå der dem skulle så gikk monteringen greit. Kjøleribber ble lagd av ett stykke aluminium ca 15x30x0,5mm som ble delt i to for å elektrisk skille transistorene(har i ettertid monter en ekstra finne).

Og vips, så var det klart for testing, og det er vel kanskje her mange prosjekter tar kveld, heldigvis gjelder ikke det mitt prosjekt Startet rolig med 10V innspenning, justerte og konkluderte med at det gikk fint. Justerte opp til 15V og gjett hva, det fungerte også, men kjølingen begynte å bli i minste laget, så det var her den nye finna ble produsert med hammer og skrustikke. Justerte opp enda en gang til 20V, går jo jammen bra det også.

Og da var vel egentlig hele designprosessen tatt

Som forsterkeren står nå er den plaget med to ting, det ene er at den ikke har tilstrekkelig kjøling(ribbene blir ca 70C), og første del av spenningsforsterkeren er feiljustert, angrer litt på at det ikke er ett potmeter der ja, aaargh. Men jaja, kan alltid ettermonteres og endres i skjema før endelig forsterker bygges.

De parametrene som er målt foreløpig er:

Effekt: ca 16W ved 1.5ohm (hadde ikke noen mer egnet motstand)
    Frekvensområdet: ca 6hz-110khz

Skal se om jeg ikke får tatt nå bilder av det foreløpige testoppsettet og kanskje noe litt mer data om ytelse.

Kim

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at alt falt på plass på "første" forsøk. Har du noen bilder av beistet også?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer, må bare jobbbe litt med hovedoppgaven først, også kanskje lese til eksamen i morgen.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygget klasse a med denne transistoren etter en artikkel i "Alt Om Elektronikk" på 80-tallet som jeg kom over. 2 x 15 w men man blir overrasket over hvor mye strøm den pumper:-)

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!

Ang kjøleribber...; Se om du finner noen gamle Pentium III kjøleribber; de pleide å være store aluminiumsgreier med massevis av flotte finner på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bildene kommet på plass, ser litt rotete ut men er litt system i ting også.

Har også fått fikset forspenningen til spenningsforsterkeren, ble litt bedre da ja. Neste steg bli å få økt driftspenninga fra 20 til 30V.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    woops, glemte visst å svare på kommentarene...

15W er jo ganske mye i klasse A, syns ting begyner å bli varmt nok allerede nå, å det er ikke spesielt mange watt jeg kan presse ut av dem som dem står.

Har vurdert pentium III kjøleribber, men er litt usikker om dem er gode nok uten vifte?

Kim

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du finner noen store kjøleribber fungerer de nok en god del bedre enn aluminiumsplata du bruker nå ihvertfall. den har jo omtrent ikke "ribber"..., noe som en kjøleRIBBE skal ha...

Og hvis du bruker noe god kjølepasta (Artic Silver f.eks?... kjøpes diverse steder for kjøling av CPU), vil en vanlig CPU ribbe kunne fjerne ganske mye varme dersom den står plassert riktig og har tilgang på luft som kan strømme igjennom. Særlig PIII kjølerene designet for slot (ikke socket), er ganske store og brede.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers går det også an å montere en 120mm vifte beregnet for pc-bruk i tillegg til P3-ribber, f.eks. en Nexus Real Silent 120mm/1000rpm vifte @ 5V, da er det snakk om rundt 400rpm og null støy.

Forøvrig kult at det meste klaffet på første forsøk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se om jeg tester dette når jeg finner meg ett termometer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuellt kan man jo stikke ned på mekanisk verksted, pakke 150kr i kaffekassen å spørre om man kan ta litt avkapp. Er jo ikke spesielt vanskelig å bygge kjøleribber heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har greid å finne tak i bedre kjøleribber har jeg heller jobbet med litt optimalisering av designet. Viste seg nemlig at forsterkeren begynte å vrenge veldig når man gav på litt, etter litt måling og lytting kom jeg til konklusjonen at utgangsimpedansen i buffertrinnet var for stor. Som resultat klarer ikke bufferet å drive utgangstransistorene.

I følge beregningene skulle kollektor og emittermotstand være ca 90ohm, men nærmeste jeg fant tilgjengelig var 120. Kom i går over noen 180ohms motstander jeg hadde liggende, parallelt blir jo dette 90ohm. Viser seg jo at man bør stole på beregningene, uteffekten fikk ett betydelig løft etter å ha byttet motstander.

En annen ting som fikk ett betydelig løft var standby-strømmen, den gikk opp fra ca 3A til 3,5A så nå MÅ jeg finne meg noe mer kjøling.

Legger ved skjemaet for utgangen, har desverre ikke verdiene til R5 og R6 i hodet, og beregningene ligger på skolen.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig stilig.... Går det å kjøre 40-50 volt igjennom denne transistoren? Om du har nok kjøling that is..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, transistoren skal klare med 55V, så det burde gå. Men ved 55V vil maksimal strøm havne på litt under 3A, ellers overstiger man Pmax på 150W.

Er også viktig å huske at Pmax er gitt ved kjernetemperatur på 25 grader celsius, ved 70-80 som er mer normalt med klasse A, så vil maxeffekten vær redusert betraktelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •