Bygge inn sub i platform for stoler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge inn sub i platform for stoler?

Jeg bygger kinorom i kjelleren, og skal nå bygge en platform for å heve seterad nr 2 ca 15cm. Plattformen blir ca (utvendig) 1m dyp og 2m bred, og dermed en masse volum som kanskje kan utnyttes til sub? Jeg har funnet ut at 15" alu. element fra Eltek antakelig vil egne seg bra i denne størrelse kasse. Jeg tenker da å bruke 2 slike elementer, og lage en tett skillevegg i kassa, slik at det blir 2 separate kammer. Sannsynligvis tett kasse, men tror elementet vil fugnere bra i bassreflekskasse også. Jeg er i tvil om hvordan det blir å ha stoler rett over elementene? Et annet forhold er hvordan dette bør kobles opp. Elementene er 4ohm, og i utgangspunktet tenker jeg å seriekoble dem, og drive dem fra samme forsterker, antakelig en Leach Superamp på ca 250W. Rommet er ca 17kvm og bare ca 2m takhøyde.

Synspunkter?

Gunnar

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i hvertfall laget en mekanisk avkobling mellom selve basskassa og stolraden. Dessuten høres 250 Watt på 2 15" veldig lite ut. Øyvind på Eltek har testet litt med de elementene så han kan svare deg best på det med kasser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket med Eltek, men vet ikke om det var med øyvind. Tenker du på avkobling i form av noe som fjærer? Forsterkeren er ikke helt ferdig enda, og foreløpig har jeg bare èn kanal. Kassa har plass til èn kanal til om nødvendig.

Gunnar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neopren eller sorbotandemping og en kraftig plate oppå der før du setter på stolene.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker SF2500 (250Watt) på 1stk lignende element i 200liter lukket, og det er IKKE nok. Vil nok tro at du trenger godt over 500-1000watt for å riste ordentelig fra deg. Noe á-la Hypex-500, ville nok være perfekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøper jeg sorbothane/neopren? Hvis suben kun skal brukes til film er det kanskje ikke så farlig. Jeg har faktisk tenkt på å montere basshakere under stolene likevel... Kanskje en litt lurvete kasse m/ 15" gjør samme nytta?

Forsterkeren skal kunne jobbe greit i 4ohm, så med to kanaler vil jeg ha ca 500w pr element.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble anbefalt det billige Dynabel DY9215 15" elementet av Eltek. Ser at de har Peerless Resolution 15 på tilbud til søndag, og er i tvil om dette vil egne seg like godt? Sistnevnte har Vas 184l, Fs 22.3Hz, Qts 0.33, Xmax 23mm. Førstnevnte har Vas 215l, Fs 25Hz, Qes 0.58, Qms 3.05, Qts 0.49, Xmax 16mm.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er 2 stk Dynabel DY9215 kjøpt inn, og kassa tar sakte men sikkert form. Jeg er fremdeles i tvil om jeg skal gå for bassrefleks eller tett kasse. Fra data på elementene vil kanskje tett kasse være best. Kassevolumet blir ca 150 liter pr element, noe som burde gi -3dB punkt på ca 35Hz. Jeg synes i utgangspunktet dette er for høyt, men det kan vel hende det vil fungere bra i praksis. Hvis jeg går for bassrefleks er jeg litt redd for upresis og grøtete bass. Er det noen her som har erfaring med aktivt filter/equalizer og tett kasse? Dette kan jo være en løsning hvis jeg ikke synes subene går dypt nok. En annen mulighet er jo og sette inn bassrefleksport, og evt tette den igjen hvis det viser seg å fungere dårlig.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser prosjektet ut foreløpig. Bildet viser nysagde huller for Dynabelelementene, og fester for 4 flyseter.

Gunnar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heeey! Det så jo dritkult ut! Du får en helt overlegen transientrespons når du får elementene så nærme, men det er ikke alltid like lett å få bassen varm og myk. Kan hende litt justerbar bassboost er tingen.

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget kult prosjekt dette! Gleder meg til vi får se bilder av det når det er ferdig og høre av deg hvordan bassopplevelsen blir.

Ikke mange som har flyseter i hjemmekinoen sin :shock:
    - jeg tipper at kinoen din tar helt av :wink:

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Slik ser prosjektet ut foreløpig. Bildet viser nysagde huller for Dynabelelementene, og fester for 4 flyseter.
    Kult prosjekt
    Har du tenkt å bruke plattformen som subwoofer sammen med de andre høyttalerne dine, eller er den beregnet for LFE?

Hvile type flyseter har du tenkt å bruke? (noe ala 747 1st class hadde jo vært kjempe da :wink: )

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt å gjøre for at ikke noen planter en fot ned i bassene, eller for den saks skyld tømmer en halvliter regnbuemedisin ned i dem?

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg ut som at setene blir plassert slik at de dekker subwooferelementene, men om setene har stor klaring under seg ned til gulvet så er det vel mulig å plante en fot der med et uhell. Om setene da ikke har en slags vegg under seg i front eller en stang eller to som hindrer dette. Skulle de ikke ha noe slik kan det jo kanskje være lurt å få sveiset på en stang eller noe som hindrer at dette kan skje. Du får ha lykke til med prosjektet og håper på hyppige oppdateringer her i tråden :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. fest setebeltene! Stolene har et stag foran som antagelig er tilstrekkelig til at ikke et bein ruinerer elementene. Dessuten har jeg kjøpt gitter som passer foran elementene. Regnbuemedisin er jeg ikke så redd for, da membranene er av aluminium, og uten senterdeksel.

Suben er kun tenkt for LFE.

Stolene er fra DC-9, så de er ikke så brede. De er greie å sitte i, og fordelen er at jeg får plass til åtte stoler i kinorommet mitt som er ca 3,4x5m. Suben gir feste for de fire bakerste stolene.

Jeg har tatt mange bilder fra byggingen av rommet, og har tenkt å lage en ny tråd her snart.

Gunnar

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde liknende planer med plattform i min hjemmekino, men etter å ha snakket med Øyvind på Eltek har jeg fått betenkeligheter. Jeg har laget en plattform med +35cm elevasjon (110 cm dybde) og plass til 4 stk. XLS10" i front (innbygget Antaios). Øyvind hadde flere innvendinger: problematisk å få til skikkelig mekanisk avkopling av elementene, ikke optimal plassering i rommet: overtoner vil kunne avsløre sub-ens plassering, ingen mulighet for tweeking i form av posisjonering. Med en pris for Antaios kit-et på nesten 13.000,- , som inkluderer en forsterker som er relativt dyr (hvor blir det av selvbygg klasse D?) - vil jeg sikkert få et bedre resultat med 2x Sony SA-WX900 e.l.

Noen som synes jeg bør revitalisere planene med Antaios-en?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvbygg klasse D er rett rundt hjørnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar nå ihvertfall sjansen. Trenger plattformen uansett, og synes det er en stor fordel å få suben unna veien. Om det ikke skulle bli optimalt for musikk, så tror jeg nok det blir brukbart som LFE. Det blir jo også en billig løsning, ca 2500-3000,- eks forsterker.

Gunnar

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg tar nå ihvertfall sjansen. Trenger plattformen uansett, og synes det er en stor fordel å få suben unna veien. Om det ikke skulle bli optimalt for musikk, så tror jeg nok det blir brukbart som LFE. Det blir jo også en billig løsning, ca 2500-3000,- eks forsterker.

Gunnar
    Jeg har planer om det samme en gang i fjern fremtid: lavprofil CC-sub (passiv 10-tommers dual coil fra Seas (H372) i fjerde-ordens båndpasskasse). Skal klare å få høyden på kassa ned i 25 cm gjennom kreativ montering av elementet (skrått eller intern down-firing).

Tror det er lurt å bygge subben som egen kasse, slik at den er fysisk isolert fra gulv og vegger i plattformen (så den ligger UNDER gulvet, med bare fronten åpen mot rommet). Synspunkter på dette?

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle dager hadde Snell Acoustics en ferdig bygget 12" sub for innbygging i vegg. Passet perfekt til 60cm spant bredde. Den var riktignok passiv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •