Bygge inn sub i platform for stoler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det nærmer seg.. Kjøpte en PA-forsterker på QXL her en dag. Noe kinesiske greier (Eder). Fin oppbygning, med gigantisk ringkjernetrafo, og 16 stk 150W Toshiba utgangstransistorer pr kanal. Hektet på en last (ohmsk), og sendte inn et sinus-signal på 1kHz. Den holdt spesifikasjonene, dvs ca 2x900W RMS i 4ohm! Spent på hvordan den fungerer på suben. Desverre en god del viftestøy, men jeg regner med at jeg kan klare meg med mindre kjøling, siden det sikkert ikke går mange watt i gjennomsnitt. (hvor mange?)

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    og 16 stk 150W Toshiba utgangstransistorer pr kanal.
    Det spørs vel om de ikke er falske, men til prisen kan man egentlig ikke klage.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig, ihvertfall lyver ikke oscilloskopet. 57V RMS i 4 ohm uten å presse for hardt. Turte ikke mere da det begynte å knake i lastmotstandene..
    Blir spennende å koble til suben. Regner med at forsterkeren vil gjøre en brukbar jobb. Kr 2500,- er ihvertfall ikke stort mere enn en slik trafo koster.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, trafoen virker solid. Hva står det på transistorene forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2SA1943 og 2SC5200 såvidt jeg husker. Står ingenting på trafoen, men den er minst dobbelt så høy og omtrent samme diameter som en på 700VA som jeg har liggende. Det er 12x 10000uF lytter i strømforsyningen. Viftene er 12VDC, 0,6A dvs skikkelig hårføner.. Jeg har et par Papst vifter med samme diameter (120mm) på omtrent 1/3 av effekten som jeg tenkte å prøve. Viftene er temperaturstyrte, så det er vel mulig at Papstviftene kommer opp i full fart ganske raskt, og da hjelper det kanskje ikke så mye. Det hadde vært greit å vite omtrent hvor mye effekt det går gjennomsnittlig når en ser film med bra guffe på suben? Da kunne jeg ha vurdert bedre hvor mye kjøling som er nødvendig. Viftene støyer en god del selv når forsterkeren ikke har signal inn, og ribbene er kalde.

Gunnar

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært greit å vite omtrent hvor mye effekt det går gjennomsnittlig når en ser film med bra guffe på suben? Da kunne jeg ha vurdert bedre hvor mye kjøling som er nødvendig.
    Gunnar
    Jeg tror det er veldig vanskelig å si noe om (gjennomsnittelig) effekt. Slik jeg forstod det, var det kun LFE du skulle kjøre gjennom dette, og det varierer veldig mye fra film til film. Noen filmer har LFE-output i mindre enn 1% av tiden osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2SA1943 og 2SC5200
    Det ble ikke rapportert om falske slike før starten av året, så da kan det faktisk hende at de er ekte. Isåfall er forsterkeren et røverkjøp. Nesten så jeg er fristet å kjøpe bare for å se etter. Selve konstruksjonen er kanskje ikke high-end, men den kan jo slaktes eller tweakes for deretter å lage en skikkelig grom forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gunnar
    Kjøpte du denne forsterkeren helt ny?
    Regner med at du kommer med en "test" når du har fått kjørt inn herligheten.(som bassforsterker)
    Er enig med whopass cheese,til denne prisen så kan en jo bare kjøpe og teste selv.
    Kan eventuelt beholde chassis/trafo/lytter og benytte f.eks ZAPpulse moduler til denne..... HMMM ?
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fyr på QXL som selger nye slike omtrent hver annen uke. Det har han vel gjort i et års tid. Markedsføringen er svært tvilsom, men vinnerbudet bruker bli ganske overlevelig. Lurer på hva han betaler for dem?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er en fyr på QXL som selger nye slike omtrent hver annen uke. Det har han vel gjort i et års tid. Markedsføringen er svært tvilsom, men vinnerbudet bruker bli ganske overlevelig. Lurer på hva han betaler for dem?
    Er det denna det er prat om?

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...amp;Catg=11965

Faktisk so lurar eg sjøl kva slags "innprisar" han har.. Vil tru den er verdt det Gunnar har betalt for den da..

Edit: Flott prosjekt Gunnar. Detta blir vellykka ska du sjå. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den ja. Jammen la han ikke ut en ny forsterker med det samme den forrige var solgt også. :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har solgt en god del av disse, ja. De er nye. Et kjapt Google-søk ga meg en russisk side, hvor forsterkeren var priset til ca $500 såvidt jeg husker. Markedsføringa er tvilsom, men foreløpig synes jeg det er mye forsterker for kr 2500,-
    Satte inn Papst vifter på 2,6W idag istedet for de originale fønerne på ca 7,2W. Støyen ble en god del redusert, men spenninga til viftene kom ganske raskt opp i 12V. Dermed må det nok noe mere modifisering til. Utgangstransistorene sitter på èn ganske stor kjøleprofil pr kanal, men viftene sitter kanskje 5cm lengre bak, og drar igjennom mye luft som kunne vært utnyttet bedre. Det lar seg sikkert gjøre å lage en mye mere effektiv kjøling hvis en f eks lager en tett tunnel av kjøleprofilene, og sette vifta(ene) i enden. Slik var det i Dynamic Precision forsterkeren jeg hadde for noen år siden. Vifta satt i bunnen og sugde luft gjennom en kjøletunnel. Omtrent helt lydløst.

Har ellers fått plassert stolene på suben i kveld. Skal sette på polstring og trekk, så poster jeg kanskje et par bilder i morra.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått prøvekjørt en halvtimes tid. Det trøkker ihvertfall bra!
    Spilte noen klipp fra "Gladiator", og det ble en ekstra dimensjon over det hele med sub. Spilte også noen klipp fra "Starwars 1", og Bassen virker både kontant og dyp. Intet behov for rumperister på bakerste rad! Kassa kunne sikkert vært stivere, men til LFE-bruk synes jeg ikke det spiller særlig rolle. Skal teste med musikk også. Lettere og vurdere kvaliteten med noe jeg kjenner fra før, selv om jeg ikke har tenkt å bruke den me musikk. Støyen fra forsterkeren er dessverre uholdbar, så den skal flyttes til rommet bak. Må legge opp en lang signalkabel fra forforsterkeren først.

Gunnar

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet forsterkeren noe mer enn bare til subene? Lurte kanskje på å skaffe en slik forsterker til å drive noe høytalere som trenger mye effekt. Tror du den spiller pent? Når det gjelder støy kan førsterkeren plasseres på et kott bak annlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kun til subene. Har prøvd litt med musikk siden sist, og det fungerer bra. Tør ikke å uttale meg om hvordan det blir med vanlige høyttalere.
    Kommer neppe til å prøve det foreløpig. Da må jeg isåfall skaffe meg to ekstra Speak-on plugger først. Forsterkeren har balanserte innganger, men jeg har bare koblet minuslederen til jord. Dette fungerer bra hos meg. Ingen brum eller andre unoter, og fremdeles nok signal til å matche nivået på de andre høyttalerne.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utsalgsprisen på den forsterkeren (T-3000) er på USD190.00 pr enhet FOB SHENZHEN, Kina. Så kommer frakt og toll i tillegg.

Du målte den til 2x900w rms i 4 ohm ved 1 kHz? Den gir nok ikke dette til subben din. Prøv å mål den ved en lavere frekvens. De subbene dine skal sikkert ikke spille så høyt som 1kHz. Hadde vært gøy å sett hvor godt den klarer seg nedover i frekvens

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har du sikkert rett i. Hvis jeg skal gjøre flere målinger må jeg ta den med på jobb igjen, hvilket jeg ikke kommer til å gjøre foreløpig. Den er nå montert i naborommet for å bli kvitt støyen. Fikk litt brumproblemer. Må se litt på kablingen min. Bruker 75ohms vanlig, skjermet antenneledning som signalkabel. Fungerer bra ellers, og jeg synes fremdeles det spiller bra. Også på musikk, det lille jeg har prøvd. Bruker da Cayin 1205.1A på fronthøyttalerne. Har forresten et problem med bassen fra fronthøyttalerne (QLN Qubic 929) på enkelte lave frekvenser. Løsningen foreløpig er å velge "Small" i oppsettet på prosessoren (Cayin DP-6). Finnes det romkorreksjonsløsninger for PC? Jeg bruker Winamp 2.9 m/CD-reader plugin og kerneldriver plugin som lydkilde for CD.

Gunnar

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •