Mikrokontroller i forsterkerbygg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mikrokontroller i forsterkerbygg

Eg har planar om å bygge meg ein integrert forsterker i sommar, og driv og samlar delar for tida. Sjølve forsterkeren blir eit billeg gainclone-kit frå eBay. Eg har tenkt å bruke ein mikrokontroller til å kontrollere inngangsvelger og volumkontroll, lese av fjernkontroll, kontrollere iPod samt brukergrensesnittet beståande av eit jog/shuttle-hjul og eit LCD-display.

Er det nokon som har erfaring med noko liknande? Eg tenker først og fremst på skjerming, men også på gode forslag til potmeter og evt multiplexer til inngangsvelgeren. Lurer også litt på korleis eg skal gjere det med straumforsyning til mikrokontrolleren. Planen er å bruke ein 7805 etter likeretteren, men eg ser for meg at det er for enkelt til å fungere bra

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrokontrolleren er rimelig robust i forhold til strømforsyning, så det aller meste går bra så lenge du er innenfor spesifikasjonene. Har benyttet en zener til å styre en IRF610 i follower konfigurasjon, og det funket helt greit.

Jeg har laget både inngangsvelger og attenuator, men velger å styre dem hver av dem med 2 brytere(neste/forrige inngang og opp/ned volum). Har ikke orket å kikke mye på mikrokontroller-programmering. Har valgt å stå over display av samme årsak. Når det gjelder skjerming er jo avstand til lav-nivå signalene det avgjørende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Har ikke orket å kikke mye på mikrokontroller-programmering. Har valgt å stå over display av samme årsak.
    Ta ein kikk på Arduino-platformen. Dette er billege prototypekort som er superenkle å programmere, og det finns masse kode/bibliotek fritt tilgjengeleg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Jeg har laget både inngangsvelger og attenuator, men velger å styre dem hver av dem med 2 brytere(neste/forrige inngang og opp/ned volum).
    Korleis implementerte du inngangsvelgeren? Relé?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, inngangsvelgeren er reléstyrt.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reléstyrt volumkontroll og kildevelger

Her er et eksempel på et godt design.Link
    Du kan sikkert bruke ideer fra dette og kombinere med en Arduino platform, eller kjøpe et sett Volume control. Merk at dette designet er passivt, så du kan få problemer med å drive lange kabler og forsterkere med lav inngangsimpedans.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Her er et eksempel på et godt design.Link
    No har eg tenkt å benytte det til ein gainclone. Er usikker på om eg vil merke forskjell i lydkvalitet i forhold til f.eks. noko slikt.

Men når det gjeld inngangsvelger ser det ut til at relé er vegen å gå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •