Design/modifisering/virkemåte til strømforsyninger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Design/modifisering/virkemåte til strømforsyninger

Jeg har ikke postet så veldig mye på forumet her, men jeg har lest nok til å skjønne at det er mange her med imponerende kunskaper i elektronikk.

Mitt spørsmål i er om strømforsyninger, til forsterkere og/eller annet elektronisk utstyr. Hvordan er de designet og hvordan virker de? Jeg har en grei basis forståelse i elektronikk, men men den er veldig begrenset. Jeg kunne tenkt meg å forstå litt mer så jeg kan skifte ut eller modde det jeg må for enten å få utstyr fra Norge til å virke i USA, eller motsatt vei. Spenningen er jo forskjellig, men hvordan funker det med forskjellen i frekvens? Hva har det å si?

All hjelp mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Jeg har ikke postet så veldig mye på forumet her, men jeg har lest nok til å skjønne at det er mange her med imponerende kunskaper i elektronikk.

Mitt spørsmål i er om strømforsyninger, til forsterkere og/eller annet elektronisk utstyr. Hvordan er de designet og hvordan virker de? Jeg har en grei basis forståelse i elektronikk, men men den er veldig begrenset. Jeg kunne tenkt meg å forstå litt mer så jeg kan skifte ut eller modde det jeg må for enten å få utstyr fra Norge til å virke i USA, eller motsatt vei. Spenningen er jo forskjellig, men hvordan funker det med forskjellen i frekvens? Hva har det å si?

All hjelp mottas med takk.
    når det gjeld tillpassing av nettspenning så e det ofte en enkel sak.
    den bestemmes av primær viklingan i trafoen.
    en trafo har ofte 2 identiske primær viklinga som e beregna for 115V.
    ved å paralell koble viklingan så ska den ha 115V, men om du serie koble de 2 viklingan så ska den ha 230V.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensen (50/60 Hz) har mindre å bety da spenningen i audiosammenheng som oftest blir likerettet etter trafo. Du vil faktisk kunne få renere DC etter likeretteren pga kortere periode og dermed mindre rippel. Ved motordrift o.l. er dette med en gang noe værre.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen produsenter har også en prosessorkrets som leser frekvensen på spenningen, og da vil du ikke kunne bruke produktet uansett om du kopler om på trafoen.
    I slike tilfeller må man inn og omprogrammere eeprom og mere til, og da blir det straks mere problematisk.
    produsenter som bla. Krell og Martin Logan har slike systemer i flere av deres produkter, mens andre igjen bare har en enkelt svitsj eller merket kort der man bare flytter et par kabler for å få produktet til å fungere på 230V.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •