Behringer DCX 2496, erfaringer og teknisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behringer DCX 2496, erfaringer og teknisk

DCX 2496 er et billig alternativ for de som ønsker seg et digitalt aktivt delefilter. Det blir veldig ofte nevnt som en løsning, og like ofte blir det advart mot problemene dette kan skape.

Noe av det man vanligvis får høre er:
    - Man nevner ikke Behringer i samme setning som hifi!
    - Man blander ikke PA og hifi
    - Man MÅ ha en 6-kanals analog volumkontroll etter delefilteret.
    - Man vil få støy pga lavt signal inn
    - Man må oppgradere og tweake denne i de fleste bauger og kanter før det låter bra.
    - Byggekvaliteten er heller dårlig.

Dette "skremte" meg vekk fra å kjøpe dette filteret til mine DIY høyttalere for et par år siden, men nå fant jeg ut at det var på tide å få mine egne erfaringer, og filteret ble i går kveld koblet opp og dagen i dag har gått med til testing.

For å oppsummere enkelt:
    - Dette er dritgøy!
    - Både oppkobling og bruk av pc software for å styre dette, var langt enklere og fungerer over all forventning.
    - Støy er IKKE et problem
    - Lyden ER hifi. (Nei jeg sa ikke highend!)
    - Det er fullt mulig å benytte digital volumkontroll FØR delefilteret.
    - Det er såre enkelt å få til et bra oppsett for en grei pris.

Det største minuset?
    Vel designet tilsier at jeg helst vil gjemme den ute av syne!

Det brukes nå i følgende KISS (keep it simple stupid) oppsett:

Squeezebox Duet -> DCX 2496 -> Denon AVR 3806 -> 3-veis Seas DIY
    Digitalt inn fra squeezebox, og 6 kanaler ut til EXT. IN på AVR 3806, som står i Pure Direct.
    Enkelt å greit :-D
    Med å bruke de eksterne 7.1 inngangene på receiveren får man altså den etterlengtede passive volumkontrollen.
    Så er det fritt frem for å putte på effektforsterkere selvfølgelig, om man bare vil benytte surr.rec. som pre.
    Med pcen i ganget i sweetspot, kan jeg nå sitte å endre delefrekvens, steilhet, fase, eq m.m. on the fly!
    Og nevnte jeg det forresten? DETTE ER MORO!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv tenkt på DCEQ2496 for romkorreksjon osv.
    Men har ikke blitt aktuelt enda siden det romme ikke har noe serlig lyd enda..
    Uansett er de godt å høre at de duger. Er jo geniale bokser!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det største minuset?
    Vel designet tilsier at jeg helst vil gjemme den ute av syne!
    Synes den er stilig, jeg :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Synes den er stilig, jeg :-)
    Hang for 80 tallet eller? :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tilleggsopplysninger:
    PC-software lastes enkelt ned fra BEHRINGER: Home og med den får man et greit innblikk i hva denne boksen kan utrette, og ikke minst hvor genialt enkelt det er.
    Mange bruker XLR-RCA overganger, mens jeg fant ut det var like greit å kjøpe en haug med Neutrik XLR-plugger, dvs 2 hann for inngangene og 6 hunn for utgangene. Disse loddet jeg på mine http://www.avforum.no/forum/diy-do-y...nalkabel.html?
    I tillegg til en Monster coax digitalkabel som også fikk XLR i ene enden, til bruk ved digital inn.
    "+" loddes til pinne 2, og "-" til pinne 1 og 3.

For de som vil tweake er Selectronic : Vente par correspondance de composants électroniques en grei plass å starte.
    Selv har jeg BlackGate kondiser til utgangene og en analog PSU fra selectronic liggende, som sikkert vil bli montert og testet etterhvert.

I min iver etter å få lyd, koblet jeg først Duet digitalt inn i DCX, og deretter rett i effektforsterkerne. Med en liten justering av gain, ble det overraskende bra å bare benyttet volumkontrollen i Duet også. Ihvertfall ifht hva jeg hadde forventet utfra alle advarsler man finner på nettet.

Før DCX har jeg benyttet passive delefiltere på diskant og mellomtone, og aktiv deling mellom bass og mellomtone. Til den jobben har jeg forsøkt 4 forskjellige aktive analoge filtere, både hifi, PA, bilstereo og DIY versjon.
    Det som er helt klart er at ingen av de før testede sakene har vært så "gjennomsiktig" som DCX 2496.
    Dette er største grunnen til at jeg i dag er så fornøyd, og om det sier mest om hvor dårlige de tidligere testede filtrene er, eller om hvor bra DCX 2496 er, kan det være opptil hver enkelt å mene hva de vil :-D

Budskapet er ihvertfall at dette er verdt å prøve, og at man ikke behøver å la seg skremme verken av navnet eller omtaler på nettet.
    Nest etter Duet, er dette det smarteste kjøpet jeg har gjort!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et gjennomgående problem på de tidlige modellene var at det hørtes ut som om du stekte speilegg etterhvert. Dette kom av at varmen fikk metallet til å bøyeseg og komme i kontakt med det nederste/øverste printkortet.

Lett å fikse ved å skru opp morrosakene og legge inn en isolerende plastfilm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er meget interessant lesing. Har også vært inne og lest en del om denne på nettet, men har styrt unna fordi mange mener den "må moddes" for å være brukbar. Bra at du legger ut inntrykkene Norcad.
    Dette gjør at jeg igjen vurderer denne istedenfor å kjøpe dyre Mundorf silver oil kondiser etc.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og som jeg nevnte på et annet forum også; man får kjøpt 12V strømforsyninger til disse så man kan bruke dem i bil

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også en DCX2496 uten modifiseringer i mitt oppsett og må si det er den beste investeringen jeg har gjort i min DIY HiFi-karriere. Det er utrolig gøy å simulere et lovende filteroppsett på datamaskina (i LspCAD som har egne DCX2496 "byggeklosser") for så å hoppe bort til DCX'en og gjøre filteret klart til lytting umiddelbart (etter å ha blitt kjent med brukergrensesnittet går konfigurering fort).

I mitt oppsett har jeg faktisk volumkontroll både før og etter DCX'en av praktiske årsaker (DCX'en styrer fronthøyttalere og subwoofere i et 5.1 høyttaleroppsett).

Yamaha RX-V740 -> pre out for L,R og LFE sendes inn til DCX2496
    DCX2496 -> Bass/diskant for venstre og høyre kanal sendes til Yamaha RX-V640 6ch in (kun fire av seks kanaler i bruk)
    -> Venstre/høyre subwoofersignal sendes til subforsterkerene
    RX-V640 driver fronthøyttalerene med fast volum (satt til -28dB sist jeg sjekka)

740'en er hovedenheten i anlegget og styrer volum og kildevalg. Nivået på 640'en er valgt for å harmonere med lydnivået fra senter og bakhøyttalere som drives av 740'en.

Når det snurres film velger jeg 'film' på DCX'en. Fronthøyttalerene kjøres da uten høypassfilter og subwooferene mates med samme LFE-signal.
    Når musikk står på menyen velges 'musikk' på DCX'en. Fronthøyttalerene er da høypassfiltrert ved ca. 70Hz med 8. ordens filter og redusert i nivå for å passe bedre med subwooferene som mates med hvert sitt lavpassfiltrerte signal fra høyre og venstre kanal. Oppsettene har jeg stilt inn selv og er identiske ellers med unntak av nivå og bass-styring.

DCX2496 er faktisk en 'må-ha' boks for de som liker å bygge høyttalere. Selv om man har mål om å bruke passive filtre er DCX'en kjekk for å teste ut filterkonsepter. Det eneste som er litt dårlig er at man ikke får valgt Q på filterflankene selv, men det kan tilnærmes hvis man kombinerer EQ og filtrering (her er man nødt til å ha simuleringsprogramvare for å treffe riktig).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en passende L-pad på utgangene til DCXen tror jeg de fleste ville være fornøyd med lydkvaliteten selv om man benyttet volumjustering foran DCXen.

Skal teste ut dette bedre etterhvert, med Duet som kilde/volumkontroll -> DCX 2496 -> effektforsterkere.

Med rett gain mener jeg det burde funke bra. Når jeg lytter til musikk er det ikke all verdens justering opp og ned på volumknappen som foretaes. Og når det spilles lavere, er det som bakgrunnsmusikk fra radio e.l. og da er ikke lydkvaliteten så himla viktig lenger.

Har forsøkt meg på den automatiske delaykorrigeringen i dag, og forstår at refleksjoner fra gulv, vegger etc kan rote det til, og at det derfor fort blir feil ved måling på litt avstand. Men oppdaget også at den beregner forskjellig Delay om jeg justerer nivået også. Det var litt merkelig eller?

En liten brukerveiledning på hvordan du simulerer/konfiguerer hadde vært interessant D|selmink

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men oppdaget også at den beregner forskjellig Delay om jeg justerer nivået også. Det var litt merkelig eller?
    Det hørtes veldig rart ut.
    Snakker du om nivåjustering i selve boksen, eller før boksen?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten brukerveiledning på hvordan du simulerer/konfiguerer hadde vært interessant D|selmink
    Jeg er veldig glad i å lære ved å prøve (og feile) selv, men litt inspirasjon kan jeg da komme med LspCAD er et såpass bra produkt at jeg ikke har noe i mot å reklamere litt for det (jeg har ingen forbindelser til IJdata for de som måtte lure).

Eksempelet bruker mine fronthøyttalere og noen kjappe målinger som er gjort i stua og viser hvordan man enkelt simulerer et greit toveisfilter til dette. Fordelen med å bruke LspCAD's DCX2496-byggeblokker er at de tar hensyn til mulighetene og begrensningene i hva man kan gjøre i disse Behringerboksene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Det hørtes veldig rart ut.
    Snakker du om nivåjustering i selve boksen, eller før boksen?
    Når man starter denne autofunksjonen, blir først alle utganger mutet, og man får beskjed om å "unmute" de utgangene (elementene) man vil måle delay på.
    Når det er gjort sendes et testsignal ut, og man får beskjed om å justere gain til et brukbart nivå fra micen (som er tilkoblet inngang C).

Ikke godt å si hvor høyt signal man trenger, det er aldri noen fare for at det er for høyt for å si det slik
    Jeg målte på 2m avstand, i lyttehøyde.
    Jeg justerte nivået på forsterkeren ETTER DCX2496.
    Duets volum står på maks, og gain i DCXen står på 0.

Jo høyere volum, jo høyere Delay får jeg. Fortsatt merkelig

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg er veldig glad i å lære ved å prøve (og feile) selv, men litt inspirasjon kan jeg da komme med LspCAD er et såpass bra produkt at jeg ikke har noe i mot å reklamere litt for det (jeg har ingen forbindelser til IJdata for de som måtte lure).

Eksempelet bruker mine fronthøyttalere og noen kjappe målinger som er gjort i stua og viser hvordan man enkelt simulerer et greit toveisfilter til dette. Fordelen med å bruke LspCAD's DCX2496-byggeblokker er at de tar hensyn til mulighetene og begrensningene i hva man kan gjøre i disse Behringerboksene.
    Meget bra!
    Jeg er glad i å prøve, feile, knote og stundom lære selv. Men det var jo greit å få et innblikk i bruken av programvaren.
    Selv har jeg jo vært en tro bruker av Speaker Workshop til simuleringer, og Arta til målinger. Men dette så jo fristende ut. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Designet ble nevnt, og jeg anser ikke denne å inneha særlig WAF.
    Samtidig har min kjære sett veldig mye på huset (som er under restaurering) jeg burde bruke pengene på.
    Av overnevnte grunner er DCXen snikinnført i stuekinoen, og festet (delvis gjemt) bak på senterhøyttaleren
    Blir spennende å se hvor lenge det går før den blir oppdaget!
    Ca 10 timer siden hun kom hjem nå, og ikke oppdaget noe enda............

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahahaha. Er sånn det fungerer ja. Det forklarer vel hvorfor jeg er singel igjen.. har et rack skap i stua.. Og ikke sånn du har stereo i.. men 19" skinner.. .. Jepp. Singel.

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    DCX2496 er faktisk en 'må-ha' boks for de som liker å bygge høyttalere. Selv om man har mål om å bruke passive filtre er DCX'en kjekk for å teste ut filterkonsepter. Det eneste som er litt dårlig er at man ikke får valgt Q på filterflankene selv, men det kan tilnærmes hvis man kombinerer EQ og filtrering (her er man nødt til å ha simuleringsprogramvare for å treffe riktig).
    Veldig enig med hele innlegget.

Jeg har også brukt DCX2496 en hel del sammen med lspCAD, og kan skrive under på at dette er en veldig bra måte å teste ut filtre på. Jeg savner også muligheten for å sette q-verdier i filtrene, men bruker du de innebyggede filtrene sammen med notch-filter-eq kan du likevel tilpasse dette ganske bra.

Jeg mener imidlertid at det ikke er 100% trivielt å oppnå en god gain-struktur i et anlegg med DCX'en kombinert med "vanlig" hifi-utstyr - og at dette krever litt ekstra omtanke. DCX'en er en proff-tilpasset maskin, og nivåer etc er tilpasset proffutstyr. Det betyr +4dBU linjesignaler. Vanlig hjemmeutstyr er stort sett tilpasset et linjenivå på -10dB. Det er en ganske stor forskjell, som må hensyntas dersom DCX'en skal gi et akseptabelt signal/støy-forhold.

For meg er støynivået fra CDX'en i utgangspunktet helt uakseptabelt uten noen form for volumkontroll mellom DCX'en og effektforsterkerene. (Jeg har relativt følsomme høyttalere).

Dessuten: For korrekt inn-nivå trenger analoginngangen på DCX'en et langt kraftigere signal inn enn det de fleste preamper er i stand til å gi. Har d volumkontroll i trinnet før DCX'en blir forholdet enda verre. Skal de analoge inngangene benyttes, kreves egentlig en ekstra nivåforsterkning før DCX'en.

Alternativet er selvsagt å bruke digitalinngangen. Husk imidlertid på at også denne har et begrenset headroom, og at digital klipping kan forekomme dersom en benytter veldig kraftige korreksoner. Skjer det, må inngangsnivået reduseres, med dårligere signal/støy-forhold som resultat.

Volumkontrollen bør uansett komme etter DCX'en i kjeden. Det betyr i praksis en 6-kanals volumkontroll som (dersom man ikke har en 7.1-forsterker e.l.) er vanskelig å implementere.

Nivåkontroll "inni" DCX'en fungerer digitalt. Det betyr at all dempning av signalet korresponderer med et tap av bits. F eks korresponderer en dempning på 30dB med 5 bits. DCX'en er på 24 bits, så en slik korreksjon betyr at du bare har igjen 19 bits for signalet. Etter min oppfatning, er et slikt tap av bits hørbart. Store nivåforskjeller mellom ulike drivere bør derfor kompenseres for i etterfølgende volumkontroll eller gjennom motstander (L-pads) direkte på driverene.

For å kunne oppnå bra resultater med DCX'en mener jeg at god måle-og simulerinsgssoftware er et must. Å bruke denne enheten på "følelsen" kan neppe gi noen noe fullgodt resultat sammenliknet med et godt designet passivt filter. Jeg har med stor glede brukt DCX'en til filtersimuleringer, men jeg synes faktisk at analoge elektroniske filtre (bygget med gode op-amper) og (i noen tilfelle passive filtre) kan låte bedre.

Ellers har jeg etterhvert solgt DCX'en og kjøpt en dbx DRiveRack 260 i stedet. Det store forskjellen er at du i DR260'en (med jumpere) kan sette inn- og utnivåene slik at de bedre passer til -10dB utstyr. Byggekvaliteten er også langt høyere - uten at jeg skal påstå at akkurat det gir noe bedre lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Positivt

Eg har ein selectronic modda DCX som får signalet frå ein deq 2496, som atter får signalet frå optisk Force tuner, mini mac og airtunes som styrast av iPhone remote. Alt er digitalt fram til selectronic 6kanal pre. Dette fungerer supert utan støy i ein stor kabelsalat. Eg trudde aldrig att eg skulle seia det, men Behringer for meg er eit paradigme skifte, før og etter. Det einaste som er litt tull er at nivået frå airport er mykje høgare en dei andre, så viss eg ikkje justerar input så knitrar det frå clipping. Eg har 3 par Audiolab forsterkarar og diy dipol høgtalarar av Bohlender Græbener rd 50 og "ta 4 betal for 3" dynabel 12". For augneblinken delt ved 447hz L-R48. I veggen har eg 8 stk ae ib15" som tek seg av det under 59hz.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grelv
    Jeg mener imidlertid at det ikke er 100% trivielt å oppnå en god gain-struktur i et anlegg med DCX'en kombinert med "vanlig" hifi-utstyr - og at dette krever litt ekstra omtanke.

[...]

Volumkontrollen bør uansett komme etter DCX'en i kjeden. Det betyr i praksis en 6-kanals volumkontroll som (dersom man ikke har en 7.1-forsterker e.l.) er vanskelig å implementere.
    Dette er en utfordring i praksis ja. Løsningen jeg har valgt med volumkontroll foran og bak er et kompromiss for å gjøre løsningen brukbar som en del av et vanlig surroundanlegg på studentbudsjett. Trikset er å finne nivået det vanligvis spilles på og tilpasse nivåene etter dette. Hadde jeg ikke hatt behov for noe mer enn stereo hadde jeg droppet volumkontrollen før DCX'en.

Sitat Opprinnelig postet av grelv
    Ellers har jeg etterhvert solgt DCX'en og kjøpt en dbx DRiveRack 260 i stedet. Det store forskjellen er at du i DR260'en (med jumpere) kan sette inn- og utnivåene slik at de bedre passer til -10dB utstyr. Byggekvaliteten er også langt høyere - uten at jeg skal påstå at akkurat det gir noe bedre lyd.
    Har såvidt prøvd DriveRack 260 Pro i forbindelse med et prosjekt på skolen. Jeg lagde aldri noen oppsett selv (valgte kun mellom forhåndsdefinerte oppsett) men førsteinntrykket var at brukergrensesnittet var mer rotete enn Behringers variant. Når det er sagt så er ikke DCX'en noe man forstår fra første tastetrykk heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd for å belyse denne boksen. Jeg hadde i lengre tid lest meg opp på denne, men hadde egentlig slått det fra meg pga. så mange som mener at den MÅ oppgraderes. Da blir den plutselig veldig dyr igjen....

Så fortsett med å komme med erfaringer, dette er god lesing!

Hva vil være den beste løsningen mtp. bruk av en dcx i et surround oppsett?
    Da er man jo nesten avhengig av å bruke analoginngangene. Vil den da greie å gi nok utsignal, eller burde signalet forsterkes før dcx'n?
    Vil lydkvaliteten med analoginng være god nok til stereo av litt kaliber også?

Jeg har inntrykk av at den gjør seg best med digital inn sånn lydkvalitetsmessig med det blir jo vel ikke så lett med surround.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •