2-veis gulvstående, studentbudsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer jongab sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2-veis gulvstående, studentbudsjett

Edit: Dette ble til en byggetråd, kikk litt nedover så er det litt bilder osv.

Hei!

Jeg tenkte å bygge et par små søte gulvstående høyttalere til bruk i en liten stue. Tenk 15-22 m2. Høyttalerne skal stort sett benyttes til klassisk musikk og noe house. Videre kommer jeg sikkert til å bruke de til litt filmtitting, men først og fremst musikk. Til å drive disse skal jeg benytte en Harman/Kardon HK 6350, en gammel sak som jeg egentlig ikke vet så alt for mye om, da den og manualen pr tiden er hos foreldrene mine. Det jeg ihvertfall har funnet ut er at det er vanskelig å finne noe om den på nettet. Men den kommer i en 120 v versjon som har følgende data:

Continous average power:
    4 ohms - 60 watts @ 0.09% thd
    8 ohms - 60 watts @ 0.3% thd
    I tillegg er det oppgitt at power consumtion er 150 w og vekten er 8 kg.

Jeg har sett meg noe rundt omkring på Troels Gravesens side, på humblehomemadehifi.com og på forumet.

De mest interessante prosjektene jeg har funnet er disse:

JA8008

Untitled

Scan-

D15 Clone

Og kanskje mest av alle, denne:

Humble Homemade Hifi

Det jeg har hatt litt problemer med er å finne tak i elementene som skal benyttes i mange av disse høyttalerne. I tillegg er prisene på elementene jeg har funnet stort sett endel over mitt budsjett. Det som hadde vært gøyalt var om noen på forumet kan komme med forslag til rimelige(ca 1500 totalt) og lett anskaffelige elementer som kan være en bra match til noen av de linkede kassene. Og som i tillegg kan drives av den nevnte forsterkeren.

Forøvrig kan det nevnes at jeg ikke har noen problemer med å bestille elementer fra utlandet om det skulle være nødvendig.

På forhånd takk!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tittet litt mer rundt og funnet følgende elementer som kan være innefor min prisklasse:

http://www.mamut.net/dynabel/se_4454...nx_-_h1215.pdf

http://www.mamut.net/dynabel/se_1932...fc_-_h1189.pdf

Tror dere disse kan passe greit sammen i en liten gulvstående?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min begrensede erfaring i DIY virker det vel som om Scan-Speak er relativt dyre elementer. Veldig bra elementer, men fortsatt dyre. Ta en titt på humblehomemadehifi og sjekk modellene Classic of LBS. Tror ogsa Troels Gravesen var innom en 2-veis paa veien til hans 3+way Classic. Tror den bruker CA22RNX og 27TFFC. Jeg fikk et godt forslag til delefilter basert paa disse elementene i konstruksjonen jeg driver på med, men jeg var heldig og fant originalelementene fra originalen jeg klonet, og kunne derfor bruke det originale delefilteret. Både Troels og Tony er hjelpsomme hvis du har spørmål om konstrukjonene deres, så send dem en email.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons!

Da tror jeg jeg ender opp med gulvversjonen av SEAS CA18RLY COMPACTCA18RLY + men jeg har store problemer med å finne de diskantene som er oppgitt på siden. Har noen en idé om andre diskanter jeg kan bruke istede? Jeg har sett de to overnevnte elementene sammen i en DIY konfigurasjon før.

På forhånd takk for svar!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, de har den diskanten på eltek, så det bør ikke være noe problem. Lykke til!

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med CA18RNX, som er på tilbud hos Eltek denne uken. 399,- pr stk!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke CA18RNX som brukes i Mimir?
    Jeg har ikke hørt Mimir selv, men med samme rabatt på Mimir-settet er man jo godt under 2 lapper, og da får man vel mye for pengene? Er vel ikke så komplisert å gjøre denne om til en gulvstående, evt bare bruke ordinært volum ved innvendig deling og evt sandfylling el.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka med en "mimir" 2.5-veis? kjøp mimir kittet + 2 ekstra basser, og dele
    dem ved ca100Hz? kan bli en god og rimelig konstruksjon det.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig med respons!

Nå har jeg faktisk fått handlet inn elementer! Jeg bestemte meg for:

CA18RNX Link--> THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1215-08 CA18RNX

Og

27TDFC Link -->http://www.mamut.net/dynabel/se_1932...fc_-_h1189.pdf

Dette er i grunnen de samme som benyttes i mimir DIY pakken, noe jeg ikke oppdaget før etter det hele var bestilt. Fikk snappet med meg bassene på ukens tilbud, mens diskantene ble kjøpt fra madisound for en grei penge.

Jeg har såvidt vært i kontakt med troels gravesen ang delefilter. Dette er fordi jeg gikk for denne-->SEAS CA18RNX + konstruksjonen, som har akkurat samme kabinett som CNO. (jeg har en vag plan om å kanskje bytte litt elementer senere for å oppgradere til CNO). CNO har vel blitt bygget av 3(?) forummedlemmer tidligere, og jeg syns det er en deilig trøst å ha noen gode forumtråder med bilder å forholde seg til.

Da jeg kontaktet Troels på mail, spurte jeg pent om muligheten for å benytte 27TDFC diskanten i Maya høyttalerne, og hvis, hva som måtte gjøres med delefilteret for å forandre det. Jeg fikk tilbake et data-simulert delefilter oppsett for den nye diskanten.

Simuleringen kan sees her:

Men jeg lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg. Mimir pakken fra SEAS har jo et eget filter som er fullt ut testet. Det jeg lurer på er om det er best å benytte det utprøvde sub-filteret fra Troels sammen med datasimulasjonen for diskant, eller ferdigfilteret fra seas' mimir?

Det jeg igrunn lurer på er om filteret er tilpasset kassen(?) eller kun for elementene i seg selv?:-?

Edit.
    Som du sier audiosan, så kan nok det bli fin-fint! men akkurat om dagen er økonomien heller skral, du vet, finanskrise og sånt.. Men jeg vurderer heller å evt bygge en aktiv sub på et senere tidspunkt som tar seg av de helt laveste frekvensene. I tillegg skal disse høyttalerne få et i hjem i en ganske student-sized leilighet, så jeg tror det skulle suse nok som det er!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn i tilfelle det skulle ha noe å si, så legger jeg med bildene til de andre filterne.

Her er originalfilteret for Maya - høyttalerne:

Og her er filteret til seas' Mimir:

Er det noen som kan fatte noen forskjell i hva disse filterne gjør? evt delefrekvens eller noe slikt?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke bygger Mimir, er ikke filtrene fra dem noe mer eller mindre riktig enn noe annet.

Dimensjon og utførelse av frontbaffelen, samt plassering av elementene påvirker lyden, og filtrene må tilpasses deretter.

Bygger du Maya, så bruk filterforslaget fra Troels, han vet hva han driver med! :-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk! godt å få oppklart! Du har ikke tilfeldigvis noen idé om gode kabler til internt i høyttaleren, når du først er i gang?:-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope.
    Der traff du feil person gutt!
    Som foreløpig eneste medlem av foreningen "Ledningenes venner", holder jeg meg lang unna kabeldebatten.
    Kjøp de nestbilligste hvite 2,5mm2 ledningene du finner, de pleier på å være bra!

Uansett vil ikke ledningene være årsaken til at du tweaker delefilteret, det første året! :-D

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg såvidt kommet i gang. Jeg har fått kjøpt inn all MDF'en ferdikappet fra h.c. thaugland. Det var forresten en positiv overraskelse, da all kappingen tok 10 min, og ble helt på millimetern.

Her et lite bilde av elementene + noe kontakter.

Og her av en av kassene som er påbegynt.

Det er nok det for nå, men om du lurer på noe er det bare å spørre.

Edit: to bilder til, her nesten ferdig limt.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det et par bilder til! Jeg har kommet ganske langt i byggingen, men delefilter, finish på kabinettene og sokkel gjenstår.

Første bilde er trinn en i montering av dempematriale. Dempematriale er et veldig gammelt slitent teppe, som forhåpentlig gjør sitt.

Neste er etter montering av dempematriale nr. 2, som er god gammel isolasjon, som jeg har fyllt opp med i rikelige mengder.

Siste bilde for nå er et av baffelene. Jeg er faktisk ekstremt fornøyd med fresingen, tatt i betrakting at dette ble gjort for frihånd! Jeg brukte en gammel Bosch med for stor "fot", så minste diameter hadde vært for stor selv for bassen.. Hullene ble kuttet med stikksag, noe som ikke var noe særlig i 30 mm mdf...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir nok bra dette, men jeg tror ikke det anbefales å bruke glava til demping, pga. glassfiberstøvet som legger seg inni de bevegelige delene i elementene. bytt til skumgummi eller annet. ellers så det veldig spennende ut!

husk å fortelle hvordan det ble

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette spiller liten rolle nå siden du er ferdig med fresingen, men jeg laget en sirkeljigg av en bit mdf, og selv om foten var bredere enn diameteren på hullet gikk det bra. Da må bare setteskruen som du har i senteret til sikelen ligge under foten en eller annen plass.

Bra å se bilder av byggingen. Det har tatt meg flere måneder å komme så langt som deg på mitt prosjekt.ops:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    blir nok bra dette, men jeg tror ikke det anbefales å bruke glava til demping, pga. glassfiberstøvet som legger seg inni de bevegelige delene i elementene. bytt til skumgummi eller annet. ellers så det veldig spennende ut!

husk å fortelle hvordan det ble
    Får du ikke kjøpt sånn nissemaskeskjegg på hobbyforretninger? Det har jeg sett brukt i høyttalere jeg har hatt. Eller bomull?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Får du ikke kjøpt sånn nissemaskeskjegg på hobbyforretninger? Det har jeg sett brukt i høyttalere jeg har hatt. Eller bomull?
    joda det funker fett det. har bare hørt at glava (all glassfiberisolasjon) bør unngås.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •