2-veis gulvstående, studentbudsjett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    joda det funker fett det. har bare hørt at glava (all glassfiberisolasjon) bør unngås.
    Har ingen problemer med å forstå det. Spesielt hvis det er refleksrør på den.

Newcomer jongab sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet en god del lengere, og faktisk fått lyd i godsakene! Jeg fikk litt panikk med tanke på glava-støvet som er nevnt, siden jeg allerede hadde limt sammen kassene. Jeg endte opp med å kle innsiden med stoff fra en gammel t-skjorte, så nå er det fra innerst og ut: Teppe, Glava også t-skjorte stoff. Glavaen er helt dekket så jeg håper det er tilstrekkelig. Det gir igrunn mening at det kan skade elementene. Men jeg er kanskje ikke helt overbevist, da jeg har et par Dynaco A-25, som er kjent som ganske gode høyttalere, og disse er også utstyrt med Glava som isolasjon.. Pussig!

Anyway:

Første bilde er av min egne lille patent for bassrefleks. Det viste seg å være ganske vanskelig å finne et bassrefleksrør med 5 cm i diameter, så da må man lage sjæl! Jeg brukte litt overflødig kutt fra byggingen og borret ut 5,2 cm store hull og limte de sammen. Dette har i tillegg den fordelen at jeg nå kan finére i hullet også, og forhåpentlig få det til å se ganske bra ut.

Neste er av høyttalerne under liming.

Også ett av fronten som den ser ut nå.

Neste ut er terminalene.

Siste ut er et bilde av delefilteret. Det har fått et par banankontaker for å lette demontering inntil jeg tetter igjen bunnen for godt.

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden det har skjedd noe her,men åssen ble resultatet?

Kunne tenke meg å bygge disse selv.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!

Har ikke oppdatert så mye nei. Det gikk litt i glemmeboken. Høyttalerne er fremdeles i naturell MDF, men det har sin egen sjarm.

Når det kommer til lyden er jeg kjempefornøyd, og de spiller virkelig bra! Desverre har jeg selv kun en ganske liten forsterker, men leter etter en med litt mer krefter. Jeg kan helt klart anbefale å bygge disse. Overraskende godt trykk, elementenes størrelse tatt i betraktning.

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jongab
    Hei du!

Har ikke oppdatert så mye nei. Det gikk litt i glemmeboken. Høyttalerne er fremdeles i naturell MDF, men det har sin egen sjarm.

Når det kommer til lyden er jeg kjempefornøyd, og de spiller virkelig bra! Desverre har jeg selv kun en ganske liten forsterker, men leter etter en med litt mer krefter. Jeg kan helt klart anbefale å bygge disse. Overraskende godt trykk, elementenes størrelse tatt i betraktning.

Høres bra ut. Mye snadder hos Hr. Gravesen. Bare synd han bruke så svinedyre elemnter, men denne varianten er jo definitivt overkommelig

Du hadde ikke kunnet sende over den dokumentasjonen du har på de, vel?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble aldri riktig ferdig med disse høyttalerne, og fikk aldri lagt finér som var den opprinnelige planen. Årene gikk og jeg hadde en for dårlig forsterker for høyttalerne. Men, så ramlet jeg over en Electrocompaniet ECI-2 og slo til med en gang:

-img_4630-jpg

Med denne nye flotte forsterkeren ble jeg bitt av Diderot-effekten og merket at jeg måtte gjøre noe med de (på sett og vis) stygge høyttalerne. Jeg har også fått noen slengbemerkninger fra samboer som ikke var helt fornøyd med utseendet.. Dette førte til at jeg har satt i gang og nå sluttført nybygging av høyttalerne til Troels Gravesen's CA18RNX. Disse høyttalerne har et ekstra basselement i hver kasse og kommer noe dypere i frekvens. Denne gangen har jeg i hovedsak brukt 21 mm Bjerkefiner og 19 mm sort MDF til frontene. Jeg har også benyttet komponenter av topp kvalitet i delefilteret fra Jantzen audio. Bare delefilterkomponentene kom på ca. 1500.

Jeg gikk friskt til verks og ville ha pene sammenføyninger i hjørnene, så jeg har skråskjært platene for å få det til. Her et bilde fra prøvemonteringen:

-img_20150214_154304-jpg

Dette har bydd på noen utfordninger da selve Bjerkefiner platen var litt bøyd. Derfor måtte det kreativ liming til for å få dette sammen med nogenlunde pene hjørner. Dessverre er ikke alle hjørner like pene, men det sitter som støpt. Problemet er at treverket "svinger inn" slik at enden av sammenføyningene i hjørnet på 90 grader spriker litt. På litt avstand har man ikke nubbkjangs til å se det og jeg er svært fornøyd med resultatet.

-img_4637-jpg

Frontene ble kjøpt ferdig kuttet i riktig størrelse fra Thaugland og fresing osv ble gjort hjemme. Min far er verktøy-fanatiker og det har kommet godt med i byggingen.

-img_20150215_180953-jpg

Frontene har en kul og rough look, men de ser nærmest grå ut uten noe overflatebehandling. De ble gitt et strøk med Danish oil for å lukke porene og gi en fin sort look. Bjerkefineren fikk to strøk med syntetisk matt lakk og pussing med 180-240-320 før og mellom strøk. Til slutt pussing med 240 og 320.

Demping ble gjort med Bitumen plater, 7 mm lydisoleringsfilt og dempevatt.

-img_20150223_225440-jpg

Delefilterne ble smekket sammen med deler anbefalt av Troels Gravesen fra Jantzen audio, og var en relativt enkel oppgave:

-img_20150216_231841-jpg

Til slutt er de nå montert med enkle skruer og jeg venter å motta sorte skruer til montering av elementer og front, samt spikes til bunnen.

-img_4635-jpg-img_4644-jpg-img_20150218_223146-jpg-img_4621-jpg

Lyden er en enorm forbedring fra de tidligere høyttalerne med kun ett basselement. Den nye forsterkeren er også av god kvalitet og har god kontroll på høyttalerne, selv på høye volum. Jeg får stadig med med nye detaljer i kjente og kjære sanger og renheten er helt uvirkelig. Akustisk musikk er nesten creepy og hvis man lukker øynene kunne man tro at man er til stede i studio.

Sanger med tydelig bass og rask tromming gjengis med overbevisning og engasjement. Det virker som om den forrige forsterkeren og høyttalerne la til bass der det ikke hører hjemme. Første gang jeg forsøkte med EC og høyttalerne ble jeg skuffet , men kom frem til at det simpelten manglet i musikken. Michael Jackson, Lauryn Hill, Queen og andre artister jeg har prøvd på anlegget framkaller den velkjente punch-bassen som sitter deilig i mellomgulvet. Jeg har hittil ikke turd å teste noe grenser for hvilket lydtrykk høyttalerne klarer, da jeg har noe respekt for naboene, men det er mer enn nok til å romme en stue på 25 kvm.

Alt i alt er jeg svært fornøyd med byggingen og kan trygt anbefale konstruksjonen til enhver som ønsker stereohøyttalere med detaljert og ren gjengivelse av lyd som også kan engasjere (hvis lydkilden ber om det).

7. Liker Danke, CyberAage har likt denne posten
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •