Trenger bok om grunnleggende elektronikk på norsk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger bok om grunnleggende elektronikk på norsk

Ser etter en lettfattelig bok om grunnleggende prinsipper i elektronikk. Helst på norsk, evt en bra på engelsk. Søker å forstå hva som skjer i kretser o.l. og hvorfor. Trenger en bok med mange eksempler og ikke bare formler. Noen som vet?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du en god haug med bøker. Alt er dessverre engelsk, men det er gratis. Treff nummer tre, "Basic electronics theory", ser ved første øyekast helt ålreit ut. Den starter på scratch.

pSpice student er et gratis program du kan bruke hvis du ønsker å simulere kretser. Jeg skal ikke si programmet er selvforklarende, men denne tutorialen hjelper deg litt på vei. Googlet bare kjapt etter den guiden. Fare for at det finnes flere og bedre tutorials der ute

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det spesifikt du er ute etter?
    Den boka Scrooge linket til har jeg ikke sett før, mulig den går litt grundigere til verks enn en del andre bøker fra de siste årene. Mange av bøkene beregnet på VG1 er veldig overfladiske og vil antakelig ikke gi deg så mye av det du er ute etter. da er det kanskje bedre å satse på bøker som er noen år gamle . Har du en ide om hva du vil lære noe om kan det hende at jeg har noen gamle bøker liggende.

Educypedia, The educational encyclopedia is the most complete Encyclopedia in the world with access to the very best Web Resources for Education. The best free resources on the web!!! her er og en link, men der må du lete en del for å finne frem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva er det spesifikt du er ute etter?
    Den boka Scrooge linket til har jeg ikke sett før, mulig den går litt grundigere til verks enn en del andre bøker fra de siste årene. Mange av bøkene beregnet på VG1 er veldig overfladiske og vil antakelig ikke gi deg så mye av det du er ute etter. da er det kanskje bedre å satse på bøker som er noen år gamle . Har du en ide om hva du vil lære noe om kan det hende at jeg har noen gamle bøker liggende.
    Er ute etter å forstå hva strøm er og hvorfor den oppfører seg som den gjør. Hva skjer i kretser, komponenter osv og HVORFOR. På sikt for å kunne bruke det til praktiske ting som feks DIY stereo, synth osv. Om det finnes en bok som går fra det helt elementære til litt mer teknisk slik at jeg kan plukke opp en hvilken som helst annen elektronikkbok senere og forvente å forstå noe så hadde det vært det beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Her finner du en god haug med bøker. Alt er dessverre engelsk, men det er gratis. Treff nummer tre, "Basic electronics theory", ser ved første øyekast helt ålreit ut. Den starter på scratch.

pSpice student er et gratis program du kan bruke hvis du ønsker å simulere kretser. Jeg skal ikke si programmet er selvforklarende, men denne tutorialen hjelper deg litt på vei. Googlet bare kjapt etter den guiden. Fare for at det finnes flere og bedre tutorials der ute
    Takk for linkene. Ser først og fremst etter en papirbok som kan leses på senga. Har lest meg skakk på skjerm i det siste. Mulig den "Basic electronics theory" er nok til å få noe ut av de bøkene amazon har på engelsk. Håper på tips om gode norske bøker

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bibliotek er undervurdert, selv om det er litt nittitalls :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Bibliotek er undervurdert, selv om det er litt nittitalls :-D
    Hehe.. Trodde det var 70-talls.. :-D Bor på en (nesten) øde øy langt fra bibliotek og antikvariat. Handler stort sett alt utenom mat, røyk og øl på nett. Utrolig mye rart (og billig) som kan skaffes. Aberet er porto og venting

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Er ute etter å forstå hva strøm er og hvorfor den oppfører seg som den gjør. Hva skjer i kretser, komponenter osv og HVORFOR. På sikt for å kunne bruke det til praktiske ting som feks DIY stereo, synth osv. Om det finnes en bok som går fra det helt elementære til litt mer teknisk slik at jeg kan plukke opp en hvilken som helst annen elektronikkbok senere og forvente å forstå noe så hadde det vært det beste.
    For å gjøre det enda litt mer innviklet vil jeg kanskje anbefale en bok i elektroteknikk fra tiden før "kunnskapsløftet" slo til i skolen.
    Emner du bør ha inne før du gjør så mye annet er speneing, strøm, effekt i tillegg til at du bør kjenne til egenskapene til resistanser, spoler og kondensatorer. Og videre er det forskjellen på like- og vekselstrøm. Finnes både gode og dårlige bøker som omhandler dette...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dette er en gammel tråd, men har et tips en god bok jeg fant på et antikvariat.

Den heter Vardagens elektronik (svensk oversettelse, boken er egentlig engelsk) av Roland Worcester, utgitt i 1969. Den er utgitt under pseudonym, og forfatteren er i sitt virkelige navn visstnok en berømt elektroingeniør.

Denne boken er liten, hendig og lettfattelig. Den tar for seg de aller mest grunnleggende tingene. Den forklarer med letthet hvordan motstandere, kondensatorer, transistorer osv fungerer. jeg var fullstendig blank på dette området inntil nå, denne boken har gjort at jeg begynner å fatte begrepene.

Kan absolutt anbefales om man er heldig og finner et eksemplar. Loppemarked har en tendens til å ha mange slike bøker, let og finn!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!
    Høres ut som det jeg leter etter. Fant et eksemplar til 24kr i sverige8)
    Er mange "basic" bøker om elektronikk på amazon, men etter anmeldelsene å dømme så er de ikke så basic at det gjør noe.
    Fikk Basic Electronics Theory i posten for en stund siden, men har ikke rukket å lese så mye i den. Er på størrelse med en telefonkatalog..:neutral:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •