Modifisere høyttaler eller kjøpe nytt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Torbjs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modifisere høyttaler eller kjøpe nytt?

Hei. Jeg har et par Patos b310 høyttalere av typen kinaprodusert, som jeg sånn i utgangspunktet har tenkt å selge. Men fordi jeg innser at de er vanskelig å kvitte seg med, samt at mye av prisen går bort i frakt, så har jeg lurt på om det er noe å hente på å modifisere de i den forstand at jeg bytter bass/mellomtone-elementer og tar meg en runde med delefilteret, samt gjør endringer innvendig i kassene hvis det skulle være aktuelt.

Grunnen er nok at jeg liker å lage ting sjøl, og hater å kaste ting som fungerer. I tillegg hadde det vært interessant å se om jeg får det til. Har allerede byttet ut diskantene til noen gode Seas-elementer, men jeg savner en bedre mellomtone fordi jeg hører mye på vokalbasert musikk.

Er dette et heelt håpløst prosjekt, og bare bortkasta tid og penger, eller tror dere som har bygget litt at det er mulig å få det til? Jeg har ingen vitenskapelige måleinstrumenter for lyd, men man kan vel kanskje regne seg fram til mye i forkant?

takker for alle innspill.

edit: Høyttalerne som eventuelt blir kjøpt er av typen B&W DM686/Monitor Audio RS1, altså i prisklassen rundt 4k, hvis dette er av betydning.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpløst prosjekt? Nei!
    Bortkastet tid og penger? Sannsynligvis, dessverre, hvis best mulig lyd er et viktig mål

Hva med å bygge noe helt fra bunnen? Det er mange her som kan gi deg all den hjelpen du måtte trenge underveis Det er mye mer underholdende å høre på et helt eget produkt enn noen andres

Angående hva du kan bruke patosene til... Tja, du kan gjøre som meg Bare bygg ut mer. Flere stereoanlegg, for eksempel Trenger du lyd på soverommet? Kjøkkenet? Verandaen? Tv-hifi?

Harald

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke bare bare å bytte ut elementer i en kasse. Det er flere ting enn bare elementet som spiller inn. Delefilteret bl.a. Dette er som regel tilpasset de elementene som opprinnelig stod i kassen. Hvis en da bare bytter elementer uten å tenke på dette kan resultatet faktisk bli værre en før en byttet.
    Du nevner seas som et mulig alternativ. Mange seas elementer er veldig kresne på elektronikken og innstillingen av delefilteret...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter nevnte at han godt kunne ta livet av delefiltrene også, men uansett hvor mange modifikasjoner man gjør med den elektroniske delen er det umulig å få elementer til å yte over evne i feil kasse, dessverre

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, og i ren fortvilelse og på delvis impuls ble det ikveld bestilt et par xtz 99.21 fra fyndbørsen Så da blir det nok patos på soverommet eller noe slikt tenker jeg, eller som utendørs grillmusikk.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utendørs godlyd om sommeren sammen med noen feite biffer på grillen og noen duggfriske halvlitere er en perfekt kombinasjon tvers igjennom

Mer glede av patosene til den bruken enn evig fortvilelse over forferdelige frekvensresponser og 30-komponenters delefiltre Nå setter jeg kanskje ting litt på spissen, men budskapet er der, absolutt

Harald

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser den, så absolutt tror nok det hadde blitt både fortvilelse i personlig og økonomisk forstand, hehe.. Den duggfriske halvliteren og biffen kjenner jeg skal få bein å gå på når det blir vår her

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi om MK1 versjonen her eller er det mk2?
    Hvor i landet bor du?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her snakker vi den mye omtalte netthandelen utgaven, så blir vel mk2 eller mk1.5
    Bor i møre og romsdal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av erfaring er det mest å hente på modifisering av rimeligere høyttalere. Bytte internkabler, skifte primært kondensatorer, vurdere motstander og spoler. Avstive kabinett for å høyne egenresonans.
    Men for all del, en høyttaler vil aldri spille bedre en det elementene kan gjengi, kun snakk om å luke bort andre svakheter.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle oppgraderinger man gjør på en høyttaler koster en del penger. Dyre kabler, dyre kondensatorer, dyre spoler osv. Alt i alt tror jeg ærlig talt ikke det lønner seg, sammenlignet med hva du kan få hvis du betaler prisen av høyttaleren pluss det aktuelle mellomlegget på nytt utstyr, gjerne DIY

Jeg må si jeg mer ser tendensen til dårlig samsvar mellom høyttalerelementer/kasse og det øvrige på dyrere høyttalere...

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden
    Av erfaring er det mest å hente på modifisering av rimeligere høyttalere. Bytte internkabler, skifte primært kondensatorer, vurdere motstander og spoler. Avstive kabinett for å høyne egenresonans.
    Men for all del, en høyttaler vil aldri spille bedre en det elementene kan gjengi, kun snakk om å luke bort andre svakheter.
    Helt enig med deg!

Jeg tror trådstarter kan få mye ut av å modifisere denne dersom han gjør det bra. Være nøyaktig med å måle volum, stive av kassen, gjerne ny frontplate i MDF på toppen av den eksisterende. Bitumen og ekstra MDF inni, Nye elementer og nytt filter. Vet ikke helt hvordan disse høyttalerene ser ut, men vi snakker gulvstående? ... I såfall, har trådstarter en del å gå på hva volum angår.

Finn ut hvor mange liter og slikt, så er finnes det sikkert plenty gode elementer som trives i disse høyttalerene. Sett ukens tilbud hos eltek (dynabel.no)? Mulig det er noe som lar seg parre med dine diskanter fra samme fabrikat?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som ikke er nødvendig med disse så er det å avstive de mer.
    De er solid som fy.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torbjs
    her snakker vi den mye omtalte netthandelen utgaven, så blir vel mk2 eller mk1.5
    Bor i møre og romsdal.
    For å ta det viktigste først Hvor i M&R?
    og ellers erdet jo mange som bytter diskant i disse til en eller annen SEAS versjon og påstår at det er hakket før Kingdom Come, litt satt på spissen.
    Det koster ikke all verden, men siden du allerede har bestilt XTZ er kanskje ikke det aktuelt uansett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg bor i Volda, men farter ofte til ålesund og omegn om du skulle være i nærheten en gang? Diskantene ble faktisk byttet til de anbefalte SEAS diskantene, men for min del revnet ikke himmelen av englesang, desverre, for jeg hadde trua så absolutt.

Mulig det ikke blir noen åpenbaring med XTZ høyttalerne heller, men de passer bedre inn i en liten leilighet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er det prøvd, og på tide med noe nytt

Har du vært innom denne tråden? http://avforum.no/forum/norge-more-r...os-2009-a.html
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så sant så sant..
    får ikke tilgang til den tråden, for opp vbulletin feilmelding, men ser av tittelen at det innebærer noe med hifi vandring i ålesund?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •