Hjelp med kasseberegning til hjemme sub!! JBL W12GTi MkII

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hjelp med kasseberegning til hjemme sub!! JBL W12GTi MkII

Hei,
    Har vært å handlet litt her på forumet og endt opp med en 12" JBL GTI og en Velodyne SPL series II subforsterker.

JBL er dobbeltspolet 6ohms element så jeg satser på å koble ned i 3ohm og krysse fingrene og håpe på det beste.

Lastet ned WinISD og prøvde meg på en bassrefleks kasse. Endte opp med 100l tunet til 25Hz. Fikk da en grei flat kurve ned til ca 26 Hz.

Subben skal brukes hovedsaklig til hjemmekino og vorspiel når audiovector trenger hjelp

Er meget åpen for andre forslag til kasser. Da jeg har liten erfaring med slike programmer.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut det ja

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning80
    Hei,
    Har vært å handlet litt her på forumet og endt opp med en 12" JBL GTI og en Velodyne SPL series II subforsterker.

JBL er dobbeltspolet 6ohms element så jeg satser på å koble ned i 3ohm og krysse fingrene og håpe på det beste.

Lastet ned WinISD og prøvde meg på en bassrefleks kasse. Endte opp med 100l tunet til 25Hz. Fikk da en grei flat kurve ned til ca 26 Hz.

Subben skal brukes hovedsaklig til hjemmekino og vorspiel når audiovector trenger hjelp

Er meget åpen for andre forslag til kasser. Da jeg har liten erfaring med slike programmer.
    Hei.

Du behøver ikkje så stor kasse som 100l men det du tener på å gå for ein kasse på 100l er ein mindre bassport.

Ein kasse på 75l tunet til 24,7 hz men ein bassport på 4" x 47,8 cm lang.

Vist du går for 100l tunet til 25 hz så vill bassporten blir 4" x 33 cm lang.

Kor mykje effekt har du planer om å mate den med?:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Hei.

Du behøver ikkje så stor kasse som 100l men det du tener på å gå for ein kasse på 100l er ein mindre bassport.

75 liter funker og, men da vil han miste litt trøkk mellom 20 og 35 Hz...
    Er forresten porten som bestemmer tuningen, ikke omvendt
    Og den (porten) kan være hvilken som helst størrelse så lenge lengden tilpasses den tuningen man vil ha, bare den er stor nok til å unngå blåselyder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Tenkte å bruke en digitalforsterker som har stått i en Velodyne SPL Series II. Er oppgitt til å levere 1000w RMS. Ved hvilken impedanse har jeg ikke peiling på.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    75 liter funker og, men da vil han miste litt trøkk mellom 20 og 35 Hz...
    Og den (porten) kan være hvilken som helst størrelse så lenge lengden tilpasses den tuningen man vil ha, bare den er stor nok til å unngå blåselyder.
    Har regnet på ny kasse:-D
    80liter, 25.5Hz tuning, 1 x 4" port på 36.6cm.
    Ser jeg får en viss demping under 40 Hz. Ser ut som dette vil gi en forholdsvis linjær respons ned til ca 30 Hz. Rommet vil vel også påvirke dette i stor grad?
    Har bestillt MDF hos Maxbo for kassen nå. Regner med å begynne bygging Mandag 18:-D
    Bygger inn forsterkeren på baksiden. Har vurdert vifte da forsterkeren blir sittende i et ganske trangt kammer:?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen vil vel da bli i overkant av 70 liter netto?
    I så fall vil du få tuning over 28 Hz ved bruk av Aeroport.
    Du må opp mot 50 cm lengde før du kommer ned i 25 Hz tuning.
    Jeg ville prøvd å ha muligheten til å bytte port om jeg var deg. Alternativt kanskje ha 2 stk 3" porter på 35 cm. Da kan du veksle mellom 22,5 Hz og 31,5 Hz tuning. Men kan ikke garatere at du ikke vil oppleve blåselyder ved bruk av bare en 3" port...

Rommet (og plasseringen) vil påvirke frekvensresponsen i stor grad ja. Hvilke mål har rommet ditt (ca)? Og hvilket materiale er de forskjellige veggene, tak og gulv laget av? Hvor skal subben plasseres? Hvor i rommet sitter du?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det veit eg, vist eg har gitt utrykk for noko annet så var ikkje det meininga.:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har regnet på ny kasse:-D
    80liter, 25.5Hz tuning, 1 x 4" port på 36.6cm.
    Ser jeg får en viss demping under 40 Hz. Ser ut som dette vil gi en forholdsvis linjær respons ned til ca 30 Hz. Rommet vil vel også påvirke dette i stor grad?
    Har bestillt MDF hos Maxbo for kassen nå. Regner med å begynne bygging Mandag 18:-D
    Bygger inn forsterkeren på baksiden. Har vurdert vifte da forsterkeren blir sittende i et ganske trangt kammer:?
    I ein kasse på 80l tunet til 25,5 hz så vill 1 x 4" port bli 41 cm lang.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du regner ut kasse volum så må du også regne med kva elementet stjerler, avstiver, bassport(er) og forsterker.

Når det kommer til å bruke fleire porter så kan det vere lurt. Men eg ville ikkje ha godt for 2 stk 3" porter. Fordi som BeemerZ1 sier så vill du oppleve blåselyder når du tetter en av de, og da er heile vitsen vekk med 2 stk bassporter. vist du skal ha 2 stk porter så burde du gå for 4" porter. Men da vil portlengden bli større, men for å redusere de så kan du auke kasse volumet eller tuning frekvens.:-D Eller du kan bruke eit slave element:-D

For å gi deg eit eksempel så kan du ta ein kasse på 100l med ein tuning på 25 hz så vil 2 x 4" porter bli 72 cm lange.

Vist du mater elementet med 1000w rms så vill du være i grenseland for å få portstøy, da kan det vere ein fordel å auke port arealet. Da kan du for eksempel bruke 5" bassrør eller større. men da blir også porten lengre. Eit tips kan vere å bygge ein hylleport for å få det til å sjå betre ut.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du regner ut kasse volum så må du også regne med kva elementet stjerler, avstiver, bassport(er) og forsterker.

Når det kommer til å bruke fleire porter så kan det vere lurt. Men eg ville ikkje ha godt for 2 stk 3" porter. Fordi som BeemerZ1 sier så vill du oppleve blåselyder når du tetter en av de, og da er heile vitsen vekk med 2 stk bassporter. vist du skal ha 2 stk porter så burde du gå for 4" porter. Men da vil portlengden bli større, men for å redusere de så kan du auke kasse volumet eller tuning frekvens.:-D Eller du kan bruke eit slave element:-D

For å gi deg eit eksempel så kan du ta ein kasse på 100l med ein tuning på 25 hz så vil 2 x 4" porter bli 72 cm lange.

Vist du mater elementet med 1000w rms så vill du være i grenseland for å få portstøy, da kan det vere ein fordel å auke port arealet. Da kan du for eksempel bruke 5" bassrør eller større. men da blir også porten lengre. Eit tips kan vere å bygge ein hylleport for å få det til å sjå betre ut.:-D
    Har bestillt to sett med 4" aeroports og totalt 120 cm rør i 4". Da kan jeg prøve meg fram med forskjellige lengder.

Tror ikke jeg vil prøve meg på slave element i denne omgang. Blir litt for dyrt.

Jeg skal ha 1000w rms, men jeg er nå litt skeptisk... Hvis jeg får så mye som 5-600w ut av den er jeg fornøyd.
    Hva er egentlig grensa for hva max lufthastighet gjennom porten kan være før en får ulyder i røret?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ein kasse på 80l tunet til 25,5 hz så vill 1 x 4" port bli 41 cm lang.
    Stemmer det?:???:
    Når jeg legger inn på WinISD med 80liter kasse og (10cm, eltek size) rør, 25,5Hz tuning, så beregnes denne til 36,67cm lang.
    Hvilket program bruker du?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg legger inn på WinISD med 80liter kasse og (10cm, eltek size) rør, 25,5Hz tuning, så beregnes denne til 36,67cm lang.
    Hvis du har 80 liter NETTO stemmer det ja.
    Men som sagt vil du ende opp med rett over 70 liter netto, og da må porten være 46cm lang.
    Jeg bruker i hvert fall BassBox 6 Pro, funker bedre enn WinISD til det meste, bl.a. portberegning.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt to sett med 4" aeroports og totalt 120 cm rør i 4". Da kan jeg prøve meg fram med forskjellige lengder.

Tror ikke jeg vil prøve meg på slave element i denne omgang. Blir litt for dyrt.

Jeg skal ha 1000w rms, men jeg er nå litt skeptisk... Hvis jeg får så mye som 5-600w ut av den er jeg fornøyd.
    Hva er egentlig grensa for hva max lufthastighet gjennom porten kan være før en får ulyder i røret?
    Det er anbefalt å halde seg under 10% av lydens hastigheit alså 36ms ca.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bruker bassbox 6 pro.

Når eg regnet ut bassportene så tok eg med at de hadde flens i begge ender.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du i dette tilfellet oppnår når du passerer 600 W, noe du sannsynligvis aldri vil gjøre om du er det minste skeptisk til de oppgitte 1000 wattene
    Impedanskurven gjør i tillegg at tilført effekt er i omtrent alle tilfeller mye lavere enn man tror...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du i dette tilfellet oppnår når du passerer 600 W, noe du sannsynligvis aldri vil gjøre om du er det minste skeptisk til de oppgitte 1000 wattene
    Impedanskurven gjør i tillegg at tilført effekt er i omtrent alle tilfeller mye lavere enn man tror...
    Da simulerer vell du uten vent resonance?

Eg ville i alle fall aldri ha satset på at forsterkeren ikkje leverer det produsenter oppgir. Eg hadde helder bygd slik at eg er på den sikre siden, kan nå hende at han vill få blåselyder når han spiller høgt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har 80 liter NETTO stemmer det ja.
    Men som sagt vil du ende opp med rett over 70 liter netto, og da må porten være 46cm lang.
    Jeg bruker i hvert fall BassBox 6 Pro, funker bedre enn WinISD til det meste, bl.a. portberegning.
    Kassen er 90liter brutto og 80 netto så da stemmer det med deres beregninger

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen er 90liter brutto og 80 netto så da stemmer det med deres beregninger
    Om element + avstiver + bassporter + forsterker blir nøyakti 10l tviler eg på. Det er noko du må regne på, vist ikkje vill tuningfrekvensen forandre seg, det vil også frekvenskurven også gjere.

Det du bør gjøre er å finne nokre mål som du kan tenke deg, å så sjå kor mange avstivere du vill ha og regne ut kva de stjeler og det samme med forsterker osv. Volumet bassportene stjeler er litt forskjelli i forhold til kor mange porter og kor longe dei er. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det. Ser jeg passerer dette ved ca 30Hz.
    Hmm... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hvis jeg skal prøve med passivt element hvordan vet jeg hvilket jeg skal skaffe meg og hvordan forsikrer jeg meg at dette ikke bånner?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •