Lavbudsjett 2xSonosub prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Lavbudsjett 2xSonosub prosjekt

Har begynt å bygge to stk sonosuber, er med Svs 12.1 element, er i manko på et element enda, men har et 12 toms Bowers & Wilkins element som får duge i byggeperioden frem til jeg får kjøpt meg et Svs element.
    Sikler etter Soundsplinter Rl-p 12", men to av de koster $$....
    Begrenset budsjett gjør at jeg må inngå litt kompromisser når det gjelder valg av komponenter, men har en mistanke om at jeg får mye godlyd for pengene!!

Tror jeg har lest alle trådene her minst to ganger, men tar med stor takk imot råd fra dere som har erfaring fra området!!!

Beregninger av tubene (programmet Sonosub er brukt):

Tube dia.: 40cm
    tube lengde: 110cm
    volum: 108liter
    tuning: 20,1Hz
    porter: 3 stk. a 76,2cm
    total høyde: 127cm

Prøvde en mengde forskjellige elementer, men ga kun marginale forskjeller på utregningen. Tetter en port, så er vi nede i 16.5Hz. Har ikke prioritert max spl, heller at det går litt dypt. Vi får se hvordan det måler i praksis.
    Legger ut bilder underveis, er nå ferdig med fresing, og begynt med lakking. Teppene er limt på tubene idag. Liste med komponenter og priser kommer!

Har det noe for seg å dempe portene for å øke vekten på rørene, tenker på å lime på tunge "asfaltplater" eller noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Foreløpig regnskap:
    Rør 40cm dia x 350 cm lengde: 1050.-
    Eltek: 12stk porter : 430.- med frakt
    svs 12.1 (brukt) element: 1000.-
    Alto Mistral 2500 (brukt) : 1500.-
    Høytaler-trekk (biltema) : 49.-
    Sparkel (biltema) : 89.-
    Lakk quick 4stk : 420.-
    Teppe og lim : 568.-

Totalt så langt kr 5106.- Men mangler fortsatt et element da!

Har brukt spon istedenfor mdf siden jeg hadde liggende to plater etter oppussing, ikke idielt, men får heller ta litt ekstra arbeid med finishen..

Vedlegg 49895

Lekt litt med passeren...

Vedlegg 49897

Legg merke til skruen på aluplaten til fresen. Måtte lage spesialløsning for å lage forsenkning til portene, det fungerte!

Vedlegg 49896

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du nok mye godlyd for pengene ja!

Spon er knall det, tror neppe du (eller jeg) hadde hørt noe forskjell i forhold til mdf.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremdriftsoppdatering

Vedlegg 49946

Element på plass!!

Vedlegg 49949

Sliping/sparkling av topp påbegynt, skal lakkes med svart lakk + klarlakk!

Vedlegg 49950

Testoppsett med Sono og B&W side om side

Vedlegg 49948

Et stykk Rottweiler (Ludvik) mellom tubene 8) , litt skeptisk til det hele...
    De ble litt større enn det jeg hadde tenkt, røret er 110 cm, det er jo ikke så mye, men havner på totalt 127cm med bein og platene. Og det skal stå i stuen.
    Dette blir nok blir tøft!

Kjøpte gardinstag i børstet stål (ø 22mm) til "bein", kappet til 8 cm. (99kr på Clas Ollson)

Er det et must å kjøpe Bheringer eq til subene, om dere synes det er god valuta for pengene?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludvik1
    Er det et must å kjøpe Bheringer eq til subene, om dere synes det er god valuta for pengene?
    Kan godt være responsen blir bra uten også, så jeg ville ikke kjøpt den helt ennå. Ta noen målinger med de plasseringene du har tenkt å bruke først.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke all verdens interesse her inne, men er jo laget så mange sonoer her inne. Prosjektet her har vært å få brukbare suber til en rimelig penge, noe jeg tror jeg har lykkes med!!

Da begynner vi og nærme oss ferdige produkter! Har endelig fått tak i to svs 12.2 elementer som er montert i dag!

Vedlegg 50323
    To stk "pent" brukte 12.2

Vedlegg 50324
    12.1 og 12.2 side om side, 12.1 elementet setter jeg inn en gammel B&W sub.

Vedlegg 50325
    Magnetene er en smule større på 12.2, men ikke all verdens forskjell egentlig...

Vedlegg 50326
    Nesten ferdig montert, snart klar for testing!

Vedlegg 50327
    Oversikt med sonoer, alt tatt i betrakning er de jo ganske diskre på sin egen måte...

Gjenstående arbeid er å lage stoffdeksler over portene, samt å få vekk viftestøyen i Altoen, bråker noe hinsides.... Er en vifte som går på max hele tiden.. Tips??

Tenkte jeg skulle ta med kostnader så langt, er egentlig ferdig med innkjøpene:
    Rør 40cm dia x 350 cm lengde: 1050.-
    Eltek: 12stk porter : 430.- med frakt
    svs 12.2 (brukt) element: 2500.-
    Alto Mistral 2500 (brukt) : 1500.-
    Høytaler-trekk (biltema) : 49.-
    Sparkel (biltema) : 89.-
    Lakk quick 4stk : 420.-
    Teppe og lim : 568.-
    Gardinstang til bein : 99.-

Totalt : 6705.- for to. Det blir kr 3352,50 pr. stykk. :-D Det er veldig bra med hensyn til lyden!!

Har testet litt, og synes det spiller sinnsykt bra, ikke dradd på noe særlig, men lover godt!! Bilder og alt dill står og hopper.. Og det går dypt, ikke fått noen målinger enda, bare kjørt noen sveip, full kraft til under 20 hz.

Hva synes dere? Er intresert i tilbake meldinger om prosjekt evt forbedringer!! Takker så meget! :-D

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludvik1
    Gjenstående arbeid er å lage stoffdeksler over portene, samt å få vekk viftestøyen i Altoen, bråker noe hinsides.... Er en vifte som går på max hele tiden.. Tips??

Hva synes dere? Er intresert i tilbake meldinger om prosjekt evt forbedringer!! Takker så meget! :-D
    Har du et multimeter så kan jeg absolutt anbefale å skru opp forsterkeren å måle spenningen på viftene. Trolig er denne 12V ,men det er greit å måle for å være helt sikker. Deretter kan du sette inn noen rimelig stille vifter inn i PA forsterkeren. Det er nok trolig en 80mm vifte (8cm x 8cm) som sitter i og jeg har meget gode erfaringer med vifter fra Papst og denne burde passe fint: Datakjeden Webshop / EKL PAPST Vifte 80x80x25mm (19db)
    Det blir ørlite støy fra den ,men den blåser godt med luft samtidig som den er meget stillegående (Så stille at den blir overdøvet av DVDspilleren regner jeg med).

Hyggelig at du ble fornøyd med elementene. Er det mulig å komme å høre på det ferdige produktet en gang? Finfin prislapp på de sonosubbene dine

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi følger nok med selv om det ikke kryr av kommentarer

Vil tippe du får myyyye bass for kronene her ja. Gratulerer med et fin-fint prosjekt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •