aktiv splitter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

aktiv splitter

Ønsker å splitte signal fra preamp til flere effektforsterkere og subber, og tenker av den grunn på å skaffe en splitter med forsterkning for å unngå problemer med impedans/spenning/nivå. Noen som har erfaringer? Finnes det slike løsninger som kan rettferdiggjøre sin plass i et noenlunde seriøst hifi oppsett? Evt problemer?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har sjekket at det ikke er passthrough på utstyret ditt.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ønsker du å innføre gain flere steder i kjeden? Det leder typisk til mer støy å gjøre slikt.
    Hvor mange utganger har du behov for? Det er mange forsterkere som har flere outputs som kan benyttes simultant. Du bør eventuellt kunne benytte en form for signalbuffer som forhindrer tap i signalet dersom du må dele over mange komponenter, men dette har jeg ikke hørt om noen som har behov for.
    Flageborg har vel rekord i antallet enheter per utgang her på forumet, så han kan kanskje bekrefte eller avkrefte om det er behov for noe slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Regner med at du har sjekket at det ikke er passthrough på utstyret ditt.
    Øhh.. Du mener på subbene? Har ikke kjøpt subber enda. Prøver å finne litt ut av ting før jeg handler noe det viser seg jeg ikke kan bruke. Kan se ut som jeg har gjort en slik brøler allerede med mine forsterkere.

Tenker jeg kan få problemer bare med å koble en preamp til to effektforsterkere med y-ledd, da jeg har forstått det slik at signalet deles i to med b.l.a. nivåtap som mulig konsekvens, i tillegg til mulige impedansproblemer. Om jeg har skjønt det rett blir det som å paralellkoble høyttalere. Trenger jeg uansett en aktiv splitter blir det vel teoretisk bedre om forsterkerne i subbene får hvert sitt signal også, så lenge den aktive splitteren har nok utganger?

Vet ingenting om passthrough i forsterkere.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste subber støtter pass-through eller signal via høynivå slik at du kan minimere antallet splitter av signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hvor mange utganger har du behov for?
    To, muligens etterhvert tre effektforsterkere pluss to aktive subber og to aktive midbassmoduler

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Ønsker å splitte signal fra preamp til flere effektforsterkere og subber, og tenker av den grunn på å skaffe en splitter med forsterkning for å unngå problemer med impedans/spenning/nivå. Noen som har erfaringer? Finnes det slike løsninger som kan rettferdiggjøre sin plass i et noenlunde seriøst hifi oppsett? Evt problemer?

Dette skulle være helt uproblematisk.

Hvis preampen har lav impedans ut, f.eks. 100-600 ohm (eller enda lavere), og inngangene som kommer etter ligger mye høyere, som 10-100 kohm (eller enda høyere), så kan du splitte signalene så mye du vil - lage 1-2-3-4-5 forgreninger - helt uten videre. Ingen problemer med det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •