2-veis, gulvstående Seas: ER18RNX og 27TDFC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja nå begynner moroa!
    Ta en impedansmåling av bassen, så ser du nøyaktig hvor avstemmingen havnet.

Du skriver at frekvensplottet er måling av elementene og simulert filter, men da misforstår jeg antagelig?
    Hvis den røde er målt diskant og den svarte simulert med filter, har jo ikke diskanten blitt dempet i det hele tatt?
    Så er dette simulering av elementene med filter?

I tilfelle ser det ut til at du har noe lavt output oppover i frekvens på bassmellomtonen, som kanskje delvis stammer fra spole med for høy motstand?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ja nå begynner moroa!
    Ta en impedansmåling av bassen, så ser du nøyaktig hvor avstemmingen havnet.
    Jupp! Gjorde det, og det ble 37,35 hz.
    Du skriver at frekvensplottet er måling av elementene og simulert filter, men da misforstår jeg antagelig?
    Hvis den røde er målt diskant og den svarte simulert med filter, har jo ikke diskanten blitt dempet i det hele tatt?
    Så er dette simulering av elementene med filter?
    Jeg ser at jeg har formulert meg litt rotete der - du har helt rett, dette var elementene med filter, og totalen med filter.
    I tilfelle ser det ut til at du har noe lavt output oppover i frekvens på bassmellomtonen, som kanskje delvis stammer fra spole med for høy motstand?
    Skal kikke litt mer på dette etterhvert, men jeg har ikke kjøpt en fryktelig dyr spole, så den har nok litt mer motstand enn det som er ideelt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er elementene uten filter:

-27tdfc-onaxis-jpg

-er18rnx-onaxis-jpg

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål på siden her. Er det en veldig enkel veiledning tilgjengelig her som kan fortelle meg hvordan jeg gjør impedansmålinger slik du har gjort her? Jeg kunne jo ha målt frekvensresponsen på prosjektet mitt, eller simulert den, men jeg stoler på originaldesigneren når det gjelder det. Men det hadde vært veldig interessant å måle impedanskurven for å se hvilken frekvens jeg har stemt av kabinettet mitt til.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sjekke reverse null i simuleringen, og se forsøke å tweake filteret etter det. Utfra målingene av elementene bør du forsøke å få ut mer av mellomtonen oppover mot delefrekvensen. Muligens er det er resultat av litt overdreven BSC i filteret?
    Med 4-5dB mer ved 4-8khz enn ved 1-2khz tror jeg dette kan bli skarpt med noe overdrevne sibilanter. Ser ut til at elementene summerer ved nærmere -10dB, istedetfor -6dB som det i teorien skal være ved 4.ordens (akustisk) deling.

Jeg ser J.Krutke skriver at spolen kan ha en motstand på opptil 0,7ohm uten at det skal skape problemer, hva måler dine?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så også at det var noen kommentarer dette med BSC fra Krutke. Min baffel ble i tillegg 2 cm bredere enn hans.

Har ikke fått målt disse spolene ennå, men det er Eltek sin 3,3mH luftviklede med 1mm tråd.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Kjapt spørsmål på siden her. Er det en veldig enkel veiledning tilgjengelig her som kan fortelle meg hvordan jeg gjør impedansmålinger slik du har gjort her?
    Jeg har ikke noen annen måte enn den i norcad sin guide som jeg linket til for noen poster siden. Til impedansmåling trenger du ikke mikrofon, men bare et lydkort som kalibreres med Speaker Workshop. Les litt i guiden.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg har ikke noen annen måte enn den i norcad sin guide som jeg linket til for noen poster siden. Til impedansmåling trenger du ikke mikrofon, men bare et lydkort som kalibreres med Speaker Workshop. Les litt i guiden.
    Takk for det, jeg leste visst ikke de tidligere postene dine godt nok. Jeg får laste ned og prøve meg frem litt i kveld en gang. Lykke til med videre arbeid med prosjektet ditt, det ser bra ut dette.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Ser ut til at det er litt å hente på å redusere kompenseringen for baffelstep noe.

Dette var med filteret som er nermest identisk med Krutke sitt:
    -filter1-respons-jpg

Her er spolen på bassen redusert fra 3,3 til 2,2 mH bare for å teste effekten:
    -filter2-respons-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at J.Krutke har lagt inn en slak avrulling på diskanten før delefrekvensen, antagelig pga diffraksjon, som ikke fungerer like bra i kassene dine.

Her kan du se et annet forslag på delefilter: Seas ER18RNX / 27TDFC 2-way

Og her er hans swd-fil for sammenligning mot dine målinger: http://www.geocities.com/woove99/Spk..._27TDFC_v2.zip

Edit: Jeg antar den spolen du benytter har rundt 1 ohm DCR, om du benyttet en P-kjerne med 1,2mm tråd vil den antagelig ha bare 1/4 DCR, og attpåtil er den billigere! Hvis dette skulle vise seg å være et problem i det hele tatt :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny filtersimulering, og jeg prøver å holde meg til standardverdier på komponentene:
    -2-veis-delefilter3-jpg

Resultat:
    -filter3-respons-jpg

Ser her at en del av den tidlige avrullingen på diskanten er fjernet, samt litt redusert BSC på bassen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette SER mye bedre ut i mine øyne ihvertfall.
    Noen tips om hva jeg ville forsøkt:
    - Noe høyere delefrekvens
    - Noe brattere avrulling på bass/mellomtonen
    - Sjekk med reverse null om fasen er bra rundt delefrekvensen.
    - Sliter du med å få fasen til å stemme kan du forsøke et 3.ordens elektrisk filter på diskanten og evnt fjerne RC-kretsen paralellt med diskanten.
    Den er vel der kun for å fjerne peaken helt i toppen på diskanten regner jeg med?
    - En motstand i serie med kondensatoren på mellomtonen kan også være til god hjelp for å "shape" avrullingen og dermed justere fasen.
    (Elektrisk blir det da i prinsipp et 1.ordens filter + zobel)

Ikke dermed sagt at dette er eneste veien å gå mot godlyd! :-D
    Men forventer jo at du gjør dette bedre enn Mr Krutke!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette SER mye bedre ut i mine øyne ihvertfall.
    Noen tips om hva jeg ville forsøkt:
    - Noe høyere delefrekvens
    - Noe brattere avrulling på bass/mellomtonen
    - Sjekk med reverse null om fasen er bra rundt delefrekvensen.
    - Sliter du med å få fasen til å stemme kan du forsøke et 3.ordens elektrisk filter på diskanten og evnt fjerne RC-kretsen paralellt med diskanten.
    Den er vel der kun for å fjerne peaken helt i toppen på diskanten regner jeg med?
    - En motstand i serie med kondensatoren på mellomtonen kan også være til god hjelp for å "shape" avrullingen og dermed justere fasen.
    (Elektrisk blir det da i prinsipp et 1.ordens filter + zobel)

Ikke dermed sagt at dette er eneste veien å gå mot godlyd! :-D
    Mange gode tips der!
    Ser at flere som har brukt disse/lignende elementer har delt tilsvarende lavt, men vil vel tro mellomtonen fungerer noe lengre opp...
    Fasen er ikke helt i mål - det er en utfasing med snudd polaritet, men ikke helt "ren".
    De andre filterløsningene dine skal jeg også se om jeg får simulert en dag tiden strekker til. :roll:
    Men forventer jo at du gjør dette bedre enn Mr Krutke!
    Det skulle da bare mangle!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har knotet litt videre med simulering i kveld, men har ikke nettilgang her på den bærbare... Kommer med et par nye kurver i morgen.
    Ser ut til at jeg må handle litt mer filterkomponenter også før det kan testes i praksis.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt delefilterutkast:
    -2-veis-delefilter3-rev-jpg

Simulert respons:
    -filter3rev-respons-jpg

Med snudd polaritet på diskanten:
    -filter3revnull-respons-jpg

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

p-Kjerne

Slenger inn ein kommentar til Norcad sitt forslag om å teste P-Kjerne spole..
    (mest for å få inn epost ved nye oppdateringer på freddie sine høytt.)

Synes å huske frå skulen at bruk av Jernkjerne i senter av spolen, kan medføre problemer med metning av magnetfelt ved større strømmer.
    Ferrit/jern blir lagt i sentrum av spolen for å øke induktansen ved å la magnetfeltet kortslutte gjennom kjernen. Men når strømmene blir for store vil det komme til et nivå der kjernematerialet ikke leder magnetfeltet bra nok.
    Dette kan medføre endring i lyd i negativ retning. (kopmrimert lyd).

Luftspole vil ikke få samme kompresjon av magnetfelt, og dermed låte bedre.. Spesielt i diskant/mellomtone.. I subbass alene er det ikke sikkert man merker det så godt, men siden du skal bruke bassen litt opp i frekvens er det kanskje like greit å gå for luftspole e.l.

Dere må gjerne korrigere meg da dette var hentet ekstra langt bak i lillehjernen en plass..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom dynaBel på fredag ettersom jeg var en tur i Oslo, og handlet litt småting, deriblant et par spoler. Spurte om dette med kjerne vs luft, og fikk til svar at det nok ikke var merkbart før man spiller veldig høyt.
    Tolker det dithen at det i denne konstruksjonen nok er andre ting som setter begrensninger før strømmene blir så store at dette blir et problem.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig filteret som til nå ser ut til å fungere best:
    -2-veis-delefilter4-jpg

Responsen:
    -filter4-respons-jpg

Ved snudd polaritet på diskanten får jeg en utfasing på ca 25 dB rundt 2 kHz

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassene er nå tømt for elementer, og tenkte å ta "innspurten" med finish.

Oppdaget heldigvis før jeg begynte med fineren at jeg kom til å få akkurat for lite...

Da blir det tilbake til opprinnelig plan med et par runder med sparkel/pussing/grunning og maling. På grunn av besøk fra i dag til søndag blir det pause til over helgen med dette.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da står de og spiller, med filteret fra post 38.
    Det som mangler er en eller annen form for føtter, og eventuelt stoffronter.

Her sammen med de noe større slektningene sine:
    -seasx2-jpg

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •