Kan skimte MDF skjøt under lakken

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan skimte MDF skjøt under lakken

Har bygget en sub til bilen som jeg har planer om å lakke. Så i den anledning laget jeg en test bit for å finne en god måte å lakke på. Har tidligere bare malt ved hjelp av pensel/rulle.
    Fremgangsmåten er følgende:

1: Pusse alt ned med 240 papir
    2: Ett lag primer på sprayboks (kjøpt på billakk butikk)
    3: Sparklet små ujevnheter ved hjelp av Hagmanns Stålsparkel, type fin
    4: Nytt lag primer på sprayboks (kjøpt på billakk butikk)
    5: Pusset alt ned med 500 papir
    6: Base lakk (kjøpt på billakk butikk)
    7: Klar lakk

Problemet mitt er at selv om jeg har primet pusset og sparklet slik at alt var fullstendig slett og fint før jeg lakket, så kan jeg nå etter lakking fortsatt se skjøten mellom platene når lyset treffer med "riktig" vinkel. Det er ikke sånn at det er mulig å kjenne noe med fingrene, det synes bare i riktig lys. Utrolig irriterende. Noen kloke hoder som har gode tips til hva jeg har gjort feil/kan gjøre annerledes ?

PS! Skal prøve å få til et bilde i løpet av morgendagen.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!
    er det svart du lakerer subben?
    I så tilfelle er det nok ujevnheter pga fordårlig sparkling du ser, (svart er utroligt vanskeligt å få "perfekt") ellers kan det jo også hende at billakken du bruker er litt tynn? at du burde hat flere strøk og melomslipt mellom dem.
    Utroligt kjedeligt er det uanset, får håpe du finner en enkel løsning:-D

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor stor er sjangsen for at lyset treffer akurat i bagasjerommet slik at når du skal vise den fram til en eller annen? Den skal jo stå i en bil!
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    I så tilfelle er det nok ujevnheter pga fordårlig sparkling du ser, (svart er utroligt vanskeligt å få "perfekt") ellers kan det jo også hende at billakken du bruker er litt tynn? at du burde hat flere strøk og melomslipt mellom dem.
    Riktig beskrevet fra "hobbinn". Blank sort er en farge som krever hundre prosent grunnarbeide. Sprutesparkling og lang slipekloss (høvel) er tingen. Base med klarlakk skjuler ikke noe av evt mangelfullt grunnarbeide snarere det motsatte. Spraybox er heller ikke det beste lakk verktøyet for å få dekk og finish, greit nok for matt sort. Såkalt "miljø" lakk i dag har ikke de gamle tunge stoffene som var tidligere (mange år tilbake) da man kunne legge på litt og få god dekk. En komponent lakk er muligens alternativet her for å få god dekk, eventuelt lakk for veteranbiler. Da tenker jeg på grunnarbeide som krever enormt masse jobb med mindre dette er hyggelig å jobbe med, slipinga altså

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, her kom det mye respons raskt ! Virkelig bra. Tusen takk !

Når det gjelder farge så er det bare en test bit jeg har lakket til nå. Den er lakkert i en orange metallig farge. Suben skal nok bli lakkert i en grå nyanse.

Ikke for å være påståelig, men sparklingen før jeg la lakken var 100%, eller det blir jo aldri 100%, men tok meg god tid under pussingen (har lakket en del på bil tidligere så vet at ting må være nøyaktig). Stemmer også at spray boks ikke er det optimale verktøyet, men dette skulle gentlig være en test for å se hvor bra det kunne bli etter litt våtsliping og påfølgende rubbing/polering.

Det var ikke mulig å se skjøten eller føle den etter siste laget med primer var pusset. Virker som det skjer noe når jeg legger et nytt lag med primer eller lakk. (Har ikke noe med problemet, men: Ser at jeg kunne gått opp til 800 papir for jeg kan se små riper enkelte plasser). Kan det være at lakken/primeren får områdene rundt skjøten til å heve seg, mens selve skjøten som det er lim i ikke gjør det ? Ev at trelimen reagerer med noe ? Primeren er en såkalt " 1K High build primer".

Riktig at den bare skal stå bak i en bil, men det er rett og slett ikke godt nok arbeid synes jeg dersom det er mulig å se skjøtene. Er såpass perfeksjonist at
    dersom jeg ser en feil så blir arbeidet gjort om igjen. Eneste måten å utvikle seg selv og arbeidet man holder på med. Kommer til å lage en ny test bit etter hvert, ville bare høre om noen her hadde noen gode innspill først. Skal som sagt prøve å få til et bilde når jeg får kameraet i hus i morgen.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du pusset - mettet og pusset stuen på mdf'n ordntligt?
    hvis ikke vil fibrene i mdf'n reise seg å lage ujevnheter.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en lang diskusjon rundt dette temaet på diyaudio.com. Sjekk denne tråden der:

diyAudio Forums - Priming MDF boxes - Page 1

Det er flere diskusjoner rundt temaet der også, men denne er veldig informativ. Kommer til å prøve og feile litt selv før jeg maler eller lakkerer mitt eget DIY-prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blabla
    Det var ikke mulig å se skjøten eller føle den etter siste laget med primer var pusset. Virker som det skjer noe når jeg legger et nytt lag med primer eller lakk. Kan det være at lakken/primeren får områdene rundt skjøten til å heve seg, mens selve skjøten som det er lim i ikke gjør det ? Ev at trelimen reagerer med noe ?
    Basen må være dampfri før klarlakken påføres! Det er en selvfølge at alle produktene du bruker fra "a" til "å" er kompatible, ikke reagerer på hverandre.

Har opplevd sparkel, fugekitt, grunning og lakk reagerer når lakk påføres eller mot hverandre. Sparkel produkter kan også synke. Reaksjonen gjelder spesielt spraybox produkter som reagerer mot hverandre eller mot proffprodukter.

Noen eldre produkter og lakk reagerer uansett på dagens lakk og da er løsningen å isolere (spesialprodukt) det som skall lakkeres.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pusset og mettet stuen ved hjelp av primeren. Gjort i to (kanskje 3, ble litt usikker) omganger med pussing mellom. Er dette feil ? Bør det være noe under primeren ?

På mine tidligere MDF prosjekter har jeg jobbet med normale interiør grunninger og malinger. Da har alltid emnet blitt grunnet to ganger med pussing imellom, for deretter bli malt med to strøk og pussing imellom. Men hadde lyst til å prøve litt høyere finish på lakken denne gangen.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dypen er inne på noe viktig her!
    MDF er jo også ganske følsom for fukt... kan det være at man rett og slett får en viss utvidelse av materialet pga. lakken?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det jo svar mens jeg selv svarer, hehe,

Takk for linken, skal sjekke den ut !

I følge gutta på lakk sjappa skal alle produktene være kompatible med hverandre, de er egentlig kjøpt (i uken som var) til et bilprosjekt. Jeg kunne se skjøten før jeg la på klarlakken, la allikevel på klarlakk i håp om at det skulle skje et under og skjøten skulle bli usynlig . Funket dårlig det gitt.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra det jeg har lest til nå tror jeg det er viktig at grunningen man bruker ikke er vannbasert. Ellers har jeg ingen erfaringer med dette enda, så jeg skal følge godt med i utviklingen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Tror dypen er inne på noe viktig her!
    MDF er jo også ganske følsom for fukt... kan det være at man rett og slett får en viss utvidelse av materialet pga. lakken?
    For treg igjen jeg ! Dette høres veldig fornuftig ut. Primeren jeg bruker er av denne typen U-POL High #5 Dark Grey Primer Filler

Forøvrig fantastisk at det finnes folk som er våkne en sen fredags kveld og interessert i dette !

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et helt vanlig problem med MDF. MDF har meget stor forskjell på overflaten og kantene på platene. Kanten på MDF suger meget godt til seg lakk,mens overflaten ikke suger så og si noe. Har selv forsket på metoder for å få dem helt perfekt, slik at man ungår søkk.
    Har prøvd alle mulige typer fyller og grunninger. Det jeg har fått til å fungere best er å rulle poliester over hele kassen når den er ferdig sparklet og pusset, når dette har tørket pusser jeg over kassen med 240 papir og så 400 papir. Deretter lakke kassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakkeringsobjektet må være eller har vært i rom temperatur (der du lakkerer)over tid så det har tilpasset seg temperaturen. Det skader ikke med god temperatur når det jobbes med lakkering, dette gjelder også grunn arbeidet da dette korter ventetiden på grunnproduktene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det jeg har fått til å fungere best er å rulle poliester over hele kassen når den er ferdig sparklet og pusset, når dette har tørket pusser jeg over kassen med 240 papir og så 400 papir. Deretter lakke kassen.
    Poliesteren fungerer da som isolering Isolere skjøtene er tydelig viktig her siden matrialet er som beskrevet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dypen
    Poliesteren fungerer da som isolering Isolere skjøtene er tydelig viktig her siden matrialet er som beskrevet.
    Nei,den gjør at man tetter alle porene på MDF 100% slik at lakken ikke får søkk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Nei,den gjør at man tetter alle porene på MDF 100% slik at lakken ikke får søkk.
    Legges poliesteren på skjøtene før videre grunnarbeide da ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dypen
    Legges poliesteren på skjøtene før videre grunnarbeide da ?
    Nei, den legges som en grunning før lakkingen... Altså etter kassen er ferdig spaklet og pusset. Men meget viktig og pusse den helt glatt og pen før lakking.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krymp

Grunnen til at skjøtene synes er at platene krymper og utvider seg ulikt i lengderetning og i tykkelsesretning. Ved å skrå alle hjørner 45 grader før du setter sammen kassa slik at alle skjøter kommer i hjørne er problemet løst. Når du ønsker en perfekt finish er dette den enkleste metoden for å unngå synlige skjøter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •