Kan skimte MDF skjøt under lakken - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kyrreste
    Grunnen til at skjøtene synes er at platene krymper og utvider seg ulikt i lengderetning og i tykkelsesretning. Ved å skrå alle hjørner 45 grader før du setter sammen kassa slik at alle skjøter kommer i hjørne er problemet løst. Når du ønsker en perfekt finish er dette den enkleste metoden for å unngå synlige skjøter.
    Dette problemet har du ikke med MDF,det er dødt!!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har uansett et poeng med å skråskjære platene slik at den synlige skjøten havner akkurat på hjørnet. Selv om det skulle bli en diskontinuitet i lakken her er det vesentlig mindre sjenerende fordi det skjer på en tydelig kant. På mine subwooferkabinetter ble det lagt på et ekstra "skall" av 3mm MDF som så ble avrundet på alle kanter med en 6mm avrundingsfres. Skjøtene er dermed "hidden in plain sight" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et bilde av hvordan denne sprekken fremstår i det riktige lyset. Ser at lakkjobben på dette bildet ser ut som den er rullet på, men det er ganske blankt og fint med ikke alt for mye appelsin i virkeligheten.

Kanskje jeg skal eksperimentere litt med epoxy ? Har lest litt i linken til diyaudio.com og ser at noen har hatt hell med det der. Lurte også på om jeg skal lage en test og pusse ned et hakk akkurat i skjøten og legge sparkel nedi (litt på samme måten som gjøres når man sparkler gips), kanskje det kan skjule skjøten ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    MDF er nok mye dødere enn vanlig treverk, men er ikke helt dødt. Har selv sett fine sprekker oppstå mer enn en gang både på egne og andres prosjekter, selv om underlaget har vært perfekt fra starten av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra bildet du har lagt i tråden og det jeg kan se er området rundt skjøten like mye skjenerende som selve skjøten her er det grunnarbeide som må til.

Med riktig og godt grunnarbeide er det mulig å fjerne skavankene, selve skjøten er også mulig å fjerne. Uten å bygge for mye med grunnmatrialer er alternativet som tidligere nevnt i tråden slisse skjøten og fylle med egnet stoff som for eksempel to k limstoff. Flere som er aktive i tråden her som kan anbefale hva som bør brukes, med erfaring fra disse matrialene

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan helt sikkert jobbe mer med grunnarbeidet, i alle fall hvis det skal legges metallic lakk slik som det er her. Må også huske på at dette bare er en test bit så alt støv må ignoreres (lakking utendørs gir merkelig nok ikke et støvfritt resultat). Men bildet som ble lagt ut er også tatt i et slik lys og vinkel for å vise alt av skavanker. Legger ved et par bilder i et mer normalt lys hvor alt ser tilnærmet perfekt ut. Bare for å vise at man kan få emner til å se ut akkurat som man vil alt etter hvordan bildet er tatt.

Hva legger du i å "bygge for mye med grunnmaterialer" ? Dette med å fylle i sprekken og legge sparkel/lim nedi er noe jeg gjort tidligere med hell. Da har jeg gjerne bygget området rundt skjøten litt opp, laget en liten bue slik som blir gjort ved sparkling av gips vegger. Men ved helt blank lakk forvrenger dette gjerne refleksjonene litt og man kan dermed se at overflaten ikke er perfekt flat.

Setter pris på all "brainstorming" rundt emnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blabla
    Hva legger du i å "bygge for mye med grunnmaterialer" ?
    Med mindre det er nødvendig ønsker du ikke å bygge opp med sparkel, sprutsparkel og grunningsmatrialer da dette til slutt ender opp i helsparkling/oppbygging av hele flate. Det koster penger og tar lang tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see, og er fullstendig enig. Utrolig kjedelig og tidkrevende å helsparkle. Leste tråden på diyaudio.com som det ble lenket til tidligere at noen mente det fantes "MDF sealer". Hørt noe om dette vidunderproduktet ?

Det er jo slik med MDF plater at stuen trekker/suger til seg mer maling/filler enn det den vanlige siden gjør. Kan det være at stuen sveller/hever seg når den blir tilført filler/maling ? Dette fører igjen til at skjøten mellom platene blir synlig når et nytt lag filler/maling blir tilført ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dypen
    da er løsningen å isolere (spesialprodukt) det som skall lakkeres.
    Ta kontakt med en lakkeringsforetning som kan hjelpe deg med de rette produktene. Selv har jeg benyttet meg av Santanshaugen Fargehandel i Oslo som leverer det meste.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Beklager! Blir nødt til å bryte inn her. Jeg er møbelsnekker av utdannelse, og har jobbet MYE med mdf. Har gått med et visst antall timer i lakkboks/rom også.

Påstanden om at MDF er dødt er desverre helt feil. Ja sett i betraktning av rent trevirke er MDF "dødt" da det fibrene er kværnet opp. Men i praksis så "lever" MDF aller høyeste grad.

Det er bare å glemme å få en "flush" skjøt med MDF usynlig. (Ja mulig den første timen, med flaks den føste mnd..) Etter kort tid vil luftfuktighet og svingninger i temperatur resultere i bevegelse i MDF'en. Lakken sprekker dermed opp.

Dette er gammel lære, og noe alle i bransjen kjenner til.
    Mitt råd er at det ikke er noe vits å slite seg i hjel, for det er hensiktsløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å høre synspunktet til en møbelsnekker. Så innad i møbel bransjen styrer man unna prosjekter som har fullstendig flush kanter/sider ? Eller har man en alternativ måte å løse dette på (dersom man ønsker feks å lage en boks som ser støpt ut, altså uten skjøter) ?

Selv er jeg bare på hobby nivået når det kommer til å bygge møbler, og burde således vite bedre enn å begi meg inn på å diskutere med møbelsnekkere . Men har bygget et par ting i løpet av de siste årene. Har blant annet bygget noen hyller til et lite "bibliotek" på et loft. Disse hyllene er bygget ved hjelp av kjeks, platene skjøtet på sidene, skjøtene sparklet med Jotun sin sparkel for treverk, grunnet to strøk og rullet/etterstrøket med 2 strøk oljemaling. Etter 2 år er det ikke mulig å se eller kjenne noen sprekker. Har også bygget andre ting med samme metode uten at dette har spukket i ettertid. Skruer som senere kommer til syne har jeg derimot hatt litt problemer med. Men det er jo mulig at sprekkene er der, men ikke synes grunnet at disse er malt og ikke lakket. Skal ta en super grundig sjekk neste gang jeg er der.

Laget forøvrig noen nye test biter i helga. På meg virker det som om de spray fillerene jeg har reagerer med limen (standard inne trelim). På bildet ser man tydelig at det er selve lim sprekken som hever seg (vennligst ingnorer støv boblene). Dette er etter lag 2 med filler, pusset mellom lagene. Merkelige greier, eller kanskje ikke.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å høre synspunktet til en møbelsnekker. Så innad i møbel bransjen styrer man unna prosjekter som har fullstendig flush kanter/sider ? Eller har man en alternativ måte å løse dette på (dersom man ønsker feks å lage en boks som ser støpt ut, altså uten skjøter) ?

Selv er jeg bare på hobby nivået når det kommer til å bygge møbler, og burde således vite bedre enn å begi meg inn på å diskutere med møbelsnekkere . Men har bygget et par ting i løpet av de siste årene. Har blant annet bygget noen hyller til et lite "bibliotek" på et loft. Disse hyllene er bygget ved hjelp av kjeks, platene skjøtet på sidene, skjøtene sparklet med Jotun sin sparkel for treverk, grunnet to strøk og rullet/etterstrøket med 2 strøk oljemaling. Etter 2 år er det ikke mulig å se eller kjenne noen sprekker. Har også bygget andre ting med samme metode uten at dette har spukket i ettertid. Skruer som senere kommer til syne har jeg derimot hatt litt problemer med. Men det er jo mulig at sprekkene er der, men ikke synes grunnet at disse er malt og ikke lakket. Skal ta en super grundig sjekk neste gang jeg er der.

Laget forøvrig noen nye test biter i helga. På meg virker det som om de spray fillerene jeg har reagerer med limen (standard inne trelim). På bildet ser man tydelig at det er selve lim sprekken som hever seg (vennligst ingnorer støv boblene). Dette er etter lag 2 med filler, pusset mellom lagene. Merkelige greier, eller kanskje ikke.
    Det stemmer i det aller fleste tilfeller at møbelsnekkere/lakker styrer unna å flushe fiberplater som spon/MDF/HDF etc. Det er ikke få reklamsjonssaker opp i gjennom ifb. med forsøk på hele flater. Vi velger derfor i de fleste tilfeller heller å fremheve (her et det en skjøt) og freser/pusser en 45 grader kant, eller runder knekker som det heter.

Lakkererenes verste finde er sort eller hvit høyglans. Skal man ha helt strøkne kanter må man bruke f.eks. Corian (plastkomopositt) plater som faktisk ER helt DØDT.

Ble litt nyskjerrig her... Kjeks sier du..? Hva mener du da? Lameller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Ble litt nyskjerrig her... Kjeks sier du..? Hva mener du da? Lameller?
    Jepp, lameller... deilig å slippe skruer.

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mange høyttalerbyggeprosjektet gjennom årene har jeg gitt opp å få mdf-skjøter til å forbli usynlige. Jeg er overhodet ikke proff og har langt fra forsøkt alt - men har likevel konkludert med at det for meg er langt enklere å få bra finish gjennom å finére kabinettene. Jeg hadde aldri trodd det før jeg forsøkte, men finéring er faktisk mye mindre arbeidskrevende enn maling/lakk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, lameller... deilig å slippe skruer.
    Kan man frese spor til lameller med en håndoverfres? Har lyst til å bygge meg en mediabenk, men lite lyst til å kjøpe en lamellfres til 6000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Kan man frese spor til lameller med en håndoverfres? Har lyst til å bygge meg en mediabenk, men lite lyst til å kjøpe en lamellfres til 6000 kr.
    Jepp, det kan man. Et billig sett som garantert funker bra på Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag, eller et litt dyrere sett FALS-LAMELL
    Selv bruker jeg en billig og dårlig lamellfresemaskin fra ClasOhlson. Den er slarkete og upresis så den funker dårlig dersom du ønsker å benytte den på 45 graders skjøter. De har fått en nyere nå ser jeg Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag, kanskje den er mer presis. Ellers finnes det jo skikkelige kvalitets maskiner som koster mindre enn 6000,-, denne har jeg lurt på en stund om jeg skal investere i FREUD 710W LAMELLFRESEMASKIN

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det kan man. Et billig sett som garantert funker bra på Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag, eller et litt dyrere sett FALS-LAMELL
    Selv bruker jeg en billig og dårlig lamellfresemaskin fra ClasOhlson. Den er slarkete og upresis så den funker dårlig dersom du ønsker å benytte den på 45 graders skjøter. De har fått en nyere nå ser jeg Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag, kanskje den er mer presis. Ellers finnes det jo skikkelige kvalitets maskiner som koster mindre enn 6000,-, denne har jeg lurt på en stund om jeg skal investere i FREUD 710W LAMELLFRESEMASKIN
    Har sett det settet på C/O, men må innrømme jeg er litt skeptisk. Nå har jeg ikke mye erfaring med fresing, men hvordan får man et godt hold i riktig vinkel og slikt med en håndoverfres? Et fresebord et must kanskje?

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foretrekker vannbasert.

Hei
    Jeg har godt over til å bruke vannbaset maling, ihverfall til grunning.
    På min første sub var jeg veldig nøye med grunnarbeidet, og brukte bare oljebaserte produkter, og den var dønn strøken når jeg var ferdig. Men etter en stund kom sprekker og sparkling frem. Neste prosjekt trengte ikke å se så bra ut, så jeg brukte et strøk grunning og 2 strøk på topplaget. Alt vannbasert.Der synes ikke en skjøt den dag i dag. Jeg sitter igjen med den tro at olje bruker så lang tid på å herde(og krympe) helt igjennom, at det er derfor skjøtene etter hvert kommer frem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

finer som underlag

Det er også mulig å legge finer som underlag for sparkel og maling. Funker faktisk veldig bra. Ulempen er selvfølgelig prisen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •