DIY cat5 høyttalerkabel søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY cat5 høyttalerkabel søkes!

Hei.

Etter å ha prøvelyttet eMTea's hjemmelagde kabler har jeg blitt overbevist om at dette kan være noe for meg. Nå må jeg fremskaffe kabler, og oppgradere mine fletteferdigheter. Det finnes kanskje noen der ute som har slik kabel liggende og som ønsker å selge dette? Evt. er det jo også av interesse å få innspill på hvor man kan få kjøpt dette billig og greit over disk. Kravene til kabelen er at lederne må være isolert med teflon (FEP). Videre er det kjekt, men ikke noe absolutt krav, om trådparene er "bonded". Altså at de fysisk er festet til hverandre. Fremgangsmåten, og ytterligere detaljer, fremkommer for øvrig her: < DIY Cat5 Speaker Cables >

Anyone?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte de jeg brukte til mine 5 kabler på elkjøp

8kr/meter der jeg handlet. Med et par hundrelapper kommer du langt

Harald

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg kjøpte de jeg brukte til mine 5 kabler på elkjøp

8kr/meter der jeg handlet. Med et par hundrelapper kommer du langt

Harald
    Kan du bekrefte at lederne var isolert med teflon (FEP)? I så tilfelle høres jo det meget vakkert ut i mine ører.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald

Det finnes kanskje noen der ute som har slik kabel liggende og som ønsker å selge dette?

Anyone?
    Kjøp nytt - på Biltema.

En rull på 100m til kun kr. 299,- noen billigere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kjøp nytt - på Biltema.

En rull på 100m til kun kr. 299,- noen billigere?

Dersom man ønsker PVC-skjerming av trådlederne, så er jo det stedet å handle. Denne kabelrullen har jeg sjekket ut, og den har ikke teflonisolerte ledere, og er derfor ikke egnet til høyttalerkabler, i følge Chris VenHaus. Jeg tillater meg også å sitere fra siden hans:

"Order Belden Cat5 which has Teflon insulated conductors. DO NOT order any Cat5 with PVC or any other insulation on the conductors. The Belden #1585A has pairs that aren't bonded together, and is a bit easier to terminate, but the bonded pairs of their other Cat5 cables makes a slightly better sounding cable, although you must be careful when separating the pairs for the last few inches of pigtails for termination." SITAT SLUTT.

Den biltema rullen er dermed ubrukelig i mitt prosjekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den biltema rullen er dermed ubrukelig i mitt prosjekt.
    Egentlig bør du foreta en lyttetest mellom Cat5 og skikkelig høyttalerkabel for å vurdere lydopplevelsen, hvis den er 1. prioritet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig bør du foreta en lyttetest mellom Cat5 og skikkelig høyttalerkabel for å vurdere lydopplevelsen, hvis den er 1. prioritet
    Det er sikkert lurt, men det forandrer uansett ikke mitt standpunkt mht. å lage kabler basert på teflon...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert lurt, men det forandrer uansett ikke mitt standpunkt mht. å lage kabler basert på teflon...
    Det er kanskje lydmessig forskjell, på den "kabeltypen", fordi man benytter teflon kontra pvc?
    Det hadde vært morsomt å teste de 2 versjonene opp mot hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje lydmessig forskjell, på den "kabeltypen", fordi man benytter teflon kontra pvc?
    Det hadde vært morsomt å teste de 2 versjonene opp mot hverandre.
    Jeg vet ikke om det er noen forskjell, og er helt enig i at det hadde vært morsomt å teste, men som tidligere nevnt i tråden, er det teflon som gjelder dersom man skal følge DIY-oppskriften til Chris VenHaus. Nå skal ikke jeg gå god for hans påstander, men det kan jo nevnes at han forsket på dette i over ett år, at han har en stor testgruppe som har gitt tilbakemeldinger og at han er president i VH Audio. Så det er jo i utgangspunktet nok så sannsynlig at han, sammen med testgruppen har kommet frem til en fornuftig konklusjon. Når han i kjølevannet av dette anbefaler å bruke kabler med teflon, så synes jeg det er verdt å ta dette til etteretning. Særlig fordi prisen (differansen) på kabel ikke er helt avskrekkende. Dette er jo budsjettalternativet for DIY kabel hos han, selv om han har dyrere alternativer i butikken sin også.

Det bør også nevnes at kablen jeg har fått låne er av PVC, og at den danker ut mine QED kabler. Derfor vil jeg gjerne gå videre til neste steg, nemlig fullblods teflon. Dessuten så bi-amper jeg, så jeg trenger mer enn en kabel. Så jeg ser frem til å teste dette, og jeg vet at jeg kommer til å benytte de nye kablene, da som sagt pvc utgaven allerede er preferert. En annen ting som også er verdt å nevne er at ved bi-amping/wiring bør man bruke 27 ledere til bass og 9 ledere til mellomtone/diskant. Så det blir spennende å teste dette videre. Når det gjelder dyrere ferdigkabler, så er jeg ikke spes. interessert i det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •