M i d b a s s - D I Y

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

M i d b a s s - D I Y

Har hjulpet svigers med å sette opp PA anlegg oppgjennom årene. Når bassene skulle "stiles" inn, så tok alltid trommeslageren en liten trudelutt og hamret løs. Først når vi fikk den "thub thub" (aka brystkasse bass eller hva jeg skal kalle det), uten "ekko" etc, så var vi i mål. Det hørtes rått ut ved band øvelser, og live.

Denne "brystkasse" følelsen har jeg alltid hatt lyst på selv. Endte dermed med å bestille meg en HSU MBM12 som er en slik Midbass modul for noen år siden. Den har gjort jobben bra - men - som mange sikkert vet - jo mer man leser om ting som er bedre, jo mer oppgraderingssyk blir man.

Har lest en del tråder om Mid bass, der drivere som B&C, AE Speakers og JBL bl.a har blitt nevnt. Et av disse JBL elementene som ble anbefalt var JBL 2226H - etter et kjapt google søk så jeg at en kar på Hifisentralen solgte 2 slikte element... Både jeg og en kamerat fikk lyst å eksperimentere litt med en slik midbass - så vi kjøpte 2 elementer (1 hver).

Her er elementene (Cheese!!!) :

JBL 2226H:

Her er byggingen igang (Når jeg først kuttet platene ble de ikke så veldig "rette" - så jeg måtte skjære dem på ny, og dermed ble alle platene ca. 1cm mindre... så jeg måtte bygge kassen litt høyere for å få det volumet jeg skulle ha):

Siden jeg bygde litt opp i høyden måtte jeg gjøre det slik at det ikke ble en svakhet:

Litt avstivere:

Portene + litt mere avstivere:

Portene:

Enda mere avstivere:

Litt dempemateriale:

Litt lengre ifra:

Nærmer seg ferdig!

Her er elementet blitt "installert" i kassen:

Et lite overblikk av alt rotet (skal ikke ha det slik hehe) :

Så der var kassen ferdig (bortsett fra finishen).

Kameraten min som skulle ha det andre JBL elementet (leifen), skal nå ha seg et par Klipsch La Scala II - så han har nok ikke bruk for noe mer midbass. Det betyr at jeg kjøper JBL elementet - og skal lage enda en identisk kasse med den jeg har.

Litt info om kassen / element / forsterkere osv:
    - Kassen(e) blir ca. 85l netto
    - Tunet til 45hz
    - Portene er 10cm i diameter, og 21cm lange (20cm = 45hz tuning)
    - En Behringer EP2500 skal drive begge JBLene (det blir vel ca. 600watt på hvert element. Elementet skal da ligge innenfor Xmax ved maks belastning)
    - Behringer DCX2496 tar seg av Crossovers og slikt. Highpass ved 35hz (2nd order) og Lowpass ved 150hz (4th order).
    - Receiveren min har Xover ved 90hz for øyeblikket. Skal eksperimentere litt med høyere Xover når jeg har 2 MBM i front.

Akkurat nå så er min DIY 15" koblet fra. Jeg har 2 MBM som spiller fra ~50-90hz, og en DIY 18" som spiller fra 50hz og ned til ca 20hz.

Min mening sålangt, er at oppsettet mitt har aldri hørt bedre ut. Punchy til de grader! Det spiller også sinnsykt høyt - så jeg har strengt tatt ikke bruk for enda en slik JBL Midbass, men for symmetrien sin del ser det jo bedre ut med 2. Og headroom er alltid bra!

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så bra ut! Godt avstivet kasse er alltid viktig

Har du målt frekvensrespons?

Harald

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet så langt enda.

Skal få lånt meg et USB lydkort, så skal jeg kjøre noen målinger med REW.

Har litt på følelsen at jeg kjører noe mer hot enn "vanlig" - men vi får se

Noe jeg har merket meg er at bassen er mer "overalt" i rommet for å si det slik. Samme hvor jeg er i rommet, så er det god bass.

Skal ta målinger av kun frontene, så front + en MBM, så front med 2x MBM, og deretter front + 2x MBM + SUB. Skal bli moro å se om det er noen sammeheng mellom det subjektive og det objektive hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende! Hold oss oppdatert!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort noen målinger ennå? 8)

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lekt meg litt med REW for noen dager siden.

Når jeg tok målingene så har alle subwooferene vært koblet til en DCX2496, som igjen er koblet til PRE-OUTEN på min Yamaha RX-v1800. Crossover er på 90hz - så midbassene spiller ikke over 90hz.

Dette bildet viser sånn noelunde hvordan alt er plassert i rommet. Punkt 4 = Sweet spot (SP).. ca.

JBL + SUBwoofer (and fronts) - measured at SP:

Alle subwooferene (HSU MBM, JBL, SUBwoofer) ved lytteposisjon 5:

Posisjon 6:

Posisjon 7:

Men hva skjer i posisjon 2 da ? :

Og i posisjon 1?:

Slik jeg tolker grafene

Posisjon 3, 4, 5, 6 og 7 har en anstendig frekvensrespons fra 27-120hz.. Liten stygg peak ved ~40-55hz (posisjon 5 & 7) - men ellers er midbass responsen bra. Posisjon 6 har den beste responsen.. Det er i disse posisjonene vi sitter når det skal ses film.

Ved posisjon 1 & 2 (gult område) så er bassresponsen dårlig med en null og stygge peaker. Bassen fra 120hz og oppover er noe bedre.

Noe annet som slår meg med grafene er jo at bassen min stuper som en gal ved 27hz! Den subwooferen jeg har koblet til er tunet til 23hz - så jeg hadde håpt på en grei respons ned til ca. 20hz. Jeg tok en måling av subben, og det viser seg at den faktisk er tunet til ca. 23hz --- så det er rett og slett bare posisjonen som er elendig.

Så jeg har altså fase/delay problemer avhengig av hvor jeg sitter i stuen min.

Det jeg har tenkt å gjøre nå i første omgang, det er å plassere subwooferen i et annet hjørne (der DIY RLp15" står på bildet), der jeg vet den får god respons ned i frekvensene. Jeg skal også stappe subwooferen full av dempemateriale slik at den kanskje lures til å tro at den går enda dypere. Målet i første omgang er bare å få bra respons ned til 20hz. (I fremtiden skal jeg ha 2x RLp18" subber tunet til 17-18hz).

Så skal jeg lage enda en identisk MIDBASS og plassere den fremme bak front nr 1... Slik at alle subbene mine står foran. Jeg vil da dele hver midbass ved ~120 eller 160hz.. så får vi se om jeg ikke får en brukbar respons fra 20-160hz!

Jeg skal forresten lage en finish på begge kassene når jeg er ferdig med kasse nr.2..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var litt lavt å dele midbassene på 90hz... Trodde midbasser som regel brukte å spille mellom 60/80 til 160/180 hz (?)

Jeg ser at du sliter litt mellom 130 og 170 hz, har du prøvd å sette delefrekvens på midbass subbene til 170hz?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Synes det var litt lavt å dele midbassene på 90hz... Trodde midbasser som regel brukte å spille mellom 60/80 til 160/180 hz (?)

Jeg ser at du sliter litt mellom 130 og 170 hz, har du prøvd å sette delefrekvens på midbass subbene til 170hz?
    Bassen er ikke bra over ~125hz nei!

Grunnen til at jeg ikke har stilt MBM subbene høyere enn 90hz for øyeblikket, er fordi den ene er "nearfield" - og jeg føler at bassen ikke blender så bra inn da.. at den er veldig lokaliserbar. Dette i kombinasjon med at jeg helst ikke vil høre "stemmer" fra MBMen (fra film / musikk).

Såvidt jeg har forstått så er midbassen mellom 50-150hz sånn ca... Noelunde det du skrev.

Dersom du ser på frekvensresponsen fra kun frontene + JBL subben (første grafen), så ser du at midbassen (responsen) er noelunde grei. Jeg håper at dersom jeg flytter min HSU MBM (den som er plassert nearfield for øyeblikket) til venstre fronthøytaler, så vil jeg slippe fase problemer fra frontene.. + at jeg setter delefrekvensen en god del høyere (160hz) - for nå er ikke bassen lengre lokaliserbar, da den kommer fra "frontene"! Jeg skal altså ha begge midbassene sammen med hver front høytaler, og jeg må jobbe med plassering til jeg finner beste kompromiss!

Ved å flytte min DIY Rlp18" SUB (Som også er nearfield) til "Fronten" - så vil jeg få bedre respons down low --- samt at jeg må jobbe litt mer med hvilken frekvens jeg skal dele den - slik at den blir integrert best mulig med midbassene. Målet er å få en bra frekvensrespons fra ~20-160hz.

Uansett hvordan resultatet blir etter jeg har flyttet alle subbene til fronten, så er altså planen at jeg skal selge min HSU MBM - fordi jeg vil ha 2 identiske midbass subber. 2 x JBL MBM !

PS: I løpet av helgen skal jeg ikke ha noen subber nearfield.. alle skal i fronten!! Skal foreta noen nye målinger da --- og sette delefrekvensen mye høyere enn den er nå (kan bare sette den til 120 eller 160hz på min Yamaha receiver).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Egil! Ser ut som du "have this figured out" :-D

Er enig med deg med i at subbene fungerer best i front, prøvde ultraen min i hjørnet til høyre bak sofaen men da forsvant alt under 25 hz! Merkelig... Fremme med fase 0 så er det bare herlig massasje med LFE!

Må si at jeg liker planen din, selv kunne jeg tenkt meg en stk ultra til, og så bygget to stk JBL (midbass) subber som du har og stacket de oppå hver ultra. Hadde sikkert blitt helmax det! :twisted:

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er prisen på disse midbassene, og hva slags effekt trenger den?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er relativt fersk i DIY gamet, men jeg kan se en del problemer du kan komme borti her. Du kan vel støte borti en del interessante ting når du skal integrere disse med de eksisterende frontene dine. Det er så vidt jeg har forstått ganske viktig at fasevinkelen matcher på frontene og mid-bassene i frekvensområdet der de overlapper. Dette blir vel enda vanskeligere med en sub i tillegg og hvis du plasserer dem forskjellige steder rundt i rommet. Det er sikkert andre her som kan kommentere mer på dette enn det jeg kan. Lykke til uansett, det ser spennende ut.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hva er prisen på disse midbassene, og hva slags effekt trenger den?
    Er usikker på hva elementene koster i Norge, da jeg fikk kjøpt dem brukt.

Men i USA ligger prisen rundt 300$.. La oss si dollarkursen er på 7NOK.
    Frakten kommer på ca. 100$.. Altså 400$ = 2800kr * MVA 1,25 = 3500kr pr stk - sånn ca... Blir nok litt billigere da kursen er lavere osv

Et tilsvarende element (med noelunde samme specs) er: BMS 15 S330
    Overview

Den er enda billigere tror jeg.

Ang effekten på dem:
    the behringer ep2500 amp is a good balance between power and value for this application. using my suggested design, you will be able to hit right around 120db per speaker at maximum voltage, which is about 126db peak per pair (and this will be at about 6mm of travel, which is still within the 7.6mm xmax, so it will be clean sound). if you place the units in the corners of a room, you might get another 6db or so.
    Så hver midbass krever ca. 6-700watt for ~maximal output - og de er fortsatt innen "Xmax" da.

Fase problemer?
    Det er ingen tvil om at jeg vil støte borti fase problemer, det har jeg allerede nå (avhengig av hvor jeg sitter i rommet). Men jeg tror likevel det vil bli lettere å justere fasen når alle subbene er i fronten, kontra slik jeg har det nå (nearfield / spredd). Skal kose meg i timesvis med plasseringer og tukling med min DCX2496- helt til jeg finner det beste kompromisset Hehe

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Slik jeg tolker grafene

Posisjon 3, 4, 5, 6 og 7 har en anstendig frekvensrespons fra 27-120hz.. Liten stygg peak ved ~40-55hz (posisjon 5 & 7) - men ellers er midbass responsen bra. Posisjon 6 har den beste responsen.. Det er i disse posisjonene vi sitter når det skal ses film.

Ved posisjon 1 & 2 (gult område) så er bassresponsen dårlig med en null og stygge peaker. Bassen fra 120hz og oppover er noe bedre.

Noe annet som slår meg med grafene er jo at bassen min stuper som en gal ved 27hz! Den subwooferen jeg har koblet til er tunet til 23hz - så jeg hadde håpt på en grei respons ned til ca. 20hz. Jeg tok en måling av subben, og det viser seg at den faktisk er tunet til ca. 23hz --- så det er rett og slett bare posisjonen som er elendig.
    Trolig en del stående bølger i rommet ditt.

Toppen/bunnen (1,2,6,7) på 45 Hz ser ut som en 90 og 270 graders faseforskyvning.
    Også har du en 180 graders overlapp på 80.
    Er rommet ditt 5x6 meter?

Problemet med stående bølger er vanskelig å bli kvitt i et nesten kvadratisk og lite rom. Du må nok bare flytte rundt på subben og finne en plass det låter bedre i sittegruppa.

Ellers ser det ikke så ille ut da. bortsett fra 1 og 2

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Trolig en del stående bølger i rommet ditt.

Toppen/bunnen (1,2,6,7) på 45 Hz ser ut som en 90 og 270 graders faseforskyvning.
    Også har du en 180 graders overlapp på 80.
    Er rommet ditt 5x6 meter?

Problemet med stående bølger er vanskelig å bli kvitt i et nesten kvadratisk og lite rom. Du må nok bare flytte rundt på subben og finne en plass det låter bedre i sittegruppa.

Ellers ser det ikke så ille ut da. bortsett fra 1 og 2
    Hørtes nesten ut som magi, at du kan se alt det der ifra grafene!! Hehe!

Rommet mitt er ca. 7x5meter.. det stikker ut en vegg på ca. 1.5m midt i rommet -- så der blir bredden 3m ca... Rommet er alt annet enn optimalt kan du si - har alltid hatt problemer ved visse frekvenser Skal heldigvis ikke bo her så alt for lenge

Har blekt alt i "fronten" nå... har holdt på i noen timer her oppe i stuen min nå, der jeg har justert fase / xover frequency osv... Det er ca. en million varmegrader oppe i stuen min nå - så jeg gir meg for idag!

Grafen ved lytteposisjon er slik:

Da er altså Xover Freq. på 160hz på min Yamaha receiver.

Om jeg demper midbassene litt, så kan jeg få en grei flat frekvens linje fra ca 22-160hz (Peak ved ~45, 90 og 120hz). For å få den helt flat må det EQ til.

Ved 160-180hz er det en irriterende peak som er der uansett om jeg kun har frontene, eller front + midbass (!). Har prøvd å flytte litt på frontene - men jeg tror jeg må plassere høytalerne på en plass som ser helt idiotisk ut, om jeg skal få den peaken vekk. Kanskje noen bassfeller hadde gjort susen ?

På grafen ser en jo at midbassen er noen dB høyere enn tidligere - og jeg må si jeg foretrekker det på de sangene jeg har hørt til nå.. Jeg syns det låter bedre nå enn det gjorde tidligere. Fyrte litt opp på noen sanger, og gud hvoran det trøkket i brystet ! Falt ned 2 svære lysestaker i tre (ikke at det er noe å skryte av lol, men skulle bare få frem at det var litt høyt)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo morsomt ut! Har du planlagt å fortsette med noe som henger med i området over?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Klipschene følger ganske så bra med oppover i frekvensene.

Er bare det at jeg kjørte midbassen litt mer "hot" enn det som er "politisk korrekt"

Har planer om å lage meg nogen horn-høytalere med tiden.. Har sett litt på denne tråden som jeg tror vil være midt i blinken:

Can you smell what Brando's cooking!? - AVS Forum

- Jeg vil på en måte bruke mine midbasser som "bunnen" på høytalerne da - og la 12" jobbe fra 150/160hz oppover osv - tror det skal gå fint an med DCXen min. Får heller sette meg skikkelig inn i det når den tid kommer.

Sitter forøvrig med 2 midbasser nå.. Det er litt rart, når man tror man har det så bra - så blir det så mye bedre med 2. Står en MBM rett bak hver fronthøytaler nå. Og det er bare noe så sinnsykt moro Det er klin umulig å lokalisere bassen nå, når de står bak hver fronthøytaler. Hvem midbass spiller vel rundt 40-160hz. Må nok måle & tukle litt igjen for å få en smoooth overgang til SUBwoofer(ene) mine.

2 x MBM m/ JBL 2226H (15")
    2 x SUBWoofere m/ Soundsplinter RLp-18"

Oh yeah

Litt tullete av meg å komme med en slik kjedlig oppdatering uten bilder & målinger men. De vil komme

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget bra må jeg si

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker JBL disse 2226H elementene i noen høyttaler? Evt. hvilke høyttalere vil ha en midbass som tilsvarer denne?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Bruker JBL disse 2226H elementene i noen høyttaler? Evt. hvilke høyttalere vil ha en midbass som tilsvarer denne?
    Ja, blir brukt i noen av JBLs kinohøyttalere, bl.a. i 4675. Selges også som ren basskasse (4648A). Ypperlig midbass-driver.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw:

Har man plass og ambisjoner, kan det lønne seg å bygge litt i høyden, da refleksjoner fra tak gjør seg gjeldende nettopp i mid-bassen. Elementer fordelt i høydeplanet vil jevne ut responsen litt.

En liten midbass-teaser:

4X JBL 2226H

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •