M i d b a s s - D I Y - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tips til høyttalere med lignende midbass som egner seg litt bedre i en stue? Kan jo være en litt stor ht, men helst ikke separate elementer.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Tips til høyttalere med lignende midbass som egner seg litt bedre i en stue? Kan jo være en litt stor ht, men helst ikke separate elementer.
    JBL har et godt utvalg av hjemme/studio-høyttalere med skikkelige midbass-elementer, men de koster litt. Du kan jo vurdere å lete etter brukte JBL 4330. Dukker opp rett som det er til mellom 15-20kkr alt etter tilstand.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    JBL har et godt utvalg av hjemme/studio-høyttalere med skikkelige midbass-elementer, men de koster litt. Du kan jo vurdere å lete etter brukte JBL 4330. Dukker opp rett som det er til mellom 15-20kkr alt etter tilstand.
    Funker ikke Neo PD'en din opp til rundt 150? Temmelig mye bassrefleks som funker opp til 160hz uten problemer. Men noe låter mer "honky" enn andre. Alternativt noe horn vil være ypperlig for midtbass.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine spiller knirkefritt fra 40 opp til 1kHz. De er bassrefleks.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Funker ikke Neo PD'en din opp til rundt 150? Temmelig mye bassrefleks som funker opp til 160hz uten problemer. Men noe låter mer "honky" enn andre. Alternativt noe horn vil være ypperlig for midtbass.
    Joda, PDen er midt i blinken for midbass, og tar 150Hz på strak arm. Den er laget for å kunne møte horndiskant i to-veis konfig, og tåler nok deling på 1kHz om det er ønskelig. Absolutt en bra og vellydende driver, men har ikke delt den særlig høyt p.g.a. at delefilteret ikke gikk høyere enn 120Hz.

Jeg hadde nok brukt disse, men siden jeg kjøpte et helt JBL-system, så var det naturlig å gå over til JBL-bassene som kanskje er enda et lite hakk hvassere (og dobbelt så dyre). PDene ville uansett kunne gjort en formidabel jobb som bassystem, og jeg var veldig fornøyd med dem den tiden jeg brukte dem. Har dem jo enda (4 stk.), så kanskje jeg legger dem ut på børsen?

Jeg har også en liten stabel med PD-12SB30 liggende. Også midt i blinken til midbass. Trøkka noe alvorlig da jeg kjørte 2x/side i refleks. Satelitthøyttalerne pyset ut lenge før (med 300wpc Bryston i baken). Ørene også. De ble kjøpt inn til et prosjekt som ikke ble noe av, så de skal iallefall selges - har altfor mange basselementer liggende nå.:roll:

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw:

Har man plass og ambisjoner, kan det lønne seg å bygge litt i høyden, da refleksjoner fra tak gjør seg gjeldende nettopp i mid-bassen. Elementer fordelt i høydeplanet vil jevne ut responsen litt.

En liten midbass-teaser:

4X JBL 2226H
    4648A på bildet? Ser litt dypere ut, så ble litt forvirret.

Edit: ser at det er 4675. Får det da til å stemme med hva utstyr du har. Tenkte kanskje 4648A hadde vært innom.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deilig bilde Rojoh!
    Har du fått til integreringen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Deilig bilde Rojoh!
    Har du fått til integreringen?
    Ja, ganske ok. Jeg deler dog nokså lavt foreløpig (100Hz), og med symetriske flanker (24dB/okt HP og LP) og relativt liten løpetidsforskjell, merker jeg ikke noen overganger.
    Har ikke lekt med tuning av JBLene enda, og siden disse bassene etterhvert skal spille opp mot hornet (deles ~5-600Hz), må jeg nok anskaffe meg en DSP-sak. Da vil man få kontroll over fase + EQ å arbeide med. Snuser litt på GroundSound, men må selge unna litt utstyr først.

Ingen hast dog. Synes det spiller ganske ok med Tannoy + JBLene også, men det blir helt klart noe helt annet når jeg får sving på dette nye systemet. Blir spennende - vet ikke helt hvordan noe slikt vil bli i stuen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ganske ok. Jeg deler dog nokså lavt foreløpig (100Hz), og med symetriske flanker (24dB/okt HP og LP) og relativt liten løpetidsforskjell, merker jeg ikke noen overganger.
    Har ikke lekt med tuning av JBLene enda, og siden disse bassene etterhvert skal spille opp mot hornet (deles ~5-600Hz), må jeg nok anskaffe meg en DSP-sak. Da vil man få kontroll over fase + EQ å arbeide med. Snuser litt på GroundSound, men må selge unna litt utstyr først.

Ingen hast dog. Synes det spiller ganske ok med Tannoy + JBLene også, men det blir helt klart noe helt annet når jeg får sving på dette nye systemet. Blir spennende - vet ikke helt hvordan noe slikt vil bli i stuen.
    Du er ikke den eneste som snuser på Groundsound! Den ser bra ut.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, virker å være en seriøs konkurrent til DEQX. 4 kanaler er et selling point for min del. Uansett vil jeg ha noe med digital inn og fullgod volumstyring.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •