Gåen lyspære i prosjektor, bytte til LED.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gåen lyspære i prosjektor, bytte til LED.

Jeg har et skoleprosjekt med og reparere en gåen prosjektor som jeg skal bytte ut pæra i til LED. Fikk en gammel ASK C20 prosjektor med nesten gåen pære. Jeg er sikker på at det er pæra som er gåen, selve prosjektoren fungerer.

Har kommet i kontakt med en som selger LED pærer på 5, 10, 20 og 50W. Disse LEDene produserer 107 lumen/Watt så den som er på 5W er på 535 lumen, 10W er på 1070 og 20W er på 2140.

Pæra som sto i var på 132W og det står oppgitt 1000ansi lumen. "ansi" er det hvor mange lumen som kommer ut av prosektoren eller ut av lampen? Kan noen definere ansi lumen i forhold til lumen for meg?

Hvor mange lumen trenger jeg på LEDen min får å få et brukbart bilde på prosjektoren ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for det første må du finne ut om LED-pærene du vurderer leverer samme mengde rødt, grønt og blått. Det gjør de mest sannsynlig ikke, og dermed må du trolig redusere lysutbyttet kraftig ved enten å legge til et filter for de fargene som må justeres ned og/eller justere noe i menyene (men det er begrenset hva en C20 har av justeringsmuligheter for fargerom og gråskala...).

Uansett et spennende prosjekt. Anbefaler at du får tak i en måleprobe, alternativt en veldig god spec på LED-lampa, så du kan ta de riktige valgene mht filtrering osv.

Jeg tipper de LED-pærene har alt for mye blått?

Videre er det jo slik at de store LED-pærene krever mer kjøling enn de små, det må du også regne litt på, men jeg vil vel anta at du bør gå for så mye lysutbytte som mulig ettersom nettopp et av problemene med LED er for lite lys (etter at fargesammensetningen er korrigert vel å merke)...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •