Hjelp med filter og andre tekniske ... ting.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Hjelp med filter og andre tekniske ... ting.

Hei!

Trenger hjelp av noen for å forstå litt mer av noe jeg har satt sammen. Er ikke supererfaren innen DIY, men jeg har nå en formening om hva jeg mener skal til for å gjøre et bygg relativt bra..., men bassreflekstuning, xmax, følsomhet etc etc er ikke alt.....

1. Filter:
    6 og 12 db/okt er ganske forståelig... ihvertfall i en "konvensjonell" setting. Det jeg har litt problemer med er et filter jeg nå har brukt i noen høyttalere jeg nylig har satt sammen.

Det ser ca slik ut:
    Kode:
     +------ 6,8uF ------- 10uF ----- 3,3ohm ---- +
                      |
    amp             0,39mH                        Tweeter
                      |
     -------------------------------------------- -

+------ 1,5mH ---------------- +
                        |
    amp                18uF       Woofer
                        |
     ------------------------------- -
    Diskantfilteret ser ikke ut som noe 18db filter som jeg kan finne i noen "crossover calculators".... og det gjør faktisk ikke bassfilteret heller...

Er det noen som kan forklare meg litt mer om hva komponentene gjør og hva som påvirker dem?

2. Hva bør måles?
    Selvfølgelig er frekvenskurven interessant. Egentlig er det frekvenskurven målt fra sweetspot'en som er interessant...., frekvenskurven i et fullstendig dødt rom eller utendørs er vel egentlig kun for skryting.., men så er det andre ting som er snodige å måle. Impedanskurve f.eks... hvordan måles den?
    Noen andre ting jeg bør teste for å se om det er noen ting som er hårreisende og kan gjøres bedre?

Ja, jeg vet at "dersom jeg er fornøyd, så er det bra"..., men det er jo greit å skjekke om båten er tett før en legger ut på jordomseiling...
    Fornøyd blir jeg nok uansett. Jeg har testet et filter som "skal være meget korrekt"..., men det hørtes bare kjedelig ut. Det var en helt annen oppbyggning på filteret, så det er helt klart at "livsretten" til en høyttaler er meget avhengig av filteret.

En kan lese seg grønn... og undre seg grønn.... En mellomting er gjerne greit. Dersom det er noen "komplekse" saker dere ønsker å få frem i lyset; ta det gjerne opp i denne tråden

Selv kan jeg bidra med noe angående demping i kassen;
    Ikke demp for mye! Lag på lag med isolasjon, skum, og enda mer skum kan være godt for demping av stående bølger i kassen, og bidra til at høyttaleren blir mer "korrekt", men samtidig har jeg erfart at for mye tar livet av dynamikken. Jeg måtte dra litt dempeull ut av en høyttaler som fra før av var dempet med noe skum rett og slett for at lyden ble for kjedelig. ... og det ville jeg ikke ha noe av. Jeg dro ut litt, og høyttaleren låt mye mer dynamisk og spennende. Angret ikke på det. På konstruksjonen jeg nettopp har fullført, har jeg jobbet mer med å dempe selve kassen for så å kutte litt ned på dempeskum innvendig.

Takk for alle bidrag som kommer!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filteret ligner ikke på et "tabellfilter", fordi det da ikke ville fungert særlig bra

Elektrisk er diskantfilteret 3.ordens pluss en dempemotstand, og bassfilteret er 2.ordens.
    Akustisk vil det antagelig/muligens være 3.ordens også på bassen, pga basselementets avrulling kommer i tillegg.
    MEN er dette ganske så konvesjonelle 8ohms elementer, vil dette gi en fhv lav delefrekvens 1800-2000hz, noe som betyr at diskantens avrulling også påvirker resultatet. Er basselementet 4ohm?

Et tabellfilter tar ikke høyde for elementenes avrulling, elementenes plassering på baffelen (diffraksjon), elementene plassert på en flat baffel (fase), baffle step pga baffelens dimensjoner (bredde) og elementenes impedans som endres med frekvens.

Målinger i sweetspot gir liten hjelp ved konstruksjon av delefilteret IMO.
    Filterets transferfunksjon blir vanskelig å sjekke, fasen blir nær umulig å sjekke, og målingen vil stort sett vise rommets "egenlyd" (refleksjoner og stående bølger).
    Kompenserer man for alt dette i filteret, vil man sjelden oppnå noe godlyd.

Skal man simulere/konstruere et godt delefilter fra grunnen av, trenger man først målinger av elementene i den gitte konstruksjonen både frekvensrespons uten rompåvirkning (ofte ved 1m onaxis), akustisk fase, impedans og elektrisk fase.
    Spredningsmønster og forvrengning er også til god hjelp ved fastsettelse av delefrekvens og filtertopologi.

I ettertid vil det som regel være nødvendig med tweaking vha lytting og flere målinger.
    Filteret skal få elementene til å jobbe best mulig sammen. Rommets bidrag bør påvirkes/bedres på andre måter.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Elektrisk er diskantfilteret 3.ordens pluss en dempemotstand, og bassfilteret er 2.ordens.
    Akustisk vil det antagelig/muligens være 3.ordens også på bassen, pga basselementets avrulling kommer i tillegg.
    MEN er dette ganske så konvesjonelle 8ohms elementer, vil dette gi en fhv lav delefrekvens 1800-2000hz, noe som betyr at diskantens avrulling også påvirker resultatet.
    Er ikke så sikker på at bassenes avrulling begynner på 2khz... ser mer ut som 5khz på diagrammet i databladet. Dette er 8ohms elementer ja..., og delefrekvensen skal ligge på ca 1900hz i følge "konstruktøren" av det. Hvordan kan du se "frekvensen" ut av et filter som ikke er "tabellfilter"?

Et tabellfilter tar ikke høyde for elementenes avrulling, elementenes plassering på baffelen (diffraksjon), elementene plassert på en flat baffel (fase), baffle step pga baffelens dimensjoner (bredde) og elementenes impedans som endres med frekvens.
    Jeg vet hva diffraksjon er innen fotoverden, men her har jeg ikke helt kontroll... Elementene plassert i fase og denslags har jeg mer kontroll på, men kan du utdype følgende utsagn;
    1. Elementenes plassering på baffelen (diffraksjon)
    2. Baffle step pga baffelens dimensjoner (bredde)
    3. Elementenes impedans som endres med frekvens.
    Angående #3; at et element er "4ohm" ..., hvorfor kan en komme med en slik uttalelse når elementet kontinuerlig endrer impedans gitt frekvensen? Greit nok når en trør på et multimeter..., men hvordan "ser" forsterkeren elementet når det spilles?

Målinger i sweetspot gir liten hjelp ved konstruksjon av delefilteret IMO.
    Ja, her mente jeg egentlig mest det å se at rommet ikke tilfører/stjeler masse uønskede saker (særlig i dybden). fant f.eks ut at stua mi hadde minst bass i lytteposisjonen.... ..., men litt måling og flytting av sub etc etc, så kom dette seg betraktelig.

Kompenserer man for alt dette i filteret, vil man sjelden oppnå noe godlyd.
    Tenker du her på at "komplekse" filtere gjerne har rykte på seg å stjele dynamikk og introdusere flere "feil" etc?

I ettertid vil det som regel være nødvendig med tweaking vha lytting og flere målinger.
    Filteret skal få elementene til å jobbe best mulig sammen. Rommets bidrag bør påvirkes/bedres på andre måter.
    Absolutt enig her! Denne perioden med lytting og endring er noe av kosen med høyttalerbygging... Bare synd en ikke har apekatter med loddebolt som kan endre filteret når du sier fra... trenger ikke reise deg opp av sofaen så mange ganger da

Tusen takk for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen formening om hvor mye(db) den motstanden på 3,3 ohm demper diskanten??

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Er ikke så sikker på at bassenes avrulling begynner på 2khz... ser mer ut som 5khz på diagrammet i databladet. Dette er 8ohms elementer ja..., og delefrekvensen skal ligge på ca 1900hz i følge "konstruktøren" av det. Hvordan kan du se "frekvensen" ut av et filter som ikke er "tabellfilter"?

Jeg vet hva diffraksjon er innen fotoverden, men her har jeg ikke helt kontroll... Elementene plassert i fase og denslags har jeg mer kontroll på, men kan du utdype følgende utsagn;
    1. Elementenes plassering på baffelen (diffraksjon)
    2. Baffle step pga baffelens dimensjoner (bredde)
    3. Elementenes impedans som endres med frekvens.
    Angående #3; at et element er "4ohm" ..., hvorfor kan en komme med en slik uttalelse når elementet kontinuerlig endrer impedans gitt frekvensen? Greit nok når en trør på et multimeter..., men hvordan "ser" forsterkeren elementet når det spilles?

Ja, her mente jeg egentlig mest det å se at rommet ikke tilfører/stjeler masse uønskede saker (særlig i dybden). fant f.eks ut at stua mi hadde minst bass i lytteposisjonen.... ..., men litt måling og flytting av sub etc etc, så kom dette seg betraktelig.

Tenker du her på at "komplekse" filtere gjerne har rykte på seg å stjele dynamikk og introdusere flere "feil" etc?

Absolutt enig her! Denne perioden med lytting og endring er noe av kosen med høyttalerbygging... Bare synd en ikke har apekatter med loddebolt som kan endre filteret når du sier fra... trenger ikke reise deg opp av sofaen så mange ganger da

Tusen takk for svar.
    Litt treig med tilbakemeldinger her, men bedre sent enn til neste år!

Jeg "så" delefrekvensen på filteret til bassen, mye knoting i Speaker Workshop gjør at enkelte ting begynner å feste seg
    Årsaken til at jeg spurte om bassen var 4ohm er fordi den "lille" spolen til bassen ikke gir noe BFC (baffel step compensation) med et 8 ohms element.

1. Baffeldiffraksjon: Når bølgelengden på lyden er lang nok (lav nok frekvens) til at den når enden på baffelen vil det skape ujevnheter i frekvensresponsen. Skarpe kanter og lik avstand fra f.eks diskantelementet til begge sider og toppen vil gi størst problemer. Avrundede eller fasede kanter og ulik avstand sprer fenomet over et større frekvensområdet og minimerer problemet.

2. Baffelstep: Når bølgelengden på lyden er mindre en bredden på baffelen, vil lyden reflekteres fra fronten på høyttaleren mot lytteren. Når bølgelengden øker vil den gå rundt hjørnet på høyttaleren og noe av energien forsvinner bakover. Dette kalles baffelstep og er avhengig av baffelens fysiske bredde. Man får altså en senking av lydtrykket i de lavere frekvensene ifht til de høyere. Teoretisk 6dB, i praksis som regel 3-5dB.
    Hvis man ikke på en eller annen måte kompenserer for dette i høyttalerkonstruksjonen vil det altså resultere i manglende bass/nedre mellomtone.
    I et passivt delefilter er det bare en ting man får gjort, og det er å dempe alle frekvenser over baffelstep. Den enkleste måten er å bruke en stor spole til bassen, som da starter å dempe lavt i frekvens, og så la kondensatoren skape selve delefrekvensen. (I et 2.ordens filter i dette eksempelet).

3. At et element er 4 eller 8ohm er bare en "nominell" måleverdi. På et basselement er dette målt fra like over impedanstoppen pga FS til impedansen starter å stige pga at talespolen begynner å virke som en.....eh spole Uansett er det en ca verdi for impedansen i det frekvensområdet elementet er noenlunde linjært.
    Forsterkeren ser høyttaleren som en helhet og ikke bare den elektriske impedansen til hvert element. Filteret vil være minst like avgjørende for den totale lasten, og man må se impedansen i sammenheng med den elektriske fasen.

Når det gjelder måling i sweetspot tenkte jeg ikke på kompleksiteten til filteret, men at man da måler mer av hva rommet bidrar med enn hva høyttaleren leverer av direktelyd. Min erfaring er at en kompensering av rommets akustikk i et passivt delefilter ikke gir noe heldig resultat.
    Min teori er at ørene og ikke minst hjernen behandler direktelyd, refleksjoner, forsinkelser og ekko på forskjellig måte, mye avhengig av hvor stor forsinkelsen eller fasefeilen er i tid (mS). Retter men frekvensgangen i filteret, roter man også med fase og tidsdomenet.

Derfor tror jeg den beste fremgangsmetoden vil være å konstruere et delefilter som lager en sømløs overgang mellom elementene, både i frekvens spredning og tid. Uten å ta høyde for hva rommet roter til i ettertid.
    Deretter bør man heller benytte akustiske tiltak i rommet for å bedre akustikken, og til slutt evnt dempe peakene vha eq i det digitale domenet (romkorreksjon) Noe som da i praksis stort sett betyr eq i bassen. Dempematerialer og diffusører i lytterommet bør fikse resten.

Jeg for min del koser meg mer når jeg kan sitte å simulere filtere utfra målinger og se resultatet pronte på skjermen.
    Når jeg starter å tweake etter ørene vil tvilen til hva jeg egentlig hører og hvorfor uansett komme, og det pleier på å bli tidkrevende!

Fint om flere kommer med tanker, ideer, teorier, synspunkter og erfaringer rundt dette med delefilter. Det er et komplekst tema!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •