Hvordan få det meste ut av feil volum i kassa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få det meste ut av feil volum i kassa

Heisann.

Får en del år siden lagde jeg sub kasse for et Cerwin Vega 88 (8") element.
    Det skal nevnes at jeg ikke hadde særlig peiling på hva jeg drev med på den tiden så det jeg gjorde var å lage størrelsen på kassen til å passe under en fulltone høyttaler som da skulle stå oppå. Jeg lagde den dog noe dypere men husker ikke hvorfor.

Poenget er at etter å ha sjekket litt mer grundig nå og forhørt meg med Cerwin Vega viser det seg at kassen for et slikt element skal ha følgende spesifikasjoner :

SQ/Deep bass – 35 Hz tuning (High Power)

Recommended enclosure per driver is 1.37 cubic feet (total internal volume) with a 3.5” diameter round port that is 14.4” long.

SQ/Deep bass – 35 Hz tuning (Moderate Power)

Recommended enclosure per driver is 1.09 cubic feet (total internal volume) with a 3” diameter round port that is 13.4” long.

Jeg regnet frem volumet på min til å være 0.79285 cubic feet noe som er ganske mye mindre enn annbefalt.

Her kommer da spørsmålet mitt. Hvilket håp er det å bruke denne kassa? Den har en bassrefleks som er kanskje 20cm max med ca 6cm åpning. Jeg har ikke kassen tilgjengelig når jeg skriver dette så prøver å huske ca hvordan bassrefleksen er.

Lurer på å tune den til rundt 30Hz da den mest sannynlig ikke klarer stort lavere.

Hvilke endringer må jeg gjøre? Jeg kan lage bassrefleks lenger, kortere, tjukkere osv. Men kasse størrelsen er naturlig nok slik den er.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten elementes parametere :

Parameters

Fs: 35 Hz

Qts: .35

Qms: 3.99

Qes: .384

Vas: .8 cubic feet

Xmax: .60"

Re: 6.8 ohms

Sd: 33.17 square inches

Driver displacement: .04 cubic feet

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Heisann.

Får en del år siden lagde jeg sub kasse for et Cerwin Vega 88 (8") element.
    Det skal nevnes at jeg ikke hadde særlig peiling på hva jeg drev med på den tiden så det jeg gjorde var å lage størrelsen på kassen til å passe under en fulltone høyttaler som da skulle stå oppå. Jeg lagde den dog noe dypere men husker ikke hvorfor.

Poenget er at etter å ha sjekket litt mer grundig nå og forhørt meg med Cerwin Vega viser det seg at kassen for et slikt element skal ha følgende spesifikasjoner :

SQ/Deep bass – 35 Hz tuning (High Power)

Recommended enclosure per driver is 1.37 cubic feet (total internal volume) with a 3.5” diameter round port that is 14.4” long.

SQ/Deep bass – 35 Hz tuning (Moderate Power)

Recommended enclosure per driver is 1.09 cubic feet (total internal volume) with a 3” diameter round port that is 13.4” long.

Jeg regnet frem volumet på min til å være 0.79285 cubic feet noe som er ganske mye mindre enn annbefalt.

Her kommer da spørsmålet mitt. Hvilket håp er det å bruke denne kassa? Den har en bassrefleks som er kanskje 20cm max med ca 6cm åpning. Jeg har ikke kassen tilgjengelig når jeg skriver dette så prøver å huske ca hvordan bassrefleksen er.

Lurer på å tune den til rundt 30Hz da den mest sannynlig ikke klarer stort lavere.

Hvilke endringer må jeg gjøre? Jeg kan lage bassrefleks lenger, kortere, tjukkere osv. Men kasse størrelsen er naturlig nok slik den er.
    Eg tok ein kjapp simulasjon i bassbox 6 pro å såg fort at eg ikkje kom til å kome fram til noko fornuftig me kun de dataene. så eg prøvde utregningsfunksjonen som det programet har å vist de utregningene stemmer så vil dette fungere bra i den kassa med ein port på 3" x 42,2cm tunet til 37,5hz.

Men dette blir vell eigentleg berre spekulasjoner siden desse dataene som ble utregnet er muligens feil.:-D

Vist du hadde funnet fram en del flere spesifikasjoner om dette elementet (vist det i de hele er muligt) så kan vi fort finne ut om dette vil bli bra.:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Eg tok ein kjapp simulasjon i bassbox 6 pro å såg fort at eg ikkje kom til å kome fram til noko fornuftig me kun de dataene. så eg prøvde utregningsfunksjonen som det programet har å vist de utregningene stemmer så vil dette fungere bra i den kassa med ein port på 3" x 42,2cm tunet til 37,5hz.

Men dette blir vell eigentleg berre spekulasjoner siden desse dataene som ble utregnet er muligens feil.:-D

Vist du hadde funnet fram en del flere spesifikasjoner om dette elementet (vist det i de hele er muligt) så kan vi fort finne ut om dette vil bli bra.:-D
    Skrev ned de viktigste spesifikasjonene på elementet iforhold til kasse i post nr 2.

Eventuell annen info er

DESCRIPTION: 8” Single Voice-Coil Car Subwoofer

FREQUENCY RESPONSE: 25 – 500 Hz

SENSITIVITY: 90 dB

IMPEDANCE: 8 Ohms

POWER HANDLING: 250 watts RMS

En bassrefleks på 42cm kan bli vrient.. Må isfåll snegle seg rundt inni kassa. Da stjeler vel den også noe volum. Ihvertfall "synlig volum"

Dybden innvendig er ikke mer enn 32cm

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev ned de viktigste spesifikasjonene på elementet iforhold til kasse i post nr 2.

Eventuell annen info er

DESCRIPTION: 8” Single Voice-Coil Car Subwoofer

FREQUENCY RESPONSE: 25 – 500 Hz

SENSITIVITY: 90 dB

IMPEDANCE: 8 Ohms

POWER HANDLING: 250 watts RMS

En bassrefleks på 42cm kan bli vrient.. Må isfåll snegle seg rundt inni kassa. Da stjeler vel den også noe volum. Ihvertfall "synlig volum"

Dybden innvendig er ikke mer enn 32cm
    OK da vil du få eit problem. medregnet volumet som porten stjeler så må porten vere 49cm for å få ein tuning på 37hz å de er vell nesten umulig i en så liten kasse. Det eg villa ha gjort va å tette igjen der porten stod å bruke den som ein lukked kasse.

Slik programet viser det så vill ikkje du kunne få ein tuning på under ca 50hz vist du skal bruke eit 3" bassrør som ikkje skal vere bøgd.

Eit alternativ kunne ha våre å ha lagd ein hylleport som bu bygger på under kassen eller på siden. som ein ekstra del du setter på kassen. då vill ikkje den stjele noko av kassevolumet og du vill kunne ha muligheit til å tune etter det du ønsker.:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne rekonstruere kassa noe. Hvis jeg øker dybden på kassa fra 36.5cm til 48.2cm vil jeg få et indre volum på 1.096 cubic feet som er omtrent rett på annbefalingen til Cerwin Vega for middels kraft ved 35Hz. Må helt opp i 59cm dybde for å nå 1.370 cubic feet som er annbefalt for high power.

Det er litt drøyt og vil muligens se litt snodig ut. Men nå vet jeg ikke helt hva de legger i moderate power og high power. Hvis det er snakk om elementets ytelser så vil det kanskje lønne seg å bygge så stort. Hvis det er snakk om forsterkerens kraft spiller det ingen rolle.

Kassa er dog grundig limt så kan bli litt køddent å få den fra hverandre uten å skade de delene jeg må beholde.
    Bør kanskje lage den litt over spec for å gjøre plass til en intregrert forsterker (som er planen senere) og avstiver i midten av kassens dybde

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men igjen... Det kan jo se litt tøft ut også. Disse fra yamaha er jo lekre. Men igjen de er jo en brøkdel av størrelsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel bare bite i det sure eplet å snekre meg en ny kasse til de. Lager en på 1.39 cubic feet og har da plass til en fin avstiver inne i kassa. Da kan jeg legge litt mer bak arbeidet.

Men et spørsmål. Disse tallene fra CV. Hvis de er beregnet for kasse til bilbruk hvordan vil det da fungere for hifi?

De målene jeg har regnet ut til den nye kassa er

Width : 28cm
    Height : 40.5cm
    Depth : 51cm
    Materiale : 22mm MDF eventuellt spon avhengig av pris
    Den får da 1.3979 cubic feet volum

Til dette ser det ut til jeg trenger omtrent 10kvm med MDF.. Synes det høres litt mye ut?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel bare bite i det sure eplet å snekre meg en ny kasse til de. Lager en på 1.39 cubic feet og har da plass til en fin avstiver inne i kassa. Da kan jeg legge litt mer bak arbeidet.

Men et spørsmål. Disse tallene fra CV. Hvis de er beregnet for kasse til bilbruk hvordan vil det da fungere for hifi?

De målene jeg har regnet ut til den nye kassa er

Width : 28cm
    Height : 40.5cm
    Depth : 51cm
    Materiale : 22mm MDF eventuellt spon avhengig av pris
    Den får da 1.3979 cubic feet volum

Til dette ser det ut til jeg trenger omtrent 10kvm med MDF.. Synes det høres litt mye ut?

Ein ny kasse hadde vert de optimale. sidan portlengden kan bli eit problem på gamle kassen.

Ein kasse på 1.39cu.ft tunet til 35hz kan bli bra inne også.

Det med high power og low power trur eg er meint for forsterkeren. vist du har ein liten forsterker så bygger du kassen som er meint for low power.:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte meg litt med winISD. Skal innrømme at jeg er temmelig fersk i dette programmet. Men den grafen jeg fikk frem etter å ha plottet inn alt om elementet og kassen jeg hadde planer om å bygge fikk jeg en litt merkelig graf. En veldig høy peak på 25Hz og en dipp på 45Hz. Kan noen forklare dette. Eventuellt hva gjør jeg feil?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte meg litt med winISD. Skal innrømme at jeg er temmelig fersk i dette programmet. Men den grafen jeg fikk frem etter å ha plottet inn alt om elementet og kassen jeg hadde planer om å bygge fikk jeg en litt merkelig graf. En veldig høy peak på 25Hz og en dipp på 45Hz. Kan noen forklare dette. Eventuellt hva gjør jeg feil?
    Eg fekk ca samme kurve i win isd som deg men når eg la det inn på bassbox pro 6 så fekk eg ein heilt annen kurve.

Det som muligens gjør at kurvene blir heilt forskjellige er at win isd ikkje er eit så nøyakti å bra program som bassbox pro 6, men eg synest det var litt rart at kurvene blir så ulike.:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmh.. snodig.. Jeg får vel bare prøve å lage den å se hvordan resultat blir.

Hvilken bassrefleks størrelse og lengde kom du frem til i bassbox?

7.62cm og 27.79cm lang?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmh.. snodig.. Jeg får vel bare prøve å lage den å se hvordan resultat blir.

Hvilken bassrefleks størrelse og lengde kom du frem til i bassbox?

Det programet regnet ut var ein 3" port som var 28cm lang.

Men ein ting eg har ofte merket var at portene som bassbox regner ut kan takes med en klype salt. har lagt inn mange produsenters anbefalinger til kasse å då viser bassbox at du skal få portstøy, men vist du bygger det etter de målene som bassbox regnet ut eller om du bruker de cerwin vega oppga så trukje eg du merker forskjell.:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •