Electro Voice HP9040 - store kinohorn til hifien - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg prøvde å laste opp noen flere bilder her, men så får jeg bare feilmelding ved opplasting. Er det noe som er i veien med forumet for tiden?

UniBox simulerer lufthastighet i porten, men dette sier meg i grunnen ikke så mye, ettersom jeg har lite erfaring med å designe bassrefleks. Er det noen spesiell hastighet jeg bør sikte meg inn på å komme under? Problemet er at med 2 x ø15 cm bassporter må jeg opp i 50 cm rørlengde for å tune til 30 Hz. Litt ugunstig.

PD.2150 viser seg å være et heftig basselement. Det er bare å løpe og kjøpe. Prisen endte vel på 10 tusen inkludert frakt for to elementer. Ikke akkurat billig.

Det er riktig at små flytt i diskanten påvirker faseproblematikken i delefrekvensen ganske vesentlig. I det midlertidige oppsettet jeg har nå er det ikke så lett å flytte på diskanten, men jeg kommer til å eksperimentere med dette når jeg har fått ferdig basskassene, og fått plassert hornene oppå. Supertweeterne er da tenkt montert på brakett inni selve mellomtonehornet, med mulighet for å flytte noen cm fram om tilbake. lspCAD kan jo også i prinsippet simulere effekten av å flytte driverne i forhold til hverandre.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert flere ting å tenke på mht. valg av portstørrelse. Jeg bruker selv 2x7cm (med flenser) på mine 15". Det er nok litt lite det også, men siden jeg ikke tyner dem på noen måte til daglig bruk, ser jeg ikke det store problemet. I tillegg har man bare drøyt 30wpc til å drive monitorene, så det stopper opp oppover lenge før bass-løsningen blir en issue. Blir nok mer kritisk om man skal bruke det i pro-lyd hvor elementene belastes nær max.

Vedrørende lengde: Jeg tror det kan være greit å ha iallefall 15cm mellom portende og bakvegg slik at tuningen ikke påvirkes av avstanden. I tillegg kan det svare seg å ha avstand nok til at man kan tune lavere hvis man har behov for å forandre litt på responsen i mellombassen. Mulig at 3 stk. 10cm porter vil passe bra til denne kassen du skisserer?

Ellers virker 21-tommeren svært spennende. Selv er jeg meget god fornøyd med mine 15" PD-elementer. Man kan jo bare spekulere i hvordan det ville blitt med 21".

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har full forståelse for at lengden på portene blir et problem.

I mine nåværende kasser hadde jeg 3 x 10 cm med en lengde på 36cm hver. Har nå tunet om kassene, så de er vel nå ca 27 cm.

På de nye kassene har jeg prosjektert med en 15cm port, og da sier WinISD at jeg vil få en lufthastighet på 24m/s v/100W. Nå skal det jo en rimelig kraftig pust til før du merker noe, særlig når lydtrykket ellers blir høyt nok.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to porter på ø10 cm, lengde 22 cm, gir Unibox meg 21 m/s ved 30 Hz og 200 W. Tre porter ø10 cm reduserer hastigheten til 14 m/s, men rørlengden blir da 35 cm.

En annen ulempe med større porter er at portresonansen flyttes lavere ned i frekvens. Med to stykk ø10 cm porter ligger denne resonansfrekvensen over 1 kHz og vil garantert ikke by på problemer.

I tillegg kommer jeg nok neppe til å pushe disse elementene så veldig hardt. Da tipper jeg naboen finner fram hagla i så fall.

Er det noen som husker standardmålene på treplater? Er det 1200x2440? Og hva er prisen på 22 mm MDF nå om dagen? Jeg ser for meg å komme meg til trelasten i løpet av uka.

Har forøvrig fortsatt noen bilder jeg skulle ha lastet opp, men får stadig vekk feilmeldinger under opplasting. Er det er forumproblem eller er det et browserproblem?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt du har på gang, flexxo!

MDF i flere dimensjoner kan kjøpes hos feks Thaugland ->H.C.Thauglands Trælastforretning A/S Byggevarer*Plater*MDF-plater*

Ellers er det forumet som "jaller" slik at man ikke får opplastet bilder, ref http://avforum.no/forum/feilmeldinge...erer-ikke.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo

Er det noen som husker standardmålene på treplater? Er det 1200x2440? Og hva er prisen på 22 mm mdf nå om dagen? Jeg ser for meg å komme meg til trelasten i løpet av uka.
    ?
    Mener det er 120mmx240mm på MDF men skal ikke si det helt sikkert. Jeg kjøper på Byggmakker i Ski og mener å huske at en 22mdf koster ca 500 kr.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Med to porter på ø10 cm, lengde 22 cm, gir Unibox meg 21 m/s ved 30 Hz og 200 W. Tre porter ø10 cm reduserer hastigheten til 14 m/s, men rørlengden blir da 35 cm.

En annen ulempe med større porter er at portresonansen flyttes lavere ned i frekvens. Med to stykk ø10 cm porter ligger denne resonansfrekvensen over 1 kHz og vil garantert ikke by på problemer.

I tillegg kommer jeg nok neppe til å pushe disse elementene så veldig hardt. Da tipper jeg naboen finner fram hagla i så fall.

Er det noen som husker standardmålene på treplater? Er det 1200x2440? Og hva er prisen på 22 mm MDF nå om dagen? Jeg ser for meg å komme meg til trelasten i løpet av uka.

Har forøvrig fortsatt noen bilder jeg skulle ha lastet opp, men får stadig vekk feilmeldinger under opplasting. Er det er forumproblem eller er det et browserproblem?
    Tror ikke jeg ville bekymret meg så mye for portresonans. Du skal vel ikke kjøre PDen så veldig høyt opp i frekvens (<200Hz)?

Vedrørende bilder, så kan du kanskje laste dem opp et annet sted og heller linke til bildene her?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være bildene har for høy oppløsning, og at de må krympes før opplasting.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, nå var bildeopplastingsfunksjonen oppe og gikk igjen. Som alle kan se er det foreløpig snakk om en haug med deler strødd utover gulvet. Bassene står til innkjøring med masse EQ. Supertweeterne er hengt opp i storhornet.

Jeg kommer til å prøve å kjøre bassene helt opp til 500 Hz. Sånn respons- og spredningsmessig skal det fungere bra. Da blir det enklere å få til passiv deling også. Men jeg vet ikke helt hvordan forvrengningen er så høyt oppe i frekvens da. :S

Ser for meg at jeg tar en tur til Ski Bygg i løpet av uka. Må se å få litt fart på sakene.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lufthastighet med 2 x ø10,4 cm porter ved 200 W, 30 Hz tuning. Skal innrømme at dette ikke sier meg så mye.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bassene fremstod faktisk litt små sammen med de horna.

Jeg vet ikke hva som er anbefalt lufthastighet. Bruk av flenser hjelper på. Generelt kan man kanskje si at man bør ha så stort areal som mulig, men ikke mer lengde enn at portresonansen havner i stoppbåndet. Spesielt hvis man har beveget seg opp i mellomtoneområdet. Å ha portene på baksiden av kabinett vil også kunne hjelpe på hørbarhet av portresonans.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at det er vakkert er kanskje å ta litt vel hardt i, men jeg er fornøyd med å ha samlet opp noen flotte og spesielle byggeklosser som kan ende opp i en morsom og stor høyttaler.

Jeg tror kanskje at jeg lander på to stk. 4" bassrør med flenser i begge ender, sånn som disse: Aeroport 4 svart - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning Da havner portresonansen over 500 Hz, og lufthastigheten innenfor rimelighetens grenser så lenge jeg ikke går inn for å plage naboen.

Horna fremstår jo som ganske majestetiske, med hornmunning på 70x80 cm og total lengde med driver på rundt en meter. Jeg ser at jeg kanskje burde gått for 24" bass isteden.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ta selvkritikk på ekstremt dårlig tiltaksevne på dette bassprosjektet. Jeg er ikke spesielt glad i å arbeide med tre, og har ikke kommet i gang med å lage kasser.

Har jobbet videre med delefilter for diskant + mellomtone, og ser at den ideelle totale følsomheten ender opp på omlag 103-104 dB. Da er ikke 1 stk 21" tilstrekkelig for å matche følsomheten til systemet. Med tanke på overall følsomhet så er det mer gunstig å bruke 2x18" pr. side. Jeg vurderer derfor nå å bytte ut 21"-elementene med 18" allerede før jeg har fått bygget noen kasse til dem. :-O

Har sett på noen fine neodymbasser ifra FaitalPRO: FaitalPRO 18HP1040

Så hvis noen er interessert i å overta noen 21" PD-elementer så er det bare å sende en melding, så finner vi kanskje en løsning.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •